Vragen over de voormalige GKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Vragen over de voormalige GKN

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2007 10:34

GKN'er schreef:Op dit forum heb ik tot mijn verdriet veel negatiefs over de voormalige GKN gelezen. Woorden als “slappe preken”, “huichelaars”, “nep-christenen” en “nep-gereformeerden” zijn in sommige topics voorbijgekomen. Met name de vrijgemaakte hoek (wat ik overigens, gezien de geschiedenis van de GKN en de GKV wel enigszins kan begrijpen), reageert hierover uiterst fel. Zouden de critici van de GKN (thans dus de Gereformeerde Kerk binnen de PKN) op dit forum hun afkeer van dit kerkgenootschap enigszins willen nuanceren? Ik wil namelijk, als ik mij laat dopen, wel een goede keuze maken en toetreden tot een kerk waarin ik mij het beste thuis kan voelen.

Het valt niet te ontkennen, dat de GKN nogal een ontwikkeling heeft doorgemaakt, waarin ze nogal erg veranderd zijn. Vergelijk je de GKN van nu - nu zitten ze in de PKN, maar daar gaat het mij nu even niet om - met de tijd van Abraham Kuyper, dan zijn er zeer grote verschillen te constateren.
Het meest bepalende verschil lijkt mij de schriftkritiek, die in de GKN toegestaan is. Eerst was de leiding in de GKN daar nog fel tegen: ds. Geelkerken werd geschorst vanwege zijn opvattingen over het spreken van de slang. (1926) Later werd men, als gevolg van de breuk van 1944, zó huiverig voor tucht, dat het er nauwelijks meer van kwam. Met als gevolg dat er van alles werd toegelaten, waardoor de grenzen van datgene waarvoor men stond vervaagden. Eerst ging het natuurlijk allemaal vrij subtiel, met kleine dingen. Maar later kreeg je theologen als H.M. Kuitert en H. Wiersinga (met zijn stelling dat de kruisdood van Jezus niks met verzoening te maken had, maar slechts bedoeld was als schokeffect voor ons). Die personen werden ongemoeid gelaten. Tot op de dag van vandaag kunnen ze nog gewoon voorgaan in hun kerk.
Daardoor is het geestelijke klimaat totaal veranderd in de GKN.

Ik heb me in het verleden ook wel eens afkeurend over de GKN uitgelaten.
Een bepalende factor daarin zal een trouwdienst geweest zijn, die ik eind 1995 meegemaakt heb, van een nicht van mij. Ik werd er nogal misselijk van, figuurlijk gesproken. Het viel helemaal verkeerd bij mij. Het kwam allemaal zo dubbel op mij over:
- aan de ene kant behandelde die dominee een bijbelgedeelte - het was uit één van de twee Korinthiërsbrieven waar het over het huwelijk ging - en haalde hij zelfs erbij wat de grondtekst ervan zei, dus je zou zeggen: een serieuze tekstbehandeling,
- aan de andere kant kwam de sfeer zo onwezenlijk op mij over in wat hij zei: allemaal mooi-weer-praatjes, ik hoorde totaal niks over geestelijke strijd, over hemel en hel; nee, er hing een sfeer alsof het allemaal vanzelf wel goed met ons gaat/komt, en alsof iedereen wel vanzelf in de hemel komt, en alsof we het daar eigenlijk helemaal niet over hoeven te hebben; mijn moeder zei er achteraf van: "Christus werd helemaal niet genoemd"; en om nog een citaat te noemen van iemand anders, die blijkbaar ook weleens in de GKN was geweest: "de zonde speelt helemaal geen rol".
Dat veroorzaakte een crisis-ervaring voor mij, die heel naar voelde. Ik snap overigens ook totaal niet, hoe je die twee genoemde punten van net kunt combineren. Dat vereist een creativiteit die mijn begrip te boven gaat.

Wat ik veel zie in de GKN is dit:
- of men gaat steeds minder naar de kerk, het geloof lijkt steeds minder te functioneren, totdat men uiteindelijk helemaal niet meer in de kerk komt;
- of men is ontevreden met de GKN, juist omdat men het geloof wèl serieus neemt, en men gaat over naar een evangelische gemeente.
Over beide opties heb ik een ontevreden gevoel. Het eerste is tragisch. Het tweede buitengewoon jammer, want men gooit met het badwater (de vrijzinnigheid) het kind (het gereformeerde) weg. Maar ja, hoeveel besef had men daar nog van, als dat door de eigen kerk helemaal niet meer werd bijgebracht?
Dat laatste schetst voor mij overigens ook wel het belang van een duidelijk gereformeerde kerk, die ongedeeld is. Een kerk die Abraham Kuyper zonder twijfel ook nadrukkelijk voor ogen had.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 24 feb 2007 12:39

Boekenlezer schreef:Maar later kreeg je theologen als H.M. Kuitert en H. Wiersinga (met zijn stelling dat de kruisdood van Jezus niks met verzoening te maken had, maar slechts bedoeld was als schokeffect voor ons). Die personen werden ongemoeid gelaten. Tot op de dag van vandaag kunnen ze nog gewoon voorgaan in hun kerk.

In de eerste plaats zijn Kuitert en Wiersinga thans tachtigers, oftwel dat voorgaan in diensten is niet of nauwelijks meer aan de orde.
In de tweede plaats gaat het over de Gereformeerde Kerken in Nederland. Dat betekent zoveel dat de ene GKN de andere niet is en dat, zij het op plaatselijk niveau wel degelijk actie is ondernomen naar de synode toe (die een ander 'gezag' had dan bv. de synode van de Hervormde Kerk.)

Boekenlezer schreef:Een bepalende factor daarin zal een trouwdienst geweest zijn, die ik eind 1995 meegemaakt heb...

Lijkt mij totaal geen goede graadmeter. Een trouwdienst is en blijft geen gewone dienst. In een trouwdienst zal de vreugde de overhand hebben.

Boekenlezer schreef:Wat ik veel zie in de GKN is dit:
- of men gaat steeds minder naar de kerk, het geloof lijkt steeds minder te functioneren, totdat men uiteindelijk helemaal niet meer in de kerk komt;
- of men is ontevreden met de GKN, juist omdat men het geloof wèl serieus neemt, en men gaat over naar een evangelische gemeente.
Over beide opties heb ik een ontevreden gevoel.

Kerkgang en geloof zijn twee verschillende dingen. Iemand die om welke reden dan ook niet meer naar de kerk gaat, of heel weinig, heeft nog niet zijn geloof verloren. Of men naar evangelische gemeenten gaat weet ik nog niet zo. Misschien wel, aan de andere kant worden ook veel GKN-gemeenten evangelischer, groeigroepen en zo.
De kerk kan op vele manieren een sta-in-de-weg zijn, omdat het instituut dingen doet en zegt, waar iemand op gaat afhaken.
Dat komt in alle kerken voor.
Want alle kerken moeten heel erg oppassen dat zij geen macht gaan uitoefenen, omdat zij menen dingen te mogen afleiden uit de Bijbel. Dan zou ik ook volledig afhaken.

Kortom: ik vind je erg kort door de bocht. Ik behoor tot de GKN binnen de PKN en ervaar een gelovige gemeenschap in mijn eigen woonplaats, die oprecht probeert te leven uit de Bijbel.

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 24 feb 2007 23:25

Riska schreef:
Juliah schreef:Wat ik verder onder vrijzinnig schaar? 'Een feministische dominee die Moeder God aanroept en niet God de Vader'

Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat die predikant Moeder God aanroept, omdat voor velen God de Vader zwaar beladen is??? Dus gewoon uit pastorale zorg?


Wat je bedoelt begrijp ik. Aangezien het een dienst was in een kleine, idyllisch gelegen, Friese kerk, waar ongeveer 25 kerkgangers aanwezig waren, mijn ouders, mijn zus en ik de 'jeugd' vertegenwoordigden en die feministische predikante van buitenaf kwam lijkt het me zeer onwaarschijnlijk. Daarnaast werd er een merkwaardige overdenking gehouden. Er zou veel onvrede in de wereld zijn, maar wat de bijbel zegt is vooral niet waar.
~Get out and do what we were meant to do~

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2007 08:47

Juliah schreef:
Riska schreef:
Juliah schreef:Wat ik verder onder vrijzinnig schaar? 'Een feministische dominee die Moeder God aanroept en niet God de Vader'

Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat die predikant Moeder God aanroept, omdat voor velen God de Vader zwaar beladen is??? Dus gewoon uit pastorale zorg?


Wat je bedoelt begrijp ik. Aangezien het een dienst was in een kleine, idyllisch gelegen, Friese kerk, waar ongeveer 25 kerkgangers aanwezig waren, mijn ouders, mijn zus en ik de 'jeugd' vertegenwoordigden en die feministische predikante van buitenaf kwam lijkt het me zeer onwaarschijnlijk. Daarnaast werd er een merkwaardige overdenking gehouden. Er zou veel onvrede in de wereld zijn, maar wat de bijbel zegt is vooral niet waar.

Dan is die dienst dus helemaal niet representatief voor de gemeente waarin het gebeurde...

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 25 feb 2007 15:17

Riska schreef:Dan is die dienst dus helemaal niet representatief voor de gemeente waarin het gebeurde...


Waarom niet? Alleen omdat de dominee van buitenaf komt?
~Get out and do what we were meant to do~

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2007 16:12

Juliah schreef:
Riska schreef:Dan is die dienst dus helemaal niet representatief voor de gemeente waarin het gebeurde...


Waarom niet? Alleen omdat de dominee van buitenaf komt?

Nee, omdat een trouwdienst überhaupt al een afwijkende dienst is. Ik zou op een zondag in die kerk een dienst willen meemaken of bewust een keer bij de betreffende predikant gaan kerken om te zien hoe het in een reguliere dienst toegaat.

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 25 feb 2007 16:27

Riska schreef:
Juliah schreef:
Riska schreef:Dan is die dienst dus helemaal niet representatief voor de gemeente waarin het gebeurde...


Waarom niet? Alleen omdat de dominee van buitenaf komt?

Nee, omdat een trouwdienst überhaupt al een afwijkende dienst is. Ik zou op een zondag in die kerk een dienst willen meemaken of bewust een keer bij de betreffende predikant gaan kerken om te zien hoe het in een reguliere dienst toegaat.


Maar lieve schat, het was helemaal geen trouwdienst. Het was een zondagse kerkdienst!
~Get out and do what we were meant to do~

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2007 17:22

:lol: Hoe kwam ik nou bij de trouwdienst...
Misschien doordat je schreef: Aangezien het een dienst was in een kleine, idyllisch gelegen, Friese kerk, waar ongeveer 25 kerkgangers aanwezig waren, mijn ouders, mijn zus en ik de 'jeugd' vertegenwoordigden en die feministische predikante van buitenaf

Sorry voor de vergissing. Dan kán ik me je aarzelingen voorstellen ja.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 26 feb 2007 22:16

Riska schreef:In de eerste plaats zijn Kuitert en Wiersinga thans tachtigers, oftwel dat voorgaan in diensten is niet of nauwelijks meer aan de orde.
In de tweede plaats gaat het over de Gereformeerde Kerken in Nederland. Dat betekent zoveel dat de ene GKN de andere niet is en dat, zij het op plaatselijk niveau wel degelijk actie is ondernomen naar de synode toe (die een ander 'gezag' had dan bv. de synode van de Hervormde Kerk.)

Nou vind ik dat een slechte argumentatie om de boel daar goed te praten. Alsof met het oud worden van oude dwaalleraars de problemen ook wel wegsterven. Dat geloof ik niet. Dat klinkt meer als het toedekken van iets wat niet door de beugel kan. Je moet als kerk stelling nemen tegen dat soort misleiders, door toepassing van tuchtmaatregelen.
Gelukkig dat niet iedere gemeente gecharmeerd is van genoemde mensen, en dat men consequentie heeft getrokken daaruit.
Alleen is het wel zo, dat een kerkverband geen verzameling van gemeenten is, die weinig met elkaar van doen hebben.

Riska schreef:Lijkt mij totaal geen goede graadmeter. Een trouwdienst is en blijft geen gewone dienst. In een trouwdienst zal de vreugde de overhand hebben.

Maar ik mag toch aannemen dat het niet verboden is, om bepaalde gebeurtenissen, die het waarom van iets verklaren, mede te delen.
Zo'n reactie komt op mij een beetje over, alsof je alleen maar objectief/rationeel mag zijn in datgene wat je meedeelt. Maar dat lijkt mij een onhaalbare kaart. Gevoel speelt voor mij een erg sterke rol.
Bovendien ging het mij niet om het feit van vreugde of niet, in wat ik getypt had. Het is echt niet zo, dat het zo was, van: 'hé, het gaat er vreugdevol aan toe, en dat stuit mij tegen de borst.' Nee, het was meer de enorme oppervlakkigheid die mij tegen de borst stuitte. Ik geloof niet dat dat te maken heeft met wel of geen trouwdienst.

Riska schreef:Kerkgang en geloof zijn twee verschillende dingen. Iemand die om welke reden dan ook niet meer naar de kerk gaat, of heel weinig, heeft nog niet zijn geloof verloren. Of men naar evangelische gemeenten gaat weet ik nog niet zo. Misschien wel, aan de andere kant worden ook veel GKN-gemeenten evangelischer, groeigroepen en zo.
De kerk kan op vele manieren een sta-in-de-weg zijn, omdat het instituut dingen doet en zegt, waar iemand op gaat afhaken.
Dat komt in alle kerken voor.
Want alle kerken moeten heel erg oppassen dat zij geen macht gaan uitoefenen, omdat zij menen dingen te mogen afleiden uit de Bijbel. Dan zou ik ook volledig afhaken.

Kerk en geloof hebben wel alles met elkaar te maken. De kerk is zelfs een voorwerp van belijdenis in het Apostolicum, de Geloofsbelijdenis van Nicea, en de Nederlandse Geloofsbelijdenis. De kerk is de plaats waar Christus zijn gelovigen vergadert. Daarom is het ook van zo cruciaal belang dat de kerk gezond blijft.
Dat evangelischer worden van GKN-gemeenten kan ik alleen maar jammer vinden. Oké, het is beter dan vrijzinnig zijn. Maar het is altijd nog armer dan waar de naam voor staat: gereformeerd.
Het gaat erom dat de kerk het licht van het Woord vast blijft houden. En ja, dat kan ook consequenties hebben, zoals dat er wel eens tucht uitgeoefend moet worden. (Is dat wat je bedoelt met: macht uitoefenen?)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 27 feb 2007 19:12

Boekenlezer schreef:Zo'n reactie komt op mij een beetje over, alsof je alleen maar objectief/rationeel mag zijn in datgene wat je meedeelt. Maar dat lijkt mij een onhaalbare kaart. Gevoel speelt voor mij een erg sterke rol.

Wat ik bedoel te zeggen is dat een trouwdienst geen gewone dienst is. Daar komen ook mensen die wellicht zelfs geheel buitenkerkelijk zijn. Dan kan ik mij voorstellen dat een predikant de volledige nadruk legt op de vreugde van het Evangelie. En wat gevoel betreft: ik ben ook een gevoelsmens, maar ik heb inmiddels geleerd dat die (lang) niet altijd maatgevend is.
Boekenlezer schreef:Kerk en geloof hebben wel alles met elkaar te maken. De kerk is zelfs een voorwerp van belijdenis in het Apostolicum, de Geloofsbelijdenis van Nicea, en de Nederlandse Geloofsbelijdenis. De kerk is de plaats waar Christus zijn gelovigen vergadert. Daarom is het ook van zo cruciaal belang dat de kerk gezond blijft.
Dat evangelischer worden van GKN-gemeenten kan ik alleen maar jammer vinden. Oké, het is beter dan vrijzinnig zijn. Maar het is altijd nog armer dan waar de naam voor staat: gereformeerd.
Het gaat erom dat de kerk het licht van het Woord vast blijft houden. En ja, dat kan ook consequenties hebben, zoals dat er wel eens tucht uitgeoefend moet worden. (Is dat wat je bedoelt met: macht uitoefenen?)

Dat de kerk een onderwerp is van het Apostolicum weet ik. Ik zie daarin echter niet de GKN of de PKN of de Gergem of weet ik veel welke denominatie in. Dat zijn instituten. Ik geloof meer in het: 'waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn"... vooral dát is vooral de "Christelijke Kerk".
Heel veel mensen knappen af op het instituut kerk. De kerk die regels op stelt, uit naam van de Bijbel. Maar kerk A vindt dat iets wel volgens de BIjbel kan, kerk B dat het niet kan. Want ieder heeft een eigen interpretatie/exegese van de Bijbel al zijn de grote lijnen wel duidelijk. Maar wanneer daarop kerkordelijke zaken worden vastgelegd als zijnde Bijbels heb ik vaak mijn vraagtekens.
Tucht - ik vind het uit de tijd. Ik vind dat iets van de Spreukenschrijver. Tucht heeft een onvoorstelbare negatieve klank en riekt naar macht.
Ik geloof in vermaning en dat is iets geheel anders. Dat is de hand op iemands schouder leggen en tegen de ander zeggen: "gaat het wel goed? blijf je wel in het spoor van de Heer?" Dát is wél gebeurd, zowel bij Wiersinga als Kuitert.
Wat ik met 'macht uitoefenen' bedoel is wat ik hoorde van een jong stel dat 'moet' trouwen. Dat kon alleen in die kerk nadat ze schuld beleden hadden in het openbaar of voor de kerkenraad. Dat noem ik dus zelfs machtsmisbruik. In een persoonlijk, privégesprek met de predikant kan dat ter sprake komen, verder heeft niemand er iets mee te maken. Jaja, ze hebben gezondigd - maar: wie zondigt niet? Misschien nog veel meer in gedachten dan in daden? Ik bedoel maar...
Macht uitoefenen is de ander dwingen tot een bepaalde vorm van geloof en anders is het niet goed en mag men niet toetreden of wordt men geweerd, bv. van het Avondmaal.
Ik kan er niks aan doen, maar naarmate ik ouder word worden dingen minder stellig. Of, zoals Jan Greven, oud-hoofdredacteur van Trouw het vanmorgen in zijn column zei: " Vroeger wist ik zo veel, nu moet ik nog zo veel leren, kan ik nog zo veel leren. Van Jezus. Van Hem toch in de eerste plaats".


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten