opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 08 feb 2008 11:27

Geloven als een kind toch?
Sterretjes zijn van goud. Basta. Wat maakt het nou toch uit?!
Volgens mij is er iets flink mis als je niets anders hebt om je druk over te maken.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 08 feb 2008 18:45

Jo'tje schreef:Geloven als een kind toch?
Sterretjes zijn van goud. Basta. Wat maakt het nou toch uit?!
Volgens mij is er iets flink mis als je niets anders hebt om je druk over te maken.


Als je nergens druk over mag maken dan is reageren in een topic een vorm van iets mis met je toch?, een kind gelooft zonder dogma's en vrij, maar ik hoop zonder leugens en daar mag ik me druk over maken ja.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 08 feb 2008 18:48

Marnix schreef:en ach, ik zong dat vroeger ook, ontdekte van zelf een keer dat het beeldspraak was.... en heb er geen trauma's aan overgehouden. Dus ach... als we zo gaan beginnen kan je nijntje ook wel verbieden van konijnen kunnen niet praten ;) Anywayz, zo belangrijk is het ook weer niet. Pedagogisch onverantwoord is wel wat zwaar, misschien eens aan een pedagoog die met kinderen werkt vragen of dat echt zo onverantwoord is ;)


Dat heb ik gedaan toevallig en zijn advies was dat je geen leugens aan de kinderen mag vertellen :-k
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2008 19:28

Misschien eens terug naar het kind in jezelf?
Kan een openbaring zijn...

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 09 feb 2008 04:24

kirdneh schreef:Dat heb ik gedaan toevallig en zijn advies was dat je geen leugens aan de kinderen mag vertellen :-k


Het lijkt mij zo dat er een verschil is in het kinderen leugens vertellen en zaken bekijken door kinderlijke ogen.

Was het niet Jezus die de woorden sprak: 'laat de kinderen tot mij komen'. . Volwassenen lijken de dingen soms juist moeilijker te willen maken dan ze zijn!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2008 11:24

Lalage schreef:
kirdneh schreef:
Lalage schreef:
kirdneh schreef:
Lalage schreef:
kirdneh schreef:Moet de vraag niet zijn of je alle opwekkingsliederen wel mag zingen?

Ik ben persoonlijk tegen liederen waar leugens in staan,bv

In ons liedboek staat 'Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud'(Ik weet niet of die in opwekking staat)
Ik zing deze absoluut niet in God's huis want de sterretjes zijn niet van goud en ik vind dat de kinderen geen leugens moeten zingen.

Dat is toch beeldspraak, daar staat de bijbel ook vol mee!


Deze beeldspraak staat niet in de bijbel.

Dus?


Dus onbijbels, persoonlijk ben ik voor liederen wat bijbels ondersteunt wordt,bv alle roem is uitgesloten (als ik het goed staat dat in romeinen), gebed des heren, onze vader, enz niks mis mee.

Dus jij gebruikt ook geen Nederlandse spreekwoorden die niet in de (Nederlandse vertaling van) de bijbel staan? Geloof jij trouwens in de drie-eenheid? Staat ook nergens letterlijk in de bijbel. Daar zing ik dus geen liederen over...


Staat er niet dat de Vader, het Woord en de Geest één zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 feb 2008 11:33

Dat is off topic en we hebben dit in andere topics al uitgebreid besproken...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2008 11:36

Hoho, jij begint erover en nu niet terugkrabbelen.

Ook dat is opwekking: zoeken naar de waarheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2008 08:55

kirdneh schreef:
Marnix schreef:en ach, ik zong dat vroeger ook, ontdekte van zelf een keer dat het beeldspraak was.... en heb er geen trauma's aan overgehouden. Dus ach... als we zo gaan beginnen kan je nijntje ook wel verbieden van konijnen kunnen niet praten ;) Anywayz, zo belangrijk is het ook weer niet. Pedagogisch onverantwoord is wel wat zwaar, misschien eens aan een pedagoog die met kinderen werkt vragen of dat echt zo onverantwoord is ;)


Dat heb ik gedaan toevallig en zijn advies was dat je geen leugens aan de kinderen mag vertellen :-k


Waarom laten we kinderen dan massaal naar de fabeltjeskrant of naar Sesamstraat kijken? Die kinderen gaan nog eens denken dat die beesten echt zijn en kunnen praten. Waarom vertellen we sprookjes aan kinderen die niet kloppen? Waarom komen de Nederlandse kinderpsychologen daar niet massaal tegen in opstand? In jou voorbeeld gaat het om (zoals ik heb aangetoond) veelgebruikte beeldspraak. Zingen over "sterretjes van goud" is heel wat anders dan glashard je kind wijs proberen te maken dat wolken groen zijn en gras blauw. Blijkbaar zie je dat verschil alleen niet zo?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 11 feb 2008 20:39

En hoe zit het dan met het vragen om een nieuw hartje? Dat kan tenslotte helemaal niet! :P
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor egbert » 12 feb 2008 20:45

Ik vond vandaag via via een boeiend artikel van Kees van Setten over dit onderwerp in het Friesch Dagblad:

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=37997
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2008 09:24

de oplossing is wel leuk :) Naast orgel vleugel, gitaren, evt met klassieke instrumenten zoals de cello. Percussie erbij. En je hebt een mooie mix tussen klassiek en pop, niet een overheersende band maar een hele relaxte muzikale begeleiding.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 17 feb 2008 14:28

Marnix schreef:
Waarom laten we kinderen dan massaal naar de fabeltjeskrant of naar Sesamstraat kijken?

Ik niet maar ik kom wel eens kinderen tegen wat pokemon ed zien en wat daar de uitwerking van is ook niet om naar huis toe te schrijven.

marnix schreef: Waarom vertellen we sprookjes aan kinderen die niet kloppen?

Weet ik niet, ik vertel ze niet.


marnix schreef: Waarom komen de Nederlandse kinderpsychologen daar niet massaal tegen in opstand?

Als ik die psycholoog weer spreek zal ik het hem vragen.


marnix schreef: In jou voorbeeld gaat het om (zoals ik heb aangetoond) veelgebruikte beeldspraak. Zingen over "sterretjes van goud" is heel wat anders dan glashard je kind wijs proberen te maken dat wolken groen zijn en gras blauw. Blijkbaar zie je dat verschil alleen niet zo?


Wij als volwassenen kunnen onderscheid maken of het beeldspraak is, kinderen kunnen dat moeilijk, daarom zeg de waarheid tegen ze.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten