games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2015 13:45

BladeStraight schreef:Ziet er goed uit, ben nu de demo aan het downloaden.


Mooie zaak. Hoewel, het spel is bijzonder 'beginnersonvriendelijk'; de in-game tutorial is bedroevend slecht, daar heb je echt helemaal niks aan en met zomaar wat aanmodderen kom je vast ook niet ver. Maar goed, als je ook maar enigszins het idee hebt dat je het leuk zult vinden, dan zou ik je aanraden het aan te schaffen met die 75% korting (alle DLC ook, maar met name the Old Gods).

En o, als je het spel begint, kies je een heerser en dan geeft het spel aan hoe 'gemakkelijk' het spel zal zijn. Speel je een niet-onafhankelijke graaf, dan is het heel moeilijk. Kies je de keizer van het Heilig Romaanse Rijk, dan is het 'gemakkelijk'. Geloof daar niets van. Als keizer van de HRE is het andere landen veroveren inderdaad makkelijk zat, maar je eigen rijk bij elkaar houden, is zelfs voor ervaren spelers lastig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: games

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jun 2015 14:42

Idd, ik weet niet wat je met de demo kunt, maar probeer te beginnen als onafhankelijke count of duke. En kijk inderdaad op youtube naar Arumba.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2015 15:12

Tante Pollewop schreef:Idd, ik weet niet wat je met de demo kunt, maar probeer te beginnen als onafhankelijke count of duke. En kijk inderdaad op youtube naar Arumba.


Inderdaad. Ierland is een goed startpunt, dat zit vol onafhankelijke graafschapjes en je wordt niet direct platgewalst door een groter buurland. Nadeel is wel dat het daar allemaal wat langzaam op gang komt. Het spel gaat pas echt 'leven' als je tig (klein)kinderen aan het uithuwelijken bent voor politiek gewin :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: games

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jun 2015 15:30

Ja, maar juist dat het zo langzaam op gang komt is wel handig, omdat je in het begin nog heel veel uit te zoeken hebt.

Uithuwelijken, altijd leuk. Kies je voor de beste eigenschappen, of de beste mogelijkheid voor een alliantie?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2015 15:44

Tante Pollewop schreef:Uithuwelijken, altijd leuk. Kies je voor de beste eigenschappen, of de beste mogelijkheid voor een alliantie?


Vergeet niet dat allianties 2 kanten op gaan. Voor je het weet zit je in Ierland maar ben je betrokken bij een oorlog tussen Byzantium en een andere gigantische staat :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: games

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jun 2015 17:47

Ja, maar wat ik ook vaak doe is accepteren dat ik mee doe in die oorlog, maar er vervolgens niet aan bijdragen in de vorm van legers sturen. Beetje sneaky, maar dan kost het geen prestige om te weigeren.

Ik heb een paar screenshots (klik op de foto voor grote weergave) gemaakt:

Keizerrijk Hispania is mijn huidige rijk. Op een aantal landen na heel Spanje en Portugal. (Je kunt hier trouwens ook zien dat het bal is in Frankrijk. Verschillende opstanden en Aquitanië, dat vaak gewoon onder Frankrijk valt is erg groot.)
Afbeelding

Op de volgende screenshot zie je 'de Jure' koninkrijken in mijn keizerrijk. Ik begon dit spel als koning van Leon. De koningen van Portugal en Andalusië zijn op dit moment bezig de gebieden die nog niet in mijn rijk zitten toe te voegen.
Afbeelding

Dit is de huidige religie-kaart, ook altijd goed om in de gaten te houden of je bevolking niet van een andere religie is, want anders heb je gegarandeerd opstanden aan je broek.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2015 20:46

Het is altijd fijn als Frankrijk een beetje versplinterd blijft, want het is echt een enorm obstakel als je daar oorlog mee krijgt.

Ik zal een paar screenshots plaatsen van mijn spel destijds als keizer van Groot-Scandinavië :-) let ook even op de datum: 1103 AD.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben het helemaal eens met wat je zegt: iedereen moet wel dezelfde religie aanhangen hoor. Oké, op dit punt in het spel is het allemaal niet echt een uitdaging meer :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2015 20:48

Het is trouwens niet mijn bedoeling 'baas boven baas' te spelen. Er is vrij veel tijd gaan zitten in dat Scandinavië-spel en wilde laten zien wat er mogelijk was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: games

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 jun 2015 07:17

Haha, geweldig. 8)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 27 jun 2015 12:00

Er zijn wedstrijden, geloof ik, om als Iers graafschapje te beginnen en dan zien wie het snelst de volledige kaart Iers kan krijgen. Daar zie je data die mij ook doen duizelen. Ik moet zeggen dat ik nog niet heel erg goed ben in het manipuleren van stambomen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: games

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 jun 2015 14:25

Nee, dat gaat mij ook nog niet zo goed af. Ik moet vaak nog een claim fabriceren of holy wars voeren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2015 21:21

Een ander spel: TIS-100. Voor mensen die vonden dat SpaceChem te grafisch was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: games

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 jul 2015 22:32

Intussen verdergegaan met CK2.

Afbeelding

Ik heb intussen Frankrijk als vazal. De koning van Aquitanië is mijn zwager en wil telkens dat zijn zoon met een van mijn zussen trouwt. Dat wil ik niet, omdat ik die zus hard nodig heb om aan iemand anders uit te huwelijk en zo nog meer land te vergaren.

Frankrijk heb ik trouwens gekregen omdat er iemand in mijn hof de zoon van de koningin was. Hij erfde Frankrijk, wat vervolgens onder Spanje viel. Reuze handig. :)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2015 10:17

Ziet er goed uit. Kijk wel uit dat Frankrijk als vazal niet al te veel op eigen houtje verovert en te veel macht krijgt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: games

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 jul 2015 10:48

De koning van Frankrijk is vooralsnog erg blij met mij. :)

Als ik zelf ook uit blijf breiden en de andere vazallen happy houdt, lukt het denk ik wel. Ik kan beschikken over best heel veel legers. In Andalusië alleen al 10k aan legers.

De koningin van Portugal is al eens in opstand gekomen, maar die is nu dus geen koningin meer. In plaats daarvan een collega-duchy van haar koning gemaakt.

Heb jij wel eens te maken gehad met een karakter met de incapable treat?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

cron