Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

Berichtdoor pol » 29 nov 2006 13:11

Er is misschien al een topic over (geweest), maar wat doen jullie met de kerst. Helemaal niks, een kerstkaars of klein kerstbakje of een joekel van een kerstboom met alles en nog wat?

Hoe kijkt de refowebber hier tegenaan?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 13:18

Wij doen een kerstboom met piek, zilveren en rode ballen en witte lichtjes. Verder komt er vanaf a.s. zondag een adventsstandaard met 4 kaarsen. Ik wil eigenlijk een adventsster voor het raam, maar bij ons kan die niet hangen omdat daar een vouwgordijn zit, dus ik wil een staande, maar ik heb helaas nog geen mooie kunnen vinden. Verder decoreer ik zodra de kerstboom er staat ook met dennentakken. In twee grote glazen vazen bijvoorbeeld en daar bovenop een paar hele grote rode kerstballen. En rode veren ertussen. Etc. Kaarsen en waxinelichtjes staan er sowieso al, dus rond kerst ook. Normaal gesproken hou ik helemaal niet van kitch, maar met kerst mag het wel een klein beetje kerstig-kitcherig aangekleed worden allemaal vind ik. Ik vind het gewoon heerlijk gezellig, echt sfeer.

Gebruikersavatar
Hannah2006
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 aug 2006 13:38
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Hannah2006 » 29 nov 2006 13:59

Wij hebben een kerstboom met zilveren en bruin/oranje/gouden ballen en echte kaarsjes. Verder weinig specifieke kerstversiering. Ik houd niet zo van zoveel drukte in huis met kerst, maar de echte kaarsjes vind ik altijd geweldig.
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede (1 Tessalonicenzen 5 : 19-21)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 29 nov 2006 16:07

De kerstboom is opeens verbannen naar 'ouderwetse vroeger'. Dat is niet meer 'in' dus staat het ding er ook opeens niet meer (vind ik heel erg jammer, maargoed)
Er komen dus lichtjestakken, een lichtjeskrans op de voordeur en lichtjes in een glazen pot, maar das allemaal elk jaar zo.
En de gebruikelijke kaarsjes, en ook die zijn er de hele winter :)

Als ik volgend jaar mn eigen huis heb gaat alles anders worden.... ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2006 16:10

Haha, en hoe gaat het dan worden?

schwesterchen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:15

Berichtdoor schwesterchen » 29 nov 2006 17:21

Wij hebben thuis geen kerstboom 'omdat het daar niet om gaat met kerst'.

Daar ben ik het wel mee eens. Met kerst gaat het om de geboorte van Jezus Christus, de Zoon van God, Die naar de aarde gekomen is om zondaren zalig te maken.

Maar waarom hebben veel mensen dan wel kerststukjes, lekker eten etc :?: Dat zou je dan ook niet moeten doen.

Op zich is kerstverlichting enz. ook gewoon heel gezellig met kerst in ons kikkerlandje. :)

Ik denk dat het belangrijkste is hoe je hart eronder is. En dat je kritisch blijft en in de gaten houdt waar het werkelijk om gaat.

Dus bij deze: iedereen alvast gezegende kerstdagen, in de gemeenschap van Christus toegewenst!
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 29 nov 2006 19:26

schwesterchen schreef:Maar waarom hebben veel mensen dan wel kerststukjes, lekker eten etc :?: Dat zou je dan ook niet moeten doen.

Op zich is kerstverlichting enz. ook gewoon heel gezellig met kerst in ons kikkerlandje. :)

Ik denk dat het belangrijkste is hoe je hart eronder is. En dat je kritisch blijft en in de gaten houdt waar het werkelijk om gaat.

Dus bij deze: iedereen alvast gezegende kerstdagen, in de gemeenschap van Christus toegewenst!



Dat vind ik dus ook, waarom een kerststukje wel, maar boompje niet.
Het gaat idd om Christus maar versieringen zijn ook wel gezellig.
Wij weten nog niet wat we doen, boom is te interessant voor kleine peuterhandjes, maar dat we iets doen is wel zeker

Ik wist trouwens niet dat een boom "uit" was :D

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 nov 2006 22:20

Ik heb het niet zo op die kerstbomen, keststukjes, kaarsen etc etc. Het gaat me er niet om bij kerst om kado's te geven, rond een kerstboom te zingen dat zijn naalden zo mooi zijn, me vol te vreten of wat dan ook.
Kerst wordt hier uiterlijk net eender gehouden als op een verjaardag of zondag. Gewoon een aparte sfeer van een feestdag, maar wel sober.

Des te meer kan de aandacht naar het heilsfeit gaan...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 29 nov 2006 23:02

Het is jammer dat het de naam 'kerst' draagt eigenlijk, want die kerstverlichting is gewoon gezellig in de donkere wintermaanden.
Mijn mini-kerstboom heeft vorig jaar tot februari gestaan op m'n kamer hoor. Gewoon voor de sfeer ;)
Maarja, ik ben dan ook gek op kaarsjes, olielampjes en ander gezellig gedoe. Voor mij mag dat kerst wel weg en noemen we het in het vervolg gewoon versiering.
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 10:24

Ja, ik weet ook wel dat kerst niet gaat om de kerstboom. Maar ik lig er ook echt niet op mijn knieen voor of zo. Ik bedoel, ik hou van kerst omdat we gedenken dat Jezus is geboren. En nee, dat doen we niet alleen met kerst, maar wel speciaal met kerst. Want je zingt er dan van, zowel in de kerk als thuis, etc. Maar een kerstboom of verlichting of wat dan ook vind ik gewoon wel erg gezellig! Sommige mensen beweren dat je dat als christen juist niet kunt doen, maar ik durf het tegendeel te beweren. Want je kunt als christen juist met een kerstboom hele leuke en nuttige dingen doen. Wat denk je van als je kinderen hebt samen met hen mooi plaatjes tekenen en kleuren en uitknippen, van Maria en Jozef op weg op zoek naar een slaapplaats, van Maria met Jezus, van Jezus in de kribbe, van de wijzen, etc. En die in de kerstboom hangen tussen de andere dingen en dan ondertussen je kinderen het kerstverhaal nog weer eens vertellen en zo. Geweldig!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 nov 2006 10:31

Gelukkig heb geen denneboom nodig om mijn kinderen te vertellen van het heilsfeit...

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 10:38

PeterD schreef:Gelukkig heb geen denneboom nodig om mijn kinderen te vertellen van het heilsfeit...

:?

Ik zeg ook niet dat daar per definitie een denneboom voor nodig is! Maar dat je dus als christen wel met kerstboom een christelijk feest kunt vieren!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 11:33

PeterD schreef:Ik heb het niet zo op die kerstbomen, keststukjes, kaarsen etc etc. Het gaat me er niet om bij kerst om kado's te geven, rond een kerstboom te zingen dat zijn naalden zo mooi zijn, me vol te vreten of wat dan ook.
Kerst wordt hier uiterlijk net eender gehouden als op een verjaardag of zondag. Gewoon een aparte sfeer van een feestdag, maar wel sober.

Des te meer kan de aandacht naar het heilsfeit gaan...


Hm... waarom Sober? Het is toch ook een christelijk feest? Wat vrolijkheid enzo mag van mij wel en als een kerstboom er dan voor de gezelligheid staa en ja samen gezellig lekker eet lijkt me dat geen probleem, zolang maar centraal staat waar het echt om gaat. Als Jezus Christus, zijn geboorte, Gods liefde dat Hij het Licht naar de donkere wereld stuurt om ons te redden, dat Jezus mens werd, een kleine baby, als dat maar centraal staat is een kerstboom in de kamer en wat mooie lichtjes in de donkere maanden toch geen probleem? :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 nov 2006 11:43

Al die mooie praatjes ten spijt, als men zich tijdens het kerstdiner zit vol te vreten, denkt men echt niet aan het heilsfeit hoor.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 11:46

PeterD schreef:Al die mooie praatjes ten spijt, als men zich tijdens het kerstdiner zit vol te vreten, denkt men echt niet aan het heilsfeit hoor.

Nou zeg, reageer es normaal! Wij hebben met kerst altijd een lekker diner met elkaar, maar als wij lekker zitten te eten ("en niet onszelf zitten vol te vreten") is er tijd voor goede gesprekken. Heerlijk samen, praten, onderlinge liefde, etc.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten