Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Snorbaarder
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 dec 2003 14:02
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Opwekkingsliederen FOUT?

Berichtdoor Snorbaarder » 11 apr 2005 13:43

Al enige tijd hebben wij een nieuwe dominee (Ger gem)
Deze dominee doet geregeld uitspraken die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten.
Afgelopen zondag was het weer raak; Opwekkingsliederen zou je volgens hem diep moeten verachten!

Ik heb niet bijzonder veel ervaring met opwekkingsliederen, heb ze wel eens gezongen rond een kampvuur en vond ze erg mooi.

Volgens onze dominee zouden ze niet goed zijn, omdat ze te veel "1 kant van de zaak belichten".

Kortom ik kan me niet goed voorstellen dat ze slecht zouden zijn. Waarom zou je een opwekkingslied maken als je niet gelovig bent, of het ware geloof niet kent?

Graag hoor ik, waarom je je hier wel of juist niet in kunt vinden.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 13:49

Alleen opwekking zingen is niet goed (waar moet je dan van opgewekt worden?) en alleen zware psalmen opdreunen is ook niet goed. Daarnaast zijn er veel opwekkingsliederen die ik niet makkelijk zing.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8835
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 11 apr 2005 13:50

De psalmen 100 en 150 zou ik ook onder de opwekkingsliederen willen scharen. Sommige opwekkingsliederen zijn vaak ook niet meer dan berijmde psalmen in een modern jasje.

Maar jouw ds. heeft in zoverre een punt, dat de meeste opwekkingsliederen minder veelzijdig en diepgravend zijn dan de psalmen. In de psalmen heb je over het algemeen een grotere diversiteit qua onderwerpen (lof, dank, prijs, klacht, wraak, boete, zondebesef) dan opwekkingsliederen. Maar dat maakt opwekkingsliederen nog niet per definitie fout.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 14:04

Looft de heere met psalmen,gezangen en geestelijke liederen

vooral de nieuwste opwekking is geweldig... maar ja een beetje eenzijdig is het wel.. net zoals alleen psalmen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Re: Opwekkingsliederen FOUT?

Berichtdoor André » 11 apr 2005 14:04

Snorbaarder schreef:Volgens onze dominee zouden ze niet goed zijn, omdat ze te veel "1 kant van de zaak belichten".
Okay, je zou dus aan je predikant kunnen vragen wat de definitie is van "de zaak" en daarop volgend wat deze wsl 2 kanten concreet inhouden.
Daarna kun je denk ik tot een open gesprek komen.
(ik heb wel vermoedens, maar houdt er niet zo van om voor een ander te denken)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 apr 2005 14:17

hijwel schreef:Looft de heere met psalmen,gezangen en geestelijke liederen

vooral de nieuwste opwekking is geweldig... maar ja een beetje eenzijdig is het wel.. net zoals alleen psalmen.


Dat ben ik dus niet met je eens. Psalmen zijn heel gevarieerd, van lofpsalmen tot boetepsalmen, van bid- tot dankpsalmen.

Gebruikersavatar
Snorbaarder
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 dec 2003 14:02
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 11 apr 2005 14:27

Onze dominee keurt alle opwekkingsliederen af, zo heb ik het ten minste opgevat. Ik heb over een poosje een gesprek met hem en zal dan idd eens vragen naar de reden om alle opwekkingsliederen op 1 hoop te vegen en af te keuren.

Dat je opwekkingsliederen eenzijdig vindt kan ik goed begrijpen, je zult ze niet snel zingen in een tijd dat je er net achter gekomen bent hoe ongelofelijk zondig je wel bent.
Maar om ze allemaal volledig af te branden vind ik ver gaan.
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 14:31

PeterD schreef:
hijwel schreef:Looft de heere met psalmen,gezangen en geestelijke liederen

vooral de nieuwste opwekking is geweldig... maar ja een beetje eenzijdig is het wel.. net zoals alleen psalmen.


Dat ben ik dus niet met je eens. Psalmen zijn heel gevarieerd, van lofpsalmen tot boetepsalmen, van bid- tot dankpsalmen.

God maakt er toch onderscheid in, hij zegt tegen ons dat met alle drie God moeten loven. En elkaar er mee moeten onderwijzen/leren.

afgezien van de opdracht. Hoor ik in pslamen nooit de volgende dingen:
(verzin maar wat)
- elkaar vergeven
- gaven van de geest
- opbouw van de gemeente
- eenheid van Christus kerk
- geschiedenissen van Jezus

ach ja weet ik overal kan je wel over zingen, danken en bidden!

zing de Heere een nieuw lied, mag het dan ook een keer een nieuw lied zijn ;)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 11 apr 2005 14:52

Is ook nogal een spraakverwarring, nietwaar. Want wat bedoel je nou als je zegt dat Opwekkingsliederen fout zijn? Meestal hoor ik dan idd het argument dat Opwekkingsliederen eenzijdig zijn. Als je de Opwekkingsliederen an sich gaat bekijken zijn ze vaak helemaal niet meer of minder eenzijdig dan een willekeurige psalm. Wat Opwekkingsliederen eenzijdig maakt is de samenstelling van de bundel. Daarin zit m.i. een groot verschil. Als je 1 psalm in een dienst vervangt door een Opwekkingslied is er toch niet ineens sprake van een grote eenzijdigheid?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 11 apr 2005 14:56

Vandaar het Liedboek, psalmen en allerlei gezangen mooi in 1 kaft.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 11 apr 2005 15:49

De (meeste) teksten van de opwekkingsliederen worden puur uit de Bijbel gehaaldt. (zoals opwekkingsnummer 412).

Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt. Komt tot Mij, en Ik geef u rust.

Neemt mijn juk op u en leert van Mij. Want Ik ben zachtmoedig en needrig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen, want mijn juk is zwacht en mijn last is licht.

(Mattheus 11:28-30)

Gebruikersavatar
Annemieke86
Luitenant
Luitenant
Berichten: 614
Lid geworden op: 09 jan 2005 16:30
Locatie: Maarssen

Berichtdoor Annemieke86 » 11 apr 2005 15:55

Opwekkingsliederen zijn gewoon vrolijk en zijn heel erg gericht op de opstanding van Jezus. Ze denke niet meer aan de verdoemenis maar van het eeuwig leven. Ik vind het leuk om ze te zingen hoewel ik me ook prima kan vinden in de 'traditionele' psalmen. Bovendien heeft het Psalmenboek ook 'lofzangen' !
Afbeelding

Gebruikersavatar
M@rije
Luitenant
Luitenant
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 mei 2003 12:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 apr 2005 16:11

Ze denke niet meer aan de verdoemenis maar van het eeuwig leven


Er zijn ook genoeg Opwekkingsliederen die wel duidelijk spreken over de zonde (bijv. Nr. 350 - Vader vol van vrees en schaamte buigen wij voor U etc.).
Ik zie niet wat er fout aan is. Ook al zou je ze altijd zingen. Je kunt je schuld toch ook op andere manieren belijden. Waarom moet dat perse in het zingen naar voren komen?
Engaged @ 07-01-2005

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 11 apr 2005 16:14

Als de dominee het had over de kwaliteit van de melodieen en de teksten, heeft hij in veel gevallen gelijk. (Maar ook weer niet altijd).

Ik neem echter aan dat hij het heeft over de inhoud van de teksten, dan is het op zijn zachtst gezegd heel erg kort door de bocht. Het is waar dat er bepaalde onderwerpen vermeden worden die in de psalmen wel naar voren komen, voornamelijk het gebed om en de verkondiging van het oordeel van degenen die God en Zijn volk haten.

Zaken als gebed om vergeving en verootmoediging komen echter wel aan bod in opwekking. Niet alles uit opwekking vind ik even geslaagd, maar om het nu te verachten.

Psalm 117 staat er in ieder geval beter in dan in de berijming van 1773.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2005 16:22

Opwekking is niet verkeerd. Het zijn lofliederen voor God. Het slaat dan ook nergens op dat de dominee zegt dat er teveel van 1 kant wordt belicht. Is dat dan een reden om geen opwekking te zingen?

Het zijn lofliederen, hoe kan je dan het verwijt maken dat God er mee wordt geloofd? Natuurlijk zijn de liederen niet in iedere situatie geschikt... maar er zijn toch ook een hoop liederen die andere kanten belichten?

Kortom, zing dan psalmen, opwekking en andere liederen... Dan krijgen beide kanten aandacht en heb je geen eenzijdige belichting omdat je naast opwekking meer zingt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 49 gasten