Dippie schreef:Naar aanleiding van een gesprek wat ik laatst had, wil ik het hier ook maar even aan de orde brengen.
Ik vroeg me af waar in de Bijbel nu echt staat dat de kleine kinderen gedoopt moeten worden. Ik heb geleerd dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, maar meisjes werden nooit besneden.
En daarbij kwam bij mij ook de vraag op of wederdopers nou echt wel een dwaling is, zoals dat bij ons in de kerk wordt geleerd (Belijdenis des Geloofs, artikel 34)).
Als dan de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen, waarom heeft Jezus zich dan ook nog laten dopen door Johannes? Hij was toch al op de 8e besneden?
Graag alleen serieuze reacties en on-topic blijven
Met het nieuwe verbond is de doop in plaats van de besnijdenis gekomen.
Meisjes werden niet besneden, allen de jongens.
Ge 17:11 En gij zult het vlees uwer voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en tussen u.
Er staat dus nergens in de Bijbel dat kleine kinderen gedoopt moeten worden, maar wel staat in de Bijbel de betekenende zaak er van.
De 30:6 En de HEERE, uw God, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om den HEERE, uw God, lief te hebben met uw ganse hart en met uw ganse ziel, opdat gij leven.
Daar gaat het om. De besnijdenis en de doop hebben een zelfde betekenende zaak.
Als ik een foto maak van de Utrechtse Dom is het een betekenende zaak van de Utrechtse Dom, maar het is de Utrechtse Dom zelf niet, als ik de Utrechtse Dom zelf wil zien moet ik naar Utrecht. Zo is het ook met de besnijdenis en de doop, het is de zaak zelf niet, het is een afbeelding van de zaak namelijk dat mijn hart besneden c.q. gedoopt dien te zijn in Zijn bloed.
1Co 7:19 De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.
De wederdopers zijn een dwaling want die zeggen het tegenovergestelde als wat ik nu gezegd hebt.