Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 mei 2008 01:29

Saskia schreef:Hier maakt men vaak een grote pan eten met alles door elkaar. Dus stukjes aardappel, heel fijn gesneden groenten, brokken vlees, tomatensaus erdoor en mixen maar.
Als ik vertel hoe de mensen in NL eten, dus aardappels, groenten en vlees op een bord, maar wel apart van elkaar, dan vinden ze dat best raar. Hoewel, de wat jongere generatie doet dat nu ook wel af en toe, maar het wordt nog wel als echt 'westers' beschouwd.


dan sla je voor het gemak wel de culinaire nederlandse hoogstanden van de stamppots en hutspots over...
want ook daar zit regelmatig het spek al door heen :P

maar wat jij beschrijft klinkt meer als de stoofpot of heb ik het mis ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 06 mei 2008 05:33

spacy schreef:dan sla je voor het gemak wel de culinaire nederlandse hoogstanden van de stamppots en hutspots over...
want ook daar zit regelmatig het spek al door heen :P

maar wat jij beschrijft klinkt meer als de stoofpot of heb ik het mis ?


Haha, als ik uit moet leggen wat traditioneel NL eten is, dan snappen ze het helemaal niet meer. Gewoon alles door mekaar stampen, dat moet dan iets bijzonders zijn? :mrgreen:
Maar nee, het is ook niet echt een stoofpot wat ze hier hebben, het is veel 'wateriger', een soort dikke soep zeg maar

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 09 mei 2008 06:45

Er staan hier inmiddels flinke maggiplanten in de tuin. Wat zal ik er es mee doen ipv 2 blaadjes door de zondagse soep :mrgreen: te gooien?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 09 mei 2008 09:47

Door salades!

Gebruikersavatar
petra85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 965
Lid geworden op: 17 apr 2008 16:29

Berichtdoor petra85 » 09 mei 2008 09:49

in de vriezer (voor de winter)

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 09 mei 2008 11:30

eten jullie weleens asperges? en zo ja wat doe je er dan mee?

Ik heb net weer een kilo verse gehaald kosten hier maar 3 euro in brabant zo vers bij de boer. Ik heb ze net geschild en breng ze straks naar mijn ouders toe kunnen die ze lekker vanavond eten

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 09 mei 2008 11:43

Afgelopen zondag hebben we woksoep met asperges en spinazie gegeten, was heerlijk!

Verder kan je met asperges eigenlijk doen wat je wilt, net zoals met alle soorten groente.

Traditioneel is wel: asperges koken en dan met plakjes kipfilet (veel mensen doen ham, maarja, wij eten geen varkensvlees en met kipfilet is superlekker!), gekookt ei, aardappelpuree en aspergesaus. Ook echt lekker!

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 09 mei 2008 11:49

rosalie83 schreef:Afgelopen zondag hebben we woksoep met asperges en spinazie gegeten, was heerlijk!

Verder kan je met asperges eigenlijk doen wat je wilt, net zoals met alle soorten groente.

Traditioneel is wel: asperges koken en dan met plakjes kipfilet (veel mensen doen ham, maarja, wij eten geen varkensvlees en met kipfilet is superlekker!), gekookt ei, aardappelpuree en aspergesaus. Ook echt lekker!


ik had het van de week ook gedaan met gekookte ham botersaus en zacht gekookt eitje en puree
was erg lekker!

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 09 mei 2008 11:57

Ik ben altijd zo blij als er weer asperges zijn! Trouwens; groene asperges zijn ook lekker!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 09 mei 2008 11:57

Ik vind puree nooit zo lekker (tenzij zelf gemaakt soms). Met een kruimige aardappel, ei en een lekker roombotersausje kom je ook een heel eind.
Voor een goede aspergemaaltijd 'zondig' ik wel en koop ik een onsje achterham :wink: Is het met kipfilé écht zo lekker, Rosalie? In mijn hoofdje lijkt me dat niet helemaal zo, hoewel het ook weer niet gek is.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 09 mei 2008 11:59

Giovannino schreef:Ik vind puree nooit zo lekker (tenzij zelf gemaakt soms). Met een kruimige aardappel, ei en een lekker roombotersausje kom je ook een heel eind.
Voor een goede aspergemaaltijd 'zondig' ik wel en koop ik een onsje achterham :wink: Is het met kipfilé écht zo lekker, Rosalie? In mijn hoofdje lijkt me dat niet helemaal zo, hoewel het ook weer niet gek is.


ik maak altijd zelf puree uit een pakje is zo vies echt een nep smaak :(

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 09 mei 2008 12:00

Met een stuk (gebakken) zalm is het ook lekker, zowel bij groene als witte :yum:

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 09 mei 2008 12:02

Zelfgemaakte puree is altijd het allerlekkerst! :)

Plakjes kipfilet is echt lekker! En gewoon een stukje gebraden kipfilet ook. Maarja, ik wil geen varken, en dan 'wen' je ook aan dat je dat gewoonweg niet eet.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 09 mei 2008 12:02

En ja, zalm of andere soort vis ook lekker erbij :)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 mei 2008 12:13

Ik heb nog nooit asperges klaargemaakt, weleens aspergesoep gegeten op mijn werk. Ik snap niet wat mensen er zo geweldig aan vinden... maar dat kan ook aan de ziekenhuiskok liggen ;)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten