Gitaartopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 21 apr 2008 09:25

Hippieblijhoofd schreef:
Giovannino schreef:Overigens: een gitaar is sowieso het goedkoopste instrument relatief gezien. Een harp is al enkele duizenden geloof ik, een saxofoon gaat ook vanaf 1000 euro. Een redelijk keyboard zit ook vanaf 500, en dan praten we nog niet over een piano of een orgel.


Niet, sopraanblokfluiten zijn goedkoper 8)


Niet waar 8) , bluesharps oftwel mondharmonica's zijn nóg goedkoper. Voor 20 euro heb je er een. (Overigens een goede tip voor gitaristen: koop een mondharmonica en een beugel en hang die om je nek. Omdat bluesharps alleen de noten van 1 toonsoort hebben, blaas je nooit echt verkeerd en zo kun je al heel snel leuke solo'tjes blazen op je mondharmonica, zie dit http://www.youtube.com/watch?v=c7M1Se-p7uk)
En sopraanblokfluiten hebben minder charme dan een gitaar, je kan er enkel melodiën op spelen terwijl je op een gitaar allerlei ritmes kunt spelen én ernaast kan zingen. Verder zijn de expressiemogelijkheden van een gitaar groter dan van een sopraanblokfluit, sterker nog, zelfs groter dan die van een kerkorgel :wink:

Vonkie schreef:Net de snaren van m´n gitaar vervangen met als gevolg datíe nu (uiteraard) constant ontstemd is. Hoe lang duurt het voordat de snaren weer een beetje "stabiel" zijn?


Dat verschilt, meestal is het de eerste uren erg, daarna kan het -vooral bij klassieke gitaren- nog enkele dagen duren voordat ze aan de spannig gewend zijn. Maar Vonkie, klinkt-ie nu niet "anders"? 8)

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 21 apr 2008 09:39

Inderdaad, hij is nu wel weer redelijk stabiel. Wat een takkewerk zeg, om al je snaren te vervangen.

Maar hij klinkt anders, veel helderder en mooier :D .

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 21 apr 2008 09:47

In dat vervangen krijg je vanzelf handigheid 8) Zelf doe ik het om die drie à vier maanden.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 21 apr 2008 09:51

Haha, als ik het zo vaak ga doen krijg ik er vast handigheid in :wink: .

Maar mén om de 3/4 maanden je snaren vervangen, daar gaat ook een leuk geldbedragje in zitten. Maar hij klinkt echt veel beter \:D/ .

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 21 apr 2008 10:00

Wees blij dat je geen contrabas speelt met snaren van 100 euro per stuk geloof ik 8)
Zelf koop ik snaren van D'addario (meestal .11 setje, laatst een .12 op gezet maar dat bevalt toch niet zo), goed merk, kosten een tientje.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 21 apr 2008 10:06

Oei, das inderdaad een behoorlijk veel geld. Dat zijn rijkelui's-instrumenten 8) .

Ik heb snaren van "Martin&Co", volgens mij ook rond een tientje per 6.
Laatst gewijzigd door Vonkie op 21 apr 2008 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 21 apr 2008 10:17

Vonkie schreef:Oei, das inderdaad een behoorlijk veel geld. Dat zijn ruikelui's-instrumenten 8) .

Ik heb snaren van "Martin&Co", volgens mij ook rond een tientje per 6.


Ruikelui?? :P Martinsnaren zijn ook prima. Overigens koop je ze meestal per zes 8) (Hoewel sommige winkels ze ook per stuk verkopen, handig als één van de hoge snaren knapt)

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 21 apr 2008 10:39

*grijns* foutje 8) .

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 06 mei 2008 19:48

Wat vinden jullie van deze gitaar? Afbeelding

Het is een Washburn D10 Dreadnought.

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 06 mei 2008 19:54

Nice, twaalf snaren klinkt cool 8)

Washburn heeft leuke modellen in z'n assortiment voor scherpe prijzen. :D

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 06 mei 2008 20:21

Dreadnoughts hebben ook een lekker zwaar basgeluid. Mooi voor prachige, volle akkoorden die 12-snarigen; ze spelen niet echt moeilijk, tenzij je erop wilt tokkelen.

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 06 mei 2008 20:28

Voor tokkelen is een Dreadnought sowieso geen fantastische gitaar.

Neem dan een Tripple-0 of een Parlour model. Veel meer projectie. 8)

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 06 mei 2008 21:26

12-snarige gitaar is supertjes. Speelt inderdaad helemaal niet moeilijk maar je kan er absoluut niet op tokkelen (ik althans niet).

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 07 mei 2008 02:07

Oh, volgens mij heeft de versie die ik heb gekocht géén 12 snaren. :oops: 8)

Anyway; ik heb 'm voor/met mijn lieftallige vriendin gekocht. Ze wil binnenkort op les en was hard toe aan een nieuwe. Deze kwam als beste uit de test bij hét Amerikaanse Gitaarmagazine (in de prijsklasse onder de 500 dollar dan) en was ook niet zo gek duur. :)

Ik heb totaal géén verstand van gitaren, vandaar dat ik even jullie mening wilde peilen. :P

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 14 mei 2008 20:49

Vonkie schreef:Inderdaad, hij is nu wel weer redelijk stabiel. Wat een takkewerk zeg, om al je snaren te vervangen.

Maar hij klinkt anders, veel helderder en mooier :D .


Gewoon om en om een snaar vervangen, niet alles er af en dan nieuwe snaren er op.

Verder: oprekken!
Dat scheelt zo veel met ontstemmen. Wel uitkijken dat je niet te hard trekt.
Laatst gewijzigd door Javaca op 15 mei 2008 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten