levend geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 mar 2006 16:46

Als je al mijn voorgaande posts leest, dan snap je wel hoe ik het lees, denk ik. Het nog een keer uitleggen lijkt me niet zinvol: dat zou een herhaling van zetten worden.

En het gaat mij niet om die gelijkenis van de talenten, maar om het hebben van een levend geloof. We kunnen wel door-emmeren over die talenten, maar dat is in dit draadje offtopic.

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 16:48

Roodkapje schreef:Als je al mijn voorgaande posts leest, dan snap je wel hoe ik het lees, denk ik. Het nog een keer uitleggen lijkt me niet zinvol: dat zou een herhaling van zetten worden.

En het gaat mij niet om die gelijkenis van de talenten, maar om het hebben van een levend geloof. We kunnen wel door-emmeren over die talenten, maar dat is in dit draadje offtopic.


Inderdaad, uiteindelijk hebben we het toch over hetzelfde. We bekijken het alleen vanuit een ander oogpunt.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Gebruikersavatar
Ard35
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2006 11:19
Locatie: Ridderkerk

Berichtdoor Ard35 » 28 mar 2006 17:35

Is het levende geloof niet anders dan verbonden te zijn met Christus die ons levend maakt?

Gebruikersavatar
Kiwi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2004 23:25
Locatie: Ede(Zeeuw in ballingschap)

Berichtdoor Kiwi » 28 mar 2006 21:00

Ard35 schreef:Is het levende geloof niet anders dan verbonden te zijn met Christus die ons levend maakt?


idd, en naar Zijn bedoeling te leven( Hij is het, die het willen en het werken in ons werkt)
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 15:07

Ard35 schreef:Is het levende geloof niet anders dan verbonden te zijn met Christus die ons levend maakt?


ook al mag je weten dat je verbonden bent aan God door Zijn Zoon, daarom heb je niet gelijk een levend geloof.

Ik versta iig onder een levend geloof, een levende relatie met God.
Dat je God in alles betrekt. Ook in al je dagelijkse bezigheden. Daar moet je zelf aan werken. Je moet zelf de relatie met God levendig houden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mar 2006 03:42
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 03 apr 2006 19:05

Ik denk dat, als je ook echt handelt naar je geloof, je ook daadwerkelijk een levend geloof hebt.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Gebruikersavatar
Annemieke86
Luitenant
Luitenant
Berichten: 614
Lid geworden op: 09 jan 2005 16:30
Locatie: Maarssen

Berichtdoor Annemieke86 » 13 apr 2006 20:42

Teh Smiem schreef:Ik denk dat, als je ook echt handelt naar je geloof, je ook daadwerkelijk een levend geloof hebt.
Ja zoiets was ik ook al aan het brainstormen. Ik vroeg het eigenlijk omdat ik bij mijzelf merk dat ik vlak bij mijn doop- en Belijdenisdienst helemaal vol was van God en ik wilde niets doen dan alleen maar prijzen de hele dag. Mijn omgeving merkte het ook meteen: "Daar is wat mee. Zij is anders." Toen ik het vertelde merkte ik hoe blij ik eigenlijk was. Het lijkt wel of ik nu een terugslag krijg. Ik ben nog steeds heel dankbaar, dat moge duidelijk zijn. Maar ik kom nu met meer vragen terwijl ik het 'vroeger' gewoon aannam. Ik wil eigenlijk weer dat zelfde levende geloof krijgen. Ik bid er heel veel voor en ik merk nu dat ik aan het werk gezet wordt. Ik ga nadenken over het dragen van een hoed (waar al eerder een topic over is geweest) en diverse andere dingen. Is dit herkenbaar bij sommige?
Afbeelding

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: levend geloof

Berichtdoor *J* » 25 aug 2010 16:57

Wat ervaar jij als een levend geloof?
Levend geloof betekent voor mij een 'actief' en 'aanwezig' geloof. Met aanwezig bedoel ik dan niet dat het er is, maar dat het er écht is, niet op de achtergrond. Levend geloof is een levende relatie met God, de Heilige Geest in je laten werken, iedere dag opnieuw. Iedere dag contact met God, je geloof laten meespelen in dagelijkse dingen.

Heb jij een levend geloof denk je?
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn geloof wel eens meer geleefd heeft. Ik heb zelf het idee dat ik teveel met mezelf en mijn eigen leven bezig ben in plaats van met God. Ik vind dat heel jammer, en ben ook echt weer bezig om weer meer leven in mijn geloof te stoppen. Ik ben er weer meer mee bezig, er zoek God meer op. Het heeft meer geleefd, maar het leven in mijn geloof komt terug, en is dus ook minder geweest. Dood is het mijns inziens nooit geweest.

Zo ja, waarom en hoe merk je dat?
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk al verwerkt in het antwoord op de vraag hierboven.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: levend geloof

Berichtdoor kwebbel » 22 nov 2010 12:48

aangezien ik Annemieke86 was en nu kwebbel heet zal ik reageren.

*J* schreef:Wat ervaar jij als een levend geloof?
Een levend geloof betekent voor mij ook actief deelnemen in de kerk en het geloofsleven.

*J* schreef:Heb jij een levend geloof denk je?

Ik heb momenteel geen levend geloof. Ik ben met mezelf bezig en niet met de dingen die God van mij vraagt. Men doet gewoon domme dingen waar God verdriet van heeft. En dan merk ik dat ik wel wat dieper wegzak. Is dit herkenbaar voor anderen?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: levend geloof

Berichtdoor Race406 » 24 nov 2010 10:44

kwebbel schreef:Heb jij een levend geloof denk je?Ik heb momenteel geen levend geloof. Ik ben met mezelf bezig en niet met de dingen die God van mij vraagt. Men doet gewoon domme dingen waar God verdriet van heeft. En dan merk ik dat ik wel wat dieper wegzak. Is dit herkenbaar voor anderen?


Of je hebt een levend (echt) geloof, of je hebt geen levend (geen echt) geloof.
Als je een echt geloof hebt, dan heb je weleens tijden dat je je afvraagt of het allemaal wel echt is, en dan flakkert het vlammetje van je geloof wat, en is het meer een walmend pitje. Maar wat God begint, dat voltooit Hij ook!
Je bedoelt zeker te zeggen dat het geloof je op dit moment niet zoveel zegt?
Dat je dingen doet waar God verdriet van heeft, dat doe je altijd. Ook als je dicht bij Hem mag leven. Je bent en blijft immers zondaar?

Uit het feit dat je hierover open en eerlijk schrijft, geeft aan dat het je wel wat doet dat het geloof je nu niet zoveel doet (volg je hem nog..? ;-)).
Ofwel: Je kon weleens minder koud/lauw zijn dan jij zelf denkt...!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: levend geloof

Berichtdoor kwebbel » 26 nov 2010 11:18

Race406 schreef:
kwebbel schreef:Heb jij een levend geloof denk je?Ik heb momenteel geen levend geloof. Ik ben met mezelf bezig en niet met de dingen die God van mij vraagt. Men doet gewoon domme dingen waar God verdriet van heeft. En dan merk ik dat ik wel wat dieper wegzak. Is dit herkenbaar voor anderen?


Of je hebt een levend (echt) geloof, of je hebt geen levend (geen echt) geloof.
Als je een echt geloof hebt, dan heb je weleens tijden dat je je afvraagt of het allemaal wel echt is, en dan flakkert het vlammetje van je geloof wat, en is het meer een walmend pitje. Maar wat God begint, dat voltooit Hij ook!
Je bedoelt zeker te zeggen dat het geloof je op dit moment niet zoveel zegt?
Dat je dingen doet waar God verdriet van heeft, dat doe je altijd. Ook als je dicht bij Hem mag leven. Je bent en blijft immers zondaar?

Uit het feit dat je hierover open en eerlijk schrijft, geeft aan dat het je wel wat doet dat het geloof je nu niet zoveel doet (volg je hem nog..? ;-)).
Ofwel: Je kon weleens minder koud/lauw zijn dan jij zelf denkt...!
Als ik dan moet kiezen heb ik wel een levend (echt) geloof. Het is niet zo dat ik helemaal niet geloof, en ja het zegt mij zeker WEL wat! Dus dat is het zeker niet.....
Het doet mij zeker wel wat, dus ik volg m nog wel.. Het is soms zo lastig omdat je pieken en dalen kent. En dat vind ik best moeilijk.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: levend geloof

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2010 11:27

kwebbel schreef:
Race406 schreef:
kwebbel schreef:Heb jij een levend geloof denk je?Ik heb momenteel geen levend geloof. Ik ben met mezelf bezig en niet met de dingen die God van mij vraagt. Men doet gewoon domme dingen waar God verdriet van heeft. En dan merk ik dat ik wel wat dieper wegzak. Is dit herkenbaar voor anderen?


Of je hebt een levend (echt) geloof, of je hebt geen levend (geen echt) geloof.
Als je een echt geloof hebt, dan heb je weleens tijden dat je je afvraagt of het allemaal wel echt is, en dan flakkert het vlammetje van je geloof wat, en is het meer een walmend pitje. Maar wat God begint, dat voltooit Hij ook!
Je bedoelt zeker te zeggen dat het geloof je op dit moment niet zoveel zegt?
Dat je dingen doet waar God verdriet van heeft, dat doe je altijd. Ook als je dicht bij Hem mag leven. Je bent en blijft immers zondaar?

Uit het feit dat je hierover open en eerlijk schrijft, geeft aan dat het je wel wat doet dat het geloof je nu niet zoveel doet (volg je hem nog..? ;-)).
Ofwel: Je kon weleens minder koud/lauw zijn dan jij zelf denkt...!
Als ik dan moet kiezen heb ik wel een levend (echt) geloof. Het is niet zo dat ik helemaal niet geloof, en ja het zegt mij zeker WEL wat! Dus dat is het zeker niet.....
Het doet mij zeker wel wat, dus ik volg m nog wel.. Het is soms zo lastig omdat je pieken en dalen kent. En dat vind ik best moeilijk.


Gelukkig is God niet afhankelijk van hoe wij ons voelen...!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: levend geloof

Berichtdoor kwebbel » 26 nov 2010 12:49

Dat is zeker zo :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 75 gasten