Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 aug 2006 20:42

hans_is_eigenwijs schreef:
Riska schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:Dan ben je toch lekker eigenwijs en blijf je in het ongewisse?

In mijn leven heb ik een eigen mening op gebouwd, op grond van ervaringen, van wat mij is geleerd en wat ik uit de traditie heb meegekregen.
Traditie? Het zou je beter staan als je de kennis van de Bijbel zou hebben! Ik krijg sterk de indruk dat je neigt naar hen die je oortjes streelt.
Knaap... er zijn drie manieren van Bijbel en Traditie...

1. Bijbel en Traditie als aparte bronnen voor de uitleg en onderbouwing van dogma's (RKK, Oosters-Orthodox etcetra).

2. De Bijbel wordt uitgelegd zoals de traditionele bijbeluitleg dat deed, maar staat wel open voor andere zienswijzen..

3. De traditie wordt verworpen, je krijgt dan zwabberkerken die allemaal claimen de waarheid te bezitten omdat ze in de Geest gesproken hebben.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2006 21:19

Wat ik bedoel met traditie is het geheel van geloofsbelijdenissen door de eeuwen heen. In onze tijd zoeken wij misschien naar nieuwe bewoordingen om ons geloof te belijden, maar wij staan in de traditie van vele geslachten. Geslachten komen en gaan, maar die geloofsbelijdenissen hebben eeuwigheidswaarde.
En het hangt ervan af waar je bent opgegroeid of - om maar een voorbeeld te noemen - je vertrouwd bent met de Heidelbergse Catechismus, of bv. alleen het Apostolicum.
Maar de kern van alle geloofsbelijdenissen is dezelfde - dat het heil is in Christus.

Waar vandaan wordt gehaald dat mij Bijbelkennis ontbreekt weet ik niet. Er is overigens een groot verschil in het kennen van de teksten en het verstaan ervan...

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 29 aug 2006 19:58

Raido schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:
Riska schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:Dan ben je toch lekker eigenwijs en blijf je in het ongewisse?

In mijn leven heb ik een eigen mening op gebouwd, op grond van ervaringen, van wat mij is geleerd en wat ik uit de traditie heb meegekregen.
Traditie? Het zou je beter staan als je de kennis van de Bijbel zou hebben! Ik krijg sterk de indruk dat je neigt naar hen die je oortjes streelt.
Knaap... er zijn drie manieren van Bijbel en Traditie...

1. Bijbel en Traditie als aparte bronnen voor de uitleg en onderbouwing van dogma's (RKK, Oosters-Orthodox etcetra).

2. De Bijbel wordt uitgelegd zoals de traditionele bijbeluitleg dat deed, maar staat wel open voor andere zienswijzen..

3. De traditie wordt verworpen, je krijgt dan zwabberkerken die allemaal claimen de waarheid te bezitten omdat ze in de Geest gesproken hebben.


Interessant, ga vooral door.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 30 aug 2006 13:18

vraagje aan eigenwijze hans

denk je dat mensen zich door jou gepreek aangesproken voelen??? denk je dat er mensen door dat gepreek tot geloof komen??

heb er een uitdrukking bij;
we scare them into heaven

en nog even over die liefde. (en even met een bijbeltekst "smijten")
1 cor 13: 13
Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.

dan maar zeveren met liefde ipv zelf (niet God) met stenen te gooien...
Afbeelding

Jantjes

Re: Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Berichtdoor Jantjes » 06 feb 2007 15:39

Jantjes schreef:Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Als ik zo eens rond gekeken en gelezen hebt op refoweb, concludeer ik toch een veelzijdige uitleg m.b.t. de Bijbel. Heeft de Bijbel thans uitleg nodig, zoals dat was bij een Moorman, een kamerling, en een machtig heer van Candace, de koningin der Moren, welke was gekomen om aan te bidden te Jeruzalem, waarbij Filippus hem het een en ander verklaarden.

Heeft de Bijbel ons heelveel dingen te zeggen of maar enkele c.q. zelfs maar één ding?
Als ik de exegetische uitleg zie moet ik tot de conclusie komen dat de verdeeldheid onder het christendom nog steeds groot is of nog groter wordt.

Wie weet het antwoord op dit labyrint om tot eenheid te komen?

Ik wilde antwoord geven op mijn eigen vraag.

Hoe komen we tot eenheid in het christendom?
Alleen om de wet te bestuderen en te bewaren.

Is dat niet wat de farizeeërs deden?
Nee, één van de velen uitspraken zijn: Bewaar mijn geboden, en leef, en mijn wet als den appel uwer ogen (Spr 7:2).
Dat is de Bijbel als door Gods Woord, als een ‘Profetisch Woord’.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 16 mar 2007 23:43

Jantjes schreef:Als een kerkleer op grond van de Bijbel je verkrampt en onvrij maakt of angstig of als we er illusies door gaan najagen, durf ik met voorzichtigheid en respect, niet betweterig of autoritair te zeggen dat die leer een verkeerd Godsbeeld leert.

Niet alleen de Bijbel.
Voor onze eigen godsbeelden putten we echter niet alleen uit de Bijbel, daar spelen ook andere factoren een rol bij. Om er enkele te noemen: onze opvoeding, onze levenservaringen, maar ook liederen, gebeden, gedichten, schilderijen. Ook die hebben mede het godsbeeld, zoals wij dat nu kennen, helpen vormen. Daarom ook zal niemands godsbeeld precies samenvallen met dat van een ander.
Onze godsbeelden spelen een belangrijke rol in ons geloof en zijn van betekenis voor onze geloofsbeleving. Ze zijn niet alleen een verstandelijke zaak, ze gaan ook gepaard met allerlei gevoelens die met zulke beelden verbonden zijn, zoals blijdschap, overgave, verzet, vrijheid, warmte, eerbied of angst. Kortom: godsbeelden zijn altijd een heel persoonlijke, zo u wilt intieme, zaak. Dat vergt respect omdat in ieders godsbeeld ook altijd iets zal meeklinken van ieders eigen levens- en geloofsgeschiedenis.



hallo jantjes,

Ik denk dat je daar gelijk in hebt, als een kerkleer een juk op je schouders legt, leven uit traditie's van een kerk met alle vormen van dien, bemerk ik vaak in gesprekken dat men het lastig vindt om de vrijheid die Jezus geeft te aanvaarden.
Ieder mens moet wederom geboren worden in Christus, Hij maakt ons volkomen nieuw.
Een bewuste keus maken in je leven, Hem aannemen, kan door kerkelijke traditie's in de weg staan.
Denken dat je het weet, kan Bijbelonderzoek en aanvaarden wat erstaat een belemmering zijn tot groei om Jezus in Zijn dienstwerk beter te begrijpen.

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 108 gasten