Zet jij een film af, als er wordt gevloekt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 11 okt 2006 13:02

pol schreef:best gek, een engelse vloek is een minder "erge" vloek als een nederlandse. :?

reaktie in de VS: tjonge, toch klinkt in het nederlands die vloek niet zo erg als in het engels
In Engelstalige films wordt ook minder vaak gevloekt. Een hoop grof taalgebruik wel, maar de gvd's spatten toch minder frequent van je beeldscherm.

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 11 okt 2006 13:26

Machiavelli schreef:
pol schreef:best gek, een engelse vloek is een minder "erge" vloek als een nederlandse. :?

reaktie in de VS: tjonge, toch klinkt in het nederlands die vloek niet zo erg als in het engels
In Engelstalige films wordt ook minder vaak gevloekt. Een hoop grof taalgebruik wel, maar de gvd's spatten toch minder frequent van je beeldscherm.


eensch, en dan is het vaak ook nog een verbastering.
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 11 okt 2006 13:47

Machiavelli schreef:
pol schreef:best gek, een engelse vloek is een minder "erge" vloek als een nederlandse. :?

reaktie in de VS: tjonge, toch klinkt in het nederlands die vloek niet zo erg als in het engels
In Engelstalige films wordt ook minder vaak gevloekt. Een hoop grof taalgebruik wel, maar de gvd's spatten toch minder frequent van je beeldscherm.


Bovendien wordt het vaak verkeerd ondertitelt..Dan wordt er iets heel anders gezegd dan dat het vertaald wordt. Bijv; 'Stupid idiot' wordt vertaald als; 'Kl**tz*k'. Zo dus ook met vloeken; F*ck is geen gvd, maar zo wordt het er wel onder gezet. Slaat dus nergens op.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 11 okt 2006 14:17

Smurffie schreef:
Machiavelli schreef:
pol schreef:best gek, een engelse vloek is een minder "erge" vloek als een nederlandse. :?

reaktie in de VS: tjonge, toch klinkt in het nederlands die vloek niet zo erg als in het engels
In Engelstalige films wordt ook minder vaak gevloekt. Een hoop grof taalgebruik wel, maar de gvd's spatten toch minder frequent van je beeldscherm.


Bovendien wordt het vaak verkeerd ondertitelt..Dan wordt er iets heel anders gezegd dan dat het vertaald wordt. Bijv; 'Stupid idiot' wordt vertaald als; 'Kl**tz*k'. Zo dus ook met vloeken; F*ck is geen gvd, maar zo wordt het er wel onder gezet. Slaat dus nergens op.


klopt, de ondertiteling rammelt vaak ook van alle kanten!

Gebruikersavatar
Dreamster
Kapitein
Kapitein
Berichten: 982
Lid geworden op: 14 jun 2005 16:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 11 okt 2006 14:19

Kijk maar eens een Nederlandse film met Nederlandse ondertiteling...beroerd gewoon :o
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 29 okt 2006 09:52

Over het afkijken, het hangt af van de mate waarin ik me eraan stoor, dit heeft ook te maken met die zoals eerder genoemde documentaire verfilmingen.

Zet je ook een educatief programma over hindoes en moslims uit, omdat er over een andere god gepraat wordt, terwijl jij alleen wat over die cultuur van je medemensen wilt leren ?

Ja maar zet ook eens de engelse ondertiteling aan bij films,
dan vallen die 'damns' wel op, de vertaling van de gvd,
maar omdat het zo'n kort woordje is horen we hem vaak niet eens, en hij word in het Nederlands meestal niet ondertitelt.


In Nederlandse programma's vallen mij de vloeks ook eeder op, de uit de lucht gegrepen 'Jezus' alsof het stopwoordjes zijn...
Maar ook in cabaretier achtige programma's waar er over de grens gegaan wordt.


En hoe gaan we om met het overspel dat overal op tv en films te zien is ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 30 okt 2006 09:48

Japio schreef:

Is het niet verstandiger helemaal geen films/tv te kijken


Waarvan acte. Sinds een half jaar kijk ik vrijwel geen tv en geen films meer. Bevalt me uitstekend. Je krijgt er ongelooflijk veel waardevolle momenten voor terug. Wat heb ik veel genadetijd verkeken aan die rotkast.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 30 okt 2006 19:36

Omega schreef:Japio schreef:

Is het niet verstandiger helemaal geen films/tv te kijken


Waarvan acte. Sinds een half jaar kijk ik vrijwel geen tv en geen films meer. Bevalt me uitstekend. Je krijgt er ongelooflijk veel waardevolle momenten voor terug. Wat heb ik veel genadetijd verkeken aan die rotkast.


Heb je heel de tv het huis uitgedaan?? Wij kijken heel erg geselecteerd tv. De kids teletubbies en tweenies. en wij: journaal, documentaires (die zijn er veel te weinig) en schatjes. De enigste film die ik keek was: dr quinn, nou daar word al niet in gevloekt en is een gewoon verhaal.
Om films geven we niet zoveel, dus dat maakt het heel gemakkelijk om heel weinig te kijken.
Ik wil morgenavond wel de nat. bijbelkwis meedoen. Al vind ik de presentatie nu niet het je van het. Maar even een testje is altijd wel nuttig.

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 nov 2006 21:40

Omega schreef:Japio schreef:

Is het niet verstandiger helemaal geen films/tv te kijken


Waarvan acte. Sinds een half jaar kijk ik vrijwel geen tv en geen films meer. Bevalt me uitstekend. Je krijgt er ongelooflijk veel waardevolle momenten voor terug. Wat heb ik veel genadetijd verkeken aan die rotkast.


Over een aantal jaar istie dr weer sowieso alleen dan verstopt in je pc.
Nu is het ook al, maar nog aan het opkomen. Alle Casama internet abbonees hebben nu al gratis tv via internet.

Eerst had ik zelf nog wel de neiging om een film uit te zetten bij een vloek. Nu niet meer. Ik lees boeken vol vloeken omdat dat moet van mijn refo (!)-school. Zo raak je dr aan gewend. Ik ga dan ook niet meer die film uitzetten als er gevloekt wordt. Stel je voor dat je weg zou moeten lopen als er op straat gevloekt wordt.

Het is mss verkeerde sleur, maar je ontkomt er gewoon bijna niet meer aan. Het is idd wel jammer ja :( Idd is het ook jammer dat vaak in de ondertiteling meer vloeken staan dan in de film zelf.

Ik kijk alleen ook niet vaak film :)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 nov 2006 21:45

Omega schreef:Japio schreef:

Is het niet verstandiger helemaal geen films/tv te kijken


Waarvan acte. Sinds een half jaar kijk ik vrijwel geen tv en geen films meer. Bevalt me uitstekend. Je krijgt er ongelooflijk veel waardevolle momenten voor terug. Wat heb ik veel genadetijd verkeken aan die rotkast.


Wat een heen-en-weer-geslinger. Als je vooraf even kijkt waar een film over gaat, dan verdoe je geen tijd aan onzin en zie je alleen films die je ook daadwerkelijk wilt zien. Ik had films als Sometimes in April en Schindler's List niet willen missen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 12 nov 2006 11:44

ik erger me ook wel aan dat gevloek, maar dat wil niet altijd zeggen dat ik gelijk stop met kijken. Het ligt denk ik ook wel een beetje aan de manier waarop het gaat, het verhaal waarin het gebeurd enzo. Bij een realistische film heb ik er minder moeite mee dan bij een of andere vage comedy(niet dat ik die nou zo vaak kijk...) of wat dan ook, waarbij ik me dan afvraag of ze dat nou echt niet anders hadden kunnen zeggen.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 12 nov 2006 12:23

Wat een heen-en-weer-geslinger. Als je vooraf even kijkt waar een film over gaat, dan verdoe je geen tijd aan onzin en zie je alleen films die je ook daadwerkelijk wilt zien. Ik had films als Sometimes in April en Schindler's List niet willen missen.


Schindlers List is ook in boekvorm te krijgen. Daar heb ik geen tv voor nodig. Ben nu met een aantal prachtige boeken bezig.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 nov 2006 12:27

Of je nou slechte boeken leest of slechte films kijkt, het is allebei tijdverspilling. Boeken zijn niet per definitie beter dan de TV, Omega.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 nov 2006 13:16

Er was een voorafkondiging van een nieuwe dramaserie op TV en ik besloot te kijken - Waltz, het overleven van een circus.
Ik ben binnen vijf minuten volledig afgehaakt - het werd ontsierd door zoveel - geheel niet functionele - vloeken, dat ik het niet kon aanzien.
En dat was een puur nederlands product...

(En om vragen of opmerkingen over 'functioneel vloeken' voor te zijn:
ik kan mij voorstellen dat er bij zeer indringende zaken een keer gevloekt wordt - wat in feite 'vertaald' moet/kan worden met een wanhoopsgebed... )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23598
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2006 14:47

Omega schreef:
Wat een heen-en-weer-geslinger. Als je vooraf even kijkt waar een film over gaat, dan verdoe je geen tijd aan onzin en zie je alleen films die je ook daadwerkelijk wilt zien. Ik had films als Sometimes in April en Schindler's List niet willen missen.


Schindlers List is ook in boekvorm te krijgen. Daar heb ik geen tv voor nodig. Ben nu met een aantal prachtige boeken bezig.


Klopt. Maar de wereldbeker schaatsen is niet in boekvorm te krijgen :)

Geen tv kijken is voor mij geen optie. Ik wil af en toe gewoon wat sport zien, documentaires... of een film. Vind ik zeker wel meerwaarde hebben. Geen tv kijken omdat er ook slechte dingen op zijn? Tja, dan kan je ook beter niet gaan internetten.... (Overigens, prima als mensen gewoon geen tv kijken maar ik doe het liever wel en kan dat ook wel rijmen met mijn christen-zijn.)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten