Christelijke vrijheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Christelijke vrijheid

Berichtdoor Maja de Bij » 03 aug 2005 21:15

Galaten 5:1
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.


Een simpele en praktische vraag : wat houdt deze vrijheid voor een gelovige concreet in?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

André

Re: Christelijke vrijheid

Berichtdoor André » 03 aug 2005 23:15

Maja de Bij schreef:Galaten 5:1
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.


Een simpele en praktische vraag : wat houdt deze vrijheid voor een gelovige concreet in?
Heb je ook doorgelezen t/m vers 26?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 aug 2005 07:19

2 Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.
Denk dat dat een voorbeeld van die vrijheid is, natuurlijk mag je je laten besnijden, dat is je vrijheid, maar voor Christus maakt het niet uit.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Shito
Mineur
Mineur
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:20
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 04 aug 2005 13:27

Galaten 5 gaat over de tweede weg naar verlossing: die van zondeloos leven, in andere woorden, de Wet compleet na te leven.

Een juk, want het is praktisch onmogelijk om het daadwerkelijk te doen.

Tegelijk zegt Paulus ook, dat de genade van Christus geen excuus is om weer in zonde te vallen, integendeel.

Het verschil zit er volgens mij in, of je door je eigen daden behouden wilt worden, of dat je erkent dat je dat niet kunt, en daarom voor je onvolkomenheden vergeving vraagt. In Jezus' bloed.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 aug 2005 14:26

Al zou een mens zondeloos kunnen leven, dan nog heb je de erfzonde en die is alleen maar weg te spoelen door het genadebloed van Christus.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2005 18:54

Het gaat om mensen die zich weer slaaf lieten maken van de wet, waar Christus ze van wilde vrijmaken.

Als je de hele brief een keer doorleest (en die brief is zeker aan te raden voor bijbelstudie) kun je dat uit de brief opmaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Berichtdoor Riska » 05 aug 2005 11:31

Marnix schreef:Het gaat om mensen die zich weer slaaf lieten maken van de wet, waar Christus ze van wilde vrijmaken.

Als je de hele brief een keer doorleest (en die brief is zeker aan te raden voor bijbelstudie) kun je dat uit de brief opmaken.

Daar ben ik het volkomen mee eens. Er is heel wat wetticisme en dat bevrijdt niet, maar bindt... Ik denk dat de Galatenbrief aangeeft dat ook wanneer wij zondigen, - dus niet aan de wet voldoen - Christus voor ons is gestorven. Dat is geen vrijbrief om er maar op los te leven - het is wél een troost voor mensen die soms telkens weer in hetzelfde vervallen...

Gebruikersavatar
Shito
Mineur
Mineur
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:20
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 08 aug 2005 17:11

idd.

Je kunt door werken gered worden, door de hele wet te houden. Maar als je die weg wilt nemen, dan accepteer je geen genade, en zul je hem ook niet krijgen.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Re: Christelijke vrijheid

Berichtdoor Carl » 15 aug 2005 11:26

Maja de Bij schreef:Galaten 5:1
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.


Een simpele en praktische vraag : wat houdt deze vrijheid voor een gelovige concreet in?


Volgens mij moet je deze tekst zeer letterlijk opvatten.
Paulus schetst wel vaker de tegenstelling 'deze wereld//geestelijke wereld', en 'oude mens//nieuwe mens'.
Als je niet vrij bent, gehoorzaam je aan regels die de éne kant je stelt, en is het je verboden om te gehoorzamen volgens de relels van de andere kant.
Hij die werkelijk vrij is, gehoorzaamt geen enkele regel, maar weet wat het goede is, en handelt daarnaar vanuit zijn natuur.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 aug 2005 12:31

Shito schreef:idd.

Je kunt door werken gered worden, door de hele wet te houden. Maar als je die weg wilt nemen, dan accepteer je geen genade, en zul je hem ook niet krijgen.


Volgens mij klopt dit niet...is er iemand die de hele wet kanhouden dan?
En genade accpeteren houd toch niet in dat je de wet niet helemaal hoeft te houden?
(of snnap ik je verkeerd?)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 aug 2005 13:45

In dit kader zou ik ook willen stellen om Handelingen 15 eens te lezen.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 aug 2005 14:02

Essieee schreef:Volgens mij klopt dit niet...is er iemand die de hele wet kanhouden dan?
En genade accpeteren houd toch niet in dat je de wet niet helemaal hoeft te houden?
(of snnap ik je verkeerd?)

Nee, dat snap je niet verkeerd. Dat is ook de clou achter het verhaal van de rijke jongeling. Vaak wordt dat uitgelegd dat Jezus bedroefd werd omdat hij rijk was. Maar het gevolg van rijk-zijn was dat de rijke jongeling geen vuile handen maakte. Dat wat hij niet mocht doen, liet hij door anderen doen.
Een sprekend voorbeeld heb ik ooit in Tiberias gezien: op de sjabbath werden wij in het hotel verzorgd door Palestijnen die er in dienst waren, dan hoefden de Joden geen werk te doen en dus de wet te overtreden.
Jezus was bedroefd, omdat die rijke jongeling het niet aandurfde te leven uit de genade van de Heer. Niemand kan de wet houden - wij zijn wat dat betreft geheel op de Heer aangewezen... Wat niet wegneemt dat we natuurlijk wel ons best moeten doen...

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 aug 2005 14:34

vrij van de wet. Wij hoeven niet langer te beantwoorden aan de wet.
dat juk mogen we afdoen. We mogen met christen opstaan in een nieuwe leven. dat is vrijheid.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 18 aug 2005 12:12

Riska schreef:
Marnix schreef:Het gaat om mensen die zich weer slaaf lieten maken van de wet, waar Christus ze van wilde vrijmaken.

Als je de hele brief een keer doorleest (en die brief is zeker aan te raden voor bijbelstudie) kun je dat uit de brief opmaken.

Daar ben ik het volkomen mee eens. Er is heel wat wetticisme en dat bevrijdt niet, maar bindt... Ik denk dat de Galatenbrief aangeeft dat ook wanneer wij zondigen, - dus niet aan de wet voldoen - Christus voor ons is gestorven. Dat is geen vrijbrief om er maar op los te leven - het is wél een troost voor mensen die soms telkens weer in hetzelfde vervallen...


Zo heb ik dat ook altijd gelezen, vrijheid betekent vrij van de wet. Maar lees nou eens Galaten 4:8
Maar toen, als gij God niet kendet, diendet gij degenen, die van nature geen goden zijn;

Paulus spreekt hier niet over de christelijke vrijheid met de Joden, maar met de bekeerde heidenen. Die kenden de wet (Torah) toch niet? Die leefden er toch maar op los en deden wat ze zelf goed vonden? Wat is dan vrijheid?

Om het concreet te maken, hoe leg je aan ongelovig en losbandig (=vrij) levend Nederland uit, wat de christelijke vrijheid betekent? Gelovig worden betekent toch dan vaak inperking van je vrijheid? Ik hoop dat jullie me volgen kunnen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 18 aug 2005 12:25

Maja de Bij schreef:
Riska schreef:
Marnix schreef:Het gaat om mensen die zich weer slaaf lieten maken van de wet, waar Christus ze van wilde vrijmaken.

Als je de hele brief een keer doorleest (en die brief is zeker aan te raden voor bijbelstudie) kun je dat uit de brief opmaken.

Daar ben ik het volkomen mee eens. Er is heel wat wetticisme en dat bevrijdt niet, maar bindt... Ik denk dat de Galatenbrief aangeeft dat ook wanneer wij zondigen, - dus niet aan de wet voldoen - Christus voor ons is gestorven. Dat is geen vrijbrief om er maar op los te leven - het is wél een troost voor mensen die soms telkens weer in hetzelfde vervallen...


Zo heb ik dat ook altijd gelezen, vrijheid betekent vrij van de wet. Maar lees nou eens Galaten 4:8
Maar toen, als gij God niet kendet, diendet gij degenen, die van nature geen goden zijn;

Paulus spreekt hier niet over de christelijke vrijheid met de Joden, maar met de bekeerde heidenen. Die kenden de wet (Torah) toch niet? Die leefden er toch maar op los en deden wat ze zelf goed vonden? Wat is dan vrijheid?

Om het concreet te maken, hoe leg je aan ongelovig en losbandig (=vrij) levend Nederland uit, wat de christelijke vrijheid betekent? Gelovig worden betekent toch dan vaak inperking van je vrijheid? Ik hoop dat jullie me volgen kunnen.


Misschien dat Paulus het begrip vrijheid hier verbindt aan de uiteindelijke gevolgen van die vrijheid? En dat die gevolgen uiteindelijk doorslaggevend zijn bij het benoemen van wat vrijheid is en wat niet?

Dus concreet: God geloven en Hem dienen betekent vrijheid, want dit loopt uit op het eeuwige leven.
De zonde doen en de afgoden dienen (of ook: zalig proberen te worden door het onderhouden van de wet) betekent onvrijheid, want dit loopt uit op de eeuwige dood.

Dit lijkt te corresponderen met wat Paulus zegt in Rom. 6:

16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking.
20 Want toen gij dienstknechten waart der zonde, zo waart gij vrij van de gerechtigheid.
21 Wat vrucht dan hadt gij toen van die dingen, waarover gij u nu schaamt? Want het einde derzelve is de dood.
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.
23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.


Wie dienstknecht is van de zonde, is vrij van de gerechtigheid (vs. 20).
Wie vrijgemaakt is van de zonde, is een dienstknecht van de gerechtigheid (vs. 18 ).

De vrijheid van het ene betekent de dienstbaarheid aan het andere.

En het is dus van belang om de goede vrijheid en de goede dienstbaarheid te kiezen: die tot de dood leidt of die tot het eeuwige leven leidt (zie vers 23).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten