Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 01 dec 2006 00:29

Tja.... Waarom nou uitgerekend een object dat vroeger onderdeel was van een heidense cultus voor de leuk in huis halen?

Het fenomeen 'kerstboom' doet me net zo weinig als 'kaarsen' of 'kleedjes' of wat dan ook. Of net zo veel. Gewoon gezelligheid. Zoals je al hebt kunnen lezen ben ik heus niet zo pro-kerstboom ofzo, maar vooral pro-gezelligheidsbevorderende dingen in huis.

De logica is hier volgens mij ver te zoeken. Als 'men' het normaal vind om een pentagram te dragen is het dan ook normaal? En als 'men' achteloos omgaat met het symbool van het kruis wordt dan het symbool waardeloos?

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat een symbool nog niet waardeloos hoeft te zijn omdat 'de wereld' het ook gebruikt.
Je zegt hier dus zelf ook dat het er aan ligt welke waarde je aan iets hecht. Net zoals met de kerstboom dus, m.i.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2006 08:53

Klaas schreef:Van mij mogen ze (al kleven er aan gitaar, bas en drums soortgelijke bezwaren). Ik stel alleen een vraag bij de keuzes die mensen maken nl. waarom je nou uitgerekend een object wat vroeger onderdeel was van een heidense cultus kiest om als versiering van je huis te dienen.

Ik weet dat er paralellen te trekken zijn met offervlees en andere zaken met een verdachte achtergrond. Ik ben het er ook volledig mee eens dat deze dingen in zichzelf niets zijn. Het verschil met offervlees of ene orgel zit hem voor mij in het onlogische ervan. Offervlees werd gewoon gegeten. Daarvoor is vlees tenslotte ook bedoeld. En als je het zingen wilt begeleiden dan neem je een instrument dat daarvoor geschikt is. Beide zijn logische toepassingen en daarnaast ook gewoon nuttig. Een kerstboom is echter m.i. veel minder logisch en al helemaal niet nuttig. "OK, we willen het gezellig maken in huis. Wat zullen we eens gaan kopen? Weet je wat, we zetten een naaldboom in huis!" Tja.... Waarom nou uitgerekend een object dat vroeger onderdeel was van een heidense cultus voor de leuk in huis halen?


Omdat het tegenwoordig gewoon onderdeel is van de hedendaagse cultuur en mensen het niet zien als iets uit de heidense cultus en het dus ook niet zo behandelen. Een kerstboom is dus geen afgodsbeeld ofzo omdat er vroeger een groepje Germanen om een boom met lichtjes dansten :) En dat is de paralel met het offervlees waar ik op doel. Je mag best aan dat soort dingen deelnemen, zolang het geen afgod voor je is, zolang het je niet bij God vandaan haalt.

Dat leert de Bijbel ook op meerdere plaatsen, met daarbij een dringende oproep om niet te veroordelen. Daarom snap ik sommige reacties in dit topic totaal niet. Je medebroeders en zusters hier veroordelen omdat ze een boom met lampjes voor de gezelligheid hebben en God de eer geven met Kerst die Hij verdient... beetje kortzichtig mijns inziens. Zoals ik al eerder zij, waar toets je wereldgelijkvormigheid enzo aan... aan of iemand lekker eet en wat versiering ophangt, of aan wat er centraal staat en waaro mzo iemand dt doet. Daarin is enorm veel wereldONgelijkvormigheid te vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

aurora
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 okt 2003 20:01
Locatie: Apeldoorn / Leuven
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 01 dec 2006 09:18

Misschien goed om te bedenken dat kerstversiering niet alleen voor de gezelligheid is. Ik denk dat het moeilijk is om iets te vieren zonder ook maar één begeleidend symbool of object. Wat is is de betekenis van het woord 'vieren' nog als er geen invulling aan wordt gegeven? Peter D viert kerst door alleen naar de kerk te gaan en na te praten over de preek. Voor mij is dat te mager om over 'vieren' te spreken. Mijns inziens heeft 'vieren' te maken met een min of meer vaste set aan 'rituelen' en 'symbolen'. Een ritueel dat bij kerst hoort kan bijvoorbeeld zijn: de kerstboom, de kaarsen, de maaltijd, de kleren. Zonder begeleidende acties is er namelijk geen omkleding van het vieren, alleen een inhoud: Jezus is naar de aarde gekomen.
De vraag blijft natuurlijk of de symbolen en rituelen waar wij ons mee omringen met kerst de juiste zijn. Wat mij betreft zijn er best kritische vragen te stellen bij een kerstboom en de afkomst daarvan. Een uitdaging zou kunnen zijn om te zoeken naar nieuwe gebruiken die meer met het wezen van kerst samen hangen.
Bovendien is kerst niet alleen 1ste en 2de kerstdag, ook advent hoort hierbij. Advent is de aanloop naar het heilsfeit, en het is goed door het in huis halen van allerlei spullen een stament te maken: ik leef in de verwachting van het komende kerstfeest en dit wil ik op deze manier uitdrukken.
De toekomst is de dageraad van het verleden...

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 01 dec 2006 09:21

Marnix schreef:Omdat het tegenwoordig gewoon onderdeel is van de hedendaagse cultuur en mensen het niet zien als iets uit de heidense cultus en het dus ook niet zo behandelen. Een kerstboom is dus geen afgodsbeeld ofzo omdat er vroeger een groepje Germanen om een boom met lichtjes dansten :) En dat is de paralel met het offervlees waar ik op doel. Je mag best aan dat soort dingen deelnemen, zolang het geen afgod voor je is, zolang het je niet bij God vandaan haalt.


Je mist mijn punt. Maar dat zal aan mij liggen. Ik probeer het nog een keer. We zijn het erover eens dat je zodner problemen offervlees mag eten. Stel nu, je leeft in het Rome van de 1e eeuw en je gaat met Paulus naar de markt. Daar staan tientallen kraampjes met vlees en 1 daarvan (of sommige) verkopen vlees waarvan je weet dat het afkomstig is uit heidense tempels. Zou je er dan voor kiezen om juist bij die kraampjes je vlees te kopen? De vraag: 'waarom nou net daar?' is dan toch begrijpelijk? Of je dan wel of niet gelooft in die afgoden doet er niet toe, de keuze blijft opmerkelijk.

Zo stel ik ook de vraag bij de keuze voor een kerstboom: waarom kies je uit alle mogelijk manieren om je huis gezellig te maken nou net een object dat vroeger onderdeel was van een heidense cultus? En niet alleen de boom zelf is een echo uit vroeger tijden, ook het feit dat we deze met kerst in huis halen en versieren heeft zijn wortels in die heidense cultus.
Ik heb er niets op tegen als mensen met de kerst een stukje gezelligheid in huis willen hebben, maar de keuzes die daarin gemaakt worden vind ik wel opmerkelijk. Ik beweer echt niet dat die kerstboom een afgod is of aanbeden wordt, ik vraag me alleen af waarom veel christenen zo onnadenkend de wereld achterna lopen.

Dat leert de Bijbel ook op meerdere plaatsen, met daarbij een dringende oproep om niet te veroordelen. Daarom snap ik sommige reacties in dit topic totaal niet. Je medebroeders en zusters hier veroordelen omdat ze een boom met lampjes voor de gezelligheid hebben en God de eer geven met Kerst die Hij verdient... beetje kortzichtig mijns inziens. Zoals ik al eerder zij, waar toets je wereldgelijkvormigheid enzo aan... aan of iemand lekker eet en wat versiering ophangt, of aan wat er centraal staat en waaro mzo iemand dt doet. Daarin is enorm veel wereldONgelijkvormigheid te vinden.


Ik hoop maar dat je mij niet in de veroordelende groep stopt, want dat is allerminst mijn bedoeling. Ik zeg niet dat mensen geen kerstbomen in huis mogen halen en dat mensen die dat wel doen zondigen. Ik stel alleen de vraag waarom je nou net deze (in mijn ogen opmerkelijke) keuze maakt. Wat mij persoonlijk opvalt is hoe heftig er gereageerd wordt op tegenstanders van een kerstboom. Als het je gaat om de gezelligheid waarom dan zo verontwaardigd reageren alsof iemand je het recht op een kerstboom zou willen ontzeggen? Je kunt wel stellen dat het niet draait om die boom en om die gezelligheid, maar als je het slagveld zo overziet dan krijg je toch een beetje de indruk dat kerst zonder gezelligheid veroorzaakt door specifieke elementen voor veel mensen geen echte kerst is....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

aurora
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 okt 2003 20:01
Locatie: Apeldoorn / Leuven
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 01 dec 2006 09:57

Misschien goed om te bedenken dat kerstversiering niet alleen voor de gezelligheid is. Ik denk dat het moeilijk is om iets te vieren zonder ook maar één begeleidend symbool of object. Wat is is de betekenis van het woord 'vieren' nog als er geen invulling aan wordt gegeven? Peter D viert kerst door alleen naar de kerk te gaan en na te praten over de preek. Voor mij is dat te mager om over 'vieren' te spreken. Mijns inziens heeft 'vieren' te maken met een min of meer vaste set aan 'rituelen' en 'symbolen'. Een ritueel dat bij kerst hoort kan bijvoorbeeld zijn: de kerstboom, de kaarsen, de maaltijd, de kleren. Zonder begeleidende acties is er namelijk geen omkleding van het vieren, alleen een inhoud: Jezus is naar de aarde gekomen.
De vraag blijft natuurlijk of de symbolen en rituelen waar wij ons mee omringen met kerst de juiste zijn. Wat mij betreft zijn er best kritische vragen te stellen bij een kerstboom en de afkomst daarvan. Een uitdaging zou kunnen zijn om te zoeken naar nieuwe gebruiken die meer met het wezen van kerst samen hangen.
Bovendien is kerst niet alleen 1ste en 2de kerstdag, ook advent hoort hierbij. Advent is de aanloop naar het heilsfeit, en het is goed door het in huis halen van allerlei spullen een stament te maken: ik leef in de verwachting van het komende kerstfeest en dit wil ik op deze manier uitdrukken.
De toekomst is de dageraad van het verleden...

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Re: Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

Berichtdoor Liarose » 01 dec 2006 10:00

pol schreef:Er is misschien al een topic over (geweest), maar wat doen jullie met de kerst. Helemaal niks, een kerstkaars of klein kerstbakje of een joekel van een kerstboom met alles en nog wat?

Hoe kijkt de refowebber hier tegenaan?


A.s. zondag advent! En aangezien kerst niet zonder advent kan, heb ik een hele gave adventskaarsenstandaard neergezet. Het is een langwerpige 'bak' met daarin vier kaarsenstandaard, daarbovenop heb ik vier rode kaarsen gezet (we hebben alle details in de woonkamer rood), en in de bak eromheen takjes en van die lampionplant-dingen. Staat heel mooi op tafel! Dus zondag gaat de eerste kaars aan, de tweede adventszondag de tweede erbij aan, etc.!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2006 11:21

Klaas schreef:]k hoop maar dat je mij niet in de veroordelende groep stopt, want dat is allerminst mijn bedoeling.


Nee hoor, vandaar ook de witregel tussen waar ik op jou reageer en waar ik het algemener maak. ;) Nadere reactie volgt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 01 dec 2006 15:23

Weet je wat we wel ontzettend aan mijn hart gaat:

Kerstviering in Nederland, Gezellig, knusjes met elkaar onder de kerstboom of onder het genot van kaarstjes kerststukjes etc. Iets lekkers bij de koffie, eten, eten, toastjes, chips, salade, noem alles maar op en 's avonds barst je bijna van alles wat je genuttigd hebt.
2000 km verderop bijv Roemenie; koud, arm, geen toastjes, geen chips, geen warme maaltijd......

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 01 dec 2006 15:37

pol schreef:Weet je wat we wel ontzettend aan mijn hart gaat:

Kerstviering in Nederland, Gezellig, knusjes met elkaar onder de kerstboom of onder het genot van kaarstjes kerststukjes etc. Iets lekkers bij de koffie, eten, eten, toastjes, chips, salade, noem alles maar op en 's avonds barst je bijna van alles wat je genuttigd hebt.
2000 km verderop bijv Roemenie; koud, arm, geen toastjes, geen chips, geen warme maaltijd......

Ja, lomp hè! Maar niet alleen daar! Maar wat denk je van de vervolgde christenen? In Noord-Korea, China, Irak, Eritrea etc? Echt erg!
Daarom vind ik het ook erg belangrijk om altijd financiele hulp te geven, en te bidden voor die mensen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2006 16:28

Er wordt afgegeven op de kerstboom, want in de stal stond ook geen kerstboom. Prima, maar daar werd ook niet gegeten, en dat gebeurt ook! Tenminste, ik eet wel lekker met de feestdagen (ik hou altijd wel van lekker eten, daar niet van.. :mrgreen: ) Je kunt wel zeggen dat je het rot vindt voor de mensen die het minder hebben, en dat mag ook. Maar mag je daarom geen gezelligheid hebben? Als het met Kerst niet mag, dan mag het de rest van het jaar ook niet.
Er wordt ook wel eens wat gezegd over versiering in de kerk, dat dat niet mag omdat het sober moet zijn. Kan waar zijn, en je hoeft er geen circus van te maken, maar als je jarig bent wordt je huis waarschijnlijk wel versierd. Nu, als we de geboortedag van de Here Jezus vieren, dan mag Zijn Huis ook versierd zijn! Een ieder zij in zijn eigen geweten te volle overtuigd!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 02 dec 2006 09:35

pol schreef:Weet je wat we wel ontzettend aan mijn hart gaat:

Kerstviering in Nederland, Gezellig, knusjes met elkaar onder de kerstboom of onder het genot van kaarstjes kerststukjes etc. Iets lekkers bij de koffie, eten, eten, toastjes, chips, salade, noem alles maar op en 's avonds barst je bijna van alles wat je genuttigd hebt.
2000 km verderop bijv Roemenie; koud, arm, geen toastjes, geen chips, geen warme maaltijd......


Dat is niet alleen met kerst zo. Werd daar maar eens wat vaker bij stil gestaan. Veel teveel mensen geven alleen wat extra met kerst.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 02 dec 2006 11:47

Eigenlijk zijn wij krom bezig. Ooit was het het midwinterfeest, met lichtjes, eten, gezelligheid, Niets mis mee. Dan komen 'wij' en 'wij' zeggen opeens dat we op die dagen vieren dat Jezus werd geboren (want dat moet toch ook een keer in het jaar). En dan gaan we daarna dat midwinterfeest bekritiseren, terwijl dat toch eerder was!

Ik heb van de Sint een enorme pot met een hele berg kerstlampjes gekregen en ben dr heul erg blij mee ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 dec 2006 13:17

MissF schreef:Eigenlijk zijn wij krom bezig. Ooit was het het midwinterfeest, met lichtjes, eten, gezelligheid, Niets mis mee. Dan komen 'wij' en 'wij' zeggen opeens dat we op die dagen vieren dat Jezus werd geboren (want dat moet toch ook een keer in het jaar). En dan gaan we daarna dat midwinterfeest bekritiseren, terwijl dat toch eerder was!


Tja, eerst waren er Germanen die Wodan hadden, en Frija enzo. Toen was het spannend als het onweerde, Thor geloof ik was dat toch die dan met zijn hamer aan het beueken was.
En toen kwam daar Bonefatius en die ging het Christendom preken.

En dan gaan we ineens de heidense godsdiensten bekritiseren, terwijl dat toch eerder was!
:roll: :roll:

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 02 dec 2006 15:29

Als de Heere Jezus als het Licht der Lichten, geestelijk gezien, in je hart geboren word dan heb je toch alles, dan heb je geen randverschijnselen nodig zoals eten, extra lichtjes nodig.
Wij eten ook altijd gezellig samen, uitgebreider dan anders, maar zo als bovengenoemd zou het wel moeten zijn denk ik.
Overigens vind ik de lichtjes altijd wel gezellig in de donkere tijd van het jaar.

jnien

Berichtdoor jnien » 02 dec 2006 17:35

Ver voor kerst staan bij ons de kaarsjes al aan..
En mn broertje heeft de lampjes ook al hangen..
Hoort gewoon bij het eind van het jaar..

Maar das dan ook weer iets anders als een kerstboom..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 62 gasten