Voorwerpen occult belast?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bumblebee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2004 12:06

Voorwerpen occult belast?

Berichtdoor Bumblebee » 13 jun 2005 12:13

Wie heeft onderbouwing met Bijbelteksten van de volgende uitgangspunten en praktijken die aangehangen worden in een gemeente waar wij een kring hebben gevolgd? Het gaat om een vrije baptisten gemeente.

Ik heb wat twijfels hierbij.

1. Occulte belasting van onbezielde voorwerpen
(dus bv. een Afrikaanse dromenvanger die je op en rommelmarkt koopt kan pech veroorzaken in je huis omdat het occult belast is). Kan een demon in een voorwerp gaan zitten?

2. Vrij bidden van huizen en gebouwen waar occulte dingen hebben plaatsgevonden, omdat demonen anders kunnen "overspringen" op nieuwe aanwezigen, zelfs wanneer dit bijvoorbeeld een kerk is.

3. Overspringen en besmetten van aanwezigen, familieleden en huwelijkspartners van bezetenheid, demonen en vloeken.

4. Over-erven van vloeken, occulte belasting, bezetenheid en demonen.

5. Het geloof dat een demon of boze geest altijd een lichaam nodig heeft om te functioneren, mens, dier, plant of voorwerp.

6. Het idee dat bij uitdrijving van een demon, deze demon kan overspringen op een ander, ook als diegene christen is.
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Voorwerpen occult belast?

Berichtdoor hijwel » 13 jun 2005 12:31

1. Occulte belasting van onbezielde voorwerpen
(dus bv. een Afrikaanse dromenvanger die je op en rommelmarkt koopt kan pech veroorzaken in je huis omdat het occult belast is). Kan een demon in een voorwerp gaan zitten?

kijk bijvoorbeeld eens naar deut 7: 25-26
25 Hun godenbeelden moet u verbranden, zonder u het zilver en goud ervan toe te eigenen, want dat zou uw ondergang worden omdat de HEER, uw God, ze verafschuwt. 26 Geef die gruwelijke beelden geen plaats in uw huizen, anders wordt u net als zij aan de vernietiging prijsgegeven. U moet er een diepe afschuw, een hartgrondige afkeer van hebben; de ban van de HEER rust erop.

weg ermee dus. (de ban van de Heere rust er op)
ja of er een verkeerde geest in kan zitten, ik ken veel vorbeelden van mensen die zulke dingen in huis hadden en er allemaal gekke dingen gebeurden.

2. Vrij bidden van huizen en gebouwen waar occulte dingen hebben plaatsgevonden, omdat demonen anders kunnen "overspringen" op nieuwe aanwezigen, zelfs wanneer dit bijvoorbeeld een kerk is.

? ik weet niet of dit direct bijbels te onderbouwen is.

3. Overspringen en besmetten van aanwezigen, familieleden en huwelijkspartners van bezetenheid, demonen en vloeken.

waar je mee om gaat wordt je mee besmet. Wat je zaait zul je ook oogsten (gal6:7). Ik denk dat je omgeving altijd beinvloed kan worden, door verkeerde dingen die jij doet bijvoorbeeld. Ook onbewust besmet.
(maar ja) Waar liefde woont gebied de Heer zijn zegen :P

4. Over-erven van vloeken, occulte belasting, bezetenheid en demonen.

hier heb ik nog een topic over geopent in het dogmatiek gedeelte.
(ik de Heere jou God ben een naijverig God, die de misdaden bezoekt aan het derde en vierde geslacht)

5. Het geloof dat een demon of boze geest altijd een lichaam nodig heeft om te functioneren, mens, dier, plant of voorwerp.

ja mischien wel een kern van waarheid. Wat is een koning zonder onderdanen?

6. Het idee dat bij uitdrijving van een demon, deze demon kan overspringen op een ander, ook als diegene christen is.

kan mischien wel. maar ook niet echt een bijbelse grond voor denk ik.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Jansen
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jan 2005 20:40
Locatie: Nijverdal

Berichtdoor Jansen » 13 jun 2005 12:34

Bumbl.....

Om op je eerste punt in te gaan; ik geloof niet dat het materiaal van een onbezield voorwerp occult belast kan zijn. Het kan echter wel zijn dat je een 'deur' opent voor boze geesten doordat je bepaalde voorwerpen in huis haalt. Door bijvoorbeeld een voodo-poppetje of een boedha-beeldje in je huis te halen, stel je je huis open voor occulte geesten, niet dat de geest in dat beeldje zit, het zit 'erachter', door het in je huis te halen keur je de occulte zaken achter zo'n voorwerp goed, daarmee stel je je open voor de kwade geesten die erachter zitten. Ik hoop dat je het begrijpt.

Je tweede punt vind ik wat lastiger, er zijn wel betrouwbare verhalen bekend over 'spokende huizen', maar of het altijd nodig is om een huis 'vrij te bidden' weet ik niet. Als de Heilige Geest in je woont zullen boze geesten moeten wijken, er staat immers:
1 Johannes 4:4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.

Je derde en vierde punt, over het over-erven van demonie is wel duidelijk te bevestigen, in Exodus 20:5 staat immers;
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten
Wanneer we ons hebben gebogen voor een occulte macht of een afgod hebben gediend, en onze zonden zijn niet door Christus' bloed weggewassen, dan zullen onze kinderen, tot het derde en vierde geslacht last hebben van die zonde. Zo is het bijvoorbeeld bekend dat 'paranormale gaven' vaak van ouder op kind 'over-erven', ook allerlei onreine zaken zie je vaak door de geslachten heen terugkeren.

Over je vijfde en zesde punt kan ik niet veel zeggen, daar ben ik zelf ook niet uit.

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Gebruikersavatar
windekind
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 21 nov 2003 14:27
Locatie: Utrecht

Berichtdoor windekind » 13 jun 2005 17:43

Voorwerpen kunnen ook 'goede' krachten dragen, denk aan de zweetdoeken van Paulus. Dus waarom zouden ze niet occult belast kunnen zijn.. Zie bijv. ook Handelingen 19.

Uitkijken is altijd goed.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Gebruikersavatar
Jansen
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jan 2005 20:40
Locatie: Nijverdal

Berichtdoor Jansen » 13 jun 2005 18:22

windekind schreef:Voorwerpen kunnen ook 'goede' krachten dragen, denk aan de zweetdoeken van Paulus.


Wanneer we krachten gaan toekennen aan een voorwerp, begeven we ons op gevaarlijk terrein. Bij de zweetdoeken van Paulus gaat het niet om de doek of het zweet opzick, niet om het materiaal, maar om het geloof in de Heilige Geest die door die doek heen wil werken. Die zweetdoek draagt geen kracht, de HG is de kracht, de HG zit niet in die doek, maar wil werken op het geloof van een mens.

Wanneer je krachten aan een voorwerp gaat toeschrijven loop je gevaar om er een relikwieenverering van te maken, immers, waarom zou je de Heere dienen als we onze kracht en ons heil uit een zweetdoek kunnen halen.

Dat een voorwerp een kracht heeft is net zo'n fabeltje als 'Windekind' en 'De kleine Johannes'. :wink:
Gods verborgen omgang vinden

zielen, waar Zijn vrees in woont;

't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,

naar Zijn vreeverbond getoond.

Gebruikersavatar
windekind
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 21 nov 2003 14:27
Locatie: Utrecht

Berichtdoor windekind » 13 jun 2005 19:19

Ja, goede nuancering!
Maar ik bedoel dus: zoals de Heilige Geest via een object (in dit geval die zweetdoek) kan werken, kan een demon ook via een voorwerp werken. En via bepaalde voorwerpen werken demonen onevenredig vaak. Iemand zegenen heeft invloed op die persoon. Iemand vervloeken heeft invloed op die persoon. Wanneer regenpijpen uit Afrika ritueel bewerkt zijn, of zelfs vervloekt, dan heeft dan invloed/uitstraling. Niet zozeer het voorwerp zelf, maar het manifesteert zich via dat voorwerp.
Of bedoel jij nog iets anders?

U kent uw klassiekers: d:)b

6. Het idee dat bij uitdrijving van een demon, deze demon kan overspringen op een ander, ook als diegene christen is.
Ik heb hier wel eens van gehoord, maar ik weet niet in hoeverre zo'n ervaring representatief is. In de Bijbel wordt gewaarschuwd niemand overhaast de handen op te leggen. Dat zou kunnen zijn omdat de krachten in iemand over kunnen gaan, want dat gebeurt helaas wel eens.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Gebruikersavatar
Bumblebee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2004 12:06

Re: Voorwerpen occult belast?

Berichtdoor Bumblebee » 13 jun 2005 20:19

hijwel schreef:kijk bijvoorbeeld eens naar deut 7: 25-26
25 Hun godenbeelden moet u verbranden, zonder u het zilver en goud ervan toe te eigenen, want dat zou uw ondergang worden omdat de HEER, uw God, ze verafschuwt. 26 Geef die gruwelijke beelden geen plaats in uw huizen, anders wordt u net als zij aan de vernietiging prijsgegeven. U moet er een diepe afschuw, een hartgrondige afkeer van hebben; de ban van de HEER rust erop.

weg ermee dus. (de ban van de Heere rust er op)
ja of er een verkeerde geest in kan zitten, ik ken veel vorbeelden van mensen die zulke dingen in huis hadden en er allemaal gekke dingen gebeurden.


Ja dat soort verhalen doel ik ook op, inderdaad.

Maar die tekst over die godenbeelden, waar staat dat daar boze geesten in zitten? Je kan het net zo goed opvatten (daar neig ik een beetje naar) dat die beelden gewoon stukken hout zijn, maar dat je die van God absoluut niet mag aanbidden wat er wel mee gebeurde simpelweg omdat aanbidding alleen God toekomt.

4. Over-erven van vloeken, occulte belasting, bezetenheid en demonen.

hier heb ik nog een topic over geopent in het dogmatiek gedeelte.
(ik de Heere jou God ben een naijverig God, die de misdaden bezoekt aan het derde en vierde geslacht)


Ja, maar volgens mij gaat dat over zonden van je voorouders waarvoor God de kinderen straft. Dus iets van binnenuit (zondige natuur) wat God dan "bezoekt" aan het nageslacht. Ik bedoelde hier: kan het ook dat iets van BUITENAF, dus een vloek opgelegd door een ander of bezetenheid met een boze geest, overgaan van ouder op kind? Volgens mij wordt die veronderstelling niet direkt door deze tekst ondersteund.

(ik zal ook even kijken in het dogmatiek gedeelte trouwens)

5. Het geloof dat een demon of boze geest altijd een lichaam nodig heeft om te functioneren, mens, dier, plant of voorwerp.

ja mischien wel een kern van waarheid. Wat is een koning zonder onderdanen?


Maar demonen zijn gevallen engelen. Engelen hebben toch ook geen lichamen nodig? Dan kan inderdaad een goede geest óók in een voorwerp gaan zitten. En misschien kan dat ook wel, maar MOET het? Kan een geest niet zonder?

6. Het idee dat bij uitdrijving van een demon, deze demon kan overspringen op een ander, ook als diegene christen is.

kan mischien wel. maar ook niet echt een bijbelse grond voor denk ik.


Ik kon 't ook niet vinden.

In elk geval heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! :D
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

Gebruikersavatar
Bumblebee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2004 12:06

Berichtdoor Bumblebee » 13 jun 2005 20:22

Jansen schreef:Bumbl.....
Om op je eerste punt in te gaan; ik geloof niet dat het materiaal van een onbezield voorwerp occult belast kan zijn. Het kan echter wel zijn dat je een 'deur' opent voor boze geesten doordat je bepaalde voorwerpen in huis haalt. Door bijvoorbeeld een voodo-poppetje of een boedha-beeldje in je huis te halen, stel je je huis open voor occulte geesten, niet dat de geest in dat beeldje zit, het zit 'erachter', door het in je huis te halen keur je de occulte zaken achter zo'n voorwerp goed, daarmee stel je je open voor de kwade geesten die erachter zitten. Ik hoop dat je het begrijpt.


Ik begrijp het, bedankt! Je laat je er mee in, je zou op dezelfde manier met deze kwade machten in contact kunnen komen door bijvoorbeeld tarotkaarten of zo in huis te halen.

Je derde en vierde punt, over het over-erven van demonie is wel duidelijk te bevestigen, in Exodus 20:5 staat immers;
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten
Wanneer we ons hebben gebogen voor een occulte macht of een afgod hebben gediend, en onze zonden zijn niet door Christus' bloed weggewassen, dan zullen onze kinderen, tot het derde en vierde geslacht last hebben van die zonde. Zo is het bijvoorbeeld bekend dat 'paranormale gaven' vaak van ouder op kind 'over-erven', ook allerlei onreine zaken zie je vaak door de geslachten heen terugkeren.


Zie mijn antwoord aan Hijwel, gaat dit echt over demonen? Of is het Gods straf voor allerlei slechte zaken die je ZELF bedrijft?

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.


Zeker, bedankt!
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

Gebruikersavatar
Bumblebee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2004 12:06

Berichtdoor Bumblebee » 13 jun 2005 20:27

windekind schreef:Ja, goede nuancering!
Maar ik bedoel dus: zoals de Heilige Geest via een object (in dit geval die zweetdoek) kan werken, kan een demon ook via een voorwerp werken. En via bepaalde voorwerpen werken demonen onevenredig vaak. Iemand zegenen heeft invloed op die persoon. Iemand vervloeken heeft invloed op die persoon. Wanneer regenpijpen uit Afrika ritueel bewerkt zijn, of zelfs vervloekt, dan heeft dan invloed/uitstraling. Niet zozeer het voorwerp zelf, maar het manifesteert zich via dat voorwerp.


Dat betwijfel ik dus een beetje.

Als de Heilige Geest iets kan, hoeft een demon dat nog niet te kunnen. Maar dan nog, ook met deze "constructie" zit de demon dus blijkbaar niet IN het voorwerp. Stel je voor dat ik zo'n regenpijp koop, terwijl ik christen ben, niet weet dat het ritueel behandeld is en ik hou me niet met die geesten bezig, kunnen ze mij dan nog kwaad doen? Ik denk het niet, namelijk. Denk ik. Maar ik ben dus erg benieuwd naar de Bijbelteksten.

6. Het idee dat bij uitdrijving van een demon, deze demon kan overspringen op een ander, ook als diegene christen is.
Ik heb hier wel eens van gehoord, maar ik weet niet in hoeverre zo'n ervaring representatief is. In de Bijbel wordt gewaarschuwd niemand overhaast de handen op te leggen. Dat zou kunnen zijn omdat de krachten in iemand over kunnen gaan, want dat gebeurt helaas wel eens.


Waar staat dat van dat handen opleggen? En staat daar dan ook dat dat is omdat kwade geesten anders in jou kunnen gaan zitten? Ook als je christen bent?

Jij ook erg bedankt!
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 13 jun 2005 23:16

Ik moet zeggen dat ik bar weinig van occulte belastingen weet, maar ik wilde even twee dingen aanstippen.

Ik weet niet of voorwerpen occult belast kunnen zijn, maar ik vind het wel opvallend dat mensen die zich met occulte zaken bezighouden vaak wel (veel) belang hechten aan voirwerpen. Daarbij maakt het volgens mij niet uit of iemand er al dan niet in geloofd. Nou kunnen deze mensen het natuurlijk helemaal mis hebben, maar ik vind het wel opvallend.

Voor wat betreft het overspringen van demonen moest ik denken aan de bezetene van Gardara(?). Zijn demonen sprongen over op een groep varkens.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Bumblebee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2004 12:06

Berichtdoor Bumblebee » 14 jun 2005 08:02

Klaas schreef:Voor wat betreft het overspringen van demonen moest ik denken aan de bezetene van Gardara(?). Zijn demonen sprongen over op een groep varkens.


Maar ze moesten het eerst aan Jezus vragen! Jezus zou ze toch geen toestemming geven over te springen op een christen?

Wat betreft dat mensen die zich met occulte zaken bezig houden vaak op voorwerpen gericht zijn is misschien wel zo, ja :)
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Voorwerpen occult belast?

Berichtdoor hijwel » 14 jun 2005 08:04

Ja dat soort verhalen doel ik ook op, inderdaad.

Maar die tekst over die godenbeelden, waar staat dat daar boze geesten in zitten? Je kan het net zo goed opvatten (daar neig ik een beetje naar) dat die beelden gewoon stukken hout zijn, maar dat je die van God absoluut niet mag aanbidden wat er wel mee gebeurde simpelweg omdat aanbidding alleen God toekomt.

de bijbel is er iig duidelijk over dat we het niet in huis moeten hebben. Of het dan occult belast is, is een andere vraag. God zegt wel dat de ban er op rust. Klinkt niet zo mooi wegdoen dus. (dat moet iig onze reactie zijn)
Verder uit het dagelijks leven ken ik voorbeelden, dat een vrouw bijvoorbeeld ene boedha beeldje in huis had, en om de 6 maanden kreeg ze een ongeluk. Na 4 keer een ongeluk te hebben gehad, deed ze dat ding weg en het was over.. Ja of het occult belast is, mischien wel. Maar het is iig niet goed voor ons om ook maar iets te hebben in huis waar de ban op ligt.

Ja, maar volgens mij gaat dat over zonden van je voorouders waarvoor God de kinderen straft. Dus iets van binnenuit (zondige natuur) wat God dan "bezoekt" aan het nageslacht. Ik bedoelde hier: kan het ook dat iets van BUITENAF, dus een vloek opgelegd door een ander of bezetenheid met een boze geest, overgaan van ouder op kind? Volgens mij wordt die veronderstelling niet direkt door deze tekst ondersteund.

mensen kunnen een vloek over jou leven hebben uitgesproken. En jijzelf bijvoorbeeld ook.

12 Misschien zal mij mijn vader betasten, en ik zal in zijn ogen zijn als een bedrieger; zo zou18)de ik een vloek over mij halen, en niet een zegen.
13 En zijn moeder zeide tot hem: Uw vloek zij op mij, mijn zoon! hoor alleen naar mijn stem, en ga, haal ze mij.

hier spreekt rebecca de vloek over zichzelf uit.

24 Toen Pilatus inzag dat zijn tussenkomst nergens toe leidde, dat het er integendeel naar uitzag dat men in opstand zou komen, liet hij water brengen, waste ten overstaan van de menigte zijn handen en zei: ‘Ik ben onschuldig aan de dood van deze man. Zie het zelf maar op te lossen.’ 25 En heel het volk antwoordde: ‘Laat zijn bloed óns dan maar worden aangerekend, en onze kinderen!’

de joden spreken een vloek uit over hun leven.. En je ziet deze vloek blijft nog door gaan, tot dat het beleden wordt.

voeken door een ander geloof ik in. occulte mensen kunnen een vloek uitspreken over ons. Ik heb nog geen bijbeltekst hierbij gevonden, maar die vindt ik nog wel :wink:

Maar demonen zijn gevallen engelen. Engelen hebben toch ook geen lichamen nodig? Dan kan inderdaad een goede geest óók in een voorwerp gaan zitten. En misschien kan dat ook wel, maar MOET het? Kan een geest niet zonder?

ja God gebruikt ook mensen om de ellende in de wereld op te lossen. Moet dat. Kan Hij niet zonder ons? (eo :wink: ). Hij doet het iig niet zonder ons. De duivel doet het denk ik ook niet zonder mensen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Berichtdoor Lichtzwaard » 14 jun 2005 09:10

Het kwaad en demonen zijn een realiteit.

De Kerk kent de wijding van een huis waar men in gaat wonen en duiveluitdrijving(exorcisme) enz enz enz .

Gebruikersavatar
Jansen
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jan 2005 20:40
Locatie: Nijverdal

Berichtdoor Jansen » 14 jun 2005 09:40

Bumblebee schreef:Zie mijn antwoord aan Hijwel, gaat dit echt over demonen? Of is het Gods straf voor allerlei slechte zaken die je ZELF bedrijft?


Het zich inlaten met demonen is ook een zonde, let ook op de woorden die er voor komen: Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;


Wanneer een persoon zich inlaat met demonische machten dient hij een andere 'macht' dan de Heere alleen! Wanneer we een demonische macht 'ruimte' geven in ons leven kennen we hem/haar (??) een plaats toe die hem/haar niet toekomt, immers Jezus zelf zei:
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Ga weg van Mij, satan, want er is geschreven: Gij zult den Heere, uw God, aanbidden, en Hem alleen dienen. (Luk. 4:8)
Wanneer wij een demon dus toelaten om macht uit te oefenen in ons leven is dat ook een slechte zaak die we zelf begaan, zonde dus.
Gods verborgen omgang vinden

zielen, waar Zijn vrees in woont;

't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,

naar Zijn vreeverbond getoond.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 14 jun 2005 09:43

Jansen schreef:
Bumblebee schreef:Zie mijn antwoord aan Hijwel, gaat dit echt over demonen? Of is het Gods straf voor allerlei slechte zaken die je ZELF bedrijft?


Het zich inlaten met demonen is ook een zonde, let ook op de woorden die er voor komen: Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;


Wanneer een persoon zich inlaat met demonische machten dient hij een andere 'macht' dan de Heere alleen! Wanneer we een demonische macht 'ruimte' geven in ons leven kennen we hem/haar (??) een plaats toe die hem/haar niet toekomt, immers Jezus zelf zei:
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Ga weg van Mij, satan, want er is geschreven: Gij zult den Heere, uw God, aanbidden, en Hem alleen dienen. (Luk. 4:8)
Wanneer wij een demon dus toelaten om macht uit te oefenen in ons leven is dat ook een slechte zaak die we zelf begaan, zonde dus.


De vraag is dus wanneer is iets demonisch en wanneer komt het uit de bron van goddelijke liefde voort. Of te wel is het van de Heere.

Leef in Liefde.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron