Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 15 feb 2008 21:23

veel van de zaken waar hierover gesproken wordt bevinden zich buiten Israel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 feb 2008 21:24

Ilias schreef:
Denkertje21 schreef:
Ilias schreef: Als er in een islamitisch land afgodendom word gepraktiseerd ( openbaar ) dan moet dat bestreden worden door bijvoorbeeld een graf te vernietigen.


En nu in andere woorden:
Als er in een niet-islamitisch land afgodendom word gepraktiseerd ( openbaar ) dan moet dat bestreden worden door bijvoorbeeld alle moskeeën te vernietigen....

Zie je nu zelf hoe stom en totalitair je preekt?

En wat betreft kerken en synagogés in Islamitische landen, dat is helemaal toegestaan.... Mits het zich aan de regels van het land houd.


En wat mogen die regels dan wel niet inhouden?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 feb 2008 21:25

Ik trap er zelf ook weer in! Kunnen we niet gewoon die hele moslimmeute negeren zolang ze deze misselijkmakende aanvallen blijven uitvoeren op het christelijk geloof?

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 15 feb 2008 21:27

CaptainCaveman schreef:
Ilias schreef:
Denkertje21 schreef:
Ilias schreef: Als er in een islamitisch land afgodendom word gepraktiseerd ( openbaar ) dan moet dat bestreden worden door bijvoorbeeld een graf te vernietigen.


En nu in andere woorden:
Als er in een niet-islamitisch land afgodendom word gepraktiseerd ( openbaar ) dan moet dat bestreden worden door bijvoorbeeld alle moskeeën te vernietigen....

Zie je nu zelf hoe stom en totalitair je preekt?

En wat betreft kerken en synagogés in Islamitische landen, dat is helemaal toegestaan.... Mits het zich aan de regels van het land houd.


En wat mogen die regels dan wel niet inhouden?


Net zoals in Nederland heb je regels... Wetgeving van het land noemen we dat... Zo ook bij een Islamitisch land.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 feb 2008 21:33

Nog even terug dan naar het gezwets van Ilias over dat moslims niks met graven hebben: In Hebron vereren de moslims het graf van Ibrahim, die zij beschouwen als de aartsvader van de Islam.
Met eigen ogen heb ik dat ooit mogen aanschouwen totdat de Palestijnen daar ook toeristen het leven zuur gingen maken...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 feb 2008 21:43

Denkertje21 schreef:Ik trap er zelf ook weer in! Kunnen we niet gewoon die hele moslimmeute negeren zolang ze deze misselijkmakende aanvallen blijven uitvoeren op het christelijk geloof?


'Die hele moslimmeute'? Nu draaf je wel érg ver door...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 feb 2008 21:44

Ilias schreef:Net zoals in Nederland heb je regels... Wetgeving van het land noemen we dat... Zo ook bij een Islamitisch land.


Ik vroeg naar de inhoud van die wetgeving. Nogmaals: wat houden deze regels dan zoal in?

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 15 feb 2008 21:45

CaptainCaveman schreef:
Ilias schreef:Net zoals in Nederland heb je regels... Wetgeving van het land noemen we dat... Zo ook bij een Islamitisch land.


Ik vroeg naar de inhoud van die wetgeving. Nogmaals: wat houden deze regels dan zoal in?


Dat kan je niet 1 2 3 uitleggen, daarover moet je de boeken van fiqh lezen met betrekking tot niet-moslims in een islamitisch land.

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 18 feb 2008 11:44

parsifal schreef:veel van de zaken waar hierover gesproken wordt bevinden zich buiten Israel.


Idd, laten we ons weer concentreren op Israël. Off topic wordt verder verwijderd.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 19 feb 2008 10:50

"Als er in een islamitisch land afgodendom word gepraktiseerd ( openbaar ) dan moet dat bestreden worden door bijvoorbeeld een graf te vernietigen.


haha jaja zo denken jullie erover-
en in het enige joodse land ter wereld en wel in de hoofdstad! worden we ook al in de vroege ochtend - een uur of vier wakker gezongen door de muezzins die luidkeels door de luidsprekers van van zon 6 nabije moskees staan te galmen.

in het joodse land kan dat gewoon!.......dan moet ik me maar op mijn andere zij draaien en de dekens over mijn hoofd trekken en :roll: proberen nog wat verder te slapen :mrgreen:
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 feb 2008 11:14

Moet ik joods hier lezen als een etniciteit, een culturele identiteit of een religieuze identiteit?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 19 feb 2008 11:58

in deze gaat het om het enige joodse land wat er bestaat,Dat houdt dus in
etnish ,cultureel, en religieus.----

Het is een democratie, De meeste israeliers zijn seculier -alleen religieus met de hoogtijdagen- de feesten,
veel jongelui voelen zich aangetrokken tot new age- of keren zich tegen religie- maar zijn door geboorte wel joods- als ethnische groep.

Jerusalem en BaneBarak zijn vnl orthodox en in ook in andere steden vind je de orthodoxe groepen.
en dan heb je ook nog veel conservatieven of masorti - die lopen niet in het zwart- maar wel met een kippa- keppel. en tzitzit -hemd.

je kunt hier officieel over alles praten - behalve over Yeshua de Messias, want dat is Taboe!!!

voor messiaanse groep joden bestaat er geen openbare spreekbuis-Integendeel
er wordt van hogerhand namelijk niets ondernomen tegen bepaalde othodoxen of anti -missionary groepen -zo als Yadl'achim , wanneer dezen messianic gemeentes bijv in Beer Sheva of Arad lastig vallen en de gelovigen het leven zuur maken.
Maar!
YHWH zelf zal de spirituele blindheid opheffen - maar desalniettemin zou het fijner zijn als het nu ook al anders was. :wink:
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 feb 2008 12:01

Des temeer reden om te bidden dat God de blindheid der joden weg zal nemen.

Echter, je geeft aan dat Israel een democratische staat is.
Maar je geeft ook aan dat Israel een relgieus-joodse staat is. Is dit laatste wettelijk zo of is alleen de "sfeer" joods?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 19 feb 2008 12:31

Des temeer reden om te bidden dat God de blindheid der joden weg zal nemen


idd.....! Dat doen wij ook dagelijks!
het probleem tegenover de Rooms-Katholieke kerk is dat er in het verleden veel jodenvervolging is geweest door de eeuwen heen - omdat de kerk- andersdenkenden dacht kunnen te dwingen christen te worden. niet alleen joden maar bijv ook indianen etc.
het superieure toontje dat door de kerk werd aangeslagen tov het joodse volk - replacement theologie bracht geen toenadering tot stand. zeker ook omdat het christendom langzamerhand zo hun wortels was vervreemd en er niet Bijbelse dogmas in de leer zijn geslopen.
Niet door kracht en macht zegt YHWH - maar door Mijn Geest.
dat dreigen velen vaak te vergeten - of het laat ze koud- dat is ook jammer!
Wat betreft de staat Israel:
De sfeer is joods!!!
de minderheid is orthodox- religieus
de meerderheid is joods- maar niet religieus !
je hebt de vrijheid om te kiezen wat je wilt zijn - of religieus of - seculier.

Declaration of independence:
http://www.mfa.gov.il/MFA/Peace%20Proce ... f%20Israel
Laatst gewijzigd door salty op 19 feb 2008 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 feb 2008 12:41

Het is dus de toon die de muziek maakt, zoveel is duidelijk.

Ik dacht altijd dat Israel een religieus-joodse staat was, maar dat is dus niet zo?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten