SGP en herinvoering van de doodstraf....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 08 mar 2007 23:48

Echter God Zelf legt het zwaard in de handen van de overheid “die het niet tevergeefs draagt” (Romeinen 13:4)

(voor hen die er waarde aan hechten)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 08 mar 2007 23:57

huibert-jan schreef:De doodstraf is naar mijn mening een slecht middel om criminaliteit te bestrijden omdat het de mensen afschrikt en daardoor weerhoudt van het plegen van criminaliteit. Tegenwoordig is het vaak niet onomstotelijk bewezen dat iemand dader is van een misdrijf.
Een klein voorbeeldje: In Amerika zijn er sinds 1973, 87 mensen vrijgelaten wegens gebrek aan bewijs na heropening van de rechtzaak door bijv. nieuwe feiten.
Na 1973 zijn er ongeveer 700 veroordeelden geexecuteerd. Wie verteld mij dat er tussen die 700 man misschien ook een paar veroordeelden zaten?

'Beyod reasonable doubt' Nee, je kunt niet voor 100% zeker zijn van iemands schuld, maar als het bewijs sterk genoeg is om iemand tot twintig jaar cel te veroordelen is het ook sterk genoeg om iemand de doodstraf te geven. Beide zijn niet terug te draaien.(Nee, ook de doodstraf niet.)
Daarnaast is het niet zo relevant of de doodstraf afschrikt of niet, gevangenisstraf schrikt immers ook nauwelijks af?

huibert-jan schreef:Moeten wij handelen uit wraak gevoelens terwijl veel Jongeren als ik in de kerk wordt geleerd dat wij precies het zelfde zijn met het enige verschil dat wij 'nog niet los gelaten zijn'?


Wraak? Nee, wel rechtvaardigheid en vergelding.

huibert-jan schreef:Misschien is de achterliggende reden van het roepen om zwaardere straffen en doodstraffen, het sussen van het eigen crimineeltje in ons zelf....
Misschien is de achterliggende reden van het verdedigen van lage straffen en absentie van doodstraffen, het geruststellen van het eigen crimineeltje in ons zelf....

Gebruikersavatar
huibert-jan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 mar 2007 19:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor huibert-jan » 09 mar 2007 06:12

Hoe kun je over rechtvaardigheid spreken -bij invoering van de doodstraf- Terwijl er te vaak onduidelijkheid is in het straf(proces) recht. Rechtvaardigheid is goed, een van de hoogste waarden van een samenleving. Alleen is het verrekte jammer als je na een executie er achter komt dat de veroordeelde onschuldig was. Hoe zit het dan met rechtvaardigheid in je Samenleving.

Je schreef ook over vergelding: Komt God uiteindelijk niet de vergelding toe? Tevens, heb jij wel eens nagedacht over het doel van straf. is het vergelding of een stukje voldoening voor het slachtoffer? of moet de deliquent er juist van leren (de foute gedraging afleren) Bij de doostraf is het tweede geheel van de baan.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 mar 2007 12:25

huibert-jan schreef:Je schreef ook over vergelding: Komt God uiteindelijk niet de vergelding toe? Tevens, heb jij wel eens nagedacht over het doel van straf. is het vergelding of een stukje voldoening voor het slachtoffer? of moet de deliquent er juist van leren (de foute gedraging afleren) Bij de doostraf is het tweede geheel van de baan.


Bij Strafrecht heb ik ooit geleerd met welke achterliggende doelen er straf opgelegd wordt. Uit mijn hoofd was dat:

· Generale preventie: Dreigen met straffen schrikt mensen af van criminaliteit
· Speciale preventie: Straf geven om herhaling door diezelfde dader te voorkomen
· Handhaving van de rechtsorde
· Vergelding/genoegdoening
· Beveiliging (van maatschappij en (specifieke) burgers)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2007 13:25

Machiavelli schreef:Daarnaast is het niet zo relevant of de doodstraf afschrikt of niet, gevangenisstraf schrikt immers ook nauwelijks af?

Dat is het wel, want juist door voorstanders van de doodstraf wordt vaak de afschrikwekkende werking van de doodstraf als argument aangedragen en beweerd dat deze een meer afschrikwekkende werking zou hebben dan gevangenisstraf. En dat snijdt geen hout.

Gebruikersavatar
huibert-jan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 mar 2007 19:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor huibert-jan » 09 mar 2007 18:49

Kijk naar de uitwerking in de VS. Heeft de doostraf en de hoge straffen tot minder criminaliteit geleid? Het tegendeel!

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 09 mar 2007 18:59

Maar de VS is wel het meeste "christelijke" land ter wereld, dit in tegenstelling tot ons tollerante, maar goddeloze Nederland. Niet dat ik dat direct aan de doodstraf wil relateren. :P

Gebruikersavatar
huibert-jan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 mar 2007 19:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor huibert-jan » 09 mar 2007 19:11

Ik geef toe dat Nederland een geheel andere situatie kent als de VS. Amerika is een stuk consevatiever dan Nederland en dat merk je op alle terreinen, ook op dit punt hobbelen de VS achter de feiten aan. (zie Norbert Elias en zijn Civilisatie theorie en ander studie materiaal)

Alleen dit is mijn punt niet, mijn punt is vooral dat de doodstraf 100% onjuist is in Nederland.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2007 09:40

Rijnmond schreef:Maar de VS is wel het meeste "christelijke" land ter wereld, dit in tegenstelling tot ons tollerante, maar goddeloze Nederland. Niet dat ik dat direct aan de doodstraf wil relateren. :P

Ah, je zet 'christelijk' gelukkig zelf ook al tussen haakjes. :wink:

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 12 mar 2007 21:33

Ik heb de laatste tijd een vrij unieke kijk op wat "christelijk" is. :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten