Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 mar 2007 12:05

Riska schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik ga wel naar die therapie. Ik zal wel moeten, dat sowieso.

Maar je moet het ook willen!
Alweer veertien jaar geleden (waar blijft de tijd!) werd door iemand anders met een therapeut besproken dat ik daarbij in therapie kwam. Prima, maar ik moest zelf bellen. Eerst om telefonisch met elkaar te spreken, toen moest ik een formulier invullen en opsturen en daarna moest ik opnieuw zelf bellen of dat formulier ontvangen was. Dat was voor die therapeut het bewijs dat ik het ook echt wilde.
Want als je er in feite niet achter staat, heeft geen enkele therapie zin.
Ik sta er ook achter! Maar het is persoon nummer ## die ik mijn hele verhaal moet vertellen en tot nu toe hebben ze me bij de GGZ/rivierduinen nog geen steek verder geholpen.

Het is trouwens cognitieve gedragstherapie en dat is altijd goed.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 05 mar 2007 12:44

Riska schreef:Er zijn in de wereld heel veel mensen bij wie het 'jij deugt niet, jij mag er niet zijn" ingehamerd hebben gekregen vanaf hun geboorte. Daar kun je echt wat aan doen - andere tape inzetten. Alleen dáár heb je dus professionele hulp voor nodig en de tijd en de rust om dat te doen.


Inderdaad, en daar kun je dus echt vanaf komen, maar dan moet je je wel voor de volle 100% inzetten 8)

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 mar 2007 22:13

Ik zit best wel met een probleem. Uit de weken van de opname heb ik een vriendschap overgehouden. Dit meisje dit daar al maanden en nu mag ze eindelijk naar huis. Maar die datum word iedere keer verzet.

Ze belde me vanmiddag op, helemaal in tranen, dat ze haar bus had gemist en dat ze het allemaal niet meer zag zitten. Ze hebben bij de GGZ daar gezegd dat ze niet weten wat ze met haar aanmoeten. Ze kunnen haar niet verder behandelen, ik denk dat dat meisje een 'te zwaar geval' is. Zij is niet de eerste die hier mee zit. Maar haar moeder weet volgens mij (!) ook niet wat ze met haar aan moet, die hobbelt achter de hulpverleners aan. En dat meisje word toch een soort aan haar lot overgelaten. Ze voelt zich in de steek gelaten en er word alleen tegen haar gezegd dat ze reeëel moet denken. Ik vind dit zo moeilijk! Ik wil zo ontzettend graag helpen, maar ik kan helemaal totaal niets. iemand misschien een idee?

Met mij gaat het trouwens ontzettend goed nu :D

André

Berichtdoor André » 09 mar 2007 22:22

L'être extraterrestre schreef:Ik zit best wel met een probleem. Uit de weken van de opname heb ik een vriendschap overgehouden. Dit meisje dit daar al maanden en nu mag ze eindelijk naar huis. Maar die datum word iedere keer verzet.

Ze belde me vanmiddag op, helemaal in tranen, dat ze haar bus had gemist en dat ze het allemaal niet meer zag zitten. Ze hebben bij de GGZ daar gezegd dat ze niet weten wat ze met haar aanmoeten. Ze kunnen haar niet verder behandelen, ik denk dat dat meisje een 'te zwaar geval' is. Zij is niet de eerste die hier mee zit. Maar haar moeder weet volgens mij (!) ook niet wat ze met haar aan moet, die hobbelt achter de hulpverleners aan. En dat meisje word toch een soort aan haar lot overgelaten. Ze voelt zich in de steek gelaten en er word alleen tegen haar gezegd dat ze reeëel moet denken. Ik vind dit zo moeilijk! Ik wil zo ontzettend graag helpen, maar ik kan helemaal totaal niets. iemand misschien een idee?
Oh, wou je de problemen van een ander dr ook nog wel even BIJ oplossen, je was toch met JEZELF aan het werk?
Met mij gaat het trouwens ontzettend goed nu :D
Ik vind dit niet geloofwaardig, een kleine week terug stond je nog te wikken en wegen waarom je niet naar een IKB ging. En nu zou het ploseling 'ontzettend' goed gaan :shock:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 mar 2007 22:33

Eens met André :wink:

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 mar 2007 22:46

André schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik zit best wel met een probleem. Uit de weken van de opname heb ik een vriendschap overgehouden. Dit meisje dit daar al maanden en nu mag ze eindelijk naar huis. Maar die datum word iedere keer verzet.

Ze belde me vanmiddag op, helemaal in tranen, dat ze haar bus had gemist en dat ze het allemaal niet meer zag zitten. Ze hebben bij de GGZ daar gezegd dat ze niet weten wat ze met haar aanmoeten. Ze kunnen haar niet verder behandelen, ik denk dat dat meisje een 'te zwaar geval' is. Zij is niet de eerste die hier mee zit. Maar haar moeder weet volgens mij (!) ook niet wat ze met haar aan moet, die hobbelt achter de hulpverleners aan. En dat meisje word toch een soort aan haar lot overgelaten. Ze voelt zich in de steek gelaten en er word alleen tegen haar gezegd dat ze reeëel moet denken. Ik vind dit zo moeilijk! Ik wil zo ontzettend graag helpen, maar ik kan helemaal totaal niets. iemand misschien een idee?
Oh, wou je de problemen van een ander dr ook nog wel even BIJ oplossen, je was toch met JEZELF aan het werk?
Ik wil ze niet oplossen, ik zit er mee, maar het is niet zo dat ik minder slaap of me rotter voel erdoor. Ik vind het rot voor haar en ik wil het ontzettend graag oplossen voor haar. Maar ik weet dat ik dat niet kan, en ik kan het ook enigzins loslaten. Ik hang de telefoon op en ga weer door met mijn werk. Als ik dat niet zou kunnen zou ik niet voor de beroepen moeten kiezen waar ik nu voor gekozen heb. Maar daarom mag ik toch nog wel om iemand vragen die mee kan denken?
Met mij gaat het trouwens ontzettend goed nu :D
Ik vind dit niet geloofwaardig, een kleine week terug stond je nog te wikken en wegen waarom je niet naar een IKB ging. En nu zou het ploseling 'ontzettend' goed gaan :shock:
Tjah, wat voor mij ontzettend goed is kan voor een ander depressief zijn bij wijze van spreken.

Om het zo te zeggen: Ik begin mijn leven weer op de rails te krijgen, ik heb plezier in al het werk dat ik doe, ik heb zin om dingen te doen, contacten te onderhouden, ik denk niet meer constant: Ik wil niet meer leven. Het gaat gewon stukken beter. Mag dat niet?

Mauren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 jan 2007 02:30
Locatie: ----

Berichtdoor Mauren » 09 mar 2007 22:48

L'être extraterrestre schreef:Ik zit best wel met een probleem. Uit de weken van de opname heb ik een vriendschap overgehouden. Dit meisje dit daar al maanden en nu mag ze eindelijk naar huis. Maar die datum word iedere keer verzet.

Ze belde me vanmiddag op, helemaal in tranen, dat ze haar bus had gemist en dat ze het allemaal niet meer zag zitten. Ze hebben bij de GGZ daar gezegd dat ze niet weten wat ze met haar aanmoeten. Ze kunnen haar niet verder behandelen, ik denk dat dat meisje een 'te zwaar geval' is. Zij is niet de eerste die hier mee zit. Maar haar moeder weet volgens mij (!) ook niet wat ze met haar aan moet, die hobbelt achter de hulpverleners aan. En dat meisje word toch een soort aan haar lot overgelaten. Ze voelt zich in de steek gelaten en er word alleen tegen haar gezegd dat ze reeëel moet denken. Ik vind dit zo moeilijk! Ik wil zo ontzettend graag helpen, maar ik kan helemaal totaal niets. iemand misschien een idee?

Met mij gaat het trouwens ontzettend goed nu :D


Overigens kan het best goed gaan met je, ik weet namelijk niet welke psychische ziekte je hebt?! maar ik denk dat het dan tijdelijke goed is. en je weer terug zult vallen. overigens zie je dat vaker als je juist iemand anders probleem wilt oplossen.
Maar geniet ervan, dat het goed met je gaat!!

wat betreft die vriendin.
ik snap heel goed dat je haar wilt helpen. maar als zelfs de hulpverlening niet weet wat ze moeten doen, denk je dat jij het dan wel kunt??
maar als je iets voor haar wilt doen, doe dan dat gene wat jij zelf ook graag wilt. bijv. dat je dingen met haar kunt afspreken, op bezoek bedoel ik dan/ wandelen, stuur haar een kaartje (niet 1 keer, maar vaker) enz.
verder weet ik niet wat je zou kunnen doen! :?
wel veel sterkte wens ik je (beide) toe! :wink:

groetjes mauren

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 mar 2007 22:52

L'être extraterrestre schreef:Om het zo te zeggen: Ik begin mijn leven weer op de rails te krijgen, ik heb plezier in al het werk dat ik doe, ik heb zin om dingen te doen, contacten te onderhouden, ik denk niet meer constant: Ik wil niet meer leven. Het gaat gewon stukken beter. Mag dat niet?


Graag zelfs, maar, niet negatief bedoelt, denk nu niet dat je er al bent, wacht eerst eens af hoe lang het goed gaat, grote kans dat het tijdelijk is, blijf dus alert :)

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 mar 2007 22:54

Mauren schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik zit best wel met een probleem. Uit de weken van de opname heb ik een vriendschap overgehouden. Dit meisje dit daar al maanden en nu mag ze eindelijk naar huis. Maar die datum word iedere keer verzet.

Ze belde me vanmiddag op, helemaal in tranen, dat ze haar bus had gemist en dat ze het allemaal niet meer zag zitten. Ze hebben bij de GGZ daar gezegd dat ze niet weten wat ze met haar aanmoeten. Ze kunnen haar niet verder behandelen, ik denk dat dat meisje een 'te zwaar geval' is. Zij is niet de eerste die hier mee zit. Maar haar moeder weet volgens mij (!) ook niet wat ze met haar aan moet, die hobbelt achter de hulpverleners aan. En dat meisje word toch een soort aan haar lot overgelaten. Ze voelt zich in de steek gelaten en er word alleen tegen haar gezegd dat ze reeëel moet denken. Ik vind dit zo moeilijk! Ik wil zo ontzettend graag helpen, maar ik kan helemaal totaal niets. iemand misschien een idee?

Met mij gaat het trouwens ontzettend goed nu :D


Overigens kan het best goed gaan met je, ik weet namelijk niet welke psychische ziekte je hebt?! maar ik denk dat het dan tijdelijke goed is. en je weer terug zult vallen. overigens zie je dat vaker als je juist iemand anders probleem wilt oplossen.
Maar geniet ervan, dat het goed met je gaat!!
Nou, dit is nou motivatie. Ik heb al vaker dagen gehad dat ik dacht: Ja, het gaat goed. En 1 of 2 dagen later dacht ik: Nee, het gaat niet goed. Maar dit is niet van de ene op de andere dag, het is eigenlijk best geleidelijk gegaan. Met af en toe een terugval ja. Maar die blijven steeds langer weg.

En ik heb geen psychische ziekte gelukkig. Alleen de diagnose: Kenmerken van Borderline, maar goed.

wat betreft die vriendin.
ik snap heel goed dat je haar wilt helpen. maar als zelfs de hulpverlening niet weet wat ze moeten doen, denk je dat jij het dan wel kunt??
maar als je iets voor haar wilt doen, doe dan dat gene wat jij zelf ook graag wilt. bijv. dat je dingen met haar kunt afspreken, op bezoek bedoel ik dan/ wandelen, stuur haar een kaartje (niet 1 keer, maar vaker) enz.
verder weet ik niet wat je zou kunnen doen! :?
wel veel sterkte wens ik je (beide) toe! :wink:

groetjes mauren
Ik zou haar zo mee willen nemen weet ik veel waar naar toe maar ik mag er niet eens op bezoek komen. (omdat ik ex-patiënt ben daar) En ik stuur inderdaad iedere week een kaartje, af en toe een smsje, bel sowieso iedere week... Ik hoop dat ik haar steun.

Mauren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 jan 2007 02:30
Locatie: ----

Berichtdoor Mauren » 09 mar 2007 22:58

Bedoelde je dat nou negatief naar mij.
over dat je schreef, nou dit is nou motivatie??

en niet negatief bedoeld, maar kenmerken van borderline, dat kan ook zijn, dat het goed gaat, en dan weer helemaal niet. misschien is dit bij jou niet zo. maar ik dacht zo effe met je mee. ik bedoel het allemaal niet negatief!

ik denk wel dat je haar zo steunt!!
je kunt niet veel doen, maar je doet wel wat. en ik moet zeggen, die kleine dingen vind ik zelf altijd wel fijn, als het niet goed met me gaat, dat ik dan juist een kaaartje krijg, een smsje of wat dan ook.
jammer dat je niet bij haar op bezoek mag. maar ik denk dat ik het dan niet goed begreep, want je zei toch dat ze naar huis mocht??

groetjes mauren

André

Berichtdoor André » 09 mar 2007 23:01

L'être extraterrestre schreef:Tjah, wat voor mij ontzettend goed is kan voor een ander depressief zijn bij wijze van spreken.
Mm mm, natuurlijk..... :?
Het gaat gewon stukken beter. Mag dat niet?
Jawel dat mag wel, maar is niet wsl. Voor mij is 'gewoon' je werk kunnen doen, een énorm verschil met bijna een IKB traject in gaan.

Overigens, denk jezelf dat je depressief bent?

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 mar 2007 23:05

André schreef:
L'être extraterrestre schreef:Tjah, wat voor mij ontzettend goed is kan voor een ander depressief zijn bij wijze van spreken.
Mm mm, natuurlijk..... :?
Ik bedoel, ik vind dat het beter gaat. Maar natuurlijk is het niet zo dat ik opeens een zelfbeeld van bergen hoog heb en dat ik mezelf ontzettend waardevol is. Maar ik ben gewoon vorlijk! Ik heb zin om iets te doen, om nuttig te zijn! Ondanks dat ik een sollicitatiegesprek verprutst heb waar ik me erg op had verheugd, zit ik nog met een big smile (na een dipje ja, mag ik) de computeren.
Het gaat gewon stukken beter. Mag dat niet?
Jawel dat mag wel, maar is niet wsl. Voor mij is 'gewoon' je werk kunnen doen, een énorm verschil met bijna een IKB traject in gaan.
Wil jij voor mij die post quoten? Ik kan hem totala niet meer herinneren :oops:

Overigens, denk jezelf dat je depressief bent?
Nee. Absoluut niet. Nooit geweest ook.

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 mar 2007 23:08

Mauren schreef:Bedoelde je dat nou negatief naar mij.
over dat je schreef, nou dit is nou motivatie??

en niet negatief bedoeld, maar kenmerken van borderline, dat kan ook zijn, dat het goed gaat, en dan weer helemaal niet. misschien is dit bij jou niet zo. maar ik dacht zo effe met je mee. ik bedoel het allemaal niet negatief!
Lief dat je meedenkt :)

Ik denk dat ik echt nog wel dagen zal hebben dat het niet lekker gaat. Maar ik weet gewoon bijna zeker dat het omgedraaid zal worden. Gewoon meestal lekker in mijn vel zitten (met wat haken en ogen dan) en af en toe een rotdag/week hebben in plaats van andersom.

ik denk wel dat je haar zo steunt!!
je kunt niet veel doen, maar je doet wel wat. en ik moet zeggen, die kleine dingen vind ik zelf altijd wel fijn, als het niet goed met me gaat, dat ik dan juist een kaaartje krijg, een smsje of wat dan ook.
jammer dat je niet bij haar op bezoek mag. maar ik denk dat ik het dan niet goed begreep, want je zei toch dat ze naar huis mocht??

groetjes mauren
Ja, ze mag naar huis. Eind april pas. Als het meezit dan.

André

Berichtdoor André » 09 mar 2007 23:10

L'être extraterrestre schreef:Om het zo te zeggen: Ik begin mijn leven weer op de rails te krijgen, ik heb plezier in al het werk dat ik doe, ik heb zin om dingen te doen, contacten te onderhouden, ik denk niet meer constant: Ik wil niet meer leven. Het gaat gewon stukken beter. Mag dat niet?

Mauren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 jan 2007 02:30
Locatie: ----

Berichtdoor Mauren » 09 mar 2007 23:14

oke, ik begrijp het! ik hoop dat ze dan toch wat kunnen gaan betekenen voor haar. in de tijd dat ze daar nog zit!
en jij doet dat ook! super van je!

en ik hoop dat het met jou ook zo zal gaan, zoals je schrijft!
en elke goede dag is er 1! :wink:

succes met alles!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 135 gasten