Per maand 400 jonge kerkverlaters

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

broeloe
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 mei 2005 18:49

Berichtdoor broeloe » 27 sep 2006 20:13

Fly29 schreef:Sorry.. Dit vind ik dus een redenering die kant nog wal raakt. Op basis van 1 keer kraak je die kerk al af. Dit vind ik kortzichtig. Zoek een kerk op waar in elke regel Christus wordt aan gehaald. Met respect voor Jezus!

Zo werkt het natuurlijk niet. De bijbel is meer dan 1 naam. Er worden hier meerdere dingen in beschreven en ook de geschiedenis van Israel.

Die kerk bestaat er niet, maar Christus dient wel in de predeking centraal te staan! en wat slap geouwehoer of de Goliath nu wel of niet door David is verslagen, daar heb ik dus compleet nix aan
En een predeking behoort zowel wet als evangelie te zijn, ik heb beide niet gehoord.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 27 sep 2006 20:24

Optimatus schreef:
Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Hoe kom je daar nou bij. Het is allebei heel belangrijk, en ik denk dat het niet nodig is niet zinvol is in gradaties van belangrijk en minder belangrijk te denken.

Boekenlezer schreef:]Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.


Wat is een slap en vrijblijvend praatje en waar heb je die? Waar verwijs je nou naar? En waarom ga je een slap praatje aanhalen in een topic waar het gaat over tradities, bijvoorbeeld op het gebied van liturgie? Een kerk waar de liturgie moderner is is nog geen kerk waar slappe praatjes worden gehouden en een hobbysfeertje heerst. Zoals ik al aangaf heeft dit te maken met het hart van mensen... en ik ken genoeg christenen die het dan op een manier doen die jij misschien als "hobbyclubje" zou bestempelen, maar waar dat totaal niet het geval is.

Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.


Mag ik nu even net zo denigrerend over de rechterflank zijn? Of zal ik mijn niveau toch maar even proberen te behouden?

Ik kies voor het laatste, het kost echter moeite, vrind...

Van tijd tot tijd komt bij mij alles wel eens aan de beurt om bekritiseerd te worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23613
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2006 11:48

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Hoe kom je daar nou bij. Het is allebei heel belangrijk, en ik denk dat het niet nodig is niet zinvol is in gradaties van belangrijk en minder belangrijk te denken.

Boekenlezer schreef:]Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.


Wat is een slap en vrijblijvend praatje en waar heb je die? Waar verwijs je nou naar? En waarom ga je een slap praatje aanhalen in een topic waar het gaat over tradities, bijvoorbeeld op het gebied van liturgie? Een kerk waar de liturgie moderner is is nog geen kerk waar slappe praatjes worden gehouden en een hobbysfeertje heerst. Zoals ik al aangaf heeft dit te maken met het hart van mensen... en ik ken genoeg christenen die het dan op een manier doen die jij misschien als "hobbyclubje" zou bestempelen, maar waar dat totaal niet het geval is.

Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.


Tja, er zijn idd kerken waar je alles maar kan roepen en de Bijbel niet meer centraal staat. Ik ben het met je eens dat daar soms slappe praatjes worden gehouden, tenminste, wel als je vanuit de Bijbel kijkt en dat doe ik. Maar ik zie niet in hoe je dit koppelt aan liturgie. Want dan zijn er ook een hoop kerken waar geen slappe en vrijblijvende praatjes worden gehouden, maar waar de liturgie heel anders is dan de liturgie die jij promoot ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23613
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2006 11:57

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:En of iedereen in de kerk weet dat het evangelie een blijde boodschap is is maar de vraag. Lopen mensen daarom soms in het zwart? Is er daarom zo weinig vreugde te vinden tijdens het zingen? Oh ja, blij ben je in je hart, maar we zijn gewend dat niet te uiten. Dat vinden jongeren vaak lastig te begrijpen... het komt nep over, ook al is dat het lang niet altijd.


Uit je bijdragen schrijf je telkens weer dat de problemen van de kerk terug te voeren zijn op vormen en organisatie. Ik vraag me af of dat het enige en zeker ook het belangrijkste probleem is.
Ik denk nl. dat de oorzaken van de securalisatie veel complexer zijn dan je hier doet voorkomen.
Want het feit dat de kerken in Europa leeglopen en het feit dat de oude tradities niet meer voldoen, hebben een gemeenschappelijke oorzaak. Dat blijkt ook wel, als je het ene probleem probeert op te lossen, groeit het andere probleem, het zijn ahw communicerende problemen.
Als je eens zou informeren bij een willekeurige PKN-stadsgemeente, dan zou je snel ontdekken hoe ongelofelijk machteloos zo'n gemeente is om de jongeren vast te houden. Men is niet meer in staat, om de essenties van het geloof over te brengen op de volgende generaties.
Probeer zelf maar eens de essentie van je geloof onder woorden te brengen, dan merk je wel hoe gauw je verhaal steriel wordt.


Tja natuurlijk heb je voor een groot deel gelijk. Wat ik bedoel is dat de kerken in ieder geval alles in het werk stellen om die essentie wel over te brengen..... en om daarnaast gewoon een warme, liefdevolle, betrokken gemeente te zijn. Dat scheelt zeker een heel stuk. Kerk zijn is veel meer dan een boodschap brengen. Bijvoorbeeld hoe je het brengt is ook van belang. Doe dat vooral niet op een manier die jongeren niets zegt.... want dan heb je kans dat die essentie helemaal niet overkomt... hoe kunnen ze het dan begrijpen? Als de oude tradities niet meer voldoen, misschien moet je dan die tradities maar wat loslaten. Of zijn die belangrijker dan je jongeren? En de essentie van je geloof onder woorden brengen (en in daden laten zien) hoeft je helemaal niet steriel te maken. Misschien is dat juist wel het hoofdprobleem, dat dat wel vaak het geval is.

Vanuit wat ik zie in mijn eigen kerk, waar ik een positieve beweging zie (waar de gemeente echt een levende gemeente is en jongeren veel betrokken en aangesproken worden) merk ik dat de essentie van het geloof zeker wel over te dragen is... en natuurlijk zet dat niet iedere jongere in vuur en vlam... Maar wel een stuk meer dan in het verleden het geval was bijvoorbeeld. Ook vanuit mijn werk in jeugdkerken en wat ik in de evangelische hoek ook zie spelen vormen en ook echt een levend geloof hebben en dat uitstralen wel degelijk een rol in het overbrengen van het geloof op de jonge generatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 sep 2006 11:21

Boekenlezer schreef:Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.


Zo te lezen kom je nooit in vrijzinnige kerken!!!

I

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 sep 2006 11:24

broeloe schreef:En een prediking behoort zowel wet als evangelie te zijn, ik heb beide niet gehoord.


Hoezo??? Wist je dat nog niet dan?? Jij begon op school toch ook niet iedere keer weer bij les 1?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 29 sep 2006 16:53

Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Hoe kom je daar nou bij. Het is allebei heel belangrijk, en ik denk dat het niet nodig is niet zinvol is in gradaties van belangrijk en minder belangrijk te denken.

Boekenlezer schreef:]Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.


Wat is een slap en vrijblijvend praatje en waar heb je die? Waar verwijs je nou naar? En waarom ga je een slap praatje aanhalen in een topic waar het gaat over tradities, bijvoorbeeld op het gebied van liturgie? Een kerk waar de liturgie moderner is is nog geen kerk waar slappe praatjes worden gehouden en een hobbysfeertje heerst. Zoals ik al aangaf heeft dit te maken met het hart van mensen... en ik ken genoeg christenen die het dan op een manier doen die jij misschien als "hobbyclubje" zou bestempelen, maar waar dat totaal niet het geval is.

Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.


Tja, er zijn idd kerken waar je alles maar kan roepen en de Bijbel niet meer centraal staat. Ik ben het met je eens dat daar soms slappe praatjes worden gehouden, tenminste, wel als je vanuit de Bijbel kijkt en dat doe ik. Maar ik zie niet in hoe je dit koppelt aan liturgie. Want dan zijn er ook een hoop kerken waar geen slappe en vrijblijvende praatjes worden gehouden, maar waar de liturgie heel anders is dan de liturgie die jij promoot ;)

De liturgie heeft natuurlijk ook een bepaalde toon, net als een gesprek of een preek. 8)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 29 sep 2006 16:53

Denkertje21 schreef:
broeloe schreef:En een prediking behoort zowel wet als evangelie te zijn, ik heb beide niet gehoord.


Hoezo??? Wist je dat nog niet dan?? Jij begon op school toch ook niet iedere keer weer bij les 1?

Het lijkt erop dat jij een verkeerde kijk op de verhouding van wet en evangelie hebt.
De wet is niet maar een beginstadium, op weg naar het evangelie. Zo van: als je overtuigd van de schuld bent, ben je aan het evangelie toe.
Ja, wet doet zonde kennen, schrijft Paulus. Maar dan zal eerst de vraag beantwoord moeten worden: is dat bevindelijk of heilshistorisch bedoeld? Of misschien wel beiden?
Maar waar het mij ook om gaat: de wet is niet passé na de bekering. Om het in catechismustermen te zeggen: het is een leefregel voor de dankbaarheid. Wie bekeerd is, zal naar Gods geboden gaan leven. Het leven naar Gods geboden is een rode draad in de Bijbel, die loopt vanaf de Torah tot in Openbaring!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 sep 2006 17:03

O o boekenlezer: wat maak je er toch een hele procedure van: eerst dit, dan dat, vervolgens moet je dit inleven en dat leren kennen. Vooral deze en die staat moet je toch wel bekend zijn....

"Komt ALLEN tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik ZAL u rust geven"...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 29 sep 2006 17:09

Uit je antwoord blijkt dat je geen ene moer van mijn tekst begrepen hebt.
Dat wat jij nu mij voor de voeten gooit beweer ik helemaal niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23613
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2006 10:22

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Hoe kom je daar nou bij. Het is allebei heel belangrijk, en ik denk dat het niet nodig is niet zinvol is in gradaties van belangrijk en minder belangrijk te denken.

Boekenlezer schreef:]Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.


Wat is een slap en vrijblijvend praatje en waar heb je die? Waar verwijs je nou naar? En waarom ga je een slap praatje aanhalen in een topic waar het gaat over tradities, bijvoorbeeld op het gebied van liturgie? Een kerk waar de liturgie moderner is is nog geen kerk waar slappe praatjes worden gehouden en een hobbysfeertje heerst. Zoals ik al aangaf heeft dit te maken met het hart van mensen... en ik ken genoeg christenen die het dan op een manier doen die jij misschien als "hobbyclubje" zou bestempelen, maar waar dat totaal niet het geval is.

Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.


Tja, er zijn idd kerken waar je alles maar kan roepen en de Bijbel niet meer centraal staat. Ik ben het met je eens dat daar soms slappe praatjes worden gehouden, tenminste, wel als je vanuit de Bijbel kijkt en dat doe ik. Maar ik zie niet in hoe je dit koppelt aan liturgie. Want dan zijn er ook een hoop kerken waar geen slappe en vrijblijvende praatjes worden gehouden, maar waar de liturgie heel anders is dan de liturgie die jij promoot ;)

De liturgie heeft natuurlijk ook een bepaalde toon, net als een gesprek of een preek. 8)


Uiteraard, maar dan is het niet; Hoe ouder en gedragener de liturgie, hoe beter... hoe minder gedragen de liturgie, hoe meer het lijkt op een hobbyclubje ;)

Wat je over wet en evangelie zegt, daar ben ik het mee eens. Alleen dat kan natuurlijk ook op andere manieren dan door elke zondagochtends de 10 geboden voor te lezen. Wat dat betreft is er niet maar een bepaalde liturgie die goed is. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Patrijzenhof
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2006 15:28

Berichtdoor Patrijzenhof » 01 okt 2007 16:15

Wat een zegen dat de gemeente waar ik lid van ben nog steeds groeit en met name met mensen die geen kerkelijke achtergrond hebben, dus niet zozeer door geboorten... Hoe dat komt? Open staan naar de omgeving, de plaatselijke gemeente, missionair preken (dus niet de deuren dicht en zwartgallige preken richting de gemeente), activiteiten die de deur van de kerk openen en zo Gods hart reflecteren. Ik hoop dat op meer plaatsen dit mag gaan gelden..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten