Doel van de samenkomsten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2005 18:23

Hm. Tja, ik vind dat dit niet teveel discussie hoeft te hebben. Dit is een christelijk forum en je weet de criteria voor verlossing in de christelijke religie denk ik wel ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 14 jun 2005 18:39

Lichtzwaard schreef:Ten eerste ment komt niet samen en er zijn ook geen samenkomsten(een uitdrukking uit de pinkstersekten ) maar men gaat ter Kerk.De kinderen Gods zijn altijd samen ook al zijn niet in de kerk zijn,zij zijn verbonden met elkaar met de Kerk boven met de Kerk die gaat komen met de Kerk hier beneden .

De Kerk kent de Erediensten en Getijdendiensten .
In de bijbel (statenvertaling) komt *nooit* het woord kerk voor, maar wel het woord gemeente. Ik gebruik deze worden door elkaar, met dien verstande dat het woord kerk ook veel afgeleide betekenissen heeft, zoals: kerkverband, kerkgebouw, kerkdienst, enz.

Als ik kerk met een hoofdletter schrijf, bedoel ik de gemeente van Jezus Christus bestaande uit Jezus met alle wedergeborenen. Deze is dus boventijdelijk (eeuwig). Je noemt "beneden" en "boven" en dat omvat dit wel.

Hier op aarde is deze Kerk vaak (niet altijd) georganiseerd in kerkverbanden. Bijv. een pinkstergemeente, een roomse kerk, een pkn, enz. Leuke namen :-)

Ja, de kerk kent verschillende diensten, dwz. in al die gemeentes komen allerlei soorten diensten voor, maar.... het feit dat deze voorkomen zegt helemaal niets over of dit wel of niet principieel is.

Lichtzwaard gaat uit van één bepaalde traditie, zonder dat erbij te zeggen. Leg gerust je vooronderstellingen bloot als je iets beweert.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 14 jun 2005 18:56

Klaas schreef:1) Blijkbaar werd er in de vroege kerk geen principieel onderscheid gemaakt tussen doordeweekse samenkomsten en zondagse samenkomsten. Je zou kunnen zeggen dat een sterk onderscheid tussen 'eredienst' en 'verenigingsleven' vreemd is aan de bijbel. Een samenkomst was een samenkomst.

2) Daaruit volgt volgens mij ook dat we ons voor wat betreft een bijbelse onderbouwing van het doel van de zondagse samenkomsten niet enkel behoeven te baseren op de teksten die letterlijk gaan over de zondagse samenkomsten. Dat wat kenmerkend was voor DE samenkomsten mogen we ook als kenmerkend voor de zondagse samenkomst beschouwen.
100% mee eens.
(...)42 En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden
46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
47 En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.


Op basis daarvan stelde ik aan het begin van de discussie dat het doel van de samenkomste m.i. drieledig is: onderwijzing, gemeenschap en lofprijzing. Ik heb het vieren van het Avondmaal niet apart benoemd omdat deze m.i. valt onder zowel verkondiging als onder gemeenschap. Ook het gebed valt wat mij betreft onder 2 andere kernpunten nl. gemeenschap (voorbede) en lofprijzing (dankgebed). Ik zie deze 2 dan ook meer als uitingen van de algemenere 'doelen'. Wie deze zaken echter als aparte zaken expliciet wil benoemen mag zijn of haar gang gaan. Dat is me geen discussie waard.
Ik denk ook aan " strijdgebed", waarin je bijv. bid om de verbreking van het/de boze en aan andere geestelijke strijd, bijv. verbreken van vloeken. Daarnaast kan het 'volharden in de leer' ook betekenen dat men bleef geloven en bleef doen wat men geloofde, want er staat niet 'volharden in het leren';
Veelal wordt in verband met deze tekst gewezen op het feit dat de preek hier toch wel een heel belangrijke plaats inneemt. Kwa tijdsduur is dat helemaal juist maar het is opmerkelijk dat de bijbel zelf die preek niet als reden voor de samenkomst geeft: de discipelen kwamen samen om het brood te breken. DAT was het doel van de samenkomst.
Ja, 100% mee eens - dat is in de Roomse kerk vrij sterk bewaard gebleven en wij zouden dat veel vaker moeten herdenken. Net als de gemeenschap waar Klaas het over heeft.
Dat blijkt ook wel uit de reacties die hier geplaatst worden: het gaat toch allereerst om de preek. We moeten wel wat leren (alsof je van de viering van het Avondmaal zoveel kennis op doet)....

Zoals Klaas aangeeft, is het niet terecht om te zeggen dat je naar de kerk moet vanwege de 'gemeenschap der heiligen', want daar is vaak geen sprake van gemeenschap, maar vaak veelmeer van afstand. Gemeenschap proef ik tijdens een goed gesprek of een goede kring- of verenigingsavond.

Ik ervaar alle drie de argumenten die Klaas geeft in mijn eigen leven. Sterker nog, ik denk dat we ook brood zouden moeten breken tijdens verenigingsavonden en andere kleine verbanden etc. (wel eerst bijbelstudie doen naar wat je aan het doen bent).

De gemeente heeft ook als taak mensen op te voeden, en dat mis ik een beetje in de driedeling. Dat is ook een doel van sommige samenkomsten. Geestelijke opbouw: discipelen maken, dopen, leren te onderhouden. Bijv. Ef 4, waarin het gaat om de gemeente toe te rusten tot dienstbetoon.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jun 2005 19:19

Kurtyo,
Ik ga niet meer op persoonlijke grieven in. Dat verziekt alleen maar topics. Ik volsta met te zeggen dat ik jou al heel vaak welmenend gewaarschuwd heb en dat je daar helemaal niet van gediend bent. Dus die helpende hand is sowieso niet welkom. Dat is althans de indruk die ik van je krijg.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 14 jun 2005 21:52

Maja schreef:Als ergens de verkondiging belangrijk is, is dat wel in het breken van het brood : zo verkondigd de dood des Heeren totdat Hij komt... Je maakt hier dus een tegenstelling die er niet hoort te zijn.


Van het Avondmaal zei ik dat het m.i. de elementen van verkondiging en gemeenschap in zich verenigt (zie voor het gemeenschapsaspect b.v. ook het Avondmaalsformulier). In die zin maak ik geen tegenstelling tussen verkondiging en Avondmaal. Ik doelde met het woord verkondiging in de zin die jij aanhaalde op de preek, omdat vaak gesteld wordt dat de kerkdienst daarom draait. En daarvan zeg ik dat ik dat niet bijbels kan onderbouwen. Als er 1 onderdeel als het belangrijkste moet worden aangemerkt kom je op grond van de bijbel m.i. eerder op het Avondmaal uit. (zie ook de Didache)

Anderszijds vraag ik me af of de geconstateerde scheefgroei nu komt door de (inderdaad soms) sobere liturgie of juist door het niet functioneren daarvan.


Volgens mij heb ik het in die hele lap tekst niet over de liturgie gehad. Ik heb het gehad over de (hoofd)doelen van de samenkomst. De vraag hoe de liturgie zich verhoudt tot die doelen is een stap verder. Als je stelt dat het hoofddoel van de samenkomst de preek is dan doe je m.i. geen recht aan de bijbelse gegevens. Als je daarentegen stelt dat de (hoofd)doelen verkondiging/onderwijzing, gemeenschap en lofprijzing zijn (of iets in die geest) en je kijkt vanuit dat perspectief dan sluit ik niet uit dat je de gangbare liturgie op een nieuwe manier gaat beleven en er zodoende 'meer uithaalt'.

Overigens is het begrip 'sobere liturgie' een beetje misleidend. Ik heb niets tegen een sobere liturgie. Ik denk dat de samenkomsten van de eerste gemeente ook redelijk sober waren. De ene sobere samenkomst is de andere echter niet. Samenkomsten van de Vergadering van gelovigen zijn ook erg sober maar verschillen wezenlijk van de reformatorische soberheid.

Voorlopig neig ik naar een terugkeer naar een kerkelijke (dus niet per se alleen bijbelse) herbronning, waarbij de gemeente wordt gebouwd rond prediking en sacrament.


Zoals gezegd wil ik niet op voorhand zeggen dat dat geen begaanbare weg zou zijn. Wel pleit ik voor een brede visie op het doel van de samenkomsten. En misschien kom je dan wel tot de conclusie dat de gangbare liturgie niet de middelen biedt die horen bij de geformuleerde doelen. Wat dan?

Gemeenschap heb je per slot van rekening niet alleen met de mensen naast je, maar met de hele kerk der eeuwen.


Maar het volharden in de gemeenschap zit hem niet in het vasthouden aan een bepaalde liturgie...

Wat we zingen, bidden, doen en laten blijft voor mij ten opzichte van deze dingen bijzaak.


Op zich mee eens. De vraag is welke plaats of rol we aan de verschillende elementen van de liturgie toekennen.

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas op 14 jun 2005 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 14 jun 2005 21:58

Nathanael schreef:Daarnaast kan het 'volharden in de leer' ook betekenen dat men bleef geloven en bleef doen wat men geloofde, want er staat niet 'volharden in het leren';


Dat kan en wellicht zouden wij ons daar ook wat meer op moeten richten. Uit ander gedeelten blijkt echter wel dat onderwijs en verkondiging ook belangrijke zaken waren in de eerste gemeenten.

Zoals Klaas aangeeft, is het niet terecht om te zeggen dat je naar de kerk moet vanwege de 'gemeenschap der heiligen', want daar is vaak geen sprake van gemeenschap, maar vaak veelmeer van afstand. Gemeenschap proef ik tijdens een goed gesprek of een goede kring- of verenigingsavond.


Begrijpen we elkaar nu wel goed? Ik proef die gemeenschap ook in andere verbanden, maar ik pleit er nu juist voor dat we dat 'volharden in de gemeenschap' ook een plek geven in de zondagse samenkomsten.

De gemeente heeft ook als taak mensen op te voeden, en dat mis ik een beetje in de driedeling. Dat is ook een doel van sommige samenkomsten. Geestelijke opbouw: discipelen maken, dopen, leren te onderhouden. Bijv. Ef 4, waarin het gaat om de gemeente toe te rusten tot dienstbetoon.


Allereerst is mijn driedeling niet heilig of onfeilbaar. Je moet het meer zien als een aanzet. Wel geloof ik dat veel aspecten onder die drie zaken te vatten zijn. Het opvoeden waar jij over spreekt is m.i. een vorm van onderwijs.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Berichtdoor Lichtzwaard » 14 jun 2005 22:57

kurtyo schreef:Maar wie weet, Jas, ga ik niet naar de hel... Overigens krijg ik vaak het idee dat jij bepaalt wie er bekeerd is en wie niet. Je bent heel makkelijk met het aangeven van mensen die leven in de onbekeerde staat. Ik ben heel benieuwd, was is je zelfbeeld? En verder ben ik benieuwd hoe je aan die wijsheid komt, want nee Jas, die kun je niet uit de Bijbel halen. Tenzij je bepaalde dingen zo verdraait dat het allemaal perfect klopt.
Het is zowat de eerste fatsoenlijke posting... Ik denk dat je dan heel wat gemist hebt of heel selectief leest. Ja, ik ben regelmatig grof in de mond/neem geen blad voor de mond. En ja, ik schiet regelmatig door en zeg vaak dingen behoorlijk ongenuanceerd. (Niet in de laatste plaats omdat dit een forum is, en geen real-life...) Maar stel dat ik aan de links-anarchische kant van het spectrum ga, jij doet hetzelfde aan de rechterkant...
De toelichting is echter vaak minimaal en komt liefdeloos over. Verder, kan ik me niet heugen dat je mij een duidelijke toelichting hebt gegeven. Veel mensen zijn heel goed in het aanwijzen van zonden bij een ander en het heilig leven. Maar tegelijkertijd doen ze ook niets goeds. In jouw geval (zoals ik je ken en je op mij overkomt, correct me if I'm wrong...): je bent goed in het analyseren van zonden. Je weet perfect aan te geven wie er bekeerd is en wie niet, wie er zondigt en hoe men zondigt. Je waarschuwt je helemaal het apenlazerus maar je doet verder NIETS. Je hebt mij verteld (om het zacht uit te drukken) dat ik naar de hel ga, maar niets geen liefdevolle opmerking geplaatst, geen helpende hand, niets. EN nu hoef ik geen lieve woordjes van je te horen, daar is een forum misschien ook niet voor. Maar een forum is er ook niet om mensen te 'verdoemen' (let op de aanhalingstekens!). Vind je zelf dat je goed bezig bent?
En jouw interpretatie van de goede levenswijze is niet die van anderen (niet altijd), waarom zou de jouwe de enige ware?

Ik, Jas, kan ook niet tegen onrecht, vandaar mijn opmerking jegens jou. En dat je ook heel erg moet uitkijken met het beschuldigen van iemand van leugen, laster en occultisme... Ik neem die opmerking dus ook zeker niet terug en hoop echt dat je er nog eens over wilt denken.

Ik weet niet of ik niet snap wat je bedoelt. Ik vind het onzin, dat is iets anders. Als jij nu eens goed uitlegt wat je bedoelt?

Ik heb geen leugen gezien, ook geen valse beschuldiging. En nee, ik ben niet achtelijk Jas.

Overigens, ik reageer zeer regelmatig inhoudelijk. Maar laat me ook regelmatig gaan ja... Kijk bijvoorbeeld eens bij de discussie over they sold their souls for rock&roll, ook behoorlijk inhoudelijk.



=D> =D> =D> =D> d:)b

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jun 2005 00:57

Ai, is er weer iemand tot de hel veroordeeld?
't Wordt straks nog erg druk daar, al die Refowebbers in het vuur... Collateral en ik dacht Aragorn zouden daar ook al belanden, nu Kurtyo.

*gooit onbrandbaar touwtje uit*
Klimmen, Collateral, SCP'ers horen niet in die poel thuis, waar knarsentanden, geween en CSP zijn. :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 15 jun 2005 06:56

Optimatus schreef:Ai, is er weer iemand tot de hel veroordeeld?
't Wordt straks nog erg druk daar, al die Refowebbers in het vuur... Collateral en ik dacht Aragorn zouden daar ook al belanden, nu Kurtyo.

*gooit onbrandbaar touwtje uit*
Klimmen, Collateral, SCP'ers horen niet in die poel thuis, waar knarsentanden, geween en CSP zijn. :mrgreen:


Volgens mij zit er hier een interpretatie van Jas' woorden in en volgens mij is het tweede punt dat dit gruwelijk off-topic is. Waarom kunnen jullie nu eens niet een keer je tenen intrekken of vermeende persoonlijke aanvallen via pb verder afwerken (Of gewoon laten zitten)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jun 2005 07:39

Lichtzwaard schreef:
kurtyo schreef:Maar wie weet, Jas, ga ik niet naar de hel... Overigens krijg ik vaak het idee dat jij bepaalt wie er bekeerd is en wie niet. Je bent heel makkelijk met het aangeven van mensen die leven in de onbekeerde staat. Ik ben heel benieuwd, was is je zelfbeeld? En verder ben ik benieuwd hoe je aan die wijsheid komt, want nee Jas, die kun je niet uit de Bijbel halen. Tenzij je bepaalde dingen zo verdraait dat het allemaal perfect klopt.
Het is zowat de eerste fatsoenlijke posting... Ik denk dat je dan heel wat gemist hebt of heel selectief leest. Ja, ik ben regelmatig grof in de mond/neem geen blad voor de mond. En ja, ik schiet regelmatig door en zeg vaak dingen behoorlijk ongenuanceerd. (Niet in de laatste plaats omdat dit een forum is, en geen real-life...) Maar stel dat ik aan de links-anarchische kant van het spectrum ga, jij doet hetzelfde aan de rechterkant...
De toelichting is echter vaak minimaal en komt liefdeloos over. Verder, kan ik me niet heugen dat je mij een duidelijke toelichting hebt gegeven. Veel mensen zijn heel goed in het aanwijzen van zonden bij een ander en het heilig leven. Maar tegelijkertijd doen ze ook niets goeds. In jouw geval (zoals ik je ken en je op mij overkomt, correct me if I'm wrong...): je bent goed in het analyseren van zonden. Je weet perfect aan te geven wie er bekeerd is en wie niet, wie er zondigt en hoe men zondigt. Je waarschuwt je helemaal het apenlazerus maar je doet verder NIETS. Je hebt mij verteld (om het zacht uit te drukken) dat ik naar de hel ga, maar niets geen liefdevolle opmerking geplaatst, geen helpende hand, niets. EN nu hoef ik geen lieve woordjes van je te horen, daar is een forum misschien ook niet voor. Maar een forum is er ook niet om mensen te 'verdoemen' (let op de aanhalingstekens!). Vind je zelf dat je goed bezig bent?
En jouw interpretatie van de goede levenswijze is niet die van anderen (niet altijd), waarom zou de jouwe de enige ware?

Ik, Jas, kan ook niet tegen onrecht, vandaar mijn opmerking jegens jou. En dat je ook heel erg moet uitkijken met het beschuldigen van iemand van leugen, laster en occultisme... Ik neem die opmerking dus ook zeker niet terug en hoop echt dat je er nog eens over wilt denken.

Ik weet niet of ik niet snap wat je bedoelt. Ik vind het onzin, dat is iets anders. Als jij nu eens goed uitlegt wat je bedoelt?

Ik heb geen leugen gezien, ook geen valse beschuldiging. En nee, ik ben niet achtelijk Jas.

Overigens, ik reageer zeer regelmatig inhoudelijk. Maar laat me ook regelmatig gaan ja... Kijk bijvoorbeeld eens bij de discussie over they sold their souls for rock&roll, ook behoorlijk inhoudelijk.



=D> =D> =D> =D> d:)b

Gewoon een vraag hoor Lichtzwaard, maar; wat vind je nou zo goed aan dit stukje?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Bumblebee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2004 12:06

Berichtdoor Bumblebee » 15 jun 2005 09:37

Als ik het een klein beetje voor Jas mag opnemen, hij stelt ongeveer dit:

1. onbekeerde mensen gaan naar de hel
2. ALS Kurtyo onbekeerd is, gaat Kurtyo naar de hel.

Het is wat kort door de bocht gezegd door Jas misschien, maar ik vind het aan de andere kant ook enigszins overdreven om te stellen dat Jas hier al verdoemend rondloopt. Kijk, wij christenen ( ;) ) geloven allemaal dat bekering nodig is, en dat niemand zonder (geloof in) het verlossend lijden en sterven van Jezus Christus in de hemel komt.

Het enige wat Jas doet, is dit steeds maar herhalen. Misschien niet een slimme zet omdat je daarmee op veel teentjes trapt maar ik heb persoonlijk nog nergens gelezen dat hij op de stoel van God gaat zitten.

En ik lurk hier toch al enige tijd rond :D
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2005 10:50

In dit topic heb ik dat ook nog niet gezien. Jas z'n betoog, samengevat doro Bumblebee, is wel christelijk.... Ik ben het niet altijd met wat hij zegt over wat goed is en wat niet eens.... maar dit lijkt we toch idd wel een christelijk standpunt. Het reddende evangelie is dat wie in Christus geloven door Hem behouden worden. Tegelijk geloof ik ook dat dit het enige is waaraan je iemands toekomstperspectief kan afmeten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 15 jun 2005 10:52

En nu weer terug naar het onderwerp....
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jun 2005 10:56

Het doel van de samenkomsten; Klaas, zou het niet zo zijn dat er uiteindelijk maar één hoofddoel is, nl. God grootmaken en prijzen, en dat al het andere, elkaar steunen, vertroosten, bemoedigen, etc. daarvan afgeleide doelen zijn, waarin God, als het goed is, dan ook weer grootgemaakt wordt? Dus dat ook in de afgeleide doelen, Zijn heerlijkheid doorklinkt?

In de praktijk gebeurt dat niet of nauwelijks.
Voorbeeld: Veel (lees)diensten eindigen met: "vertroost elkander dan met deze woorden, amen." Dit volgt dan meestal op een tekst, bijv. "En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon".

Maar dat zou dus betekenen dat na de dienst mensen elkaar zouden moeten groeten met die tekst. In de praktijk gebeurt dit nooit.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jun 2005 11:03

Klaas schreef:En nu weer terug naar het onderwerp....

ik was al begonnen. :D
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten