Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
Een simpele en praktische vraag : wat houdt deze vrijheid voor een gelovige concreet in?
Moderator: Moderafo's
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
Heb je ook doorgelezen t/m vers 26?Maja de Bij schreef:Galaten 5:1Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
Een simpele en praktische vraag : wat houdt deze vrijheid voor een gelovige concreet in?
Marnix schreef:Het gaat om mensen die zich weer slaaf lieten maken van de wet, waar Christus ze van wilde vrijmaken.
Als je de hele brief een keer doorleest (en die brief is zeker aan te raden voor bijbelstudie) kun je dat uit de brief opmaken.
Maja de Bij schreef:Galaten 5:1Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
Een simpele en praktische vraag : wat houdt deze vrijheid voor een gelovige concreet in?
Shito schreef:idd.
Je kunt door werken gered worden, door de hele wet te houden. Maar als je die weg wilt nemen, dan accepteer je geen genade, en zul je hem ook niet krijgen.
Essieee schreef:Volgens mij klopt dit niet...is er iemand die de hele wet kanhouden dan?
En genade accpeteren houd toch niet in dat je de wet niet helemaal hoeft te houden?
(of snnap ik je verkeerd?)
Riska schreef:Marnix schreef:Het gaat om mensen die zich weer slaaf lieten maken van de wet, waar Christus ze van wilde vrijmaken.
Als je de hele brief een keer doorleest (en die brief is zeker aan te raden voor bijbelstudie) kun je dat uit de brief opmaken.
Daar ben ik het volkomen mee eens. Er is heel wat wetticisme en dat bevrijdt niet, maar bindt... Ik denk dat de Galatenbrief aangeeft dat ook wanneer wij zondigen, - dus niet aan de wet voldoen - Christus voor ons is gestorven. Dat is geen vrijbrief om er maar op los te leven - het is wél een troost voor mensen die soms telkens weer in hetzelfde vervallen...
Maar toen, als gij God niet kendet, diendet gij degenen, die van nature geen goden zijn;
Maja de Bij schreef:Riska schreef:Marnix schreef:Het gaat om mensen die zich weer slaaf lieten maken van de wet, waar Christus ze van wilde vrijmaken.
Als je de hele brief een keer doorleest (en die brief is zeker aan te raden voor bijbelstudie) kun je dat uit de brief opmaken.
Daar ben ik het volkomen mee eens. Er is heel wat wetticisme en dat bevrijdt niet, maar bindt... Ik denk dat de Galatenbrief aangeeft dat ook wanneer wij zondigen, - dus niet aan de wet voldoen - Christus voor ons is gestorven. Dat is geen vrijbrief om er maar op los te leven - het is wél een troost voor mensen die soms telkens weer in hetzelfde vervallen...
Zo heb ik dat ook altijd gelezen, vrijheid betekent vrij van de wet. Maar lees nou eens Galaten 4:8Maar toen, als gij God niet kendet, diendet gij degenen, die van nature geen goden zijn;
Paulus spreekt hier niet over de christelijke vrijheid met de Joden, maar met de bekeerde heidenen. Die kenden de wet (Torah) toch niet? Die leefden er toch maar op los en deden wat ze zelf goed vonden? Wat is dan vrijheid?
Om het concreet te maken, hoe leg je aan ongelovig en losbandig (=vrij) levend Nederland uit, wat de christelijke vrijheid betekent? Gelovig worden betekent toch dan vaak inperking van je vrijheid? Ik hoop dat jullie me volgen kunnen.
16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking.
20 Want toen gij dienstknechten waart der zonde, zo waart gij vrij van de gerechtigheid.
21 Wat vrucht dan hadt gij toen van die dingen, waarover gij u nu schaamt? Want het einde derzelve is de dood.
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.
23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten