Dromen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tamar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2006 20:30

Dromen

Berichtdoor Tamar » 23 mei 2006 20:37

Dromen... iedereen droomt, maar niet iedereen herinnert zich dit.

Ik herinner dit me (helaas) maar al te goed. Bijna elke nacht heb ik nachtmerries en bizarre dromen. Bij nachtmerries wordt ik altijd achterna gezeten, klem gelopen. Dit bijna altijd in persoonvormen, dus de bekende dromen zoals het op de vlucht slaan voor een moordenaar.
Bij de bizarre dromen zit er vaak geen logisch verhaal in. Ik heb bijvoorbeeld een keer gedroomd dat ik mijn broertje in elkaar sloeg, zonder dat ie er ook maar íets van voelde. Hij keek juist erg arrogant en zelfverzekerd. Heel eng, en ik had er een vreselijk rot gevoel aan over gehouden. Ook heb ik eens gedroomd dat ik zat te kijken naar neerstortende vliegtuigen (waar ik in de droom eerst zelf in zat). Ik word bijna altijd onrustig wakker en voel deze droom (het gevoel dat ik daarbij heb) vaak de hele dag door. Mn dag kan er dus echt door beïnvloed worden.

Ik heb ook regelmatig dromen waarvan ik weet dat ik droom, de zogenaamde lucide dromen. Vroeger kon ik mezelf altijd wakker maken, zonder veel moeite, maar de laatste tijd lukt me dit niet meer (onbewust vaak). Het is heel bizar.. Ik zeg dan, terwijl ik gewoon door droom, dat ik wakker moet worden. Steeds weer: wakker worden, wakker worden. Ik wil dan echt niet meer verder dromen maar het lukt me maar niet om wakker te worden!! Misschien ben ik hier dan wel half wakker/half dromend.. geen idee.
Uiteindelijk is het slapen zowat vermoeidender dan niet slapen..

Ik heb een enorme verbeelding, en dat breekt me wel een beetje met die dromen. Alles vergroot ik uit, ik leg idiote verbanden in dromen (wat opzich iedereen wel doet), maar fataliseer deze ook erg vaak. Ik zoek achter alle dingen meer. Heb ook wel een fatalistische instelling qua gedachtes, wat ontzettend speelt in mijn dromen.
Ik denk dat ik een gevoelig persoon ben, ik trek me over het algemeen snel iets aan, en kan al snel (te snel misschien?) medelijden met mensen voelen. Denk dat dit me wel wat kost als je kijkt naar mijn droomgedrag..

Nu was eigenlijk mijn vraag, is er enige herkenning? Hebben jullie ook zo moeite met dromen? Weten jullie er iets meer van?
Ik heb veel informatie vergaard (onder andere op een paar fora gekeken), en er is mij ook wel het één en ander duidelijker geworden over het bewuste/onbewuste, maar het blijft wel vaag.
Moet je dromen serieus nemen, vooral in dit geval? En hoe zou ik wat meer controle op mijn dromen kunnen krijgen?

Groetjes,
Tamar

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 mei 2006 08:33

aan God vragen voor wat rust tijdens je slaap ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Tamar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2006 20:30

Berichtdoor Tamar » 24 mei 2006 08:51

spacy schreef:aan God vragen voor wat rust tijdens je slaap ?

Dat doe ik ook zeker. Ik smeek God elke avond of ik rustig mag gaan slapen.
Heb 2 weken geleden ook eidenlijk eens 3 dagen beter/rustiger kunnen slapen. Heerlijk. En dat zie ik ook zeker als een verhoring van gebed.
Maar jammer genoeg gold dat voor de rest van de nachten niet..

Gebruikersavatar
windekind
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 21 nov 2003 14:27
Locatie: Utrecht

Berichtdoor windekind » 24 mei 2006 09:45

Hoi Tamar,

of je dromen serieus moet nemen weet ik niet. Ik vraag het me ook vaak af, vooral als het inderdaad van die bizarre dromen zijn.
Ik kan je aanraden eens naar je huisarts te gaan. Hij weet over het algemeen wel een middel waarmee de slaapfase waarin je droomt verplaatst kan worden; daardoor onthoud je minder van je dromen, of je droomt minder.

Ik heb een enorme verbeelding, en dat breekt me wel een beetje met die dromen. Alles vergroot ik uit, ik leg idiote verbanden in dromen (wat opzich iedereen wel doet), maar fataliseer deze ook erg vaak. Ik zoek achter alle dingen meer. Heb ook wel een fatalistische instelling qua gedachtes, wat ontzettend speelt in mijn dromen.
Ik denk dat ik een gevoelig persoon ben, ik trek me over het algemeen snel iets aan, en kan al snel (te snel misschien?) medelijden met mensen voelen. Denk dat dit me wel wat kost als je kijkt naar mijn droomgedrag..
Dat hangt inderdaad wel met elkaar samen. Vervelend joh. Want juist als je gevoelig bent zijn de dagelijkse activiteiten opzich al vermoeiend, en heb je veel slaap nodig.

Sterkte ermee!

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 17:28

Ik heb er zelf geen last van en het ook nog nooit geprobeerd, maar het schijnt te helpen als je voor het slapen gaan bewust je gedachten ordent je hoofd 'leeg' maakt door meditatie oid. Dan heeft je geest tijdens je slaap minder te verwerken..

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 17:43

Aragorn schreef:Ik heb er zelf geen last van en het ook nog nooit geprobeerd, maar het schijnt te helpen als je voor het slapen gaan bewust je gedachten ordent je hoofd 'leeg' maakt door meditatie oid. Dan heeft je geest tijdens je slaap minder te verwerken..


Ik ben wel in staat mijn hoofd leeg te maken om te kunnen slapen. Ehm, eigenlijk kan ik zeggen; ''Nu ga ik slapen'', en dat lukt nog ook. Maar zorgen dat je niet meer droomt, lijkt me vrij lastig ja :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 17:52

Zeg je dan alleen maar 'nu ga ik slapen', of neem je er oo bewust de tijd voor om je geest helemaal tot rust te laten komen? Want met alleen maar even de knop om zetten denk ik dat de topicstarter niet heel ver zal komen..

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 24 mei 2006 17:55

Ik droom ook gigantisch veel. Alleen geen nachtmerries enzo, gelukkig.
Wel droom ik de hele nacht (net als iedereen, ik onthoud ze alleen allemaal ;) ) en word vaak gestresst wakker.
In mijn dromen heb ik al mijn schoolwerk voorbereid, mijn evangelisatiewerk, heb ik al weken stage gelopen en heb ik dagen gewerkt.
Heel vervelend,om eerlijk te zijn, want ik word de hele nacht wakker, na elke droom, en lig dan een tijd wakker.
Nu ben ik begonnen met lijstjes maken wat ik welke dag ga doen, voor school dan. Zodat ik niet meer HOEF te stressen omdat ik dan weet dat alles toch wel in orde komt.

En het helpt :)

Ik heb de afgelopen 2 nachten heerlijk geslapen!
Maar van die nare dromen, ik weet niet zo goed wat ertegen helpt...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 17:58

Ja, maar niet lang. Het is moeilijk uit te leggen ook hoe dat werkt :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 18:12

Ok. :)

En MissF onderbouwt mooi mijn stelling met haar praktijkverhaal. 8)

André

Berichtdoor André » 24 mei 2006 20:56

MissF schreef:Ik droom ook gigantisch veel. Alleen geen nachtmerries enzo, gelukkig.
Wel droom ik de hele nacht (net als iedereen, ik onthoud ze alleen allemaal ;) ) en word vaak gestresst wakker.
In mijn dromen heb ik al mijn schoolwerk voorbereid, mijn evangelisatiewerk, heb ik al weken stage gelopen en heb ik dagen gewerkt.
Heel vervelend,om eerlijk te zijn, want ik word de hele nacht wakker, na elke droom, en lig dan een tijd wakker.
Nu ben ik begonnen met lijstjes maken wat ik welke dag ga doen, voor school dan. Zodat ik niet meer HOEF te stressen omdat ik dan weet dat alles toch wel in orde komt.

En het helpt :)

Ik heb de afgelopen 2 nachten heerlijk geslapen!
Maar van die nare dromen, ik weet niet zo goed wat ertegen helpt...
Ze geven dit ook wel eens de omschrijving, misschien is het verstandig om wat minder hooi op je vork te nemen.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 21:06

Nu ik er over nadenk droom ik eigenlijk juist nooit over zaken die me bezig houden, ik bedoel; Refoweb zou dan regelmatig moeten voorkomen in mijn dromen, maar néé 8)

Sowieso droom ik érg weinig. Vaak alleen als ik een wijntje op heb en dat gebeurd zelden :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 21:16

André schreef:Ze geven dit ook wel eens de omschrijving, misschien is het verstandig om wat minder hooi op je vork te nemen.

Maar dan maakt het nog wel heel veel verschil hoé je die hooi op je vork neemt. Als je daar bewust en planmatig mee omgaat is het heel anders dan wanneer je je zonder duidelijke planning en doelen kapot werkt.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 mei 2006 21:41

ik ben ook heel apart in dromen. Ik kan sommige dingen die ik s nachts droom niet van werkelijkheid onderscheiden. Zo kan ik ook net als je zei tegen mezelf zeggen dat ik wakker moet worden. Dit is niet elke nacht.. maar veschilt. Ik hev er verder nooit aandacht aan besteedt.

Ik kan ook vaak alle dromen na vertellen!! van bizar tot heel humoristishc

Gebruikersavatar
windekind
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 21 nov 2003 14:27
Locatie: Utrecht

Berichtdoor windekind » 24 mei 2006 21:49

Aragorn schreef:Ik heb er zelf geen last van en het ook nog nooit geprobeerd, maar het schijnt te helpen als je voor het slapen gaan bewust je gedachten ordent je hoofd 'leeg' maakt door meditatie oid. Dan heeft je geest tijdens je slaap minder te verwerken..
Bij mij werkt dat totaal niet.
Dus. :P
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten