Knielen op een bed violen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Charlotte
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 05 jan 2006 15:15

Berichtdoor Charlotte » 18 mar 2006 12:00

Ik las pas in een interview dat Jan Siebelink de 'zwarte' dingen uit zijn jeugd in het boek erg aangezet heeft en de leuke dingen (die er ook waren) wat onderbelicht heeft, maar dat heeft hij als romanschrijver bewust gedaan.
Dus je kunt zeggen dat er best veel op eigen ondervinding (waarheid dus) gebaseerd is, maar hij maakt er zelf een fictieve waarheid van. Ik bedoel: hij mag zelf weten hoe hij die waarheid neerzet, welke kanten hij belicht enz.
Hoe dat met dat avondmaal precies zit weet ik niet. Ik hoorde ook dat er in de tijd van ds. Paauwe helemaal geen oefenaars waren die een avondmaalsdienst mochten leiden. En toch gebeurt het. Is het dan verzonnen? Best moeilijk, maar het blijft niettemin een prachtig boek!!!

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 18 mar 2006 14:41

Je moet inderdaad niet het verhaal in het boek gelijk trekken met de jeugd van Siebelink. Hij heeft als het ware zijn eigen jeugd genomen en dat in een verhaal gepast. Hoe dat met het avondmaal zat weet ik ook niet..
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Berichtdoor Em. » 29 mar 2006 12:13

Tja, om maar eens een beetje inside info te geven.

Mijn oma is een nicht van Jan Siebelink (Haar moede is een zus van zijn vader) en komt ook uit dat milieu. Mijn opa en oma zijn ook nog thuislezers en ook mijn moeder komt uit dat milieu. Mijn overgrootvader was Huib Melissen, die preken hield door het land.

Ik heb haar het boek laten lezen, en zij vond het vreselijk.
In het boek wordt Huib Steffens beschreven als een vreselijk iemand. Ook uiterlijke kenmerken worden beschreven (ik geloof iets van een ei op zijn hoofd ofzoiets...)
Uiterlijk wordt mijn overgrootopa beschreven (die had dat ook), maar dat was een zachtaardige, lieve man. Mijn moeder herkende haar opa daar totaal niet in en vond het erg pijnlijk.
Verder is er nooit sprake geweest van een avondmaalsdienst, want die werden volgens haar niet gehouden. Dus waar dat vandaan komt weet ik ook niet.

Ik vond het boek erg boeiend, het is zeker geen kopie van de jeugd van Jan Siebelink, maar ik vond het lastig dat hij wel personen uit zijn jeugd beschrijft op een manier die in werkelijkheid niet zo geweest is, dat doet af aan die personen, al is het dan fictie.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 30 mar 2006 07:32

Ik denk dat je ook moet kijken vanuit welk perspectief het word beschreven. Als kind heeft Siebelink de mannenbroeders eerst gezien. Kinderen zijn nu eenmaal geneigd om de uiterlijke kenmerken wat op te blazen etc. Hoe verder in het verhaal des te meer volwassen worden ook de mannenbroeders uit het gat in de heg mijns inziens.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2006 09:48

Werkelijkheid versus jou werkelijkheid, Hans ervaarde Huib als een onpleziere persoonlijkheid, wat hij door anderen misschien niet helemaal niet gevonden wordt..

Hilter werd ook aardig ervaren door veel mensen (Der Untergang gezien?)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Charlotte
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 05 jan 2006 15:15

Berichtdoor Charlotte » 30 mar 2006 14:17

Nee, wel het boek 'Tot het laatste uur' van zijn secretaresse Traudl Junge gelezen (aanrader trouwens!) en zij vond Hitler een hele vriendelijke en zorgzame man.

Maar de vergelijking Hitler - Huib Steffen is wellicht niet helemaal op zijn plaats :)

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Berichtdoor Em. » 04 apr 2006 10:04

Die vergelijking lijkt me idd niet op zijn plaats.

Maar volgens mij heeft hij twee personen in 1 persoon gevoegd zeg maar, dat verklaart wel eea.
KHoorde van mijn moeder dat er nog een ander was die regelmatig preekte, ene Steven van den Brink. Die scheen wel vreemd te zijn, en het karakter van Huib Steffens in het boek past wel bij die man.
Dus het uiterlijk van Huib, en het innerlijk van Steven :) --> Huib Steffens.
maybe verklaart dit eea.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 apr 2006 13:07

"Niet op zijn plaats"? En wie bepaalt dat? Het boek is een afspiegeling van de belevingswereld van Jan Siebelink, in mijn ogen. Wie ben ik om aan zijn beleving te twijfelen? Als het boek 'de absolute' waarheid in pacht zou hebben, zou het geen fictieve literaire roman zijn, maar non-fictie.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 apr 2006 15:01

Lees eens goed, Kurt. :mrgreen:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 apr 2006 15:28

NEE! *woede-aanval* Ik heb zin om alles en iedereen af te zeiken!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 apr 2006 15:38

Dat doe je dan maar thuis, naar mannetje.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 apr 2006 10:57

:mrgreen: Ik heb me netjes ingehouden, nietwaar liefje?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 05 apr 2006 13:11

Dat is waar, dat moet gezegd. Je verdient een aai over je bolletje. 8)

Gebruikersavatar
hananja
Sergeant
Sergeant
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:29
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor hananja » 15 apr 2006 22:30

goed... om weer even on-topic te gaan. Ik vond het persoonlijk helemaal geen bijzonder boek. Het gegeven van het verhaal is wel gaaf, maar ik houd niet van zijn manier van schrijven. Dingen als 'hij kende haar daarin niet' vind ik nogal ouderwets over komen. Een heel groot deel van het taalgebruik in het boek vind ik nogal geforceerd literair. Voor mijn gevoel was het nogal duur-doenerij. Goed. Ik ben dus niet onder de indruk. Niet dat ik het beter kan, maar ik vind het gewoon niet zo veel aandacht waard.
(ja, ik heb het boek wel gelezen.. Mocht iemand het nog willen lenen, kom het maar halen in Zwolle)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 15 apr 2006 22:40

ik vond het boek ook niet echt bijzonder. sterker nog, de laatste honderdvijftig bladzijden heb ik doorgeworsteld omdat ik het boek nu eenmaal betaald had, als het een bibliotheekboek was geweest had ik het vermoedelijk niet gehaald :) de opzet van het verhaal was best interessant, maar ik heb geen moment het idee gehad dat ik "in" het boek zat.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten