Christen zijn op je openbare werkplek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 nov 2006 11:14

Persoonlijk dnek ik dat God vrij duidelijk daar over is in de Bijbel. Hij wil niet dat Zijn naam misbruikt wordt.
Er altijd iets van zeggen dat werkt ook niet denk ik. Maar een keer er iets van zeggen is toch wel iets wat je kan doen. Het ligt er ook aan hoe pijnlijk/vervelnd/storend jij het zelf vind.

Ik merk zelf dat ik per collega er anders op reageer. De een geef ik een gevatte reactie, de volgende zeg ik er ook neits van omdat ik na 1x er iets van zeggen merkte dat het averechts ging werken. De volgende collega vraag ik: wat zei je? Het is zo verschillend.
Doe dat gene wat bij jou en de ander het beste werkt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 08 nov 2006 12:00

Jo'tje schreef:Bidden en danken voor m'n eten. Het spijt me zeer, ik zit op de CHE en zelfs dáár doe ik dat niet :P En je zult het herkennen waarschijnlijk, maar om me heen zie ik het ook nooit gebeuren eigenlijk. Alleen als we er 's avonds een maaltijd eten dan. Zelf heb ik er ook niet zo'n behoefte aan eigenlijk. Soms eet je een bammetje als je lekker zit te kletsen, maar vaak gaat het ff tussen de bedrijven door.
Zelf ben ik ook meer van het bewust bidden en danken aan het begin en/of einde van m'n dag.
Bij m'n vakantiewerk deed ik het weer wel altijd. Maar, daar gingen we dan 's middags ook echt een half uur zitten voor de lunch, dat is dan toch weer anders.
Maar één ding weet ik zeker: het echte christen-zijn straal je niet uit met je bidden. Als ze het eenmaal van je weten dan hoort het bidden er slechts bij. Ze gingen bij mij in ieder geval op hele andere dingen letten. Meer je manier van leven en reageren etc.


Nee, idd als ik op de CHE ben, bid ik nooit voor mijn eten. Dat eet ik ff tussendoor mn boterham ofzo (of die heerlijke broodjes firkandel van daar ;) )
Maar ik bid juist WEL als er andersdenkenden om mij heen zijn. Op de CHE kan ik beter erover PRATEN, tussen ongelovigen kan ik het in eerste instantie beter laten ZIEN. En dat doe je mijns inziens door te bidden voor je eten...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2006 22:49

tja, een ijzersterke argumentatie, kan er niets tegenin brengen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 08 nov 2006 22:53

Nouja, mijn collega's wenden er heel erg gauw aan hoor.
Zoals ik al zei: bij christen hoort bidden. Als ze dat eenmaal weten vinden ze dat bidden ook logisch. Ze waren nieuwsgieriger op andere punten.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 08 nov 2006 23:12

Jo'tje schreef:Nouja, mijn collega's wenden er heel erg gauw aan hoor.
Zoals ik al zei: bij christen hoort bidden. Als ze dat eenmaal weten vinden ze dat bidden ook logisch. Ze waren nieuwsgieriger op andere punten.


en dat is vooral praten.....

maar wat ik ook probeer is het in mijn werkstyle/collegialiteit/steun naar collega's te laten merken. Mensen niet te veroordelen, niet te roddelen, etc.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 11:24

Aan de onderlinge liefde zal men herkennen...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2006 09:40

Preach the gospel, if necessary use words.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 10 nov 2006 20:24

tweetietwee schreef:
Jo'tje schreef:Nouja, mijn collega's wenden er heel erg gauw aan hoor.
Zoals ik al zei: bij christen hoort bidden. Als ze dat eenmaal weten vinden ze dat bidden ook logisch. Ze waren nieuwsgieriger op andere punten.


en dat is vooral praten.....

maar wat ik ook probeer is het in mijn werkstyle/collegialiteit/steun naar collega's te laten merken. Mensen niet te veroordelen, niet te roddelen, etc.


Waar baseer jij op dat het vooral praten is?
Juist niet. Maar, bidden is iets wat zij niet doen.
Praten doet iedereen. Met anderen omgaan ook. Scheldwoorden gebruiken ook. In het begin lachten ze erom dat ik gewoon jeetje of shit zei, op den duur wenden ze er aan, later merkte ik dat één van mijn collega's duidelijk minder was gaan vloeken, zonder dat ik er ooit specifiek wat van gezegd heb.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 10 nov 2006 20:39

ik kijk er vreemd van op dat er christenen zijn die niet bidden voor het eten.
Ik bid wel voor het eten, overal (ik vergeet wel vaak te danken :oops: ).
Ik vraag geen stilte meer, want die krijg ik toch niet.

Over het vloeken: het verschilt. Aan het begin heb ik tegen de klas gezegt dat ik christen ben en een giga hekel heb aan vloeken. Meesten hebben er rekening mee gehouden.
1 persoon niet, was het alleen gewoon 'Jezus' als stopwoord, nu is het 'Christus'. Afgelopen week had ze een shirt aan met my god! erop. Dat weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik reageer wel eens als ze het weer roept: kdacht dat jij niet in Hem geloofde....
Verder gaat het van kwaad tot erger...maar ja, wat doe je eraan?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Berichtdoor Petra777 » 11 nov 2006 11:19

Marnix schreef:Preach the gospel, if necessary use words.


Zit zeker wat in. Laten merken dat ik christen ben zit hem echt niet in het bidden voor het eten. Dat kan al snel als een ritueel gezien worden. Maar door gedrag en door niet te zeggen wat anderen wel zeggen (vloeken, roddelen, zonder respect over bijv. politici praten enz.) kun je ook laten zien dat je christen bent.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2006 12:22

Petra777 schreef:
Marnix schreef:Preach the gospel, if necessary use words.


Zit zeker wat in. Laten merken dat ik christen ben zit hem echt niet in het bidden voor het eten. Dat kan al snel als een ritueel gezien worden. Maar door gedrag en door niet te zeggen wat anderen wel zeggen (vloeken, roddelen, zonder respect over bijv. politici praten enz.) kun je ook laten zien dat je christen bent.


Door de minste te willen zijn, te dienen, Gods liefde uit te stralen en door te geven.


MW, sterkte, soms is het inderdaad allemaal heel lastig, je voelt je vaak machteloos. En bidt veel... om wijsheid... maar ook voor die persoon die dat doet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 11 nov 2006 12:41

mw schreef:ik kijk er vreemd van op dat er christenen zijn die niet bidden voor het eten.
Ik bid wel voor het eten, overal (ik vergeet wel vaak te danken :oops: ).
Ik vraag geen stilte meer, want die krijg ik toch niet.

Over het vloeken: het verschilt. Aan het begin heb ik tegen de klas gezegt dat ik christen ben en een giga hekel heb aan vloeken. Meesten hebben er rekening mee gehouden.
1 persoon niet, was het alleen gewoon 'Jezus' als stopwoord, nu is het 'Christus'. Afgelopen week had ze een shirt aan met my god! erop. Dat weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik reageer wel eens als ze het weer roept: kdacht dat jij niet in Hem geloofde....
Verder gaat het van kwaad tot erger...maar ja, wat doe je eraan?


Op mijn werk roepen jongeren ook vaak 'Jezus Christus!' Dat zijn ze gewoon gewend, en ze bedoelen het toch echt niet vloekend, het is gewoon een uitroep waar ze mee opgegroeid zijn. Maar op de groep is het verboden.
Vaak als een jongere zoiets roept zeg ik:' Ach, jij mag gewoon Femke zeggen hoor...'
Dan denken ze wel even na, en schieten meestal in de lach. Maar omdat het op de groep verboden is, kan ik ze er makkelijk op aanspreken, bij klasgenoten is dat idd anders.
Maar het gaat er denk ik om, dat jij duidelijk hebt gemaakt wat jouw standpunt is, en dat kun je blijven doen, maar dat werkt denk ik averechts
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 14 nov 2006 22:49

mw schreef:ik kijk er vreemd van op dat er christenen zijn die niet bidden voor het eten.
Ik bid wel voor het eten, overal (ik vergeet wel vaak te danken :oops: ).
Ik vraag geen stilte meer, want die krijg ik toch niet.

?


ik bid en dank op mijn werk tegelijk :wink: (voor het eten)

wat ik bedoelde met praten jo'tje is als er vragen komen....
Ik krijg heel veel vragen en vertel graag over wat ik geloof.

jnien

Berichtdoor jnien » 30 nov 2006 23:58

Ik vind het altijd moeilijk om een duidelijke mening te formuleren.
Vooral als er dan iemand tegenover je zit die met keiharde argumenten komt én tegen het christendom is..
Ik ben sowieso slecht in discussieren, dus ga het liever uit de weg..
Maar ik wil wel voor mn geloof uitkomen door bijv. te bidden voor het eten etc.!

Mooie verhalen en argumenten hier!
Suc6 allemaal!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 01 dec 2006 00:32

Er zijn mensen die met woorden veel bereiken. Ook veel mensen die met woorden zo uit het veld geslagen zijn.
Er zijn mensen die met daden veel kunnen laten zien. Ook veel mensen die telkens weer dezelfde (zichtbare) fout begaan.
Ieder mens is anders en iedereen zal op een andere manier met het christen-zijn omgaan. Daar is nou eenmaal geen protocol voor.
Gelukkig kun je wel van elkaar leren. En bidden :)
pobody's nerfect


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten