Waarom is Jezus de Messias en wat zijn jullie argumenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hannie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 aug 2005 14:24

Berichtdoor Hannie » 25 aug 2007 10:49

elbert schreef:Zonder Christelijke bril (de Heilige Geest) zal het inderdaad niet gaan, want dit is de verborgenheid die geopenbaard wordt in het Nieuwe Testament.


Dat is precies mijn punt. Uit het Oude Testament blijkt blijkbaar niet dat het Nieuwe Testament gelijk heeft. Ik heb hiervoor mijn Christelijke bril nodig. In het Oude Testament staat blijkbaar niet dat de Messias de Zoon van God is. Om te lezen dat de Messias de Zoon van God is, moet ik eerst Christen zijn. Hosea 11:1 gaat over Israel. Om hierin te lezen dat de Messias de Zoon van God is, moet ik eerst Christen zijn. Psalm 2 gaat aantoonbaar over David. Om te lezen dat de Messias de Zoon van God is, moet ik allereerst Christen zijn. Psalm 22 gaat over David. Om hierin te lezen dat het daarnaast ook een profetie over Jezus is, moet ik eerst Christen zijn. En zo is er nog een hele rij aan teksten die objectief beschouwd helemaal geen profetie zijn, en waarvoor ik allereerst een Christen moet zijn om er vervolgens een profetie in te zien, en daarna ook een Christen moet zijn om te zien dat deze profetie naar Jezus te zien verwijzen. Dat is mijn punt. Ik geloof inderdaad dat de Heilige Geest mij hierin heeft geleid, maar als ik heel eerrlijk ben, dan vind ik het Jodendom hierin veel objectiever.


Elbert schreef:De argumenten van Suignap komen erop neer dat het in een tekst over Israel gaat en dat het dus niet over de Messias kan gaan.


Nee, Suignap heeft laten zien dat Jesaja 53 allereerst op Israel (of, volgens sommige Joden, op een gedeelte van Israel), en in ieder geval waarschijnlijk op een meervoudig onderwerp van toepassing is. Dat is helaas meer dan bij mij nodig was om twijfel te zaaien, aangezien ik dacht dat de profetie één van de duidelijkste bewijzen was dat de Messias zou lijden. Nu blijkt ook deze tekst helemaal geeneens een aanwijzing te zijn.
Het zou al voldoende zijn geweest om bij mij twijfel te zaaien, als Suignap alleen had laten zien dat Jesaja 53 niet noodzakerlijkerwijs een messiaanse profetie hoeft te zijn. Maar hij heeft daarnaast ook een alternatief gegeven. Ik weet nu dus dat er (naar mijn objectieve mening) waarschijnlijkere interpretaties zijn dan de messiaanse opvatting. Een bijkomstig probleem is, dat tot nu toe niemand aan de hand van het Oude Testament mij heeft laten zien dat Jesaja 53 een messiaanse profetie is, of dat al die andere teksten die in dit draadje zijn behandeld over de Messias gaan.

Ik vraag me serieus af of ik zou zijn bekeerd als ik toen meer verstand van het Oude Testament had gehad. Nu houd ik genoeg van Jezus om Hem NOOIT te laten vallen, maar die liefde heb ik indirect verkregen omdat ik toen dacht dat er objectief in het Oude Testament werd aangetoond dat de Messias zou lijden en dat Hij zou terugkeren. Dat dit allemaal niet zo is ZONDER mijn Christelijke bril, is, toegegeven, een grote tegenvaller.
Helemaal verkocht!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 25 aug 2007 10:57

Hannie schreef: Ik vraag me serieus af of ik zou zijn bekeerd als ik toen meer verstand van het Oude Testament had gehad. Nu houd ik genoeg van Jezus om Hem NOOIT te laten vallen, maar die liefde heb ik indirect verkregen omdat ik dacht dat er objectief in het Oude Testament werd aangetoond dat de Messias zou lijden en dat Hij zou terugkeren. Dat dit allemaal niet zo is ZONDER mijn Christelijke bril, is, toegegeven, een grote tegenvaller.

Nu ja, volgens mij is het goed mogelijk en ook niet onwetenschappelijk om Jezus te interpreteren vanuit de weg van God met Israël in het Oude Testament. Om dat te leren zien, zou je je moeten verdiepen in wat theologen hierover zeggen die er niet zonder meer uitgaan van dat Jezus 'obejctief aangetoond' wordt in het OT.

Overigens, je gelooft toch niet omdat het 'objectief klopt', maar omdat je op iemand vertrouwt, ook al weet je niet hoe het allemaal in de details zit!

Hannie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 aug 2005 14:24

Berichtdoor Hannie » 25 aug 2007 11:28

Yael schreef:Maar waar staat dat het niet mogelijk is?
Verder zie ik het probleem niet zo, Israel wordt ook Gods Zoon genoemd.


Juist. Israel wordt duidelijk God's zoon genoemd in het Oude Testament. Ook anderen, zoals Salomon, worden in het Oude Testament God's zoon genoemd. Maar toon mij eens waar de Messias God's Zoon genoemd?

Waarschijnlijk wringt de schoen bij Jezus' Godheid? :wink:

Dat is de andere schoen. Ja, die wringt ook. Waar staat dat in het Oude Testament dat de Messias een deel is van God? Ook daar moet je eerst Christen voor zijn om dat te zien.

Niet zozeer het christendom, maar Mattheus betrok dat op Jezus.
Kan een Bijbeltekst ook maar 1 betekenis hebben?


Zoals ik zei, als ik het Oude Testament lees, dan zie ik dat Hosea 11:1 duidelijk over Israel gaat. Die andere betekenis, waar Mattheus op doelt, kan ik niet uit het Oude Testament halen.

Zou het probleem ook niet kunnen zij dat er te weinig kennis is van het Oude Testament en hoe het Judaisme denkt over de Messias?

Lees mijn reactie aan Elbert eens (laatste alinea).

Ik denk dat het voor een christen heel moeilijk is om het Oude en Nieuwe Testament te lezen zonder je christelijke dogmatische bagage.


Maar de reden dat ik in het Nieuwe Testament geloof is, omdat mij verteld werd dat Jezus de Messias uit het Oude Testament is. Als nu blijkt dat er helemaal niet staat voorspeld dat de Messias tweemaal zou komen; als nu blijkt dat er helemaal niet staat voorspeld dat de Messias zou lijden en zou sterven voor onze schulden; en dat het offer van Jezus helemaal niet een geldig zondeoffer is; en als al die andere teksten uit dit draadje evenmin hebben aangetoond dat Jezus de Messias is (want ik vind niet dat iemand Suignaps reacties voldoende heeft kunnen beantwoorden), hoe kan ik dan zeggen dat Jezus de Messias uit het Oude Testament is zonder een beetje te twijfelen (ook al zou ik Jezus nooit laten vallen!)?
Ik stel het nu vrij scherp, maar begrijp je mijn probleem?
Helemaal verkocht!

tanager

Berichtdoor tanager » 25 aug 2007 12:46

Dus objectief gezien vind je dat je voorgelogen bent, maar het idee van een messias is zo verslavend mooi, dat je daarom je geloof wilt behouden. Houd je jezelf dan niet voor de gek?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 25 aug 2007 16:28

Sabra schreef:
Zonder de Messias geen Geest.

De Geest was er al in den beginne! Paulus schreef in Romeinen 5.6:
Zo zeker als Christus, toen wij nog zwak waren, te zijner tijd voor goddelozen is gestorven.
Paulus ging in deze tekst dus terug naar het IN DEN BEGINNE.
Net zoals de apostel Johannes, die in 1 Joh.1.1 schreef:
Hetgeen was IN DEN BEGINNE, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens.
Alles bestond dus al in den beginne, wat uitgebeeld werd in het evangelie.
Bovendien blijkt het ook nog uit Johannes 1, want de LOGOS/CHRISTUS was er al van DEN BEGINNE, terwijl Johannes in vers 31 nog niet van Jezus wist en in vers 33 Hem nog niet kende.
Trouwens volgens Deut.30 was alles al in de mens aanwezig, wat hem uiteindelijk in staat zoul stellen, het DOEL te bereiken. Doordat men echter de persoon van Jezus tot de Verlosser heeft gemaakt, maakt men van de Verlossing een lokale en zeer beperkte aangelegenheid!

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 25 aug 2007 17:45

@HANNIE
Salty, nogmaals:
Waar staat in het Oude Testament dat de messias de zoon van God is?



dat zul je in De Tenach ook niet letterlijk zo lezen.


Maar wel dat YHWH zelf onze Verlosser is.!!!!

IN Yeshua heeft Hij die kant van ZIJN ZIJN laten zien.
omdat Yeshua door het Woord in de baarmoeder van Miriam tot stand kwam had hij geen aardse vader..... dus daarom heet hij de Zoon van de Vader, en ook de Mensenzoon

In de Tenach komt Hij voor als DABAR of in het aramees Memra figuur- de Sterke Rechterhand-arm.
EL ROY zo nooemde Hagar Hem en als El Shaddai stelde Hij zich aan Avraham voor.
als Verlosser heet Hij dus : YESHUA YHWH

in Daniel 7 kun je Hem vinden als Mensenzoon:
13Daarna zag ik in mijn droom de aankomst van een Mensenzoon; tenminste, daar leek Hij op. Hij kwam op de wolken van de hemel en werd naar de Oude van Dagen geleid.
14Hij ontving macht en heerschappij om te regeren en werd overladen met eerbewijzen. Mensen van allerlei volken en de meest uiteenlopende talen dienden Hem. Hij zal eeuwig heersen en aan Zijn macht zal geen einde komen. Zijn koningschap is zc geweldig dat het nooit ten val zal komen
http://www.blueletterbible.org/cgi-bin/ ... ion=KJV#13

http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=30;

Ook in het boek Enoch kun je Hem vinden

*Hij is de sterke Tamiir en Neelam------ die de Eenheid van de Kadosh baruch Hu verenigt met de Shekhinah !
dat staat zelfs in de siddur en in de haggadah

de moderne rabbijns joodse commentaren verschillen veel van de antieke commentaren. dat kun je op die vorige linken oa nalezen
Het moderne jodendom is in verwarring wat betreft de identiteit van de beloofde Messias ,
geestelijke blindheid heet dat
maar eens zal ieder oog Hem zien , iedere taal zal Hem belijden en ieder knie zal voor Hem buigen.

Messiah REIGNS!!!!
vrede
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 25 aug 2007 19:51

For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 25 aug 2007 20:36

salty schreef op 25-8-07 5:45:
IN Yeshua heeft Hij die kant van ZIJN ZIJN laten zien.
omdat Yeshua door het Woord in de baarmoeder van Miriam tot stand kwam had hij geen aardse vader..... dus daarom heet hij de Zoon van de Vader, en ook de Mensenzoon

In Hebr. 2.14 staat:
Daar nu de kinderen bloed en vlees gemeen hebben, heeft ook Hij(Yeshua)op gelijke wijze daaraan deel gekregen.....
Hij werd dus op dezelfde wijze verwekt, als alle mensen!
De verwekking van de de Christus als Gods Geest echter, geschiedde door de Kracht des Allerhoogsten!
Maar dat geldt voor ieder menselijk schepsel!

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 25 aug 2007 21:33

@P Strootman

Ik heb geen zin om op uw posts te reageren .Ze zijn voor mij niet relevant. sorry. :wink:
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 25 aug 2007 22:02

Hannie schreef:
elbert schreef:Zonder Christelijke bril (de Heilige Geest) zal het inderdaad niet gaan, want dit is de verborgenheid die geopenbaard wordt in het Nieuwe Testament.


Dat is precies mijn punt. Uit het Oude Testament blijkt blijkbaar niet dat het Nieuwe Testament gelijk heeft. Ik heb hiervoor mijn Christelijke bril nodig. In het Oude Testament staat blijkbaar niet dat de Messias de Zoon van God is. Om te lezen dat de Messias de Zoon van God is, moet ik eerst Christen zijn. Hosea 11:1 gaat over Israel. Om hierin te lezen dat de Messias de Zoon van God is, moet ik eerst Christen zijn. Psalm 2 gaat aantoonbaar over David. Om te lezen dat de Messias de Zoon van God is, moet ik allereerst Christen zijn. Psalm 22 gaat over David. Om hierin te lezen dat het daarnaast ook een profetie over Jezus is, moet ik eerst Christen zijn. En zo is er nog een hele rij aan teksten die objectief beschouwd helemaal geen profetie zijn, en waarvoor ik allereerst een Christen moet zijn om er vervolgens een profetie in te zien, en daarna ook een Christen moet zijn om te zien dat deze profetie naar Jezus te zien verwijzen. Dat is mijn punt. Ik geloof inderdaad dat de Heilige Geest mij hierin heeft geleid, maar als ik heel eerrlijk ben, dan vind ik het Jodendom hierin veel objectiever.

En toch wringt het flink als je het zo bekijkt: dat het in Jes. 53 over Israel gaat, in psalm 22 over David enzovoorts.
Want je moet je hierbij de vraag stellen: wat is de rode draad in dit verhaal? En nog belangrijker: is wat er in deze gedeelten wordt gezegd wel helemaal vervuld en is dit helemaal van toepassing?
Het antwoord daarop is dat deze gedeelten niet vervuld zijn in David, niet vervuld zijn in Israel, maar vervuld zijn geweest in de Messias van Israel.
Eerst Jesaja 53: is het werkelijk zo dat Israel hier lijdt om "velen" rechtvaardig te maken? Zo ja, wie zijn die "velen" dan waar in dit gedeelte over gesproken wordt en wie zijn die "wij"? Blijkens de tekst toch echt anderen dan de lijdende Knecht des Heeren. Kregen de Israelieten straf, zodat anderen rechtvaardig zijn gemaakt? Hier klopt iets niet als je stelt dat de lijdende Knecht Israel is en degenen die rechtvaardig gemaakt worden door hun lijden ook Israel zijn. En voor Jesaja 49 geldt precies hetzelfde: welke partijen worden hier genoemd. Is het Israel die Israel verlost? Of is er een apart Persoon die en Israel verlost en de heidenen?
De uitleg dat Israel Israel verlost is alleen aannemelijk als dit gebeurt door een Masjiach.
In Psalm 22 verwoordt David zijn lijden. Maar je mag ook vragen of zijn psalm alleen bedoeld was om zijn eigen strijd met mensen en God te verwoorden. Zo oppervlakkig is deze psalm niet! Het gaat veel dieper. Hier is de Gezalfde (=Messias!) des Heeren in een dodelijk gevecht verwikkeld! Dit is dus hoe dan ook een messiaanse psalm, al was het alleen maar omdat David een messias was. En dit is een type voor wat elke gezalfde des Heeren ondervindt van de hand van de vijanden van God. Dan geldt het ook en nog het diepst voor de meest trouwe van allemaal: de grote Zoon van David. Niet voor niets haalt Jezus aan het kruis juist deze woorden van David letterlijk aan.

En dat Israel, David en Salomo zoon van God genoemd worden en dat de davidische koningen, de priesters en de profeten ook masjiach (gezalfde) genoemd worden, klopt ook, want ze waren daartoe gezalfd. Maar trek dan de lijn van de Bijbel eens door: God voorzegt Zelf dat Davids koninkrijk een eeuwig koninkrijk zal zijn (2 Sam. 7). Hoe krijgt dit gestalte? In en door de grote Zoon van David en de natuurlijke Zoon van God die in 1 Persoon verenigd is: Jezus, de Gezalfde.
Hetzelfde geldt voor de priesters en de profeten die gezalfd zijn: ook deze ambten komen samen in de ene Persoon van de Messias. Hij is priester naar de ordening van Melchizedek (Ps. 110), die tegelijkertijd Koning is. En Hij is ook nog eens de ultieme Profeet die Mozes voorzegd had in Deut. 18:15.

Vraag naar de vervulling van deze bijbelteksten en je kunt niet om de Messias heen.

Hannie schreef:
Elbert schreef:De argumenten van Suignap komen erop neer dat het in een tekst over Israel gaat en dat het dus niet over de Messias kan gaan.

Nee, Suignap heeft laten zien dat Jesaja 53 allereerst op Israel (of, volgens sommige Joden, op een gedeelte van Israel), en in ieder geval waarschijnlijk op een meervoudig onderwerp van toepassing is. Dat is helaas meer dan bij mij nodig was om twijfel te zaaien, aangezien ik dacht dat de profetie één van de duidelijkste bewijzen was dat de Messias zou lijden. Nu blijkt ook deze tekst helemaal geeneens een aanwijzing te zijn.
Het zou al voldoende zijn geweest om bij mij twijfel te zaaien, als Suignap alleen had laten zien dat Jesaja 53 niet noodzakerlijkerwijs een messiaanse profetie hoeft te zijn. Maar hij heeft daarnaast ook een alternatief gegeven.

Ik heb niet precies bijgehouden wat het alternatief van Suignap is bij Jes. 53, maar ik vraag me af: is dit alternatief uitgekomen? Zo ja, dan is het een mogelijke andere invulling van dit gedeelte. Zo nee, dan is het waarschijnlijk dat dit geen valide alternatief is.
En de uitleg dat het over het lijden en sterven van Jezus gaat, is naar mijn mening nog altijd de sterkste uitleg. Heel het lijden, sterven en Zijn opstanding zijn in dit gedeelte terug te vinden. Tenzij je het wilt ontkennen natuurlijk. Maar in dat geval is het mogelijk dat Jes. 6:9-10 van toepassing is. Niet geheel toevallig wordt juist deze tekst in het N.T. meermalen (ik dacht iets van 6 maal) van toepassing geacht op diegenen die niet in Jezus geloven.

Hannié schreef:Ik weet nu dus dat er (naar mijn objectieve mening) waarschijnlijkere interpretaties zijn dan de messiaanse opvatting.

Wie een beetje thuis is in de verschillende bijbeluitleggingen, laat zich daardoor niet van de wijs brengen, want bij elke bijbeltekst zijn er tig verschillende interpretaties. Daar zou ik niet te gauw wakker van liggen. ;)
Dat Suignap zijn eigen interpretatie heeft bij deze teksten, hoeft je dan ook niet te verbazen. En dat iemand anders (bijv. een messiasbelijdende jood die minstens zo thuis is in het O.T. als Suignap) daar heel anders over denkt, ook niet. Dat het in Jes. 53 niet om de Messias zou gaan, daarvan ben ik in elk geval niet overtuigd en de discipelen in het N.T. ook niet.

Hannie schreef:Ik vraag me serieus af of ik zou zijn bekeerd als ik toen meer verstand van het Oude Testament had gehad. Nu houd ik genoeg van Jezus om Hem NOOIT te laten vallen, maar die liefde heb ik indirect verkregen omdat ik toen dacht dat er objectief in het Oude Testament werd aangetoond dat de Messias zou lijden en dat Hij zou terugkeren. Dat dit allemaal niet zo is ZONDER mijn Christelijke bril, is, toegegeven, een grote tegenvaller.

De vraag is of je constatering dat dit een grote tegenvaller is, wel terecht is. Je moet je nl. afvragen, of de Messias, wanneer Hij zou komen, automatisch als zodanig herkend zou worden. Blijkens de woorden van de profeten (Jes. 6:9-10, Jes. 42:7, Jes. 53:1-2, Jer. 5:21, Mal. 3:1 e.v. enz.) is dat nog maar zeer de vraag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 26 aug 2007 09:01

salty schreef:
Ik heb geen zin om op uw posts te reageren .Ze zijn voor mij niet relevant. sorry. :wink:

Dat begrijp ik! Als u er geen antwoord op heeft, kunt u ook niet reageren! Het is ongerijmd om te geloven, dat vlees verwekt zou worden door geest. Want dat was de vraag!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 28 aug 2007 16:11

Elbert schreef:
Zonder Christelijke bril (de Heilige Geest) zal het inderdaad niet gaan.

Lees ik dat goed?
Is een christelijke bril hetzelfde als de Helige Geest?
Het woord christelijk komt in de hele bijbel niet voor!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 28 aug 2007 20:15

P. Strootman schreef:Elbert schreef:
Zonder Christelijke bril (de Heilige Geest) zal het inderdaad niet gaan.

Lees ik dat goed?
Is een christelijke bril hetzelfde als de Helige Geest?

Dit is natuurlijk metaforisch gesproken. Mijn bedoeling was om aan te geven dat de Geest ons de Heere Jezus doet kennen, zoals Paulus erover spreekt in Ef. 1:17 en 18:
Ef. 1:17 opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, aan u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem,
18 namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is en wat de rijkdom is van de heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen,


P. Strootman schreef:Het woord christelijk komt in de hele bijbel niet voor!

Woordelijk gezien niet, zakelijk gezien wel.
Christelijk is dat wat bij Christus hoort.

Ontopic maar weer!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 29 aug 2007 06:45

@p strootman
Het is ongerijmd om te geloven, dat vlees verwekt zou worden door geest. Want dat was de vraag!


de oorsprong van al het leven ligt in Het Woord.
Als men dit niet kan geloven lijkt me iedere discussie hieromtrend zinloos.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Hannie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 aug 2005 14:24

Berichtdoor Hannie » 30 aug 2007 17:14

elbert schreef:Daar zou ik niet te gauw wakker van liggen. ;)
Dat Suignap zijn eigen interpretatie heeft bij deze teksten, hoeft je dan ook niet te verbazen.


Het probleem is dat al die teksten door Suignap min of meer onderuit zijn gehaald, en wel zo overtuigend dat ik werkelijk niet meer weet waarom Jezus de Messias is (behalve dan dat ik het gewoon nog steeds geloof). Dit draadje is de reden dat ik meer dan een jaartje geleden Hebreeuws en Aramees ben gaan studeren (en ook de reden dat ik mijn huidige vriend heb ontmoed, die deze studie in Leiden heeft gevolgd :) ).

Het heeft geen zin om al zijn reacties nog eens op te rakelen, maar ik weet dat nu ze grammaticaal zeer correct in elkaar steken, en we onmogelijk kunnen doen alsof ze niet zijn geschreven (lees zijn reacties eerst maar eens door).
Ik vind het op zich geen ramp dat teksten uit het OT die overeenkomsten vertonen met het leven van Jezus, niet naar de Messias verwijzen. Maar wat ik veel moeilijker vindt te verkroppen, is dat veel van de teksten die zeker wel in verband staan met de Messias, niet door Jezus zijn vervuld. Hoewel ik persoonlijk geloof dat Jezus dit allemaal bij Zijn terugkomst zal vervullen, kan ik me nu veel beter voorstellen dat de overgrote meerderheid van de Joden die met het OT zijn opgevoed, niet geloven dat Jezus de Messias is.
Laatst gewijzigd door Hannie op 30 aug 2007 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Helemaal verkocht!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten