"Uw wil geschiede" [EO] 30 Juni: Gebedsgenezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

"Uw wil geschiede" [EO] 30 Juni: Gebedsgenezing

Berichtdoor Invincible » 01 jul 2005 12:59

Gisternacht, van 23:15-0:10, was er een uitzending van EO: "Uw wil geschiede". Ging over een stel wat in verwachting was van een vantevoren door onstandigheden/ ziekte/ misvormingen opgegeven kindje. Fantastisch stel, zouden in iedere gemeente passen. Ze hadden de hoop zeg maar al opgegeven, tot ze in contact kwamen met [Russische] gebedsgenezers. Omringd door bidders, uitdrijvers, gebed, aanbidding en weet ik niet wat -je weet hoe dat gaat- wordt het kindje genezen verklaard. Ze moeten geloven en vertrouwen. Er wordt een [Nederlands] gebedsteam opgezet om wekelijks, dagelijk voor hen te bidden. Een groep mensen die constant zoekt naar de stem van G.d. Het stel vind hoop, en vertrouwen in alles op G.d. Voor de camera heel open getuigenissen van hun geloof, getuigen ook tegenover al hun [ongelovige] dokters, artsen en raadgevers. Doen inkopen qua kleertjes, kinderwagen etc. Bespreken in zwakke momenten hun twijfels uit naar de gebedsgroep. Vergelijken zichzelf met Noach, die zichzelf belachelijk maakte door een boot te bouwen, met Yeshua, die op het laatste moment voor kruisiging ook werd overweldigd door twijfel, en blijven op G.d vertrouwen. "Straks zullen de mensen het zien.."
Zij en hun gebedsgroep waren zeg maar het perfecte plaatje wat ik zou willen zijn, maar de durf, en misschien wel het geloof niet voor heb.

Eind van de aflevering werd het kindje geboren. Paars, levend, misvormd door de complicaties. Een vader die huilend voor de camera zijn kindje in zijn armen ziet sterven. Een klein misvormd babygezichtje wat nog wel even op mn netvlies zal blijven staan.

Een verslagen gebedsgroep. Toch vinden ze, en de vader, de hoop en vertrouwen op G.d, om te bidden voor leven, opstanding. Tot het laatst toe.
Het kindje is begraven onder een steen met het opschrift: "Geboren voor de Hemel."

Gisteravond begon ik voor het eerst in jaren, misschien wel mn hele leven te twijfelen aan het bestaan van G.d. Zoiezo of Hij wel capabel is. Als dat kind, waarvoor zoveel in vertrouwen op Hem gebeden en zelfs gedankt is, zo sterft.. op landelijk TV.. voel ik me behoorlijk bedonderd. Zijn die bijbelse beloften nou waar, of is het gewoon wishfull thinking?

Tuurlijk komt mn relatie met Hem wel weer goed, maar..

Moest ik effe kwijt.
Iemand anders de aflevering gezien?
Laatst gewijzigd door Invincible op 01 jul 2005 15:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
muiz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 jun 2005 11:21

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 13:22

:?
nee, ik heb het niet gezien. Maar ik moet zeggen dat ik het wel zo eerlijk vind dat het wel uitgezonden wordt, ze hadden er ook voor kunnen kiezen om dat niet te doen.

maar een antwoord heb ik ook niet nee

*zucht*

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2005 13:28

moeilijk! ik ga hem zeker nog kijken de aflevering op uitzending gemist.

Jezus is vandaag nog steeds dezelfde Hij geneest en red! Waarom heeft hij dit gebed niet verhoord? Mischien om iets in christelijk nederland weer recht te zetten. "God doet alles op zijn manier, Hij is degene die bepaald wat er bebeurt niet wij!"

nee ik kan wel gokken naar Gods bedoeling, of ik kan gissen naar de oorzaak.. ik weet het niet.

bij de woorden op het graf schieten de tranen in mijn ogen: "geboren voor de hemel"
Laatst gewijzigd door hijwel op 01 jul 2005 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Berichtdoor Lichtzwaard » 01 jul 2005 13:32

God kan inderdaad alles ,en elke dag worden er mensen wonderbaarlijk genezen .Maar er is ook de realiteit van de gebroken wereld waar wij in leven.


Zo zie je maar wat pinkstersektes aan kunnen richten ,plus dat dit jonge goed opgeleide echtpaar in een chronische staat van bewustzijnvernauwing verkeren met alle gevolgen van dien.


De normale gebedsgenezing in de Kerk gaat zonder gegil en geschreeuw en het God af te dwingen genezing.De Kerk voorziet opgrond van de Heilige Schrift in gebedsgenezing doormiddel van de ziekenzalving (zie de Brief van de Heilige Apostel Jacobus)Mensen kunnen voor bovengenoemde heel goed terecht in hun eigen Parochie , Oud Katholiek.Rooms Katholiek,Orthodox Katholiek, en de Orthodoxe kerken . of gemeente Hervormd(PKN) zo ook in de charismatische bewegingen van de Kerk .


Als mensen hebben weij ook nog is een eigen verantwoordelijkheid en knappe doktoren zijn een Genadegave van van Hem die Drievuldig is en Zijn Zoon gezonden heeft om te verlossen, onze Arts te zijn van ons lichaam en ziel.
Laatst gewijzigd door Lichtzwaard op 01 jul 2005 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 01 jul 2005 13:51

overigens was er gisteren in Casa Luna (radio 1) net na 01.00 uur een interview met de documentairemaakster.

als het goed is kun je het hier beluisteren.

scape

miss t

Berichtdoor miss t » 01 jul 2005 14:45

Ik heb het programma gezien ook ja.

Heel heftig. Heel herkenbaar...

Je wilt het goed doen, zover als het van jou afhangt. Je wilt dat je een groot geloof hebt zodat het daar niet aan kan liggen, je wilt je afhankelijk opstellen tot God, in geloof gaan staan, je zonden belijden... Alles wat maar nodig is...

Wanneer is het genoeg? Wanneer geneest God?

In de bijbel staan ook gevallen van mensen waarin een andere wending plaatsvond dan ze hoopten... De één wordt door een engel uit het gevang bevrijd, de ander wordt gestenigd.

Ik ook had vandaag een twijfeldag. Maar ik kan niet anders concluderen dan dat ik niet stoppen kàn met geloven in een God die rechtvaardig, liefde en goed is.

Als ik niet meer zou geloven, zou ik niet meer kunnen hopen en als ik niet meer kon hopen, kende ik de liefde niet meer en zonder liefde kan ik niet bestaan... Ik zou mezelf van een gebouw gegooid hebben.

"Al zou de vijgeboom niet bloeien, dan nog zou ik juichen voor u mijn Heer"


Wat ik wel jammer vond van het programma is dat ze de ouders niet meer aan het woord lieten daarna. Ik heb geen boodschap van hoop gehoord. Nou hoeft dat van mij ook niet altijd, maar dit is te onbegrijpelijk voor mensen die toch al teleurgesteld zijn in god en kerk...
Erg jammer. De reacties op de eo-site liegen er niet om...

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 01 jul 2005 15:30

scape schreef:als het goed is kun je het hier beluisteren.

Idd, de uitzending van donderdag op vrijdag uiteraard.
0:41:00-0:43:00 - Korte reactie VictoriaKoblenko
0:59:30-1:13:00 - Programmamaakster Margriet ..
1:23:00-1:32:30 - Reacties telefoon
1:36:00-1:46:30 - Reacties telefoon
1:51:00-1:57:00 - Reacties telefoon

Ik keek -hoe raar misschien ook- een beetje op van de afstraffende reacties, kijkers vonden het afschuwelijk. Toen ik het programma keek had ik dat helemaal niet, omdat ik weet dat het er in dat soort kringen vrijwel altijd zo aan toe gaat. Ik had dan ook echt een gezond kindje verwacht, de uitzending van gisteren is een soort nachtmerrie waar ik vandaag van begin te bekomen. Wat ik zag was gebedsgenezing zoals ik dat ken [ben niet echt een mega-insider ofzo, maar toch].
Ik ga dus nog maar eens heel erg nadenken over mijn standpunt in gebedsgenezing, de manier waarop het gebeurt, omdat ik idd in begin te zien dat de mensen in de uitzending geestelijk gewoon werden misleid, en de gebedsgenezing alleen maar kapot heeft gemaakt. Ja toch?
..

Gebruikersavatar
muiz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 jun 2005 11:21

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 15:38

Lichtzwaard schreef:God kan inderdaad alles ,en elke dag worden er mensen wonderbaarlijk genezen .Maar er is ook de realiteit van de gebroken wereld waar wij in leven.


Zo zie je maar wat pinkstersektes aan kunnen richten ,plus dat dit jonge goed opgeleide echtpaar in een chronische staat van bewustzijnvernauwing verkeren met alle gevolgen van dien.


De normale gebedsgenezing in de Kerk gaat zonder gegil en geschreeuw en het God af te dwingen genezing.De Kerk voorziet opgrond van de Heilige Schrift in gebedsgenezing doormiddel van de ziekenzalving (zie de Brief van de Heilige Apostel Jacobus)Mensen kunnen voor bovengenoemde heel goed terecht in hun eigen Parochie , Oud Katholiek.Rooms Katholiek,Orthodox Katholiek, en de Orthodoxe kerken . of gemeente Hervormd(PKN) zo ook in de charismatische bewegingen van de Kerk .


Als mensen hebben weij ook nog is een eigen verantwoordelijkheid en knappe doktoren zijn een Genadegave van van Hem die Drievuldig is en Zijn Zoon gezonden heeft om te verlossen, onze Arts te zijn van ons lichaam en ziel.



wat een prachtige, correcte reactie.

Maar wat voel je nou zelf?

miss t

Berichtdoor miss t » 01 jul 2005 17:01

kHeb net het interview ook gehoord. Best bijzonder... Ik zou het echt goed gevonden hebben als ze zo'n gesprek nou na die docu hadden uitgezonden op tv...

De nadruk lag veel meer op het hele ongezonde gemanipuleer waardoor ze zich zo in een hoek gedrukt voelden...

Te erg...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2005 17:05

Tja, ik kijk er niet van op eigenlijk. Er kan vaak genoeg in de bijbel staan dat gebeden verhoord worden en dat God geneest, etc. etc, maar de geschiedenis heeft ons ondertussen wel geleerd dat dat blijkbaar niet zo werkt.

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 01 jul 2005 17:07

Niet ALTIJD zo werkt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2005 17:15

Inderdaad, en welke garantie heb je dan dat het in de paar gevallen dat het wel werkt daardoor veroorzaakt is? En wat voor waarde heeft het als 'bid en u zal gegeven worden' 'bid en u zal als u geluk hebt gegeven worden' blijkt te betekenen?

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 01 jul 2005 17:45

Ik moet zeggen dat ik dit zelf ook wel eens moeilijk vind.

Ik geloof alleen wel absoluut in gebedsgenezing, omdat ik het zelf ook een aantal keer heb zien gebeuren. In deze gevallen was het ook zeer duidelijk dat het absoluut gebedsgenezing was, omdat het direct op gebed gebeurde of wetenschappelijk niet te verklaren was.

Ik geloof echter ook in dat Gods wil zal gebeuren. Ik snap ook niet dat mensen jong sterven of hun leven lang ziek zijn.
Het is een lastig onderwerp, omdat we God nu eenmaal niet kunnen peilen (ik weet het, een dooddoener).

Een boek wat mij heel veel duidelijkheid heeft gegeven op dit punt is: Geneest de zieken van Ouweneel. Ik kan het je aanraden.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2005 18:26

Ik vertrouw er maar op dat God in ieder geval wel de kracht geeft om een ziekte of handicap te dragen, als Hij niet geneest.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 01 jul 2005 18:55

Heb het ook gezien, en ben er stil van. Je wordt idd wel erg door elkaar geschud.
Het waren mensen die zo eerlijk geloofden en er zo voluit voor gingen.
Hier was geen sprake van weinig of kleingeloof wat een wonder in de weg zou kunnen staan.
Blijkbaar is een groot geloof ook niet voldoende en wilde G.d dit wèl :( alle mooie woorden van Ouweneel (in dat bewuste boek) ten spijt.

Of de genezers deugden niet......ach en zo blijf je naar oorzaken zoeken om het toch maar weer te kunnen verklaren....
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten

cron