Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 26 aug 2006 22:22

Nah volgens mij weet jij wel beter dat je niet echt rustig reageerde..

Riska

Berichtdoor Riska » 27 aug 2006 08:07

hans_is_eigenwijs schreef:Dan ben je toch lekker eigenwijs en blijf je in het ongewisse?

In mijn leven heb ik een eigen mening op gebouwd, op grond van ervaringen, van wat mij is geleerd en wat ik uit de traditie heb meegekregen. Net als bij de opvoeding: als je volwassen bent geworden zijn er dingen die je blijft doen omdat je ze als zeer waardevol hebt ervaren en aan de andere kant zijn er zaken die je vergeet, omdat ze niet bij jou passen of die je ziet als minder belangrijk/waardevol. Zo is ook mijn mening gevormd en de loop van de jaren. Ik kom daar voor uit. Dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor andere meningen en gedachten. Ik laat mij graag verrassen en bekijk iets van alle kanten.
Binnen dit forum heb ik vaak een verrassende kijk op bepaalde zaken gekregen - en anderzijds heb ik dingen heel bewust naast me neergelegd. Maar dat gaat altijd in een 'goed gesprek' ook al is dat via een forum.

Het: "dan ben je toch lekker eigenwijs" slaat elk gesprek dood. Ik heb inmiddels uit jouw postings opgepikt, dat we het strikt met jou eens moeten zijn. Je durft nogal wat te zeggen, over versteende harten. Dat is niet de manier waarop ik graag met mensen in gesprek ga, want ik weet dan bij voorbaat, dat ik aangevallen word of veroordeeld.

En dat heb ik zeer het gevoel, dat jij mensen beoordeelt op hoe zij geloven en daaruit opmaakt of iemand 'wedergeboren' is. En als dat niet strookt met hoe jij ziet dat dat 'wedergeboren zijn' zich zou moeten uiten in wat er gezegd wordt, dan is iemand dus eigenwijs en heeft een versteend hart.
In alles in mijn leven - of dat nu vreugde is of (diep) verdriet - heb ik mijn geloof ervaren als de dragende kracht - en alleen zij die mij zeer, zeer goed kennen, mogen mij aanspreken als ze zich zorgen zouden maken over stappen die ik in mijn leven doe en wellicht niet stroken met mijn christen-zijn. Niet iemand op dit forum die daar nog maar net komt en dus geen idee heeft wie en wat wij werkelijk zijn.
Want misschien, heel misschien gaat God wel een eigen weg met ieder van ons mensenkinderen en kan dat voor mij een gans andere weg zijn dan dat Hij met jou gaat.
Misschien? Nee, ik weet het zeker, want God ziet mijn en jouw hart aan... en weet dus wat elk van ons nodig heeft...

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 27 aug 2006 15:56

sorry hoor meneer hans is eigenwijs, maar dit gaat echt een paar stappen te ver. JIJ JAAGT MENSEN WEG!!!!!!!!!!!!!!!!!

onze heer is een heer van liefde en barmhartigheid. en niet van het gooien van stenen.

als je je niet gewoon kan uiten hou dan je mond...
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 27 aug 2006 16:05

De Bijbel is zo ingewikkeld als dat je hem zelf maakt. [/einde onderschrift]

Gebruikersavatar
Chutzpah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jun 2006 12:03
Locatie: Purmerend

Berichtdoor Chutzpah » 27 aug 2006 17:09

Esra,

Mijn Heer is in de eerste plaats een Heer van Rechtvaardigheid. Bovendien is Hij barmhartig en liefdevol, maar immer Rechtvaardig. En je vergist je als je meent dat Hij geen stenen gooit (Jozua 10:11, Daniël 2:34,45) maar dat terzijde.

Hans is eigenwijs is eigenwijs. Dat is zeer goed, want dat maakt van een religieus mens een gelovig mens. Hoe jij erover denkt hou ik voor het gemak buiten beschouwing.

Als je de Bijbel wilt begrijpen zul je inderdaad moeten worden wedergeboren. Dat is heel eenvoudig: je gelooft en God doet je wedergeboren worden. Dan leidt de Geest Gods je in Zijn Woord. De Bijbel is dan niet moeilijk.

Kom je niet tot geloof, oftewel wordt je niet wedergeboren, dan wordt je niet in Zijn Woord onderwezen. De Bijbel is dan heel moeilijk.

Paulus zegt:

    6 En wij spreken wijsheid onder de volmaakten; doch een wijsheid, niet dezer wereld, noch der oversten dezer wereld, die te niet worden;
    7 Maar wij spreken de wijsheid Gods, bestaande in verborgenheid, die bedekt was, welke God te voren verordineerd heeft tot heerlijkheid van ons, eer de wereld was;
    8 Welke niemand van de oversten dezer wereld gekend heeft; want indien zij ze gekend hadden, zo zouden zij den Heere der heerlijkheid niet gekruist hebben.
    9 Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.
    10 Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.
    11 Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.
    12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
    13 Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
    14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
    15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
    16 Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

Riska

Berichtdoor Riska » 27 aug 2006 17:22

Waar ik grote moeite mee heb dat er van de vooronderstelling uitgegaan wordt, dat mensen hier niet wedergeboren zijn. Wie bepaalt dat???

André

Berichtdoor André » 27 aug 2006 17:44

Riska schreef:Waar ik grote moeite mee heb dat er van de vooronderstelling uitgegaan wordt, dat mensen hier niet wedergeboren zijn. Wie bepaalt dat???
In ieder geval niet de kerk waar je doop/belijdend lid van bent, verwacht ik....
Of toch wel?

Gebruikersavatar
Chutzpah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jun 2006 12:03
Locatie: Purmerend

Berichtdoor Chutzpah » 27 aug 2006 18:05

Niemand bepaalt dat, of heeft dat bepaald.

Zoveel is echter duidelijk dat Gods Woord wordt onderwezen door de Geest Gods en dat de Geest dat uitsluitend doet aan wedergeboren gelovigen.

Dat wedergeboren worden is, nogmaals, niet zo ingewikkeld. Begin gewoon eens onbevooroordeeld de Bijbel te geloven in plaats van de commentaren en theologische handleidingen op de Bijbel hoger te achten. De diverse kerkleringen doen ook niet veel goeds.

Geloof de Bijbel, gooi alle overbodige boeken gewoon weg, en aanvaard dat de Bijbel je meer te vertellen heeft dan de mens je leren kan. God zal je in Zijn Waarheid leiden, dat is een belofte.
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

sela

Berichtdoor sela » 27 aug 2006 18:15

Riska schreef:Waar ik grote moeite mee heb dat er van de vooronderstelling uitgegaan wordt, dat mensen hier niet wedergeboren zijn. Wie bepaalt dat???


toch is dat onderdeel van ons dogma, is het niet?
zoals het verhaal van de brede en de smalle weg..

Riska

Berichtdoor Riska » 27 aug 2006 20:18

Nee, André, mijn eigen kerk zal daar geen oordeel over vellen - ik heb belijdenis gedaan en men weet wat ze aan me hebben....

Ja, Sela, het is een dogma - maar dat neemt niet weg dat je daar iemand niet mee om de oren mag slaan...

En Chutzpah - het is de toon die de muziek maakt - ook die van Hans_is-Eigenwijs: als je leest wat er staat, dan gaan jullie er bij voorbaat van uit dat iemand, ik dus, niet wedergeboren is - want zo voelt het.
En daar maak ik bezwaar tegen. Ik maak bezwaar tegen het een bewijs staven door met Bijbelteksten te smijten. Ik vind het prima als er af en toe een tekst geciteerd wordt, maar dan moet wel de context in de gaten gehouden worden. En om er op voorhand van uit te gaan - met bewijs van bepaalde bijbelteksten - dat iemand zus en zo is, slaat elk gesprek dood.
Nogmaals: God ziet het hart aan en weet in hoeverre ik wel of niet wedergeboren ben. Niemand anders heeft het recht dat te zeggen...

Gebruikersavatar
Chutzpah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jun 2006 12:03
Locatie: Purmerend

Berichtdoor Chutzpah » 27 aug 2006 20:36

De toon vond ik niks mis mee. Kennelijk ben je wat gevoeliger voor directe communicatie, dat kan vervelend voor je zijn.

Jij voelt je geoordeeld, ten onrechte. Wel wordt aangegeven dat wedergeboorte van essentieel belang is om de Bijbel te begrijpen. Wat je verder met die informatie doet is je eigen verantwoordelijkheid.

Vertel eens: waar staat dat iemand heeft gezegd dat je niet wedergeboren bent? Als dat zo is, dan wis ik dan en bied ik je openlijk mijn oprechte excuses aan. Ik hoor het wel van je.

Maar wat belijdenis nou met wedergeboorte te maken heeft... of bedoel je belijdenis voor God?
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

André

Berichtdoor André » 27 aug 2006 20:37

Riska schreef:Nee, André, mijn eigen kerk zal daar geen oordeel over vellen - ik heb belijdenis gedaan en men weet wat ze aan me hebben....
Is me duidelijk, vwb bekeren en wedergeboren worden, dat komt goed omdat je voor 100% ja hebt gezegd.
Daar is niets geheimzinnigs of vaags aan.
Ik begrijp eigenlijk beter dat schilderij met die smalle en brede weg met de bijbelteksten erbij dan de vage manieren hoe je iets zou moeten kunnen voelen, ja nu ben ik bekeerd....

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 27 aug 2006 23:20

esra schreef:sorry hoor meneer hans is eigenwijs, maar dit gaat echt een paar stappen te ver. JIJ JAAGT MENSEN WEG!!!!!!!!!!!!!!!!!

onze heer is een heer van liefde en barmhartigheid. en niet van het gooien van stenen.

als je je niet gewoon kan uiten hou dan je mond...

Oh help, daar komt weer iemand met liefde en dat gekwijl.. de Here Jezus was glashard, maar daar lees je zeker overheen?!

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 27 aug 2006 23:22

Riska schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:Dan ben je toch lekker eigenwijs en blijf je in het ongewisse?

In mijn leven heb ik een eigen mening op gebouwd, op grond van ervaringen, van wat mij is geleerd en wat ik uit de traditie heb meegekregen.
Traditie? Het zou je beter staan als je de kennis van de Bijbel zou hebben! Ik krijg sterk de indruk dat je neigt naar hen die je oortjes streelt.

sela

Berichtdoor sela » 28 aug 2006 19:47

hans_is_eigenwijs schreef:
esra schreef:sorry hoor meneer hans is eigenwijs, maar dit gaat echt een paar stappen te ver. JIJ JAAGT MENSEN WEG!!!!!!!!!!!!!!!!!

onze heer is een heer van liefde en barmhartigheid. en niet van het gooien van stenen.

als je je niet gewoon kan uiten hou dan je mond...

Oh help, daar komt weer iemand met liefde en dat gekwijl.. de Here Jezus was glashard, maar daar lees je zeker overheen?!



Jezus beweerde zelf in een verhaal 'welke vader geeft zijn kinderen nu stenen in plaats van brood, niet 1 toch?' je oneliners kloppen niet helemaal, zo lijkt het. of toch?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten