Gods beeld tegenover de mens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elinu
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2005 10:26
Contacteer:

Gods beeld tegenover de mens

Berichtdoor Elinu » 22 aug 2005 18:28

Hoe ziet God ons vanuit de Hemel?
Ziet Hij ons juist als zondaren of juist als Zijn volmaakte kinderen?

aurora
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 okt 2003 20:01
Locatie: Apeldoorn / Leuven
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 22 aug 2005 20:20

Waarom wil je zo sterk die tegenstelling maken?
Waarom stel je deze vraag? Twee vragen die bij je tekst opkomen.

't lijkt me moeilijk om te zeggen hoe God ons ziet. Ik denk zelf dat God ons in ieder geval niet als volmaakt ziet. Dat zijn we in ieder geval niet. Wie bedoel je met ons? De hele mensheid? De refowebbers?

't is wel een interessant onderwerp. Ik zou er niet zo snel een tekst of gedeelte bij kunnen zoeken, maar is zeker essentieel.
Misschien Johannes 16, 17
De toekomst is de dageraad van het verleden...

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 aug 2005 09:04

als wij in Jezus zijn. dan zij wij witter als sneeuw.

Daarbuiten zijn wij hulpeloze verdwaalde schaapjes die gered moeten worden door de Goede Herder.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gods beeld tegenover de mens

Berichtdoor elbert » 23 aug 2005 09:37

Elinu schreef:Hoe ziet God ons vanuit de Hemel?
Ziet Hij ons juist als zondaren of juist als Zijn volmaakte kinderen?


Als we in Hem zijn, zijn we Zijn kinderen. Maar als we dat zijn, zijn we dan al volmaakt? Nee, nog niet. In principe wel op basis van het werk van Christus (Zijn gerechtigheid is dan onze gerechtigheid), maar in de praktijk heeft de Heilige Geest nog werk aan ons tot onze heiligmaking, want we doen nog zonden.
Dus het is mijns inziens geen tegenstelling: kind van God zijn en toch (nog) zondaar. En dit geldt voor een christen zolang als hij/zij leeft, want de dood is de afsterving van onze zonden en een doorgang tot het eeuwige leven, waarin we volmaakt zullen zijn (Fil. 3:12 e.v., H.C. vr. en antw. 42).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2005 12:38

De vraag is ook niet of we kind van God zijn of zondaar. :)

De vraag is hoe God ons ziet. En dan geloof ik dat Hij op Jezus ziet en ons daardoor als mensen zonder schuld ziet. Daat moet ook wel want Hij kan de zonde niet verdragen. Maar dat we door Jezus vergeving van zonde krijgen betekent dat Hij de zonde ook echt wegdoet...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 23 aug 2005 13:13

Marnix schreef:De vraag is ook niet of we kind van God zijn of zondaar. :)

De vraag is hoe God ons ziet. En dan geloof ik dat Hij op Jezus ziet en ons daardoor als mensen zonder schuld ziet. Daat moet ook wel want Hij kan de zonde niet verdragen. Maar dat we door Jezus vergeving van zonde krijgen betekent dat Hij de zonde ook echt wegdoet...


Oke, dan even doorgevraagd: betekent het dan dat God de gelovigen als zo rechtvaardig en heilig ziet, dat Hij het niet nodig vindt om hen naar het Beeld van Zijn Zoon te vernieuwen door de Heilige Geest?

Volgens mij kun je dat nl. zo niet zeggen: er is vernieuwing (heiligmaking) van ons leven nodig, ook als we door het geloof in Christus vergeving van zonden verkrijgen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2005 14:41

Klopt. Dat God mensen zo ziet, zo naar ze kijkt.... betekent niet dat Hij niet weet dat we wel zonde doen. Hij weet dat we die vernieuwing en heiliging, Zijn Geest, nodig hebben.... en als we dan bij Hem komen ziet Hij ons niet als smerige zondaars maar als kinderen, schoongewassen in het bloed van Christus.

Ik hoop dat ik het zo op een duidelijke manier vertel....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 23 aug 2005 15:15

We bedoelen denk ik wel hetzelfde, alleen onze insteek is iets anders.
Ik geef het liefst de voorkeur vanuit het perspektief van de strijdende Kerk (en dan niet zozeer tegen allerlei tegenstanders, maar vooral tegen ons oude vlees). Zo spreekt bijv. Ef. 6:11 e.v., Fil. 3:12-14, 1 Tim. 6:11-12, Openb. 3:4-5 enz. er ook over. Want het gevaar van afval en verachteren in de genade is er ook altijd.
Natuurlijk is het ook zo dat wie in Christus is, een nieuw schepsel is (Rom. 8, 2 Kor. 5:17), dus is jouw insteek evengoed Bijbels. Alleen zie ik dat niet als een statisch iets, maar dynamisch. Daar bedoel ik mee: verdieping, verbreding, vervulling enz. in het geloof (Ef. 3:16-19).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

caprice

Re: Gods beeld tegenover de mens

Berichtdoor caprice » 23 aug 2005 16:59

Elinu schreef:Hoe ziet God ons vanuit de Hemel?
Ziet Hij ons juist als zondaren of juist als Zijn volmaakte kinderen?

- Als wij nog voor eigen rekening leven als zondaar.
- Als wij voor rekening van Christus zijn als Zijn volmaakt kind.

PeterD

Re: Gods beeld tegenover de mens

Berichtdoor PeterD » 23 aug 2005 18:43

caprice schreef:- Als wij voor rekening van Christus zijn als Zijn volmaakt kind.


Is dat zo caprice? is het niet zo dat God ons ziet als zondaren? Echter op voorspraak van de Zoon, die als plaatsvervanger geleden en gestorven is voor Zijn volk, zullen de zonden vergeven worden. Zijn die kinderen van God dan gelijk volmaakt? Nee, zij zondigen steeds weer.

caprice

Re: Gods beeld tegenover de mens

Berichtdoor caprice » 23 aug 2005 19:19

PeterD schreef:
caprice schreef:- Als wij voor rekening van Christus zijn als Zijn volmaakt kind.


Is dat zo caprice? is het niet zo dat God ons ziet als zondaren? Echter op voorspraak van de Zoon, die als plaatsvervanger geleden en gestorven is voor Zijn volk, zullen de zonden vergeven worden. Zijn die kinderen van God dan gelijk volmaakt? Nee, zij zondigen steeds weer.

Ja, maar ín Christus zijn zij toch volmaakt. God de Vader ziet hen aan in Zijn Zoon Christus, en Hij is volmaakt. Hij heeft álle zonden weggenomen van Zijn volk.

Als zij op zichzelf zien zijn ze niet volmaakt, maar in en door Christus, zo ziet God hen.

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 23 aug 2005 19:22

Of zijn we pas Zijn volmaakte kinderen als we echt bij Hem zijn??

caprice

Berichtdoor caprice » 23 aug 2005 19:26

marina87 schreef:Of zijn we pas Zijn volmaakte kinderen als we echt bij Hem zijn??

Dan zeker, maar zijn volk was het al van eeuwigheid, omdat zij besloten lagen in de soevereine verkiezing Gods in Christus.

En als de oude mens sterft, dan zullen we verlost zijn van alle smart en pijn.

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 23 aug 2005 19:28

caprice schreef:
marina87 schreef:Of zijn we pas Zijn volmaakte kinderen als we echt bij Hem zijn??

Dan zeker, maar zijn volk was het al van eeuwigheid, omdat zij besloten lagen in de soevereine verkiezing Gods in Christus.

En als de oude mens sterft, dan zullen we verlost zijn van alle smart en pijn.



Hmm..daar moet ik nog eens over na denken...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2005 11:07

Marina, het gaat er niet om of we volmaakt zijn of niet, maar hoe God ons ziet.

We zijn zondig..... Zeg maar "met zonde bevlekt" zoals een kledingstuk vol moddervlekken er op (zie Zach 3). Maar zoals de hogepriester Jozua daar een schoon wit kleed krijgt, zo is dat met ons ook. We zijn bevlekt, maar Jezus nam dat voor Zijn rekening.... waardoor God onze zonden niet meer ziet... want die dragen we niet meer....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten