Getuigen, hemel en hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2006 11:26

Raido schreef:
Het is idd wreed... maar je zou je niet kunnen veroorloven om iets anders te zeggen, want dan lieg je.
Maar.. hoe weet je dat zo zeker, de Schrift is voor veel verschillende uitleg vatbaar, bijvoorbeeld dat er bekering mogelijk is in het dodenrijk..


Waar staat dat?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 14 aug 2006 19:00

Het is idd verschrikkelijk moeilijk maar het is ook hoe je iets brengt. Als ik bijv. mijn moeder spreek over dit soort dingen brengt ze het zooooo verschrikkelijk verschrikkelijk dat je er echt kippevel van krijgt. En ik denk dat je het dus niet op deze manier moet brengen. Je mag vertellen over de hel, maar je mag ook op Jezus wijzen die redding brengt!
Kun je die mensen niet voorlezen uit een bijbel of het boek of kinderbijbel, zodat ze iets over bijbelse geschiedenis gaan horen

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 aug 2006 08:29

Acire,

Dit is een moeilijk punt. Zo ie zo kan je niet zeggen dat kinderen per definitie naar de hel gaan. Ik zou eerder zeggen dat iig de kinderen die gelovige ouders hebben in de ouders geborgen zijn. Verder kan ik niet geloven dat God kinderen zou veroordelen die nog geen keuze hebben kunnen maken.
Wat betreft getuigen over (hemel en hel) is het ook net hoe je het zegt. "jij komt in de hel, als je zo door gaat" vind ik heel afwijzend klinken. Zo van: "je bent slecht en zo kom je er niet". Persoonlijk kies ik meestal voor de positievere insteek:
De hemel is een plek waar God is. Het is aan jou de keuze om eeuwig met Hem te leven, en je leven in zijn hand te leggen. Of om naar een plek te gaan waar God niet is, maar alleen maar kwaad heerst. Ik geloof dat het daar verschikkelijk zal zijn, daarom geloof ik dat God het beste met ons voor heeft.

Tevens kun je denk ik niet zeggen. "die en die gaan naar de hel". Het is aan God om te oordelen over de mensen. Hij kan en mag zijn verlossingswerk ook toerekeningen aan mensen die bijvoorbeeld nog nooit van Hem gehoord hebben. Hij is ook vrij in om dat niet te doen. Ik zou zeggen, vul dit niet in voor God. Maar kijk wat de bijbel zegt, over wat wij tegen mensen moeten vertellen.

Mooi dat je mag getuigen op je werk!

hijwel
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten