opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jan 2008 19:10

„Herziening bundel Opwekking gewenst”
08-01-2008 10:18 | Kerkredactie

ALPEN A/D RIJN - Een herziene uitgave van de bundel Opwekking is „dringend gewenst.” Dat schrijft Jeroen Bol, voorzitter van de George Whitefield Stichting (GWS), in het jongste nummer van de evangelische maandkrant Uitdaging.

„Want echt”, zo stelt hij, „de schepping juicht nog niet, maar verkeert in barensnood (Rom. 8:19-23), om maar één voorbeeld te geven (lied 586).”

Bol, lid van een baptistengemeente in Alphen aan den Rijn, constateert dat je in evangelische gemeenten „steeds vaker” ziet dat mensen bepaalde liederen tijdens een samenkomst niet meer meezingen. „Niet omdat ze even niet in de stemming zijn, maar omdat ze vinden dat de tekst van zo’n lied, geheel of gedeeltelijk, niet Bijbels verantwoord is.”

Het gaat hierbij „bijna altijd” om de nieuwere liederen uit de opwekkingsbundel, aldus Bol. Vooral „pakweg de laatste honderd liederen” kenmerken zich in zijn ogen door een grote eenzijdigheid. „Het is triest te moeten constateren dat men bijna exclusief blijft voortborduren op voortdurend hetzelfde lofprijzingsthema. De kwaliteit van de teksten is vaak van een zeer mager niveau. Daarnaast zijn veel van de oorspronkelijk Engelstalige liederen ook nog eens slecht vertaald.”

De GWS-voorzitter stelt vast dat vasthouden aan het stramien om elk jaar vijftien nieuwe liederen aan de Opwekkingsbundel toe te voegen -zoals gehanteerd door de stichting Opwekking- vragen is om problemen en feitelijk onverantwoord. „Want hoe je het ook wendt of keert, op deze manier is het risico levensgroot dat de bundel steeds verder wordt uitgebreid met liederen die onder de maat zijn, of erger nog, on-Bijbels. Dit is te meer onverantwoord omdat de Opwekkingsbundel intussen in zeer veel gemeenten wordt gebruikt.”

Het zou, schrijft Bol, van „moed en wijsheid” getuigen als stichting Opwekking voorlopig eens even pas op de plaats zou durven maken. „Dat zou tijd en rust verschaffen om de huidige 667 liederen nog eens heel nauwkeurig te screenen op tekstuele kwaliteit en Bijbelse evenwichtigheid. Het mooie eindresultaat daarvan zou een veel betere herziene uitgave van de bundel Opwekking kunnen zijn. En dan kan hopelijk iedere evangelische christen weer onbekommerd meezingen op zondagmorgen.”


(Bron: RD)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aletta
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jan 2008 15:00

Berichtdoor Aletta » 13 jan 2008 14:19

Wat Jeroen Bol zegt klopt niet helemaal. Ik zing ook wel eens liederen niet, of maar half mee. Maar dat zijn vaak juist de oudere liederen. Er bestaan best heel mooie nieuwe liederen.
Ik denk ook dat het goed is als er nieuwe liederen bijkomen, hoewel ik niet weet of dat elk jaar nodig is. Zo voorkom je dat steeds hetzelfde lied wordt gezongen (kan ook flink irritant zijn). Bovendien ga je dan met de tijd mee. Veel van de liederen van dertig jaar geleden vind ik helemaal niks en mijn eventuele kinderen zullen misschien ook helemaal niet houden van de liederen die ik mooi vind.

Niettemin heb ik ook wel kritiek. Vertalingen zijn vaak niet mooi en de teksten zijn vrij eenzijdig (op een paar prettige uitzonderingen na). Ik denk dat dat laatste komt doordat worship heel erg in is. Er staan dus veel aanbiddingsliederen in, met teksten over hoe geweldig God wel niet is. Dat is mooi, maar soms mis ik een beetje diepgang.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23621
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2008 17:17

Hm ik zou het niet direct als diepgang omschrijven. Een eenvoudig "ik hou van jou" kan meer diepgang hebben dan een prachtig gedicht of serenade. Simpele teksten mogen best. Opwekking is alleen wat eenzijdig, het is inderdaad vooral aanbidding, maar er is meer dan dat, soms heb je ook vragen, twijfels, ga je door een dal. Daarom ben ik geen voorstander van het zingen van alleen maar opwekking maar ook Psalmen, gezangen en andere liederen. Die mix voorkomt eenzijdigheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 jan 2008 18:08

Aletta schreef:(....). Bovendien ga je dan met de tijd mee. Veel van de liederen van dertig jaar geleden vind ik helemaal niks en mijn eventuele kinderen zullen misschien ook helemaal niet houden van de liederen die ik mooi vind.(...)


Bedoel je dit taalkundig of inhoudelijk?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 16 jan 2008 16:03

Boekenlezer schreef:
De GWS-voorzitter stelt vast dat vasthouden aan het stramien om elk jaar vijftien nieuwe liederen aan de Opwekkingsbundel toe te voegen -zoals gehanteerd door de stichting Opwekking- vragen is om problemen en feitelijk onverantwoord.


Het moet toch niet zo moeilijk zijn ieder jaar 15 verantwoorde liederen bij een te sprokkelen?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Aletta
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jan 2008 15:00

Berichtdoor Aletta » 18 jan 2008 10:34

Een eenvoudig "ik hou van jou" kan meer diepgang hebben dan een prachtig gedicht of serenade. Simpele teksten mogen best.
Ik vind het inderdaad ook soms heel fijn om simpelweg 'Ik houd van U' te zingen, maar als je alleen maar 'Ik houd van U' zingt is het ook niet fijn.

Ken je bijvoorbeeld het lied 'I'm a friend of God'? Komt niet uit Opwekking, zing ik ook niet in de kerk, maar heb ik wel eens in jongerendiensten gezongen. Het is een voorbeeldje van wat ik heel vervelend vind. Het refrein gaat zo:
I'm a friend of God
I'm a friend of God
I'm a friend of God
He calls me friend

(De melodie is net zo eentonig als de tekst)

De lied heeft een vrij eentonige tekst, bovendien wordt het refrein heel vaak gezongen en wordt het lied soms ook twee keer gezongen per dienst. Ik word daar helemaal moedeloos van. Na één refrein heb ik al vaak genoeg gezongen dat ik een vriendin ben van God.
Dat vind ik een voorbeeld wvan weinig diepgang.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23621
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2008 13:51

Helemaal mee eens. Al dat geherhaal word ik ook wel eens gek van.... en dat lied is inhoudelijk wel wat slecht vind ik ja :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Berichtdoor Petra777 » 20 jan 2008 15:42

herhaling is de kracht van de boodschap....

Maar bij teveel herhaling wordt denk ik de kracht uit de boodschap gehaald.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jan 2008 16:00

Er os één vorm van liederen zingen waarbij herhaling juist de kracht uit maakt: De Taizé-liederen. Zeker als er een periode is van zorg, van onrust, dan is het zingen van deze liederen troostend en rustgevend.
Zoals deze:
Prijs de Heer, mijn ziel
en prijs Zijn heilige naam
Prijs de Heer mijn ziel,
die mij het leven geeft...

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 jan 2008 16:08

gisteren weer, op een jeugdbijeenkomst, samen met een ander was ik met veel plezier de gevraagde nummers vooraf in het hokje 450+ aan het stoppen, en jawel hoor we bleken over helderziende gaven te bezitten, het is net of er een hele generatie jeugd in de uit de opwekkingsbundel zingende gemeentes zit die niet meer weet dat hun gezangenbundel groter is dan de laatste 200 liederen. toch beetje raar...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 20 jan 2008 19:20

In onze kerk zingen we tijdens sing-ins en verenigingen altijd uit de nieuwste Op Toon Hoogte Bundel. Daar staan echt alleen goede, Bijbels verantwoorde liederen in. Het gaat van Psalmen, tot Liedboek voor de Kerken, tot Opwekking. Maar dan de verantwoorde liederen zeg maar.

Ik vind het een geweldige vervanging voor de Opwekkingbundels eigenlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 01 feb 2008 18:28

Moet de vraag niet zijn of je alle opwekkingsliederen wel mag zingen?

Ik ben persoonlijk tegen liederen waar leugens in staan,bv

In ons liedboek staat 'Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud'(Ik weet niet of die in opwekking staat)
Ik zing deze absoluut niet in God's huis want de sterretjes zijn niet van goud en ik vind dat de kinderen geen leugens moeten zingen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2008 19:10

kirdneh schreef:Moet de vraag niet zijn of je alle opwekkingsliederen wel mag zingen?

Ik ben persoonlijk tegen liederen waar leugens in staan,bv

In ons liedboek staat 'Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud'(Ik weet niet of die in opwekking staat)
Ik zing deze absoluut niet in God's huis want de sterretjes zijn niet van goud en ik vind dat de kinderen geen leugens moeten zingen.

Dat is toch beeldspraak, daar staat de bijbel ook vol mee!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 feb 2008 19:46

je zegt dat je die liederen niet zingt in het huis van God.
Zing je ze dan wel thuis of in de auto of waar dan ook?

Zoals Lalage al aangeeft, de sterretjes zien er voor de kinderen als van goud uit. Een kinderliedje is aangepast aan het nivo van de kinderen. een kind van 3 of 4 ga je niet het hele helal uitleggen hoe het allemaal precies ziet.

Zo mocht ik vroeger nooit: 'Daar ruist langs de wolken een lieflijke naam' zingen.
Ze vonden dat dit niet waar was en mocht niet door het huis klinken
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 02 feb 2008 08:50

kirdneh schreef:Moet de vraag niet zijn of je alle opwekkingsliederen wel mag zingen?

Ik ben persoonlijk tegen liederen waar leugens in staan,bv

In ons liedboek staat 'Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud'(Ik weet niet of die in opwekking staat)
Ik zing deze absoluut niet in God's huis want de sterretjes zijn niet van goud en ik vind dat de kinderen geen leugens moeten zingen.

's Avonds, als mijn dochter ging slapen, moest dit liedje, dat ze op school had geleerd in groep 1, gezongen worden. Dat gaf haar een heel veilig gevoel: boven die sterren, die je kunt zien, is God, "die van alle kinderen houdt"...
Het is een puur kleuterliedje en voor hen zijn alle sterretjes lichtjes van goud...
Als je een lied zo analyseert kun je helemaal niets meer zingen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten

cron