Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Snorbaarder
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 dec 2003 14:02
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Opwekkingsliederen FOUT?

Berichtdoor Snorbaarder » 11 apr 2005 13:43

Al enige tijd hebben wij een nieuwe dominee (Ger gem)
Deze dominee doet geregeld uitspraken die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten.
Afgelopen zondag was het weer raak; Opwekkingsliederen zou je volgens hem diep moeten verachten!

Ik heb niet bijzonder veel ervaring met opwekkingsliederen, heb ze wel eens gezongen rond een kampvuur en vond ze erg mooi.

Volgens onze dominee zouden ze niet goed zijn, omdat ze te veel "1 kant van de zaak belichten".

Kortom ik kan me niet goed voorstellen dat ze slecht zouden zijn. Waarom zou je een opwekkingslied maken als je niet gelovig bent, of het ware geloof niet kent?

Graag hoor ik, waarom je je hier wel of juist niet in kunt vinden.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 13:49

Alleen opwekking zingen is niet goed (waar moet je dan van opgewekt worden?) en alleen zware psalmen opdreunen is ook niet goed. Daarnaast zijn er veel opwekkingsliederen die ik niet makkelijk zing.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8835
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 11 apr 2005 13:50

De psalmen 100 en 150 zou ik ook onder de opwekkingsliederen willen scharen. Sommige opwekkingsliederen zijn vaak ook niet meer dan berijmde psalmen in een modern jasje.