Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Berichtdoor Jantjes » 02 mei 2006 14:44

Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Als ik zo eens rond gekeken en gelezen hebt op refoweb, concludeer ik toch een veelzijdige uitleg m.b.t. de Bijbel. Heeft de Bijbel thans uitleg nodig, zoals dat was bij een Moorman, een kamerling, en een machtig heer van Candace, de koningin der Moren, welke was gekomen om aan te bidden te Jeruzalem, waarbij Filippus hem het een en ander verklaarden.

Heeft de Bijbel ons heelveel dingen te zeggen of maar enkele c.q. zelfs maar één ding?
Als ik de exegetische uitleg zie moet ik tot de conclusie komen dat de verdeeldheid onder het christendom nog steeds groot is of nog groter wordt.

Wie weet het antwoord op dit labyrint om tot eenheid te komen?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 14:50

Wat ik vaker heb gezegd: maak onderscheid tussen hoofd- en bijzaken en sla elkaar niet de hersens in als je van mening verschilt over de bijzaken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2006 14:51

De Bijbel is niet zo moeilijk, we maken het alleen vaak zelf zo lastig ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2006 16:59

De Bijbel wordt nogal eens selectief gelezen, als een kookboek waar je datgene uithaalt wat het beste in jouw straatje past. Doe ik ook aan mee, ik maak me op dat punt geen enkele objectieve illusie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 mei 2006 17:24

Lalage,
Wat is hoofdzaak, wat is bijzaak?
Kun jij niet in enkele woorden de bedoeling van de Bijbel zeggen?

Marnix
Daar kan ik inkomen wat je zegt.
Maar verwoord het is makkelijk, dan slaan we sowieso de moeilijke, lastige kant over.

Optimatus
Mee eens. Maar als je jou illusie (het kookboek) er uit verwijderd, wat staat er dan?

Ik bedoel hier geen strikvragen te stellen maar, wat zegt de Bijbel nu echt tot ons?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 17:58

Zoveel.. Het kan een verhaal vertellen over een oude man die van God naar een ander land moet trekken, door een woestijn. Dat verhaal is ook weer te vertellen voor elke christen die geroepen door God moet gaan naar Israël door een woestijn.

Het kan vertellen hoe Jezus in een driftige bui, buiten het seizoen voor de vijgen naar een boom loopt en ziet dat er geen vruchten aan zitten, maar wel bladeren (nee, logisch) en deze boom verdoemd, 24 uur later is hij dood. Dat verhaal kan ons ook vertellen dat Jezus zal verdoemen de mensen die geen vruchten, maar alleen bladeren dragen.. (uit gehouwen en in het vuur geworpen).

Kortom ik denk dat je het niet alleen als geschiedenis boek moet zien, maar dat je zulke gebeurtenissen wel mag uitleggen maar dat het niet het primaire doel is. Het is vaak ook gewoon informatief.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor egbert » 02 mei 2006 18:07

Kun jij niet in enkele woorden de bedoeling van de Bijbel zeggen?

Basic
Instructions
Before
Leaving
Earth
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 20:00

Jantjes schreef:Lalage,
Wat is hoofdzaak, wat is bijzaak?
Kun jij niet in enkele woorden de bedoeling van de Bijbel zeggen?

goeie vraag ;)
Eens denken... de hoofdzaak is denk ik wat in de geloofsbelijdenis staat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2006 21:26

Jantjes, dan moet je gewoon de Bijbel lezen. Dan weet je hoe het is... alleen mensen zijn dingen op allerlei verschillende manieren gaan interpreteren en uitleggen, hebben allerlei dogma's en theorieen er aan vastgeknoopt, anderen worden daarmee opgegroeid en kijken dus ook vanuit die kennis naar de Bijbel waar anderen weer een anderen invalshoek hebben door hun achtergrond, omgeving, opvoeding etc... en dat botst vervolgens weer en ga zo maar door.

Daardoor is het zo moeilijk geworden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 03 mei 2006 07:45

Jantjes schreef:Kun jij niet in enkele woorden de bedoeling van de Bijbel zeggen?

De bedoeling van de Bijbel is, dat mensen God leren kennen en weer gaan leven tot Zijn eer.

Dit wordt op verschillende manieren en op verschillende plaatsen in de Bijbel gezegd:

- Joh. 20:31 Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam.
- Rom. 15:4 Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden.
- 1 Kor. 10:11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.
- 1 Joh. 5:13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.

Jantjes schreef:Heeft de Bijbel ons heelveel dingen te zeggen of maar enkele c.q. zelfs maar één ding?

Zoals Lalage zei, zijn er hoofdzaken en bijzaken. De belangrijkste (er zijn er meer) hoofdzaak wordt, denk ik, verwoord door Paulus als hij in 1 Kor. 2:2 schrijft: "Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd".

Maar de Schrift heeft ons veel meer te zeggen, zoals ook blijkt uit 2 Tim. 3:16-17: "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is, opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust."

Hiermee wordt opnieuw een doel van de Schriften genoemd: 'opdat de mens Gods volmaakt zij en tot elk goed werk volmaakt toegerust'.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 mei 2006 10:49

Mooi geformuleerd jmpauw,

Ik ga je internetsite bestuderen, ik heb even snel gekeken, maar daar heb je meer tijd voor nodig als alleen snel kijken.

Persoonlijk ben ik een mens die de Bijbel lees (trouwens ook alle andere lectuur op geestelijk gebied) met één achtergrond, afstamming en basis. Dat fundament is zoals de Bijbel zelf genoemd wordt en dat is ‘Het Verbond’. Ik ben dan ook een aanhanger van de Foederaal theologie of Verbond theologie. Casper Olevianus één van de opstellers van de catechismus en ook andere, waren aanhangers van de Foederaal theologie die zeer verreikend en versterkend werkt op je geest.

Ik durf te beweren dat je dan een gelukkig en voldaan mens kan maken als je daarvoor openstaat. Hoeveel mensen zijn door hun geloof gelukkige mensen? De verkeerde plaats in de geestelijke wereld leidt tot eigen ondergang en gebondenheid. Duivelen willen ons brengen in een situatie vervreemd van God en zijn op onze ondergang uit.
Het is daarom voortdurend nodig bewapend te zijn en dicht bij God te leven, gewapend met Gods Woord, wil en geboden in de mond en hart en gedachten, het kwade haten en God vrezen, maakt ons gelukkig en gezegende mensen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2006 10:56

Jantjes schreef:Ik durf te beweren dat je dan een gelukkig en voldaan mens kan maken als je daarvoor openstaat. Hoeveel mensen zijn door hun geloof gelukkige mensen?

Ik zie dat eerder in evangelische kringen dan bij gereformeerden. Of kijk ik dan niet diep genoeg?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 mei 2006 11:45

Lalage
Het voornaamste is dat je blijdschap en geluk door geloof in je eigenhart hebt.
Als dat niet zo is mankeert er toch wat aan.
De Bijbel is niet geschreven om je ongelukkig, maar gelukkig te maken.
Als jij bij een gemeente zit waar je niet gelukkig wordt door b.v. een (misschien verkeerde?hoeft niet!) exegetische uitleg zit, is er wat niet goed, want Het Verbond Gods zegt dat wij door ondekkende genade de gelukkigste van alle mensenkinderen worden.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2006 12:15

Dat ben ik met je eens Jantjes ;)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mei 2006 22:41

Lalage schreef:
Jantjes schreef:Ik durf te beweren dat je dan een gelukkig en voldaan mens kan maken als je daarvoor openstaat. Hoeveel mensen zijn door hun geloof gelukkige mensen?

Ik zie dat eerder in evangelische kringen dan bij gereformeerden. Of kijk ik dan niet diep genoeg?


Ik zie ze ook in diverse andere kringen... (bijvoorbeeld in delen van de PKN).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten