Knielen op een bed violen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 dec 2007 19:04

windekind schreef:Ik denk dat een recensent een boek op inhoud mag beoordelen, in die zin dus ook op het nihilisme dat uit een boek spreekt. Een recensie is niet alleen een technisch verhaal. Dus als iemand ervan overtuigd is dat nihilisme strijdig is met een christelijke geloofsovertuiging, is een dergelijke beoordeling ergens wel logisch...


Als de recensent wel duidelijk aangeeft dat het technisch gezien een heel goed geschreven boek is of een briljant verhaal - of juist het tegenovergestelde -, mag de recensent inderdaad best kritiek hebben op de nihilistische grondbeginselen van het verhaal.

Wat 'lege' romans betreft: iemand 'elementaire deeltjes' gelezen? Ik ben er (twee jaar na het lezen) nog steeds niet helemaal van bijgekomen. Het is een afschuwelijk boek, maar wel de waarheid.


Mwah, het hangt er maar vanaf wat je verstaat onder 'de waarheid'. Waar ik het wel mee eens ben, is dat het een erg depressief - het woord 'afschuwelijk' gebruik ik zelf liever niet -, een erg depressief boek is en ook ik ben er nooit helemaal van bijgekomen. Het hele oeuvre van Houellebecq is overigens getekend door postmodernistische, nihilistische en seksistische leegheid. Indrukwekkende schrijver.

Over 'Knielen op een bed violen', een boek dat ik nog steeds moet lezen, wil ik even kwijt dat ik het apart vind dat ik veel mensen uit orthodox reformatorische hoek spreek, en ook mensen die een achtergrond als thuislezer hebben, die het boek zeer herkenbaar en realistisch vinden. Die zelfs depressief of in ieder geval bijzonder zwaarmoedig werden gedurende het lezen en ook daarna nog. Zit er dan toch niet een kern van waarheid in het verhaal?

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 20 dec 2007 10:14

Nou, ik moet zeggen dat ik ook veel herkenbaar vond, ik ben geen thuislezer, zelfs geen gergem. Het was meer een herkenning van: 'kijk, dit gebeurt er als je doorschiet'. En dat maakt het herkenbaar en realistisch denk ik. Het is misschien voor veel mensen een soort angstbeeld dat meer of minder dicht bij de eigen situatie staat.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

sela

Berichtdoor sela » 20 dec 2007 10:39

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Kijk aanstaande maandag (als je in de gelegenheid bent) naar de documentaire "Velen Zijn Geroepen", waarin Siebelink uitgebreid behandeld wordt. Ook is een half uur ingeruimd voor een schets van de Gereformeerde Gezindte.
En last but not least; Misschien zult u mijn persoontje ook even voorbij zien komen 8)
Aanvang half 9. Zender onbekend, maar volgens mij Nederland 1.


ned. 2 dacht ik.
daar gaan we zeker ff naar kijken :P

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 20 dec 2007 11:20

Abdij word nog beroemd in refo-medialand. Het orakel uit Nijkerk. 8)
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 20 dec 2007 12:20

Moehahaha, nou dat lijkt mij niet. Sterker nog, het zou me verbazen als ze wat tijd voor het korte interview (die naast mij aan een paar anderen is gegeven) hebben ingeruimd. Een docu maken is vooral schrappen, zo vertelde de maker van het programma.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

sela

Berichtdoor sela » 25 dec 2007 01:00

wat vond je ervan?

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 25 dec 2007 23:39

Ik heb het niet kunnen zien helaasch. Ik heb net gekeken of ik het al kan terugkijken, maar dat is blijkbaar (nog) niet mogelijk.
Heb jij de docu wel gezien Sela en zo ja, wat vond je ervan?
Andere Leute mogen uiteraard ook reageren. Ben wel benieuwd namelijk.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 dec 2007 00:37

ik ben gisteren in het boek begonnen. Zaten wel wat dingen in die herkenbaar of wel wat extremer er in stonden dan ik zelf persoonlijk beleefd heb. Ben wel benieuwd naarhet vervolg. Ga morgen denk ik maar is een lees dag inlassen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 29 dec 2007 09:35

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ik heb het niet kunnen zien helaasch. Ik heb net gekeken of ik het al kan terugkijken, maar dat is blijkbaar (nog) niet mogelijk.
Heb jij de docu wel gezien Sela en zo ja, wat vond je ervan?
Andere Leute mogen uiteraard ook reageren. Ben wel benieuwd namelijk.

De docu staat nu wel online: http://player.omroep.nl/?aflID=6107616&md5=7f35a32dbb56785aa8dc4b2d6cd5aee0. Zoals altijd met docu's valt er veel meer te zeggen dan wordt getoond, maar al met al is het geen heel negatief verhaal.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 dec 2007 10:53

volgens mij is dit 1 van de meest positieve docu's die ooit zijn gemaakt over refo's
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 29 dec 2007 13:45

Net gezien, veel herkenning, niet vanuit mezelf en onze kerk maar hier wel de omgeving, Staphorst, Genemuiden en de Bid-en-werk-schuur die achter ons huis staat. Maar waarom moet die Anne van der Meiden nu weer van stal gehaald worden voor dit?Overigens heb ik Gort uit Putten wel eens ontmoet, en het is een bijzonder aardige man.

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 29 dec 2007 14:31

Het had negatiever gekunt. Ik denk dat met deze docu wel een betrouwbaar beeld is gegeven van de orthodox christelijke gezindte. Alleen wat wordt er traaaaaag gezongen. :P
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 29 dec 2007 15:32

Ghe, Abdij! Ik zag je nog voorbij schuifelen.. En zat Simon T er nu ook tussen?
Ik vond het wel een duidelijke docu, zeker niet negatief. Leuk dat mijn durpje ook nog voorbij schoof. Wat mooi daar hé 8)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 29 dec 2007 16:18

Ik vind dat het een prachtige documentaire is geworden, erg leuk om te kijken. :)

CGK<3 schreef:Maar waarom moet die Anne van der Meiden nu weer van stal gehaald worden voor dit?

Geen idee, maar ik vind zijn bijdrage wel waardevol. :)

Overigens heb ik Gort uit Putten wel eens ontmoet, en het is een bijzonder aardige man.

Zo komt hij ook wel over ja.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 dec 2007 00:01

als je het boek zo leest, dan komt het echt over als een sekte. Ik heb hem nog niet uit maar vanmiddag las ik het deel over de vierschaarbeleving die gedeeld werd met anderen in een schuur.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten