levend geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 08:45

hijwel schreef:Een levend geloof is denk ik simpel. Je hebt een levend geloof als je dagelijks in vertrouwen wandelt met God.
Het maakt niet uit hoever je op de geestelijke lader staat. Of hoever je gevorderd ben in de gehoorzaamheid aan God. Of hoeveel je van de gaven van de Geest in je leven merkt.

Maar een levend geloof is dagelijks vertrouwen op God, en je leven dagelijks in zijn handen leggen.


En er naar handelen. :wink:
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mar 2006 13:58

Teh Smiem schreef:
hijwel schreef:Een levend geloof is denk ik simpel. Je hebt een levend geloof als je dagelijks in vertrouwen wandelt met God.
Het maakt niet uit hoever je op de geestelijke lader staat. Of hoever je gevorderd ben in de gehoorzaamheid aan God. Of hoeveel je van de gaven van de Geest in je leven merkt.

Maar een levend geloof is dagelijks vertrouwen op God, en je leven dagelijks in zijn handen leggen.


En er naar handelen. :wink:

of nog beter Jezus laten handelen in mij en jou. (galaten 2:20)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 14:03

hijwel schreef:
Teh Smiem schreef:
hijwel schreef:Een levend geloof is denk ik simpel. Je hebt een levend geloof als je dagelijks in vertrouwen wandelt met God.
Het maakt niet uit hoever je op de geestelijke lader staat. Of hoever je gevorderd ben in de gehoorzaamheid aan God. Of hoeveel je van de gaven van de Geest in je leven merkt.

Maar een levend geloof is dagelijks vertrouwen op God, en je leven dagelijks in zijn handen leggen.


En er naar handelen. :wink:

of nog beter Jezus laten handelen in mij en jou. (galaten 2:20)


wij hebben zelf ook nog zoiets als verantwoordelijkheid. Het één kan niet zonder het andere :wink:
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 mar 2006 14:57

Dat kan wel zijn, dat we zelf verantwoordelijkheid hebben, maar dan nog moeten we ons zelf en ons 'ik' niet op de voorgrond zetten. Wij zijn namelijk helemaal niet belangrijk. Jezus is alleen belangrijk.

Ik moet dan denken aan deze tekst:
2 Kor 3
Beginnen wij onszelven wederom u aan te prijzen? Of behoeven wij ook, gelijk sommigen, brieven van voorschrijving aan u, of brieven van voorschrijving van u? 2 Gijlieden zijt onze brief, geschreven in onze harten, bekend en gelezen van alle mensen; 3 Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door den Geest des levenden Gods, niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten.

4 En zodanig een vertrouwen hebben wij door Christus bij God. 5 Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God; 6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden,

8 Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?
9 Want indien de bediening der verdoemenis heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening der rechtvaardigheid overvloedig in heerlijkheid.
10 Want ook het verheerlijkte is zelfs niet verheerlijkt in dezen dele, ten aanzien van deze uitnemende heerlijkheid.
11 Want indien hetgeen te niet gedaan wordt, in heerlijkheid was, veel meer is hetgeen blijft, in heerlijkheid. 12 Dewijl wij dan zodanige hoop hebben, zo gebruiken wij vele vrijmoedigheid in het spreken;
13 En doen niet gelijkerwijs Mozes, die een deksel op zijn aangezicht legde, opdat de kinderen Israëls niet zouden sterk zien op het einde van hetgeen te niet gedaan wordt. 14 Maar hun zinnen zijn verhard geworden; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt.
15 Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
16 Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen. 17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.
18 En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.


Zo gaat het niet om ons, maar om Jezus, als wij onszelf op de voorgrond stellen, dan kunnen we wel met vrome woorden belijden dat het ons om Jezus gaat, maar dat is in ons gedrag dan niet zichtbaar: het draait dan eigenlijk om jezelf, en niet om Jezus. Daarom moet Jezus door ons zichtbaar worden: Hij moet verhoogd worden, en dat kan alleen maar als wij onszelf zo klein mogelijk maken. Het is de bedoeling dat niet gelovige mensen weten wat Jezus voor hen kan doen als ze ons bezig zien. Zoals Franciscus van Assisi ook al zei: het Evangelie verkondigen, dat doe je door het voor te leven, niet door mensen plat te praten, door tegen ze gaan preken. Wij hoeven alleen maar onszelf klein te maken, zodat Jezus zo groot mogelijk kan worden in onze levens. En de Heilige Geest doet dan de rest wel. ;)

Iemand met een levend geloof beseft dat. En dan gaat het diegene niet alleen om 'je persoonlijke relatie met God', maar ook om een 'lichtend licht' en een 'zoutend zout' te zijn in deze wereld. Hij beseft dat hijzelf als zondaar nooit het Licht van de wereld kan laten zien tenzij hij zichzelf verlaagt, opdat de Koning verhoogd worde.

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 15:00

Roodkapje schreef:Dat kan wel zijn, dat we zelf verantwoordelijkheid hebben, maar dan nog moeten we ons zelf en ons 'ik' niet op de voorgrond zetten. Wij zijn namelijk helemaal niet belangrijk. Jezus is alleen belangrijk.

Ik moet dan denken aan deze tekst:
2 Kor 3
Beginnen wij onszelven wederom u aan te prijzen? Of behoeven wij ook, gelijk sommigen, brieven van voorschrijving aan u, of brieven van voorschrijving van u? 2 Gijlieden zijt onze brief, geschreven in onze harten, bekend en gelezen van alle mensen; 3 Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door den Geest des levenden Gods, niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten.

4 En zodanig een vertrouwen hebben wij door Christus bij God. 5 Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God; 6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden,

8 Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?
9 Want indien de bediening der verdoemenis heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening der rechtvaardigheid overvloedig in heerlijkheid.
10 Want ook het verheerlijkte is zelfs niet verheerlijkt in dezen dele, ten aanzien van deze uitnemende heerlijkheid.
11 Want indien hetgeen te niet gedaan wordt, in heerlijkheid was, veel meer is hetgeen blijft, in heerlijkheid. 12 Dewijl wij dan zodanige hoop hebben, zo gebruiken wij vele vrijmoedigheid in het spreken;
13 En doen niet gelijkerwijs Mozes, die een deksel op zijn aangezicht legde, opdat de kinderen Israëls niet zouden sterk zien op het einde van hetgeen te niet gedaan wordt. 14 Maar hun zinnen zijn verhard geworden; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt.
15 Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
16 Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen. 17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.
18 En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.


Zo gaat het niet om ons, maar om Jezus, als wij onszelf op de voorgrond stellen, dan kunnen we wel met vrome woorden belijden dat het ons om Jezus gaat, maar dat is in ons gedrag dan niet zichtbaar: het draait dan eigenlijk om jezelf, en niet om Jezus. Daarom moet Jezus door ons zichtbaar worden: Hij moet verhoogd worden, en dat kan alleen maar als wij onszelf zo klein mogelijk maken. Het is de bedoeling dat niet gelovige mensen weten wat Jezus voor hen kan doen als ze ons bezig zien. Zoals Franciscus van Assisi ook al zei: het Evangelie verkondigen, dat doe je door het voor te leven, niet door mensen plat te praten, door tegen ze gaan preken. Wij hoeven alleen maar onszelf klein te maken, zodat Jezus zo groot mogelijk kan worden in onze levens. En de Heilige Geest doet dan de rest wel. ;)

Iemand met een levend geloof beseft dat. En dan gaat het diegene niet alleen om 'je persoonlijke relatie met God', maar ook om een 'lichtend licht' en een 'zoutend zout' te zijn in deze wereld. Hij beseft dat hijzelf als zondaar nooit het Licht van de wereld kan laten zien tenzij hij zichzelf verlaagt, opdat de Koning verhoogd worde.


Heb ik dat ooit gezegd? :| :?:
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 mar 2006 15:03

Niet expliciet, maar jouw voortdurende hameren op 'eigen verantwoordelijkheid', 'je moet ernaar handelen' (weer de mens als degene die iets moet doen). Dat allemaal is nadruk leggen op de mens, dat is de mens groot maken.

Terwijl anderen terecht verwijzen naar Galaten 2:20: Het is niet 'ik' die leeft, maar Jezus in mij.

Dus vandaar dat ik in aanvulling daarop (Gal. 2:20) ook maar eens 2 Kor. 3 erbij haal, mede om aan te tonen dat de meer evangelisch 'antropocentrische' manier, niet de manier is waar de Bijbel over spreekt.

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 15:09

Roodkapje schreef:Dat allemaal is nadruk leggen op de mens, dat is de mens groot maken.


God zelf heeft de mens als kroon op Zijn schepping, naar Zijn evenbeeld gemaakt.

Ik ben volledig met je eens dat alles om God draait. Maar God geeft zelf aan dat wij verantwoordelijk zijn voor wat we doen. Wij worden opgeroepen om een beeld te geven van wie God is. Ja toch? Zo draait het alsnog om God :wink:
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 mar 2006 15:16

Het draait inderdaad om God. God heeft de mensen Adam en Eva inderdaad naar zijn evenbeeld gemaakt...

vóór de zondeval... :roll:

Na de zondeval zijn wij niet meer aan God gelijk, we zijn besmet met erfzonde, en kunnen uit onszelf niets goeds meer doen (zie Calvijn - Institutie, HC, Dordtse Leerregels). De mens is voortaan geneigd God te haten. Dat wil ik geen 'evenbeeld van God' meer noemen.

Gelukkig wordt dit bij Jezus' wederkomst hersteld, maar zover zijn we dus nog niet. Tot die tijd blijven we worstelen met onze zondige natuur. En tot die tijd draait het niet om ons, maar om God. Wij zijn zondaars, God is heilig, wie zijn wij om onzelf gelijk te stellen aan God dan?

Wij kunnen zelf niets doen om een 'beeld van God' te zijn, we kunnen ons niet zo gedragen, want wij zijn zondaars! Alleen God zelf kan door zijn Heilige Geest zo in ons werken dat we Jezus laten zien in ons leven.

Maar dat doen we zelf dus niet! Dat kunnen we niet eens! Dat kan alleen de Heilige Geest maar doen.

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 15:33

Roodkapje schreef:Wij kunnen zelf niets doen om een 'beeld van God' te zijn, we kunnen ons niet zo gedragen, want wij zijn zondaars! Alleen God zelf kan door zijn Heilige Geest zo in ons werken dat we Jezus laten zien in ons leven.

Maar dat doen we zelf dus niet! Dat kunnen we niet eens! Dat kan alleen de Heilige Geest maar doen.


Duh... Maar we hebben we de opdracht om onze talenten te gebruiken om zo de mensen een beeld te geven van wie God is. En natuurlijk kunnen we dat niet zonder de Heilige Geest.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 mar 2006 15:36

Dat is dus het verschil in perspectief: jij zegt dat we een opdracht hebben gekregen om onze talenten te gebruiken (zelf doen). Je zult het ongetwijfeld niet zo bedoelen maar door het zo te stellen klink je erg dopers (evangelisch). Jij redeneert vanuit een menselijk perspectief. Dat noemde ik eerder 'antropocentrisch'.

Terwijl ik dus zeg dat God die talenten in ons werkt. Dat doen we dus niet zelf. We hebben de opdracht gekregen om aan God gehoorzaam te zijn en ons aan Hem te onderwerpen en de 'vrucht' daarvan zijn de talenten.

En zo spreken de oudvaders en de belijdenissen ook de Bijbel na, door het zwaartepunt bij God en het menselijk onvermogen te leggen ipv bij wat wij als mens moeten doen. (Want we hadden immers vastgesteld dat de mens uit zichzelf niets goeds kan doen en geneigd is om God te haten). Dit is het christocentrisch perspectief, dat de Bijbel ook hanteert.

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 16:00

Roodkapje schreef:Terwijl ik dus zeg dat God die talenten in ons werkt. Dat doen we dus niet zelf. We hebben de opdracht gekregen om aan God gehoorzaam te zijn en ons aan Hem te onderwerpen en de 'vrucht' daarvan zijn de talenten.


Lees de gelijkenis van de talenten eens (Matt. 25:14-30).
Hierin kan ik niet lezen dat de talenten ergens vrucht van zijn. Ik lees er wel dat we door die talenten, mits we deze gebruiken, vrucht kunnen dragen. Het gebruiken van die talenten, die God ons heeft gegeven, is dus het gehoorzamen aan God.

btw, ik ben van jongs af Christelijk Gereformeerd opgevoed. :wink:
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 mar 2006 16:29

Ik heb het ook niet over de gelijkenis van de talenten (= geldstukken), maar over talenten in de zin van dingen die je kunt.

Verder gaat het om de Bijbel als geheel, niet om losse brokjes. Tegenover de gelijkenis van de talenten staan meerdere (hier ook al eerder aangehaalde) Schriftgedeelten die een duidelijke nadruk leggen op de onkunde van de mens en de intrinsiek zondige natuur. De gelijkenis van de talenten gaat over iets dat je van God gekregen hebt en vervolgens in de grond stopt. Dat is inderdaad zondig om te doen. Dat echter, was niet waar het hier om draaide.

De vraag was: wat is een levend geloof, en waaraan kun je het zien? Nou, niet daaraan dus. Ik denk ook aan Mattheüs 7, waarin Jezus zegt dat niet iedereen die Here Here roept en goede werken doet ook behouden wordt. Het gaat niet om wat je doet, het gaat niet om wat je met je lippen belijdt. Het gaat erom met welke gezindheid je dat doet. Als je dat vanuit een mens-gerichte insteek doet gaat het al gauw om goede werken, om dingen die je moet doen. Dat vervalt al gauw in wetticisme en biblicisme, dan schieten regels en de Bijbel hun doel voorbij omdat ze niet op de manier gebruikt worden zoals God het wil.

En een levend geloof bouw je op vanuit de puinhopen van de diep doordrongen notie van de totale ellende waarin je als mens verkeert zonder God. Vanuit 'een verbrijzeld hart', zoals David het zo mooi zegt. En vanuit het diepe besef dat je als mens tot niets goeds in staat bent, maar totaal afhankelijk bent van God. Dat je zo dankbaar bent voor Jezus' verlossingswerk aan het kruis dat je jezelf klein wilt maken voor Hem, opdat hij groter worde.

Dan schenkt Hij de Trooster, zodat je als klein plantje (mosterdzaadje) kunt uitgroeien tot een grote struik. En daar doe je zelf helemaal niets aan, het geloof zoekt jou, jij zoekt het als zondig mens niet zelf. Het geloof overkomt je.

Ik ben van huis uit atheïstisch (communistisch) opgevoed, dus waar je roots liggen, dat zegt niet zoveel ;)

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 16:32

Roodkapje schreef:Ik heb het ook niet over de gelijkenis van de talenten (= geldstukken), maar over talenten in de zin van dingen die je kunt.


gelijkenis = beeldverhaal. (vertaalt abstracte dingen naar, meer begrijpelijke, concrete dingen) Lees het nou maar ff. wordt je wijzer van :wink:
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 mar 2006 16:39

Teh Smiem schreef:
Roodkapje schreef:Ik heb het ook niet over de gelijkenis van de talenten (= geldstukken), maar over talenten in de zin van dingen die je kunt.


gelijkenis = beeldverhaal. (vertaalt abstracte dingen naar, meer begrijpelijke, concrete dingen) Lees het nou maar ff. wordt je wijzer van :wink:


Ik ken het verhaal, en dat verhaal staat in een context. En die context staat in een bepaalde rode lijn in de hele Bijbel. En dat verhaal is in de loop van de millenia op een bepaalde manier geinterpreteerd.

En zowel de Bijbel en de oudvader en de opstellers van de belijdenisgeschriften wijzen erop dat de Bijbel niet vanuit een ik-cultuur, maar vanuit een wij-cultuur geschreven is.

Het probleem met ons is dat wij als mensen in een 'ik'-cultuur leven en als christen geacht worden te denken in termen van een 'wij'-cultuur.

Dus ik kan de gelijkenis wel tig keer lezen, maar mijn uitleg wordt er niet anders van. Dat de gelijkenis in de Bijbel staat, betekent niet dat er goede werken van ons gevraagd worden. ;) Die goede werken moeten ergens vandaan komen. En aangezien wij tot niets goeds in staat zijn, komen die goede werken niet uit onszelf. Zoiets zegt Paulus ook in zijn brieven.

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 16:43

Roodkapje schreef:Ik ken het verhaal, en dat verhaal staat in een context. En die context staat in een bepaalde rode lijn in de hele Bijbel. En dat verhaal is in de loop van de millenia op een bepaalde manier geinterpreteerd.

En zowel de Bijbel en de oudvader en de opstellers van de belijdenisgeschriften wijzen erop dat de Bijbel niet vanuit een ik-cultuur, maar vanuit een wij-cultuur geschreven is.

Het probleem met ons is dat wij als mensen in een 'ik'-cultuur leven en als christen geacht worden te denken in termen van een 'wij'-cultuur.

Dus ik kan de gelijkenis wel tig keer lezen, maar mijn uitleg wordt er niet anders van. Dat de gelijkenis in de Bijbel staat, betekent niet dat er goede werken van ons gevraagd worden. ;) Die goede werken moeten ergens vandaan komen. En aangezien wij tot niets goeds in staat zijn, komen die goede werken niet uit onszelf. Zoiets zegt Paulus ook in zijn brieven.


Ik de bedoeling van je post niet helemaal, kun je toelichten wat je bedoelt?
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten