opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2008 08:59

kirdneh schreef:Moet de vraag niet zijn of je alle opwekkingsliederen wel mag zingen?

Ik ben persoonlijk tegen liederen waar leugens in staan,bv

In ons liedboek staat 'Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud'(Ik weet niet of die in opwekking staat)
Ik zing deze absoluut niet in God's huis want de sterretjes zijn niet van goud en ik vind dat de kinderen geen leugens moeten zingen.


Ik ben het absoluut oneens met je citaat van dit lied. Zoals anderen al aangaven: Dit is een kinderlied. Maar niet alle Opwekkingsliederen kun je zingen. "Ja, ik besluit, Jezus, een dienstknecht te zijn van U mijn Meester. Steeds tot Uw Wil bereid." Dit is een van de liederen die ik principieel niet meezing. We zingen hem gelukkig niet in de kerk, maar wel op Bijbelstudie . Punt 1: Wij besluiten niets vanuit inszelf, en het lijkt in dit lied wel zo te zijn. Punt 2: Wij zijn niet steeds tot Gods Wil bereid, dus deze regel klopt niet.
Verder zing ik vele Opwekkingsliederen niet mee, omdat ze eenvoudigweg veeeeel te laag beginnen en veeeeeeeel te hoog eindigen. Veel liederen kan een fatsoenlijk mens niet meezingen... :?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 02 feb 2008 09:39

Lalage schreef:
kirdneh schreef:Moet de vraag niet zijn of je alle opwekkingsliederen wel mag zingen?

Ik ben persoonlijk tegen liederen waar leugens in staan,bv

In ons liedboek staat 'Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud'(Ik weet niet of die in opwekking staat)
Ik zing deze absoluut niet in God's huis want de sterretjes zijn niet van goud en ik vind dat de kinderen geen leugens moeten zingen.

Dat is toch beeldspraak, daar staat de bijbel ook vol mee!


Deze beeldspraak staat niet in de bijbel.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 feb 2008 10:59

kirdneh schreef:
Lalage schreef:
kirdneh schreef:Moet de vraag niet zijn of je alle opwekkingsliederen wel mag zingen?

Ik ben persoonlijk tegen liederen waar leugens in staan,bv

In ons liedboek staat 'Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud'(Ik weet niet of die in opwekking staat)
Ik zing deze absoluut niet in God's huis want de sterretjes zijn niet van goud en ik vind dat de kinderen geen leugens moeten zingen.

Dat is toch beeldspraak, daar staat de bijbel ook vol mee!


Deze beeldspraak staat niet in de bijbel.

Dus?

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 feb 2008 11:35

Het moet gewoon lekker lopen en voor kinderen begrijpelijk zijn, je kunt ze toch moeilijk laten zingen: hoger dan de goudkleurige sterren.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 03 feb 2008 14:48

Lalage schreef:
kirdneh schreef:
Lalage schreef:
kirdneh schreef:Moet de vraag niet zijn of je alle opwekkingsliederen wel mag zingen?

Ik ben persoonlijk tegen liederen waar leugens in staan,bv

In ons liedboek staat 'Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud'(Ik weet niet of die in opwekking staat)
Ik zing deze absoluut niet in God's huis want de sterretjes zijn niet van goud en ik vind dat de kinderen geen leugens moeten zingen.

Dat is toch beeldspraak, daar staat de bijbel ook vol mee!


Deze beeldspraak staat niet in de bijbel.

Dus?


Dus onbijbels, persoonlijk ben ik voor liederen wat bijbels ondersteunt wordt,bv alle roem is uitgesloten (als ik het goed staat dat in romeinen), gebed des heren, onze vader, enz niks mis mee.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 03 feb 2008 14:50

LeChat schreef:Het moet gewoon lekker lopen en voor kinderen begrijpelijk zijn, je kunt ze toch moeilijk laten zingen: hoger dan de goudkleurige sterren.


Al eens gedacht aan 'en de sterretjes van stof?'
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 feb 2008 15:12

kirdneh schreef:
Lalage schreef:
kirdneh schreef:
Lalage schreef:
kirdneh schreef:Moet de vraag niet zijn of je alle opwekkingsliederen wel mag zingen?

Ik ben persoonlijk tegen liederen waar leugens in staan,bv

In ons liedboek staat 'Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud'(Ik weet niet of die in opwekking staat)
Ik zing deze absoluut niet in God's huis want de sterretjes zijn niet van goud en ik vind dat de kinderen geen leugens moeten zingen.

Dat is toch beeldspraak, daar staat de bijbel ook vol mee!


Deze beeldspraak staat niet in de bijbel.

Dus?


Dus onbijbels, persoonlijk ben ik voor liederen wat bijbels ondersteunt wordt,bv alle roem is uitgesloten (als ik het goed staat dat in romeinen), gebed des heren, onze vader, enz niks mis mee.

Dus jij gebruikt ook geen Nederlandse spreekwoorden die niet in de (Nederlandse vertaling van) de bijbel staan? Geloof jij trouwens in de drie-eenheid? Staat ook nergens letterlijk in de bijbel. Daar zing ik dus geen liederen over...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2008 09:02

kirdneh schreef:
LeChat schreef:Het moet gewoon lekker lopen en voor kinderen begrijpelijk zijn, je kunt ze toch moeilijk laten zingen: hoger dan de goudkleurige sterren.


Al eens gedacht aan 'en de sterretjes van stof?'


En dan? Woont de Vader in de Hemel, die vindt alle kindjes tof?

Maar goed, ik vind dat je dit best kan zingen, ook al weet je dat de sterren niet van goud zijn. Het duidt meer op kleur enzo... en is natuurlijk ook symbolisch, net als de "zilveren maan, silver moon". Ga maar eens googelen. Golden stars levers 6.2 miljoen hits op, silver moon 1,6 miljoen, gouden sterren 301000 en zilveren maan 36300 hits. Gouden zon levert 331000 hits op en Golden Sun bijna 10 miljoen :)

Dus zo vreemd is het gebruik van dergelijke aanduidingen dus niet, ook al weet iedereen best dat de zon en de sterren niet van goud zijn en de maan niet van zilver. Je moet het gewoon niet al te letterlijk nemen maar wel wat oog hebben voor de beeldspraak van de poezie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 07 feb 2008 19:45

Marnix schreef:
Maar goed, ik vind dat je dit best kan zingen, ook al weet je dat de sterren niet van goud zijn.


En weet een kind van drie dat ook?
Tijdje terug was dit liedje op de radio en mn zwagertje van drie zong dat mee, ik zei tegen hem dat de sterretjes niet van goud waren en hij zei dat ik loog, ik vind dit lied niet zo pedagogisch.


marnix schreef:Dus zo vreemd is het gebruik van dergelijke aanduidingen dus niet, ook al weet iedereen best dat de zon en de sterren niet van goud zijn en de maan niet van zilver. Je moet het gewoon niet al te letterlijk nemen maar wel wat oog hebben voor de beeldspraak van de poezie.


Leugens kan ik ook niet letterlijk nemen want die verwerp ik.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 07 feb 2008 19:51

Lalage schreef:
Dus jij gebruikt ook geen Nederlandse spreekwoorden die niet in de (Nederlandse vertaling van) de bijbel staan?


En welke bedoel je dan?

lalage schreef: Geloof jij trouwens in de drie-eenheid? Staat ook nergens letterlijk in de bijbel. Daar zing ik dus geen liederen over...


Daar is in dit topic geen ruimte voor om daarover te discusieren over de drie eenheid maar lees maar eens in je bijbeltje Genesis 1:26, 3:22 en 11:7 wie worden met ONS bedoelt?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2008 20:11

kirdneh schreef:En weet een kind van drie dat ook?
Tijdje terug was dit liedje op de radio en mn zwagertje van drie zong dat mee, ik zei tegen hem dat de sterretjes niet van goud waren en hij zei dat ik loog, ik vind dit lied niet zo pedagogisch.

Je zult je eens moeten proberen in te leven in de denkwereld van een kleuter. Als dat liedje zegt dat sterren van goud zijn, dan zijn ze dat...
Je ontneemt hem de verwondering, de verwachting op deze manier.
Een kind gelooft onvoorwaardelijk wat er verteld wordt. En als dat kind gelooft dat sterretjes van goud zijn leer je het kind dat het sterrenstelsel een wonder op zich is waarin we de grootsheid van de schepping mogen zien. Daar is niks mis mee... Een kind neemt dat later in het leven als een bouwsteen aan zijn geloof mee...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2008 21:02

en ach, ik zong dat vroeger ook, ontdekte van zelf een keer dat het beeldspraak was.... en heb er geen trauma's aan overgehouden. Dus ach... als we zo gaan beginnen kan je nijntje ook wel verbieden van konijnen kunnen niet praten ;) Anywayz, zo belangrijk is het ook weer niet. Pedagogisch onverantwoord is wel wat zwaar, misschien eens aan een pedagoog die met kinderen werkt vragen of dat echt zo onverantwoord is ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 08 feb 2008 00:02

Marnix schreef:en ach, ik zong dat vroeger ook, ontdekte van zelf een keer dat het beeldspraak was.... en heb er geen trauma's aan overgehouden. Dus ach... als we zo gaan beginnen kan je nijntje ook wel verbieden van konijnen kunnen niet praten ;) Anywayz, zo belangrijk is het ook weer niet. Pedagogisch onverantwoord is wel wat zwaar, misschien eens aan een pedagoog die met kinderen werkt vragen of dat echt zo onverantwoord is ;)


De wolf met de zeven biggetjes is anders ook pedagogisch onverantwoord omdat het discrimineert:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/3111 ... tml?p=24,2

Waar gaat dit heen... :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2008 08:06

Net als "Moriaantje zo zwart als roet" ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 feb 2008 09:08

CaptainCaveman schreef:
Marnix schreef:en ach, ik zong dat vroeger ook, ontdekte van zelf een keer dat het beeldspraak was.... en heb er geen trauma's aan overgehouden. Dus ach... als we zo gaan beginnen kan je nijntje ook wel verbieden van konijnen kunnen niet praten ;) Anywayz, zo belangrijk is het ook weer niet. Pedagogisch onverantwoord is wel wat zwaar, misschien eens aan een pedagoog die met kinderen werkt vragen of dat echt zo onverantwoord is ;)


De wolf met de zeven biggetjes is anders ook pedagogisch onverantwoord omdat het discrimineert:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/3111 ... tml?p=24,2

Waar gaat dit heen... :roll:


Dat krijg je dus als je tig ambtenaren hebt die de hele dag geen fl***** te doen hebben... Laat ze een vak leren en aan het werk gaan!
Het wordt tijd voor grote opruiming onder zulk ambtenarentuig.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten