levend geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Annemieke86
Luitenant
Luitenant
Berichten: 614
Lid geworden op: 09 jan 2005 16:30
Locatie: Maarssen

levend geloof

Berichtdoor Annemieke86 » 27 mar 2006 20:48

Ik weet niet of er een soort discussie is, als dat er is, mijn excuses :oops:

Wat ervaar jij als een levend geloof? Heb jij een levend geloof denk je? Zo ja, waarom en hoe merk je dat?

Ik vind het zelf moeilijk om te zeggen dat ik een levend geloof heb. Ik weet niet goed wat je nu onder een levend geloof moet verstaan.
Afbeelding

annvisser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 406
Lid geworden op: 13 apr 2005 20:51

Berichtdoor annvisser » 27 mar 2006 20:49

Misschien een geloof waarin ontwikkelingen zijn, waarin je hoogte en diepte punten hebt.. een geloof waar leven in zit, en waar je leven in ziet! En dat hoeft nog niet eens zichtbaar te zijn voor je medemensen.

Gebruikersavatar
Kiwi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2004 23:25
Locatie: Ede(Zeeuw in ballingschap)

Berichtdoor Kiwi » 27 mar 2006 20:54

Hmm,leuke vraag. Ik denk dat je een levend geloof hebt wanneer je wedergeboren bent en dus een relatie met God hebt, met al z'n ups en downs. Maar dat helpt je ws. nog niet veel verder? :)
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

annvisser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 406
Lid geworden op: 13 apr 2005 20:51

Berichtdoor annvisser » 27 mar 2006 20:56

Op yord staat :

Hoe kan het dan dat naamchristenen ondanks de prediking dood blíjven? Omdat zij zichzelf niet levend kunnen maken? Zeker, want dat is het werk van de Heilige Geest. Maar vooral omdat zij Christus niet willen kennen. Want Hem kennen betekent je zonde loslaten, je ongeloof belijden, afhankelijk worden van genade en Hem over je leven laten regeren.

Daar proef je het levende geloof ook in..

Gebruikersavatar
Annemieke86
Luitenant
Luitenant
Berichten: 614
Lid geworden op: 09 jan 2005 16:30
Locatie: Maarssen

Berichtdoor Annemieke86 » 27 mar 2006 20:56

Kiwi schreef:Hmm,leuke vraag. Ik denk dat je een levend geloof hebt wanneer je wedergeboren bent en dus een relatie met God hebt, met al z'n ups en downs. Maar dat helpt je ws. nog niet veel verder? :)
Nou.. eigenlijk wel. Ik had eventjes een dip, ik wist niet hoe ik verder moest. Ik zat een beetje met mijzelf in de knoop. En nu had ik afgelopen zondag een prachtige preek over de Goede Herder gehoord en dat fleurt een mens al weer helemaal op :D

Maar wanneer ben je wedergeboren dan? Wat is wedergeboorte? Wanneer spreek je daarvan?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 mar 2006 20:57

Ik heb er een boek over.
Titel: levend geloof
Schrijver: Ds CG Vreugdenhil
ISBN: 90-5829-247-9

Voor het geval je er eens wat over wilt lezen.
(waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je door het lezen van dat boek een levend geloof krijgt)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Annemieke86
Luitenant
Luitenant
Berichten: 614
Lid geworden op: 09 jan 2005 16:30
Locatie: Maarssen

Berichtdoor Annemieke86 » 27 mar 2006 21:12

Wullimpie schreef:Ik heb er een boek over.
Titel: levend geloof
Schrijver: Ds CG Vreugdenhil
ISBN: 90-5829-247-9

Voor het geval je er eens wat over wilt lezen.
(waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je door het lezen van dat boek een levend geloof krijgt)
Uiteraard :mrgreen: Ik heb ook een boek over de gaven van de Heilige Geest. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het krijg of heb gekregen na het lezen :P Maar thanks voor de tip 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kiwi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2004 23:25
Locatie: Ede(Zeeuw in ballingschap)

Berichtdoor Kiwi » 27 mar 2006 21:18

Annemieke86 schreef: Maar wanneer ben je wedergeboren dan? Wat is wedergeboorte? Wanneer spreek je daarvan?


Ja, tjonge. Hoe concreet wil je het hebben? Wanneer je weet dat je met God verzoend bent. Maar of je dat van het ene moment op het andere weet... de een wel, de ander niet, denk ik. Als ik naar mezelf kijk, had ik op gegeven moment wel ´een keus gemaakt´ om het maar even populair te zeggen, maar ik geloof(no pun intended) niet dat ik van dat moment al sprak van levend geloof(voor zover ik überhaubt al van die term gehoord had :mrgreen: )
Rom 8:16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 27 mar 2006 22:01

Ik heb wel een geloof, maar ik vind dat ik niet echt een levend geloof heb. Ik heb het idee dat ik meer met me zelf bezig ben, dan dat ik God de ruimte geeft om met mij bezig te zijn. Ik heb een beetje me ups and downs. Ik hoop dat ik meer standvastigheid in het geloof heb en dat het daardoor ook meer levend wordt.

Gebruikersavatar
Kiwi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2004 23:25
Locatie: Ede(Zeeuw in ballingschap)

Berichtdoor Kiwi » 27 mar 2006 22:04

Heb je het idee levend(iger) geweest te zijn?
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 27 mar 2006 22:15

Het is wel levendiger geweest, maar dat is meestal van korte duur. Het is over het algemeen een beetje op een laag pitje. Ik heb het idee dat ik me niet helemaal durf over te geven aan Hem. Ik bepaal liever me eigen weg. Misschien is het wel een beetje een angst voor het onbekende.

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Een gelovige is als een plantje: hij moet groeien...

Berichtdoor Roodkapje » 27 mar 2006 22:24

Misschien een domme vergelijking, maar ik denk dat je aan iemand kan zien of hij/zij een levend geloof heeft als hij of zij in zijn geloof groeit. Ik moet daarbij ook denken aan de woorden van Johannes, waarin hij het over kinderen in het geloof, jongelingen en vaders heeft. (Johannes 2 was het geloof ik).

Je ontvangt een levend geloof nadat je jezelf ervoor hebt opengesteld (dmv. bekering, het erkennen van je 'dood-zijn'. God geeft je het geloof (zie ook Joh 3). Het gaat niet vanzelf: je kunt het Koninkrijk alleen maar zien als je wederom geboren bent. (Hoe dat gaat, géén idee).

[edit]
Ik denk dat je geen 'handleiding' kunt geven van 'hoe word ik wedergeboren', wel weet ik dat Romeinen 5-8 een mooi beeld geeft van hoe dat proces verloopt. Wij mensen willen graag de regie over dingen, ook over de wedergeboorte. We willen weten wat we zelf kunnen doen om wederom geboren te worden. En de bijbel geeft aan dat wij daar niets aan kunnen doen. Het is iets dat God ons wil geven. Bij de doop heb je een belofte van God ontvangen, door je dood-zijn en je ellende te erkennen open je hart voor de Waarheid.
En ergens daarna word je wederom geboren. Bij de een een duidelijk aanwijsbaar moment, bij de ander verloopt het stilletjes, bijna ongemerkt. Maar de bevinding en de 'vrucht van de Geest' wijzen erop dat iemand wederom geboren moet zijn: hoe kom je anders aan bevinding en 'vruchten van de Geest', die zitten niet van nature in een mens.
(Zie ook Gal. 5). Dus als je niet duidelijk een moment merkt van wedergeboorte, maar wel 'vruchten van de Geest', dan weet je daardoor dat je wederom geboren bent.

En je hebt niet van vandaag op morgen gelijk alle gaven en je vertoont niet alle vruchten, omdat het aandoen van de nieuwe mens een groeiproces is (Efe 4:17-5:5).
[/edit]

Dan ben je dus een klein plantje, en als je een groot plantje wilt worden moet je groeien. Een plantje kan niet zelf groeien, maar heeft daarvoor water en zonlicht nodig. Zo kun je de zon zien als God en water als lezen uit Gods Woord en communicatie met God dmv gebed.

Dus mijn antwoord zou zijn: als je kunt merken dat je groeit (volwassener wordt in het geloof), dan heb je automatisch een levend geloof (en ben je dus ook wedergeboren). Want groeien, dat doe je niet zelf, dat is het werk van God.

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 27 mar 2006 22:45

Mooi antwoord! Het klinkt en het is ook erg simpel :wink: , alleen jammer dat simpel vaak zoveel moeite kost voor mij. Ik heb zo vaak weinig zin om uit de bijbel te lezen en na de eerste 5 zinnen van mijn gebed, ben ik al in slaap gevallen. Voor andere dingen kan ik best veel discipline opbrengen, maar voor God...... het lukt me gewoon niet.

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 27 mar 2006 22:48

Dat had ik ook. Het geloof is ook erg simpel, maar God laat ons ook voelen dat we het niet zelf kunnen, als we uit onszelf denken 'zin op te brengen' om uit de Bijbel te lezen of zelf een actief gebedsleven te onderhouden. (Dat konden de discipelen zelf ook niet, toen Jezus ze vroeg om te waken toen hij Mozes en Elia op de berg ontmoette, vielen ze óók in slaap!). Dus het begint en eindigt met het besef van een totaal onvermogen om ook maar íets zelf tot stand te kunnen brengen: hoe moeilijk kan het zijn om te bidden en te bijbellezen? En toch kunnen we zelfs dat niet! We hebben Jezus' offer en de Trooster vaak harder nodig dan we zelf beseffen! De H. Geest wil ons dat geven als je Hem erom vraagt.

Ik lees meestal 's ochtends uit de Bijbel, samen met een dagboekje om met goed voedsel de dag te beginnen. En ja, dat moet een gewoonte worden, en bij alle gewoontes is dat het aanleren van de gewoonte het moeilijkst is.

Over het bidden: bid je per ongeluk liggend in bed? Kan me voorstellen dat je dan zo ligt te pitten. Je kunt ook proberen of een andere gebedshouding of hardop bidden je concentratie verbeterd. Hardop bidden is in het begin raar, maar ik merk zelf dat ik beter dingen onder woorden kan brengen als ik hardop bid.

Hoop dat je wat met deze tips kunt.

Discipline voor God opbrengen is vaak moeilijk omdat we ook tegengewerkt worden door de ene die rondgaat als een briesende leeuw. Helpt ook enorm je dat te realiseren... Ik wil hem niet z'n zin geven om mij mijn dagelijks geestelijk voedsel te onthouden! :!:

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mar 2006 08:37

Een levend geloof is denk ik simpel. Je hebt een levend geloof als je dagelijks in vertrouwen wandelt met God.
Het maakt niet uit hoever je op de geestelijke lader staat. Of hoever je gevorderd ben in de gehoorzaamheid aan God. Of hoeveel je van de gaven van de Geest in je leven merkt.

Maar een levend geloof is dagelijks vertrouwen op God, en je leven dagelijks in zijn handen leggen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten