Knielen op een bed violen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 dec 2005 11:00

rafaell schreef:ik studeer ook nog :mrgreen:


Dat is het excuus van werkelijk iedere student die zichzelf voorhoudt dat hij eigenlijk graag en veel leest. Het is ook mijn excuus voor het feit dat ik het boek nog niet gelezen heb... Het staat hoog op mijn lijstje...

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2005 11:07

Bekering (en echte) gaat in mijn ogen (kerk) gepaard met de totale afwijzing van alles wat werelds is (niet-kerkelijk) het hebben van extreme pijnen en smarten met betrekking tot je ellende kennis, het bestuderen van oude boeken (oudvaders) en het volmondig beamen van de drie beleidenis geschriften plus de kerkleer. Ik heb gewoon geen voorstelling van wat nou een kind van God is, vooral omdat dat iets voor de binnenkamer is..

Ik weet het echt niet, wel uit de boekjes hoor, van het laagste slecht brengen toch tot het hoogste goed. En dan kan dat geloof van Hans (in het boek) echt een levend geloof zijn, maar richting anderen is hij zo dood als een worm. En dat is wat ik zelf zie in onze kerk. Ik geloof zeker dat er mensen geloven (volgens de kerkleer) maar die mensen dragen heel weinig uit. De mensen die wel wat uitdragen, vooral de jongeren op de JV worden denk ik niet gezien als echte bekeerde jongeren, omdat ze anders zijn. Dat komt ook in uiting in hoe een dominee of voorzitter de jongeren aanspreekt. Wij dit wij dat, geloven ze nog dat er bekeerde jongeren onder ons zijn?

Persoonlijk vind ik het woord bekeerd wat eng, onderandere daardoor, ik ben tot geloof gekomen. Of ik bekeerd ben... *maar dit is offtopic*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2005 11:11

Raido schreef:Ik weet het echt niet, wel uit de boekjes hoor, van het laagste slecht brengen toch tot het hoogste goed. En dan kan dat geloof van Hans (in het boek) echt een levend geloof zijn, maar richting anderen is hij zo dood als een worm. En dat is wat ik zelf zie in onze kerk. Ik geloof zeker dat er mensen geloven (volgens de kerkleer) maar die mensen dragen heel weinig uit.

Een geloof zonder werken is een dood geloof. Totally worthless dus..

En nu weer ontopic idd. :P

Aad
Verkenner
Verkenner
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 dec 2004 22:12

Berichtdoor Aad » 08 dec 2005 12:12

Aragorn schreef:
Aad schreef:
Aragorn schreef:
Aad schreef:Vond het niet echt een bijzonder boek. Wel goed, maar zeker niet bijzonder, en al helemaal geen potentieel boek van het jaar. Gewoon een leuk boek.

Welk boek zou jij dan boek van het jaar noemen?

Ik vond het ook geen heel erg bijzonder boek, maar wel gewoon goed en je leest het idd in één ruk uit.


Geen flauw idee welk boek ik dan wel boek van het jaar zou noemen.

Als er verder niets indrukwekkenders uitkomt zal het dan toch Knielen op een bed violen moeten worden. Kwestie van het land der blinden. :P

Ik heb het inderdaad ook in één ruk uitgelezen, maar meer omdat ik zo benieuwd was nadat er zoveel ophef over geweest was in de media. Toen ik het uit had was ik toch lichtelijk teleurgesteld. In de recensies las ik dat het zou gaan over het 'de zwartste kant van het calvinisme' maar het ging m.i. gewoon over een geflipt individu.


Over een heleboel geflipte individuen, want hij was niet de enige natuurlijk.


De hoofdpersoon had nogal een plaat voor zijn kop, door de belangrijkste geboden van God naast zich neer te leggen. (De zorg voor zijn naaste/gezin) Daar doelde ik een beetje op. Een Paauwiaan is/was niet bij uitstek iemand die zijn familie verwaarloosd, en zijn vrouw een ondragelijk leven bezorgd. Dat bedoelde ik een beetje. Ik denk niet dat iedere thuislezer/Paauwiaan geflipt is, maar wel iemand die er zo'n zooitje van maakt in z'n gezinsleven.

Vaak was er in zo'n gezin juist een hechte band. Dat ze andere theologische ideeën hadden dan de meeste andere christenen, maakt ze voor mij nog niet gelijk geflipt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2005 12:20

Dat is zeker waar. Ik zie hem dan ook niet als representatief voor Paauwianen, maar meer voor godsdienstwaanzinnigen in het algemeen. En die komen natuurlijk lang niet alleen daar voor.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2005 12:44

De hoofdpersoon had nogal een plaat voor zijn kop, door de belangrijkste geboden van God naast zich neer te leggen. (De zorg voor zijn naaste/gezin) Daar doelde ik een beetje op. Een Paauwiaan is/was niet bij uitstek iemand die zijn familie verwaarloosd, en zijn vrouw een ondragelijk leven bezorgd. Dat bedoelde ik een beetje. Ik denk niet dat iedere thuislezer/Paauwiaan geflipt is, maar wel iemand die er zo'n zooitje van maakt in z'n gezinsleven.
Het woord Paauwiaan komt ook nergens in het boek voor..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Technico

Berichtdoor Technico » 08 dec 2005 14:50

Raido schreef:Het woord Paauwiaan komt ook nergens in het boek voor..


Volgens mij komt dat omdat boek een roman is. Bij een beetje onderzoek is vrij duidelijk dat met dominee Poort in het boek, dominee Paauwe irl bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2005 14:53

Technico schreef:
Raido schreef:Het woord Paauwiaan komt ook nergens in het boek voor..


Volgens mij komt dat omdat boek een roman is. Bij een beetje onderzoek is vrij duidelijk dat met dominee Poort in het boek, dominee Paauwe irl bedoeld wordt.
Volgens mij heeft Siebelink dat ontkend.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Technico

Berichtdoor Technico » 08 dec 2005 15:06

Raido schreef:Volgens mij heeft Siebelink dat ontkend.


Zou kunnen, ik heb tot nu toe alleen bevestigingen gelezen.

Maar wat mij wel opvalt is dat Siebelink zijn roman angstvallig van de werkelijkheid gescheiden wil houden. Waarom weet ik niet. Maar hij verbeterd iedereen die naar aanleiding van het boek het over Siebelinks vader heeft.

Als je bijvoorbeeld het 11e uur met Siebelink bekijkt,
klik,
kan ik me ook goed voorstellen dat Siebelink niet wil dat we voor ds. Poort gelijk ds. Paauwe zien. Er staat in recensies ook meestal: De fictieve dominee Poort wordt door ingewijden feilloos herkend als dominee J.P. Paauwe
Een wat voorzichtigere formulering waar Siebelink naar mijn weten niet tegen protesteert.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2005 15:08

Hij heeft een boek geschreven om die dingen uit zijn jeugd te verwerken, het is dus een subjectieve werkelijkheid zoals hij het heeft gezien. Als er dan mensen zijn die zich aangevallen voelen is dat best mogelijk, zo heeft hij dat boek niet bedoeld. Jan Siebelink heeft geschreven zoals het was (uit zijn oogpunt).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 09 dec 2005 09:52

Ik las vandaag in de krant dat Paul Verhoeven het boek wil verfilmen. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. En hoe die nare zwartjassen in beeld worden gebracht.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 dec 2005 12:22

Dat interesseert mij ook wel... Ik ben onder de indruk van de bevlogenheid en de emotionele manier van werken van dhr. Siebelink zoals hij spreekt in het elfde uur. ik ga het boek ook zeker nog lezen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2005 12:26

leclerc schreef:Ik las vandaag in de krant dat Paul Verhoeven het boek wil verfilmen. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. En hoe die nare zwartjassen in beeld worden gebracht.

Afbeelding

8)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Technico

Berichtdoor Technico » 09 dec 2005 12:30

:lol:

Aad
Verkenner
Verkenner
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 dec 2004 22:12

Berichtdoor Aad » 09 dec 2005 13:20

ik moest gelijk aan 'man in black' denken. :D


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten