Bijbelteksten in reclame

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mapleleaf
Sergeant
Sergeant
Berichten: 280
Lid geworden op: 08 apr 2004 19:29
Locatie: Perkouw

Bijbelteksten in reclame

Berichtdoor Mapleleaf » 19 aug 2005 19:37

Ik zie op dit forum af en toe een advertentie van ChristianMatch voorbij komen met een tekst uit Handelingen 20 vers 35.

Is het wel geoorloofd om bij de promotie van een produkt of dienst Gods woord te gebruiken?

Persoonlijk stoorde ik er mij aan. Ik vindt het de bijbel naar benedenhalen. Ook doet het mij denken aan de tempelreiniging.

Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 19 aug 2005 19:56

ligt eraan voor wat voor produkt het gebruikt word, kheb de reclame wel gezien maar nog niett gekeken wat voor produkt het was.
is het nou dat de tekst zomaar is gebruikt, te pas en te onpas, ja dan erger ik er ook aan.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 20 aug 2005 12:07

Ik vind het ook niet kunnen.

André

Berichtdoor André » 20 aug 2005 12:53

Hand. 20: 35 In alles heb ik u getoond dat u de zwakken zo, door hard te werken, moet steunen, indachtig de woorden van de Heer Jezus, die immers gezegd heeft: “Geven maakt gelukkiger dan ontvangen.”’

Ik heb het niet gezien, maar gaat het om de laatste 5 woorden?

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 20 aug 2005 15:18

Mmm, aan de ene kant vind ik het wel goed, je wijst iemand op het feit dat geven belangrijker is dan ontvangen, aan de andere kant vind ik het ook fout je mag de bijbel niet misbruiken om jouw product (ook al is het een goed doel) te promoten....

Andersom kan trouwens ook, reclame in de bijbel zoals men eerst dacht dat men in de jongerenbijbel wilde doen.... dat lijkt me ook niet alles.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 aug 2005 10:54

Persoonlijk sta ik verstelt hoeveel Bijbelse beelden en teksten er onbewust / bewust gebruikt worden in de media en reclame. Als ik hier in stad in de tram zit dan gebruik ik juist deze beelden en teksten om mij te verdiepen. 'waar staat dat ook al weer?' of 'woow, deze foto gaat over meer dan een commercieel produkt.'

Soms is het bijna een vorm van Bijbelstudie en verheugd het mij als ik verschillende stukjes boodschap koppel aan elkaar. Ik heb er zelf niet zo'n probleem mee omdat het laat zien dat er een (onbewust) dieper verlangen is bij de mensen.

Daarnaast helpt het mij om in een hectische stad mij te richten op God. Als dit bij reclame in magazines is dan schrijf ik er teksten bij en wordt het een semi-visuele bijbelstudie.

scape

aurora
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 okt 2003 20:01
Locatie: Apeldoorn / Leuven
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 21 aug 2005 14:08

Ik denk dat het veel uit maakt of er aanhalingen uit de Bijbel gemaakt worden door een christelijke organisatie met christelijke doelgroep, of door een seculier bedrijf dat vooral aandacht wil trekken (negatieve reclame is ook reclame)

Zoals door ChristianMatch gebeurt lijkt me niet echt heel storend.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 aug 2005 18:52

Volgens mij is het sowieso verstandig verschillende soorten bijbelteksten te onderscheiden. Zo is gebruik van een willekeurige spreuk van Salomo mijns inziens prima, een mogelijke reclame 'Zie, de Menz' zou heel stuitend zijn...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

André

Berichtdoor André » 28 aug 2005 12:13

mw schreef:ligt eraan voor wat voor produkt het gebruikt word, kheb de reclame wel gezien maar nog niett gekeken wat voor produkt het was.
is het nou dat de tekst zomaar is gebruikt, te pas en te onpas, ja dan erger ik er ook aan.
Nou, misschien ben je helemaal niet blij als je deze aanbeiding kado krijgt.
Dus ik vind um ook misplaatst bij dit produkt.
Maargoed de tijd zal het leren of ze het hoofd boven water kunnen houden, in deze druk bezette 'bedrijfstak' 8)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2005 11:00

Je mag toch wel als christelijke organisatie een bijbeltekst als slogan hebben?

Of mag je je als bedrijf niet door de bijbel laten inspireren en de bijbel ook als handboek hebben?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

André

Berichtdoor André » 29 aug 2005 12:14

Gershwin schreef:'Zie, de Menz' zou heel stuitend zijn...
Ik zal de post van mijn zorgverzekeraar zorgvuldig lezen. 8)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2005 20:48

Aangezien weinig mensen hem zouden snappen ben ik er niet zo bang voor :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
PeterE
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 jan 2005 21:20
Locatie: Delft

Berichtdoor PeterE » 04 sep 2005 12:03

aurora schreef:Ik denk dat het veel uit maakt of er aanhalingen uit de Bijbel gemaakt worden door een christelijke organisatie met christelijke doelgroep, of door een seculier bedrijf dat vooral aandacht wil trekken (negatieve reclame is ook reclame)
Zoals door ChristianMatch gebeurt lijkt me niet echt heel storend.

De handelaren in de tempel waren niet standaard ongelovigen naar ik aanneem. De handelswijze was al zo ingeburgerd dat men niet eens meer doorhad dat men ontheiligend bezig was. Ook de leiders keurden het goed.

Mij lijkt het bewust gebruiken van Gods woord voor eigen en/of zakelijk belang niet kunnen. Maar helemaal vermijden is praktisch onmogelijk daar veel uitdrukkingen in onze taal uit de bijbel afkomstig zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 sep 2005 19:36

Het is natuurlijk wel zo dat onze taal doorspekt is met spreuken en gezegdes, die rechtstreeks uit de Bijbel komen.
Als een organisatie het "het is zaliger te geven dan te ontvangen" gebruikt, is dat een gezegde, dat ook 'niet-gelovigen' kennen.
ChristianMatch verwijst niet naar een specifieke tekst. In dat geval zou ik er wel bezwaar tegen hebben.

Maar ik denk dat we vaak heel onbewust wel gezegden gebruiken die direct zijn afgeleid van een Bijbeltekst.

Gebruikersavatar
martinm81
Verkenner
Verkenner
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2003 19:56
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 08 sep 2005 23:20

Reclame is altijd een bedrijfstak waar creativiteit en nieuwe impulse een doel hebben. teksten, zijn te aller tijde het lokken van mensen. De vraag is dan eigenlijk, wat is het doel om de mensen te lokken met in dit geval bijbelteksten. Is het doel om rijker te worden of om mensen te helpen. al is het eerste geval, zeg ik kan niet. Dat christelijke contactbureau/sites gebruikt zit je eigenlijk in twee sprong. ze willen mensen helpen om elkaar te vinden, maar geld verdienen/rijk worden is hier ook een onderdeel van. Ik ga zelf uit van zwart/wit en het grijs gebied kan niet. dus ik vind het niet kunnen.
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten