Gebeurd alles volgens de wil van God??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 19 sep 2002 13:45

Het is ook zeker niet zo dat ik God ter verantwoording wil roepen!
Zelf denk ik dat de mens in zekere zin het goede of kwade kan kiezen! En dat bepaalde dingen niet gebeuren naar de wil van God, maar onder toelating van God!

Eén ding is wat mij betreft wel duidelijk.....als God wil dat iets wel of niet gebeurd dat ook wel of niet!

Toch is dit best een moeilijk punt, want hieruit kun je doorgaan in de discussie.....kan de mens voor God kiezen?
Ook hier denk ik zelf in een beperkte mate van wel, door algemene genade kan de mens met zijn verstand voor God kiezen. De harte keus moet dan denk ik door God gewerkt worden!

Graag jullie mening!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 19 sep 2002 13:48

Als je op het laatste punt door wilt gaan denk ik dat het beter is een tweede topic te openen en zo de discussie over de toelating etc door te kunnen laten gaan

greetz..
Night
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

jaop

Berichtdoor jaop » 19 sep 2002 15:10

dus wanneer er geen volgorde is in besluiten, wat ik met je eens ben, ontstaat een fusiemodel, want dan heeft God uitverkoren voor de schepping, omdat Hij alles van eeuwigheid als wist. OVerigens vind ik dit geen onzinnige discussie, mar wel eentje die ver boven de capaciteiten van mensen gaat, omdat wij ten eerste geen besef hebben van wat eeuwigheid is, hoe het daar in Zijn werk gaat, en hoe de verhouding van tijdsbesef of wat dat dan ook mag wezen, tov onze tijd staat.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 19 sep 2002 22:44

Als je meent dat ALLES naar de wil van God geschiedt en dus niet van 'toelating' wilt weten, heb je volgens mij een drietal problemen: een logisch probleem, een emotioneel probleem en een theologisch probleem. Tenminste, als alles echt alles is en dus ook de zonde daar onder valt.

Logisch probleem.
Zonde is te definiëren als het ingaan tegen Gods wil. Maar als ook zonde 'naar Gods wil' is is er geen zonde meer.


Emotioneel probleem
Als alles naar Gods wil is wil God dus dat sommige jonge kinderen verkracht worden door hun vaders. Het kan aan mij liggen maar die gedachte stuit mij tegen de borst. Ik vind hem zelfs Godslasterend.

Theologisch probleem
Als God wil dat sommige jonge kinderen verkracht worden door hun vaders, wat betekent het dan dat God goed is. Wat betekent het dan dat God liefde is?

Zomaar een paar observaties bij een standpunt dat niemand waarschijnlijk écht in zal nemen ;-)

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

God staat boven de tijd

Berichtdoor Toriso » 19 sep 2002 23:36

Korsiaan schreef:Toch is dit best een moeilijk punt, want hieruit kun je doorgaan in de discussie.....kan de mens voor God kiezen?
Ook hier denk ik zelf in een beperkte mate van wel, door algemene genade kan de mens met zijn verstand voor God kiezen. De harte keus moet dan denk ik door God gewerkt worden!
Verstand en hart splitsen :?: Dan wordt het wel helemaal schizofreen. Het verstand zou zalig zijn en het hart niet. :shock:

Mijn visie: God staat boven de tijd.

Er wordt soms gezegd: Er is een eeuwigheid aan de tijd vooraf gegaan, nu hebben we tijd, en na de tijd komt een nimmereindigende eeuwigheid.

Er is echter maar één eeuwigheid, en geen twee. De conclusie is dan ook dat de eeuwigheid de tijd omspant. In eeuwigheidslicht bestaat iets als tijdsvolgorde dan ook niet. Dit maakt het "van eeuwigheid verkoren" dan iets betrekkelijks. God is souverein, laten we dat wel beseffen :!: Nergens door beperkt, ook niet door de tijd :?
Niet het aanzien, maar het wezen!

jaop

Berichtdoor jaop » 19 sep 2002 23:55

het is al weer lang geleden, maar ik ben het hartgrondig met Toriso Quantarius eens.
gefeliciteerd!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 20 sep 2002 10:29

Klaas,

Wanneer paulus over de verkiezing en verwerping handelt (ik meen in romeinen 3) dan zegt hij dat God mensen heeft uitgekozen ter verdoemenis... En de tekst die daar op volgt heb ik al vaker geciteerd: "Wie zijt gij o mens, dat gij tegen God antwoord?"

Dus misschien is al die ellende ook de wil van God?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 20 sep 2002 15:32

Hoi The Keimpe,

Over verkiezing en vrije wil ging het geloof ik ergens anders. Ik weet ook niet of je e.e.a. zo om kunt zetten. (Ik vraag me zelfs uberhaupt af of jouw interpretatie van Paulus wel juist is.)

Natuurlijk kun je dit soort discussies altijd besluiten met de dooddoener dat we als mensen Go dniet kunnen narekenen. Maar dan kunnen we dit soort discussies beter laten liggen.

Zijn er specifieke punten in mijn redenatie waar je het niet mee eens bent?

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas op 20 sep 2002 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 20 sep 2002 19:09

Hoi Klaas,

Geldt dat dan (in zijn visie) ook voor de overtreding van Adam en Eva? Onlangs zei jij nog dat je niet kon stellen dat God wilde dat Adam en Eva zouden zondigen.


Ik zeg dus ook niet dat ik het eens ben met de betreffende predikant.

Ik kan me trouwens wel aardig vinden in de drie problemen die je poneert. Maar ik laat me graag door anderen overtuigen als ze dat theologisch kunnen aantonen. Vooralsnog ga ik uit van het standpunt dat de zonde, dus ook de zondeval, gebeurt en is geschied onder de toelating van God. Het verhaal van Job duidt daar ook op, volgens mij. Het is namelijk de Satan die op het idee komt om Job te straffen en niet God. Die laat het slechts toe.
Laatst gewijzigd door Omega op 22 sep 2002 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

ray
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2002 17:28
Locatie: oosterbeek
Contacteer:

Berichtdoor ray » 22 sep 2002 12:12

Acire schreef:God heeft een plan gemaakt, toen hij de aarde nog niet gemaakt had. Dat hij de eer krijgt is voor hem het belangrijkst!! Al die vreselijke dingen passen in dat plan. Hoe beroerder het op aarde toegaat, hoe beter de goedheid van God openbaar komt, en hoe meer we hem nodig hebben... toch???



Dit is toch echt onzin!!!

Wil je zeggen dat allenarigheid in de planning zit en dat we daarom maar God moeten aanbidden????

Nee toch

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 22 sep 2002 19:22

Als we we in Gods voorzienigheid en uitverkiezing geloven, dat is dit onderwerp wel één van de moeilijkste kwesties. God is almachtig, dus wist Hij dat de zondeval en alle ellende zou gaan plaatsvinden. Toch heeft Hij de aarde en alles wat daar op is geschapen. Met alle gevolgen van dien. In de reformatorische achterban lopen de meningen hierover uiteen. Heeft God de zonde gewild of heeft hij ze toegelaten. Acire neigt naar dat eerste, zo te lezen. Maar ik zou daar graag toch een theologische onderbouwing bij zien.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 23 sep 2002 10:44

Keimpe schreef:
En de tekst die daar op volgt heb ik al vaker geciteerd: "Wie zijt gij o mens, dat gij tegen God antwoord?"

misschien heeft God liever dat iemand tegen Hem antwoord dan helemaal niet bij Hem betrokken is.

Klaas schreef:
Natuurlijk kun je dit soort discussies altijd besluiten met de dooddoener dat we als mensen Go dniet kunnen narekenen. Maar dan kunnen we dit soort discussies beter laten liggen.
daar ben ik het wel mee eens. Je kunt namelijk hierover behoorlijk vrijblijvend redeneren als je leven op rolletjes loopt, maar als je in de positie van Job terechtkomt (of nog erger) dan wordt het toch heel anders.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 27 sep 2002 14:22

Denk dat we hier best over mogen nadenken en mogelijk tot kennis van de waarheid komen. Want dat is wat God wil: dat alle mensen zalig worden en tot die kennis komen.
Verder denk ik dat alles onder Gods toelating gebeurt, idd mede door het verhaal van Job.
Maar het eigenlijke doel van de hele 'constructie' begrijp ik ook niet, al denk ik dat 'Liefde' het sleutelwoord zou kunnen zijn. (Alzo lief had God de wereld...)
Adam en Eva kenden wel Gods liefde en vriendschap inhun leven, maar zij wisten niet waartoe deze enorme liefde in staat was. Wij weten dat wel; in dat opzicht zijn wij 'rijker' dan Adam en Eva. Zou dat een 'antwoord' kunnen zijn?

sisi

Berichtdoor sisi » 27 sep 2002 15:09

heb je er problemen mee
het valt echt wel mee als je niks te eten krijgt dan mag je wel gaan piepen
en als God de aarde liefhad had hij er echt niet een zooitje van laten maken

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 27 sep 2002 18:20

Volgens mij is dat onze schuld Sisi. God geeft ons een stukje verantwoordelijkheid en wat blijkt: we maken er een enorme bende van. Uiteindelijk zal God ingrijpen en de aarde herstellen (nieuwe hemel en nieuwe aarde) zoals die ooit geweest is: volmaakt en zonder ellende.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten