Gitaartopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 14 apr 2008 08:55

Waar kan je het beste mee beginnen als gitaar gaat spelen? Ik zie namelijk dat er nogal verschillen zijn. Je hebt nylon-snaren en staalsnaren. Ik vroeg me af wat makkelijker is om mee te beginnen, of maakt dat niet uit? En weet iemand een aardig model of merk instap-gitaar. Ik wil er in de eerste instantie niet meer dan 200 euro aan uitgeven.

Bij voorbaat dank voor het antwoorden.
Auf Wiedersehen!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 apr 2008 09:53

Meestal adviseert men een nylon om mee te beginnen. Zelf ben ik gewoon met een western begonnen. Dat is best zwaar in het begin, je moet echt eelt & vingerspieren kweken de eerste weken. Een nylon speelt als beginner makkelijker omdat nylon -uiteraard- wat minder zwaar is als staal. Verder is de hals breder zodat je meer ruimte hebt om je vingers te plaatsen.
Kun je al aardig akkoordjes pakken, dan is een western weer handiger omdat de hals smaller is.
En wat wil je uiteindelijk spelen? Een klassieke is meer gebouwd voor het pakken van losse noten, een western meer voor tokkel- en akkoordenwerk. Natuurlijk kun je op een klassieke ook lekker akkoorden spelen, maar het klinkt gauw te vettig. Een western klinkt helderder. En voor het echte ritmewerk kun je niet met een klassieke aankomen.

Als je er zeker van bent dat gitaarspelen één van je hobbies wordt, dan zou ik niet de goedkoopste gitaar kiezen. Zelf heb ik dat wel gedaan, en heb daar een klein beetje spijt van. Die keren dat ik eens op een goede en dus dure gitaar speelde, merkte ik het verschil in spel direct. Naast het hebben van een mooiere klank spelen ze ook soepeler.

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor CvdBerg » 14 apr 2008 11:06

Ik ben op een elektrische gitaar begonnen, en dat beviel eigenlijk prima, net als een western heb je dan stalen snaren en een smalle hals, dus even eelt kweken in het begin idd. Het nadeel van een nylon snarige vind ik juist dat de hals zo breed is. Het gevolg hier van is dat ik met mijn kleine handjes behoorlijk mijn handen op moet rekken, bijvoorbeeld bij het pakken van een G.
Verder is het leuke van elektrisch beginnen dat je leuk tabs kan spelen zo dat het al snel ergens op lijkt, wat weer goed voor de motivatie is. En ja tabs kan je ook wel op een akoestische spelen, maar het klinkt dan toch niet zo leuk. :mrgreen:
Luid, Emotie, Ruchtig

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 14 apr 2008 11:23

Dank voor de antwoorden. Ik wil bij voorkeur akkoorden kunnen spelen en ritme partijen. De volgende type's ga ik maar eens bekijken.

http://www.feedback.nl/?b=C80&a=49

http://www.feedback.nl/?b=GPS&a=50
Auf Wiedersehen!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 apr 2008 12:01

Wat moet jij nou met een reisgitaar... :?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 apr 2008 12:21

Wat is er mis met zo'n reisgitaar?

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 apr 2008 12:31

Te kleine kast.
Deze is net zo duur Lindeman: http://www.feedback.nl/?b=PF60SCENT&a=50
Met cutaway om bij de hoge tonen te kunnen komen, en kan versterkt.

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor CvdBerg » 14 apr 2008 13:03

T. Lindeman schreef:Dank voor de antwoorden. Ik wil bij voorkeur akkoorden kunnen spelen en ritme partijen. De volgende type's ga ik maar eens bekijken.

http://www.feedback.nl/?b=C80&a=49

http://www.feedback.nl/?b=GPS&a=50


Dan zou ik toch echt een staalsnarige kopen, of te wel die Yamaha laten liggen, al is yamaha wel een prima merk, Ritme partijen op een nylon snarige klinken toch niet echt. Verder heeft die reis gitaar idd een te kleine kast, die Giovannino aangeeft ziet er dan beter uit.
Luid, Emotie, Ruchtig

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 14 apr 2008 13:06

Ja inderdaad, die spreekt me ook wel aan.
Auf Wiedersehen!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 14 apr 2008 15:14

Zelf ben ik begonnen op een nylonsnaren-gitaar. Voordeel hiervan is dat je minder snel blaren/pijn krijgt. Nadeel is inderdaad dat het een vrij brede hals is. Ik ben dan ook snel overgestapt op stalen snaren. Geluid klinkt helderder en voller. En de hals is een stuk minder breed dus dat vind ik prettig spelen. Je moet wel even een weekje pijn verdragen maar dan heb je wel een leuke gitaar :wink: .

Die Gio uitgezocht heeft is inderdaad een mooie gitaar.

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 14 apr 2008 16:17

Als je metal wilt gaan spelen is een klassieke gitaar niet direct een voor de hand liggende keuze. Hetzelfde geldt voor een electrische of folkgitaar als je klassiek wilt gaan spelen. De speelhouding en wijze is toch redelijk verschillend.

Als je met een plectrum wilt gaan spelen, blijf dan weg bij klassieke, anders is je bovenblad in no-time naar de knoppen.

Die Ibanez is een mooi instrumentje voor een leuke prijs.
Er zijn er nog goedkoper te vinden maar de kwaliteit en de klank daarvan valt erg tegen. De goedkope akoestische gitaren van Fender klinken als een krant. En Stagg laat ik maar helemaal buiten beschouwing.

Als je een gitaar gaat kopen neem dan iemand mee die kan spelen en kennis van zaken heeft. De ene gitaar is de andere niet. Zelfs tussen twee dezelfde typen van één merk zit een klankverschil.
Let ook op de bespeelbaarheid, staan de snaren niet te hoog, is de hals niet krom of getordeerd?
Kijk ook eens verder dan alleen bij Feedback. Ze zijn scherp in de prijzen, maar staan nou niet direct bekend om hun goede service. Zo wordt een gitaar die binnenkomt niet afgesteld, maar gewoon uit de doos in het rek gehangen, en bij verkoop weer mooi terug gestoken. Dit terwijl een gitaar vanuit de fabriek nog wel wat werk behoeft.

Verder kan ik je verwijzen naar het forum van Gitaarnet.nl (www.gitaarnet.nl/forum) hier staat goede informatie in de Faqs en met de zoekfunctie kun je ook veel vinden.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 apr 2008 16:30

Dat afstellen Javaca, wat is dat eigenlijk? De bevestiging van de hals checken? En wat merk je dan aan een verkeerd afgestelde gitaar, enkel dat de 'actie' niet gelijkmatig verloopt?

En ik heb dus een Stagg liggen :oops: Overigens vind ik hem mooi klinken voor wat ik ervoor gegeven heb. Hij speelt niet soepel maar heeft lange sustain wat ik er erg mooi aan vindt en wat ik nog maar bij weinig gitaren in de winkel ben tegengekomen.

En Lindeman: Je vriendin heeft waarschijnlijk toch wel een beetje verstand van hoe een Western klinkt?

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 14 apr 2008 16:37

Dan heb je geluk met die Stagg, soms zitten er goede tussen, maar over het algemeen is het brandhout.

Als de actie te hoog staat speelt dat niet fijn, en klinkt de gitaar ook snel vals.
Bij het afstellen wordt de holling van de hals nagekeken en waar nodig bijgesteld. Ook wordt de intonatie gecheckt. Zo moet de 12e fret precies een octaaf hoger klinken dan de open snaar.

Hier een gitaar met een getordeerde hals (toevallig vorige week door iemand van Gitaarnet gekocht bij de Frietbak)
Afbeelding
Afbeelding

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 apr 2008 16:43

Dát verloopt niet helemaal waterpas (A)
Ik denk dat ik ook es ga kijken voor die Ibanez als ik weer es in R'dam ben.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 14 apr 2008 17:02

Ik ben ook op een klassieke gitaar zeg maar begonnen. Daar heb ik 5 jaar les op gehad, echt klassieke stukken zeg maar. Totaal geen akkoorden.
Akkoorden heb ik gewoon mezelf aangeleerd. Dat is niet zo ingewikkeld.
Toen mijn klassieke gitaar kapot ging, heb ik een western gekocht, een felrode, omdat ik toch amper meer speelde, alleen meespelen met allerlei dingen van de kerk enzo.
Maar nu mis ik mijn klassieke gitaar enorm. Het lastige is, dat je met een klassieke wel gewoon akkoorden mee kunt rammelen, en klassieke stukken met noten kunt spelen. Met een western is dat laatste gewoon veel lastiger, en ik vind het veel minder mooi.

Als ik geld over heb, ga ik absoluut weer een gitaar met nylon snaren aanschaffen. Maar als je van plan bent om alleen bij akkoorden te houden en het gewoon zelf aan te leren, kan een western volgens mij ook wel.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten