Persoonlijk geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 aug 2005 22:13

Persoonlijk durf ik hier niet echt te spreken over mijn persoonlijke geloof; is zo klein en weinig!

caprice

Berichtdoor caprice » 29 aug 2005 05:07

essieee schreef:Persoonlijk durf ik hier niet echt te spreken over mijn persoonlijke geloof; is zo klein en weinig!

Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen, hoor.

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 29 aug 2005 07:11

André schreef:Weet je wat ik wel opvallend vind aan dit subforum - en dan gaat het er niet om wie welk topic heeft gestart - dat er nu 1 pagina is nagedacht over persoonlijk geloof, en 5 over ervaring zondekennis.

Iets in mij zegt, mm, er is iets mis met die verhouding.
Even hardop gedacht dan he. :roll:


Klopt, maar weet je hoe breed 'Persoonlijk geloof' is?
Ik wilde er ook wat over vertellen maar weet niet waar ik moet beginnen! :(

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 29 aug 2005 07:22

André schreef:Weet je wat ik wel opvallend vind aan dit subforum - en dan gaat het er niet om wie welk topic heeft gestart - dat er nu 1 pagina is nagedacht over persoonlijk geloof, en 5 over ervaring zondekennis.

Iets in mij zegt, mm, er is iets mis met die verhouding.
Even hardop gedacht dan he. :roll:


Ik denk dat er inderdaad veel mensen zijn die niet zo vrij zijn in het uiten van wat er diep van binnen leeft en dit zeker liever niet doen voor een groep mensen waarvan ze er veel niet kennen. Een topic over zondekennis kan snel dogmatisch worden, waarbij je je niet zelf in de ziel hoeft te laten kijken. Ook in een topic over zondekennis zullen veel mensen niet snel echt concreet worden over zonden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 aug 2005 09:45

essieee schreef:Persoonlijk durf ik hier niet echt te spreken over mijn persoonlijke geloof; is zo klein en weinig!

als je maar durft te zeggen in wie je gelooft.

jou geloof stelt weinig voor, maar Hij in wie je geloofd stelt alles voor :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Re: Persoonlijk geloof

Berichtdoor scape » 27 sep 2005 20:21

André schreef:Persoonlijk geloof,

Waar denken jullie aan als je deze twee woorden ziet staan?
Wat kun je ermee?

Kun je je mede gelovigen ook laten delen in jou persoonlijk geloof?
Kan het ook bijdragen in gemeente opbouw projecten?


Afbeelding

Ik ben eigenlijk veel onderweg. Mijn persoonlijk geloofsleven betekend dus dat het past in mijn rugzak.
Een deel van mijn liturgie staat op mijn MP3-speler. De schriftlezing Afbeelding is om mij heen en komt uit de Bijbel.
In mijn Bijbel schrijf ik of anderen. daarnaast maak ik veel aantekeningen.
Online surf ik vor Theologische diepgang en de prints komen uit de tas met een bak koffie. Afbeelding

Kun je je mede gelovigen ook laten delen in jou persoonlijk geloof?
Kan het ook bijdragen in gemeente opbouw projecten?[/



Afbeelding
Het hangt af waar Gods pad mij leidt. Onderweg zijn betekend mensen ontmoeten, connecties leggen. Ik vindt het belangrijk om zulke contacten uit te diepen. Vaak heeft dit ook te maken met praktische samenwerking. Het delen is belangrijk voor mij. Soms betekend dit dat we met elkaar het avondmaal vieren vanwege de diepe verbondenheid.

In mijn rugzak zit ook meestal een magazine. Hieruit kun je mooi bladzijden scheuren en recyclen tot iets persoonlijk door hierop te schrijven, tekenen, whatever. Het is mooi om elkaar iets te geven dat je mee kunt nemen.

Ik ben momenteel geen lid van een kerkelijke gemeente. Mijn vaste plek waar ik Christenen ontmoet is een eetcafe in Amsterdam. Hier is een sterke verbondenheid, rust, activiteit en inspiratie. Het meewerken aan de opbouw van een gemeente is dus niet in de zin van projecten. AfbeeldingHet is het onderhouden van contacten met broeders en zusters. Tijd nemen om elkaar te bemoedigen, toe te rusten, samen te bidden en de Bijbel open te doen.

anyway . . . dit is zo'n beetje mij wijze om Afbeelding licht of zout te zijn in deze wereld . . . vrede, Scape

Gebruikersavatar
Pivo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 607
Lid geworden op: 31 okt 2003 18:08
Locatie: Kapelle

Berichtdoor Pivo » 06 okt 2005 23:06

Vanavond een heel mooi gesprek met mijn huisgenoten gehad. Ondanks een andere mening stonden ze toch open voor mijn mening. Uitleggen wat het verschil is tussen Islam en Christendom valt toch niet mee! Ze vroegen ook om een bijbel zodat ze er eens in kunnen lezen. Heb de NBV gegeven omdat die voor hun het duidelijkst is. Hopelijk zegent God het!
Zo dit moest ik even kwijt!

Gebruikersavatar
martinm81
Verkenner
Verkenner
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2003 19:56
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 11 okt 2005 22:06

Mijn persoonlijke geloof is vallen en opstaan. Mijn geloof is nu helderder dan vroeger. vroeger was het geloof een angst, nu is het blijdschap in een relatie. een persoonlijk geloof is denk ik afhankelijk van je eigen karakter, je relatie met God, het vertrouwen in God. waar ik af en toe ook doe wat ik denk dat goed is. Het persoonlijk geloof is voor mij een zeker weten. ook sinds kort. ik heb lang gestreeft om de beste christen te zijn, maar geleerd dat God van mij houd zo als ik ben. Met mijn geloof bouw ik dingen op die ik anders niet gekund zou hebben. ik zeg het verkeerd. door God, door de relatie met God, wat in volksmond geloof heet, bouw ik aan dingen. geloof is zo iets algemeens. begrijp me goed, er gaat meer inhoud van het geloof. en die inhoud van je geloof bepaal jij, terwijl het eiogenlijk veel beter is dat God dat voor je bepaald. en ik denk hoe meer je een sterke band heb met God, hoe sterker je voelt om het te laten zien en eventueel te vertellen waar jij voor staat. Ik heb een manager die is absoluut ongelovig. en toch voel ik me sterk om met hem een gesprek aan te gaan. je geloof kan je uitdragen. je kan laten zien dat je "wel op de wereld loopt, maar niet van deze wereld ben". dat je een keus gemaakt heb, en dat ze zien wie God is. al is het maar een klein beetje. Mijn persoonlijk geloofsleven is vallen en opstaan met God.
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: Persoonlijk geloof

Berichtdoor *J* » 25 aug 2010 16:32

Waar denken jullie aan als je deze twee woorden ziet staan?
Ik denk aan mijn geloof, hoe ik het beleef, de band die ik met God heb.
Wat kun je ermee?
Het geeft me kracht en troost als ik dat nodig heb, het maakt me blij en gelukkig.
Kun je je mede gelovigen ook laten delen in jou persoonlijk geloof?
Dat denk ik zeker, en niet alleen mede gelovigen, maar je kunt iedereen laten delen in je persoonlijk geloof. Door het uit te stralen, erover te praten, en het te laten zien in je doen en laten. Wat betreft het delen met mede gelovigen, kun je ook weer van elkaar leren en gedachten uitwisselen
Kan het ook bijdragen in gemeente opbouw projecten?
Ik denk dat het een hele goede bijdrage kan leveren in projecten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten