Flevo, weg ermee!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 19 sep 2002 09:19

Over de hoofdzaak is overeenstemming: drankmisbruik is niet goed en dient niet voor te komen. Mogen we dan in de bijzaken nog verschillen of is jouw mening exclusief de juiste?


Ik pretendeer geen enkele exclusiviteit die niet bij het merkenbureau is vastgelegd ;-) Dus ook deze niet. Dit lijkt me echter wel de beste oplossing. Eenvoudigweg omdat het probleem hiermee min of meer uit de wereld is. Jouw waarschuwingen blijken niet te werken. Welnu, dan dien je een stapje verder te gaan. Overigens is dit niet alleen een bijbelse oplossing, maar vooral ook een maatschappelijk zuivere. Het is niet voor niets dat gemeenten vaak een drankverbod instellen op de openbare weg om overlast te voorkomen. Wat seculiere gemeenten doen, zou op de christelijke festival als Flevo niet kunnen? Dat begrijp ik niet.

Niet dat ze nou altijd stennis schoppen, maar dat is toch niet het enige probleem van te veel drinken?


Van een aangeschoten bezoeker die stil in een hoekje zit heeft niemand last. Het wordt pas vervelend als hij/zij anderen lastigvalt, luiddruchtig wordt en/of liederlijke taal uitslaat. Dan is er sprake van overlast en moet je ingrijpen.

et is prima dat je voor jezelf de keuze maakt geen TV te nemen. Het is echter wat anders wanneer dat ding door een kerkeraad helemaal verboden word


Dat begrijp ik niet. We leven in ons land met allerlei ge- en verboden die onze rijksoverheid heilzaam acht voor land en volk. Een kerkenraad zou dan niet mogen besluiten om het bezit van tv te sanctioneren? Je zegt dat tv en alcohol op zich niet verkeerd zijn. Dat is waar, maar dat geldt ook voor wapens en drugs. Pas zodra je ze gebruikt gaat het mis. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat kerkenraden mensen tegen zichzelf in bescherming nemen en b.v. tv verbieden. Niks mis mee.

En toch verschijnt dhr. Knevel zelf geregeld op de buis. Ik denk niet dat je zijn conclusies correct weergeeft. Of wilde je beweren dat Knevel TV-bezit verbiedt?


Knevels' conclusie is dat in 90 procent van de christelijke gezinnen het kijkgedrag niet in overeenstemming is met Gods Woord. Zijn advies is in dat geval de tv de deur uit te doen of niet in huis te nemen.

Leren omgaan met b.v. TV kijken is een manier waarop God je van binnenuit verandert.


In de praktijk komt daar, zoals ik al eerder concludeerde, niets van terecht. Het lijkt me dan ook verstandiger om bepaalde zondige verzoekingen te vermijden in plaats van proberen te bewijzen dat je ze de baas kunt.

Als de mogelijkheid tot het drinken van alcohol al een verleiding is moet je streven naar een algemeen alcoholverbod. Maar je hebt zelf al aangegeven dat dat niet bijbels is.


Iemand die zich niet in de hand kan houden met roken, tv-kijken en het nuttigen van alcohol, moet zich hier verre van houden in plaats van steeds weer opnieuw proberen ze de baas te worden. Het gaat niet om gebruik, maar om misbruik. Bovendien zijn het geen levensbehoeften.

Is het werkelijk jouw mening dat alleen het totaal verbieden van alcohol op de camping een christelijke oplossing is?


Ik denk inderdaad dat het de beste oplossing is om daarmee excessen te voorkomen, irritaties bij anderen te vermijden en je goede naam niet te bezoedelen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 23 sep 2002 12:42

Hoi Omega,

Jij: Ik denk inderdaad dat het de beste oplossing is om daarmee excessen te voorkomen, irritaties bij anderen te vermijden en je goede naam niet te bezoedelen.

Maar dat was de vraag niet ;-) De vraag was of het verbieden van alcohol, vanuit christelijk oogpunt, de enige mogelijkheid is.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten