Oproep: leden SGP, hoe staat het met het vrouwenbesluit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 dec 2007 23:54

Ze kunne het wel open gooien maar ik vraag mij af hoeveel vrouwen daadwerkelijk zelf de politiek in willen binnen de SGP.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2007 09:58

Gerdien B. schreef:Ze kunne het wel open gooien maar ik vraag mij af hoeveel vrouwen daadwerkelijk zelf de politiek in willen binnen de SGP.

Maar dát is een andere kwestie. Het gaat erom dat het wel kan en mag.
Of je gebruik wilt maken van dat recht is eigen keuze. Nu wordt die 'keuze' opgelegd - omdat er niks te kieizen valt.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 dec 2007 10:07

Het geeft ook aan dat de vrouwen, die de SGP steunen, ook achter dit standpunt staan. Zolang die vrouwen zelf zich niet gediscrimineerd voelen snap ik het punt niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 22 dec 2007 16:28

Ja maar als er maar een vrouw is die het wel wil, dan heb je dus een probleem. Dat probleem is er nu al, het is namelijk tegen de wet om vrouwen niet de kans geven zich verkiesbaar te stellen. Dat heeft de rechtbank overigens ook bepaald.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 22 dec 2007 16:45

rafaell schreef:Ja maar als er maar een vrouw is die het wel wil, dan heb je dus een probleem. Dat probleem is er nu al, het is namelijk tegen de wet om vrouwen niet de kans geven zich verkiesbaar te stellen. Dat heeft de rechtbank overigens ook bepaald.


Volgens mij is het nog niet tegen de wet. Er is alleen een internationaal vrouwenverdrag getekend en het blijkt dat de Nederlandse wet niet consistent hiermee is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

rafaell

Berichtdoor rafaell » 22 dec 2007 17:04

Het getekende Europese verdrag overruled eventuele nationale wetgeving die hiermee in strijd is. Daarom heeft de rechtbank ook terecht besloten dat de praktijk bij de SGP onrechtmatig is.

Aletta
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jan 2008 15:00

Berichtdoor Aletta » 05 jan 2008 19:46

Er zijn weldegelijk vrouwen binnen de SGP die politiek actief willen worden (of die iig willen dat vrouwen actief kunnen worden).

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 06 jan 2008 09:04

Bij deze heeft de SGP dus een probleem
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 12 jan 2008 16:20


Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 12 jan 2008 16:28

Tsja, de gedachte die toch bij me op komt is, moet dit punt zo fundamenteel zijn dat je opstapt? Terwijl je partij je verder na aan het hart ligt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Aletta
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jan 2008 15:00

Berichtdoor Aletta » 19 jan 2008 18:27

Tsja, de gedachte die toch bij me op komt is, moet dit punt zo fundamenteel zijn dat je opstapt? Terwijl je partij je verder na aan het hart ligt.
Mijn antwoord is JA. Jazeker is het zo fundamenteel.

Ik zou ook niet op de SGP stemmen als de partij wel vrouwen zou toelaten. Maar stel dat de ChristenUnie vrouwen uit de Tweede Kamer weert, dan zou ik mijn lidmaatschap meteen opzeggen. Sterker nog, als de ChristenUnie in mijn gemeente op één lijst zou staan met de SGP en daarom bewust geen vrouwen op een verkiesbare plaats zou zetten (dat gebeurt wel eens), dan zou ik waarschijnlijk op een andere partij stemmen.

Waarom?
1. Het is heel oneerlijk vrouwen minder inspraak te geven. Vrouwen betalen tenslotte net zoveel belasting als mannen, vrouwen moeten zich aan dezelfde regels houden, dus ze hebben net zoveel recht om mee te praten in de volksvertegenwoordiging. Het is geen volksvertegenwoordiging meer als je vrouwen niet toelaat, dan is het alleen een mannenvertegenwoordiging.

2. Als je vrouwen niet actief lid laat zijn, verkwist je een heleboel talent. Er zijn zoveel vrouwen die een groot politiek talent hebben gekregen van God, dan is het dom en slecht als je ze niet toestaan dat te gebruiken.

3. Vrouwen hebben over het algemeen een andere kijk op de wereld dan mannen, waardoor het ook beter is voor het land (en dus je partij) als je vrouwen toestaat als politicus.

Ik ben geen SGP-hater, maar dat vrouwenstandpunt vind ik vreselijk.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 24 jan 2008 16:22

Aletta schreef:
Tsja, de gedachte die toch bij me op komt is, moet dit punt zo fundamenteel zijn dat je opstapt? Terwijl je partij je verder na aan het hart ligt.
Mijn antwoord is JA. Jazeker is het zo fundamenteel.

Ik zou ook niet op de SGP stemmen als de partij wel vrouwen zou toelaten. Maar stel dat de ChristenUnie vrouwen uit de Tweede Kamer weert, dan zou ik mijn lidmaatschap meteen opzeggen. Sterker nog, als de ChristenUnie in mijn gemeente op één lijst zou staan met de SGP en daarom bewust geen vrouwen op een verkiesbare plaats zou zetten (dat gebeurt wel eens), dan zou ik waarschijnlijk op een andere partij stemmen.

Waarom?
1. Het is heel oneerlijk vrouwen minder inspraak te geven. Vrouwen betalen tenslotte net zoveel belasting als mannen, vrouwen moeten zich aan dezelfde regels houden, dus ze hebben net zoveel recht om mee te praten in de volksvertegenwoordiging. Het is geen volksvertegenwoordiging meer als je vrouwen niet toelaat, dan is het alleen een mannenvertegenwoordiging.

2. Als je vrouwen niet actief lid laat zijn, verkwist je een heleboel talent. Er zijn zoveel vrouwen die een groot politiek talent hebben gekregen van God, dan is het dom en slecht als je ze niet toestaan dat te gebruiken.

3. Vrouwen hebben over het algemeen een andere kijk op de wereld dan mannen, waardoor het ook beter is voor het land (en dus je partij) als je vrouwen toestaat als politicus.

Ik ben geen SGP-hater, maar dat vrouwenstandpunt vind ik vreselijk.


Helemaal mee eens.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jan 2008 16:33

Het mooiste argument hoorde ik ooit, toen ik de kerk en de j.v. nog bezocht, van een SGP-lid met een niet erg hoog IQ: "Kun je me een vrouw noemen die werkelijk iets gepresteerd heeft in de politiek?"

:mrgreen:

Chimaera
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2005 11:16
Locatie: best
Contacteer:

Berichtdoor Chimaera » 25 jan 2008 20:14

Hallo,

Sorry dat ik er zo even tusseninval, maar ik wil aankomende zondag een inleiding houden over dit onderwerp op de jeugdvereniging van onze kerk.

Weet iemand hier meer informatie over te vinden en dan vooral over voorstanders van dit punt. Ik wil namelijk vooral deze kant belichten omdat de meesten op de JeV toch wel tegen het standpunt zullen zijn.

Ik heb het artikel van Raadslid Lennart Alberts al gezien, maar ik vind één artikel een beetje weinig.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Bekijk ook eens mijn weblog, www.spenk.nl!

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jan 2008 20:28

hier staat op blz. 6-8 wel iets over het vrouwenstandpunt, redelijk objectief beschreven.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten