DE onderstaande berichten zijn afkomstig van het oude forum van RefoWeb. Hierop kun je reageren met een nieuw antwoord.
——————————————————————————
1. HENKIE | 17.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Over muziek, met name gospel, is al veel gesproken.
De meningen zijn erg verdeeld en elkaar overtuigen is erg lastig. Argumenten zijn vaak persoonlijk en niet keihard.
Ik wil mijn afschuw uitspreken over het Flevofestival d.m.v. een aantal citaten en gebeurtenissen aldaar.
de afgelopen weken hoorde ik erg enthousiaste verhalen van een aantal mensen over dit festival en zou nu toch erg van hun horen hoe zij dit kunnen rijmen met het christelijk geloof.
M.b.t. de organisatie: zij zorgen ervoor dat de zondag een festivaldag is.
Over een evenement op zondag wil ik het nog niet eens hebben. Laten we het maar houden bij de moedwillige overtredingen van Gods geboden op deze dag:
Ik denk aan kopen van eten en drinken, het betalen voor vervoer en het dwingen van andere mensen om voor jou te werken op zondag..Wat voor een draai wordt er nu weer gegeven aan het gebod van de zondagsheiliging om dit goed te praten!!??
M.b.t. de bands
Wat zijn in vredesnaam de criteria voor een christelijke band??? (er is al sprake van het toegankelijk maken van het festival voor seculiere bands, dus misschien hoeft dit punt binnenkort niet meer beantwoord te worden
Ik citeer 'Neil'van de band 'Steve':
ZITAT:
"Nou ja,"giechelt Neil van de britpop band Steve, "mensen die zeggen dat ik er 'damn sexy' uit zie, staan ook behoorlijk hoog op mijn 'leuk' lijstje." Steve wil jongeren bemoedigen om God te volgen en doet dat met hart, ziel en lichaam.
Een christelijke zanger die nota bene gewoon zit te vloeken in een interview! Het is toch in en in triest...
M.b.t. de muziek (vooruit dan toch maar en bands
Ik citeer:
ZITAT:
Als ultieme worship lijkt hij met zijn kont te moeten zwaaien. "Het staat misschien nergens in de bijbel hoor, maar wie zegt dat ik God niet met mijn kont mag aanbidden?" Neil kijkt uitdagend van het podium het veld op en wiegt zijn heupen. "Schudden met die handel! Help elkaar waar nodig. Shake your asses." Net als je denkt dat je rustig kunt kijken, rent leadzanger en sexy Neil weer achter zijn microfoon vandaan om er toch wel heel zeker van te zijn dat iedereen met zijn kont schudt.
Staat er nergens in de bijbel dat we er niet uitdagend
("kuis") uit moeten zien?
Staat de bijbel niet vol van de voorbeelden van een God die eerbiedig behandeld wil worden??
ZITAT:
"maar wie zegt dat ik God niet met mijn kont mag aanbidden?"
Pffff, wat een domheid
-----
RefoWeb rules
——————————————————————————
2. OMEGA | 17.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Volgens een supermarkteigenaar uit de buurt heeft hij nog nooit zoveel bier in een paar dagen tijd verkocht. De doelstelling van dit festival lijkt me daarmee duidelijk.
Bovengenoemde citaten spreken overigens voor zichzelf. Er wordt op een schaamteloze wijze met Christus en Zijn Woord gespot. Afschuwelijk.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
3. WILKO | 19.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik schrik hier heeeeeel erg van!
——————————————————————————
4. HENKIE | 20.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Jammer dat niemand van de Flevo-gangers, tot nu toe, wil reageren. Op de chat hoorde ik ze weken van te voren over het festival.
...Dan ga ik nog maar even op de site van flevo zelf aan de gang
-----
( \_/ )
(='.'=)
(")_(")
——————————————————————————
5. OMEGA | 20.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Het Nederlandse Bijbel Genootschap was sponsor van het festival. Zegt dus ook al genoeg over die club.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
6. VLIEGER | 20.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
gewoon triest wat daar gaande is
GReeTZ
-----
GReeTZ
——————————————————————————
7. JANNEKE | 20.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
flevo = CLICK!
-----
I love abcD
——————————————————————————
8. HENKIE | 21.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Nog een paar voorbeelden, o.a. over de danstent van flevo, het 'Holy Dance Palace'.
Ik citeer een bezoeker van flevo:
ZITAT:
Ook in the holy dance palace word seculier gedraaid,en dan om het nog een beetje christelijk te laten lijken,was er zaterdag avond zo,n scherm,met van die teksten als bijvoorbeeld heilige geest U bent welkom,en de Here woont in zijn heilig paleis,en dat terwijl er bijna aleen maar seculier wordt gedraaid!!!Zaterdagmidag draaide dj Jonathan,en hij werd angekondigt,er werdt gezegt,jonathan springt eruit,omdat hij aleen maar gospel draait,dat vond ik echt heel triest!!!!
En die tent noemen ze dan HOLY dance palace!!!
En dan is er maar 1 dj die gospel draait,die seculiere muziek wordt toch niet tot eer van God
gemaakt,of wel soms??????????
Ook Kevin Max de"'hoofdact'" van flevo gaat hij een liedje van Elvis zingen, en een stuk van queen!!En dan kom je uit zo,n talentvolle band!
-----
( \_/ )
(='.'=)
(")_(")
——————————————————————————
9. THEKEIMPE | 21.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Gruwel, Gruwel, Gruwel.
Al mijn lust dit festival ooit eens te bezoeken is vergaan.
zie ook: www.flevo2002.nl
-----
Liefde doet leven
[EDITIERT: TheKeimpe, 21.Aug.2002]
——————————————————————————
10. HENKIE | 22.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik stel voor dat de flevo-gangers volgend jaar net zo zwijgen over dit festival als ze op dit moment doen.
Ik ga nog even rustig verder op het forum aldaar.
Veel argumenten gaan gewoon lijnrecht tegen de bijbel in. Men schijnt graag hun eigen versie te schrijven.
-----
( \_/ )
(='.'=)
(")_(")
——————————————————————————
11. OMEGA | 22.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Die bestaat ook: de zogenoemde Flevobijbel. Die moet je goed vasthouden als het waait.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
12. RICH1977 | 22.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
ik kijk even of ik het zo goed doe.ik heb het al een keer gemaild na refoweb....
groetjes ries
——————————————————————————
13. RICH1977 | 22.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
goed lieve mensen, daar gaat mijn verhaal voor de tweede keer, want net ging het fout. als FLEVOGANGER en medewerker zal ik mijn reactie geven.oja, ik ben de vriendin van ries. we hebben samen bij het festival in een muziektent gewerkt. het was een hele nieuwe ervaring voor ons, en het was geweldig. ik vind het jammer dat zoveel mensen zo'n uitgesproken mening hebben over het hele gebeuren zonder er zelf te zijn geweest. jammer. misschien is de manier van werken daar wat anders dan jij bent gewend, maar daar hoef je mij niks over wijs te maken als oud gereformeerde. het was geweldig. jammer dat hier zoveel kritiek wordt gegeven over erg kleine dingen zoals een zanger die vloekt. ik denk dat de vroomste christen wel eens een minder mooi woord zegt. over de muziek:is een liedje pas christelijk als de naam Jezus er in voorkomt? mensen, gooi die kinderliedjes dan ook maar weg, want die zijn dan ook niet christelijk. op een festival als flevo is er ook ruimte voor ontspanning die verantwoord is, maar niet persee over God gaat. er wordt veel gepraat en gezongen. en bovendien erg veel gebeden. elke dag, wordt er een kerkdienst gehouden waarin een zegen wordt gevraagd over de dag. ook wordt gevraagd of God het festival wil gebruiken om mensen in aanraking met Hem te laten komen en om de mensen die Hem al kennen betrokken te maken. denk jij, dat God al die 11000 mensen laat staan? misschien moet je die stukjes uit de bijbel ook maar eens goed gaan lezen, want Jezus nodigt juist de grootste zondaren.
jammer dat ik me zo verordeeld voel. wil je misschien mattheus 7:1 even lezen?
groetjes van laura
——————————————————————————
14. TORISO | 22.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Mattheus 7:1 "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeelt wordt." Staat daar.
Dit is wel een ultiem zwaktebod. Slaat men de kantekeningen (daarin staan ondermeer tekstverwijzingen) er op na, dan bemerk je dat niet elk oordeel zonder meer afgekeurd wordt.
ZITAT:
denk jij, dat God al die 11000 mensen laat staan?
t'zou best kunnen. God is er groot genoeg voor.
"Volken zijn immers maar een druppel in een emmer, en een stofje aan de weegschaal" Dus stellen 11000 swingende mensen niet zoveel voor.
Nee, zo'n zondarenbijeenkomst waar veel zondaren de dienst uitmaken, daar kan ik als grote zondaar maar beter niet komen. Als Jezus er nu was, of Gods (Heilige) Geest, ja dan kon je er maar beter wel zijn.
ZITAT:
misschien moet je die stukjes uit de bijbel ook maar eens goed gaan lezen
Men kan beter de hele Bijbel lezen, in zijn verband (lees: van kaft tot kaft). In plaats van een festivalselectie!
-----
Niet het aanzien, maar het wezen! Toriso Quintarius
——————————————————————————
15. WILKO | 22.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Een zanger die vloekt als hij nota bene geinterviewd wordt! Normaal gesproken ben je al erg op je woorden aan het letten als je een interview geeft. Maar de rest van het interview kon er ook niet mee door hoor.
En als je vloeken maar rekent onder de erg kleine dingen, heb je niet de waarde van de Naam van God op het oog.
Is het dan zo grote zonde, Gods Naam met vloeken te lasteren, dat God zich ook over diegenen vertoornt, die, zoveel als hun mogelijk is, het vloeken en zweren niet helpen weren en verbieden? Jazeker! Want er is GEEN GROTER ZONDE, noch die God meer VERTOORNT, dan de lastering van Zijn Naam, waarom Hij die ook met de dood te straffen bevolen heeft.
En dan ook nog even een verslag plaatsen van die vent!
De HEERE nodigt de grootste zondaren, niet om te dansen, te hossen of mee te doen met te wereld, maar eenvoudig stil te zijn en te buigen voor Zijn allesgezeggend Woord en te bekeren en te vluchten voor de besmettingen van de wereld die volop worden aangetroffen bij het FLEVOfestival.
——————————————————————————
16. THE_MOSSAD | 22.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Mee eens!
Laura, bedenk je! Je bedriegt jezelf, terwijl je beter weet. Daar getuig je nl zelf van.
-----
America, don't worry ISRAEL is behind you!
——————————————————————————
17. HENKIE | 22.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Allereerst bedankt voor je reactie (vriendin van) Rich.
ZITAT:
ik vind het jammer dat zoveel mensen zo'n uitgesproken mening hebben over het hele gebeuren zonder er zelf te zijn geweest. jammer.
Ik mag toch aannemen dat de organisatie van flevo een goed beeld van hun festival geeft op de eigen website??
Vloeken vindt je niet zo erg begrijp ik. En wat vind je van de zondagsontheiliging, de seculiere dancemuziek in de 'holy palace' en 'God aanbidden met je kont'??
-----
Uhh Ohh
( \_/ ) /
***(='^'=) * * *
(")_(")
——————————————————————————
18. STERRETJE | 23.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Even hoor kort over Flevo.
Ik hoorde van luitjes die er waren dat het echt onwijs gaaf was. Er bij te vertellen dat ze niet christelijk zijn. kicke dj enz.
dan vraag ik je.... ik denk dat ze bar weinig van het evangelie gehoord hebben. En ik lashierboven een reactie van iemand... dat God die jongeren niet laat staan. Dat geloof ik zeker, want hij laat niemand zomaar staan. Maar ik vind het wel hgel erg dat er weer zoveel jongeren op die manier bedrogen worden!
-----
des te verder je gaat...des te langer is je terugweg!!
——————————————————————————
19. OMEGA | 24.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Kritiek op erg kleine dingen Laura? Vloeken en spotten zijn geen kleine zaken. Desondanks is de organisatie er blijkbaar erg trots op dat dit kan. In het betreffende interview worden deze zaken namelijk schaamteloos breed uitgemeten.
Een andere opvallende zaak is dat Flevogangers niet tegen kritiek op hun festival kunnen en alle misstanden verdedigen, wegpoetsen of minimaliseren. Satan en God krijgen beiden ruimte op Flevo, aangezien de organisatie de volgende keer nog meer seculiere popartiesten wil toelaten. In de tent van De Hoop draaide een film waaruit duidelijk werd dat rockmuziek van Satan kwam. Een tiental meters verderop werd rockmuziek gespeeld. Flevo wil en kan blijkbaar niet kiezen tussen God en Satan. De conclusie lijkt me dan ook voor de hand liggen dat dit feest bedoeld is om God te tergen.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
20. SWEAP | 24.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
hier nog een berichtje van een Flevoganger/medewerker. weest niet bezorgd Henk, dat we niet durven reageren, ik had een dag na Flevo gelijk op je gereageerd, maar op de een of andere manier ging er iets mis toen. so take 2.
allereerst wil ik zeggen dat ik het erg jammer vind dat jullie mensen, in dit geval Flevogangers zonder pardon de grond in stampen. een vraagje: ben je zelf al eens op Flevo geweest? zo nee, dan weet ik gelijk wat je gaat zeggen, nl dat je je daar niet eens wil vertonen. jaja, leuke smoes. Jezus week ook niet af van de zonde (want Flevo is in jullie ogen toch zonde?) nu ga je namelijk oordelen over iets waar je eigenlijk helemaal niks vanaf weet. net als het commentaar in het RD. daar stond dat wij dachten met God bezig te zijn maar dat het er niks mee te maken had. oh nee? als je s morgens of s nachts met 1100 man God groot sta te maken door middel van 1,5uur opwekking zingen, krijg je daar dan geen kippenvel van? ik kan je dit zeggen: dan voel je Gods aanwezigheid...dan voel je dat God er voor je is...dan voel je dat God bij je wil zijn...dan voel je dat God op dat moment blij is over al die mensen...over die mensen die wel tijd voor Hem vrijmaken. maak jij wel eens zomaar 4 dagen vrij voor God? en dan nog 90 euro ervoor betalen ook. je zal het maar voor God over hebben he. das wat anders dan 50 eurocent in de collectezak.
leuk citaat van je trouwens, van neil. erg grappig, stond ook in het RD. leuk is dat, als mensen commentaar willen geven gaan ze altijd op zoek. nu vinden ze 1 ding, en dat wordt overal bijgehaald. vooropgesteld, zijn uitspraak is fout, heel fout. maar mensen maken fouten. was het niet Petrus die Jezus verloochende? hij was toch een volgeling van Jezus? zijn er in de zwaarste kerken niet de meeste mensen, soms zelfs dominees, ambtsdragers die bijv incest plegen? wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steen...
10.000 mensen...4 dagen voor God. 4 dagen van God? oke, er zijn mensen die komen just for fun. maar stel nou dat er 100 mensen God écht leren kennen tijdens het festival. hongerig worden naar God. kind worden van God. dan is het festival supergeslaagd! in de hemel is al feest over 1 zondaar die zich bekeerd...!!
ik, als hervormde bonder, was ook nog nooit op Flevo geweest. ik ging er door mn omgeving behoorlijk negatief bevooroordeeld heen. en zoals je waarschijnlijk kunt lezen is het me 200 Prozent meegevallen en ben ik er zelfs door gesterkt en heb ik God van erg dichtbij gevoeld. ik hoop dat jullie dat ook mogen beleven!
en kijk alsjeblieft een beetje uit met wat jullie zeggen, t zou erg zijn als je nu zegt dat het van satan is. en dat je er later op afgerekend moet worden. was dat in de tijd van Jezus ook niet, dat de mensen Hem niet wilde geloven? Jezus heeft dat nog gezegd, dat de mensen dingen cab Hem niet zouden gaan willen geloven (sorry, weet ff niet waar het staat). kom de volgende keer gewoon eens kijken, en dan oordelen. zou dat niet beter zijn? dan kun je ook Gods aanwezigheid voelen, dat gunnen we jullie!!
God bless you!
Grtz Jacoline
-----
listen to your heart.... there's nothing else you can do!
——————————————————————————
21. HENKIE | 25.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hoi sweap,
ik hoor iedere keer (ook op forum van flevo) dat je niet kan oordelen als je er niet geweest bent. Daar begin ik dan ook mee want als ik dat inderdaad niet zou kunnen dan zou al het volgende niet gepast zijn.
Ik knip en plak hier gewoon wat tekst wat ik al eerder heb gezegd, dat is het makkelijkste:
"...ik neem aan dat de site een goed beeld geeft. Het staat stijf van de interviews en muziek-filmmateriaal. dus... LEG MIJ DAN UIT WááROM ik er dan nog geen oordeel over kan geven. Zeg bijvoorbeeld: de organisatie schetst een slecht beeld van het festival op het internet.
Nog iets...moet je ergens geweest zijn om een juist beeld of overtuiging van iets te krijgen?
Geloof je soms ook niet dat het World Trade Center in puin ligt??
Geloof je soms ook niet dat heroine slecht is??
ZITAT:
oh nee? als je s morgens of s nachts met 1100 man God groot sta te maken door middel van 1,5uur opwekking zingen, krijg je daar dan geen kippenvel van? ik kan je dit zeggen: dan voel je Gods aanwezigheid...dan voel je dat God er voor je is...dan voel je dat God bij je wil zijn...dan voel je dat God op dat moment blij is over al die mensen...over die mensen die wel tijd voor Hem vrijmaken. maak jij wel eens zomaar 4 dagen vrij voor God? en dan nog 90 euro ervoor betalen ook. je zal het maar voor God over hebben he. das wat anders dan 50 eurocent in de collectezak.
Dit zegt me allemaal niets:
Denk alsjeblieft eens na over de tekst uit Mattheus 7:
"Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd (dat wil o.a. zeggen dingen gedaan tot Uw eer), en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"
Ik wil hier niks mee zeggen...alleen:
als je God aanroept of eert, wil dat niet automatisch zeggen dat je dan God ook kent.
ZITAT:
maak jij wel eens zomaar 4 dagen vrij voor God? en dan nog 90 euro ervoor betalen ook. je zal het maar voor God over hebben he. das wat anders dan 50 eurocent in de collectezak.
Dat is inderdaad een mooi streven. Dat doe ik inderdaad nooit. Alleen geloof ik niet dat het tot eer van God is.
90 euro? Ik vind het slecht besteed geld. Samen met die 50 eurocent in een collectezak gooien, zou beter zijn.
Maar misschien ben ik nu te hard. Ik twijfel niet aan jullie goede bedoelingen, maar ik ben het er absoluut mee oneens.
ZITAT:
leuk citaat van je trouwens, van neil. erg grappig, stond ook in het RD. leuk is dat, als mensen commentaar willen geven gaan ze altijd op zoek.
Ja je hoort het nu wel erg vaak en dan neemt het effect af. geinig inderdaad dat het RD mij citeert
Kijk de datum van de post maar na op flevo-forum
Niemand veroordeelt op 1 ding. Ik heb er een aantal genoemd. Het feit dat de Neil vloekt is erg, daar kan een organisatie weinig aan doen. Het feit dat de vloek gewoon is blijven staan bij de plaatsing op de website, zegt alleen al heel veel over dit gebeuren: Men vind het eigenlijk niet zo erg en dit moet gewoon kunnen. Hier kan ik met mijn hoofd niet bij! Zijn dit nou de mensen die leiding moeten geven, artiesten en sprekers moeten uitkiezen. Ze zijn die verantwoordelijkheid niet waard.
En lees ook mijn andere punten eens door zou ik zeggen
ZITAT:
wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steen...
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niet op zonde mag wijzen en dat je alles maar moet laten voor wat het is.
Lees de brieven van Paulus maar eens door.
ZITAT:
maar stel nou dat er 100 mensen God écht leren kennen tijdens het festival. hongerig worden naar God. kind worden van God. dan is het festival supergeslaagd! in de hemel is al feest over 1 zondaar die zich bekeerd...!!
Voorop gesteld: God kan mensen overal bekeren. Als dat in een cafe gebeurd, is een cafe ook niet meteen geslaagd.
Ook denk ik niet dat door dat festival mensen kind van God worden. Ik denk dat een een heleboel mensen de verkeerde richting in worden gestuurd.
bedankt voor je reactie,
henk
-----
Uhh Ohh
( \_/ ) /
***(*_* ) * * *
(")_(")
——————————————————————————
22. RICH1977 | 25.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
hoi mensen, ik heb gemerkt dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest en dat jullie lezen wat je wilt lezen, want kan iemand mij vertellen waar staat dat ik vloeken niet erg vind?
ik wil alleen even aangeven dat er een discussie gaat over het vloeken van een zanger. dat gaat toch niet echt over het hele flevogebeuren? iemand heeft daar dat intervieuw over zitten tikken op de website, en misschien zag juist die persoon er het kwade niet van in. dat is misschien ook een vrijwilliger geweest. ik praat het vloeken zeker niet goed. dat even voorop gesteld.
ook wordt er gevraagd of er geen goed beeld op de site wordt gegeven. nou, ik geloof zeker dat het word trde center er niet meer is. zo geloof jij ook dat het flevofestival heeft plaatsgevonden. maar ook al kijk jij 1000 websites en plaatjes en videobeelden en wat dan nog van de ramp, dan zul je nog steeds niet voelen wat die mensen meemaakten. en zo kan jij ook niet voelen wat er op het festival is gebeurd. gewoon omdat je er niet bijwas.
ten laatste, kan iemand me vertellen wat een discussie is, want naar mijn idee is dit geen discussie. er is denk ik geen sprake van dat de niet-flevogangers open staan voor een aanpassing in hun mening. dat is toch het belangrijjkste in een discussie?
groetjes van laura
——————————————————————————
23. OMEGA | 25.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Een discussie kan ook het uitwisselen van standpunten zijn, Laura. Ik geloof niet dat we het idee hebben dat we elkaar moeten en zullen overtuigen.
Het is fijn om te horen dat de Flevogangers het vloeken van Neil (en ik hoop ook het spotten) afkeuren. Maar het gaat hier niet om een incident. Zoals ik al eerder schreef gaan de anti-christ en het christelijke sausje op Flevo hand in hand. Seculiere rockmuziek op de ene plek, terwijl een tiental meters verder daar tegen gewaarschuwd wordt. En dan heb ik het nog niet over de kratten bier die aangesleept worden om de dorst te lessen. En de plannen van de organisatie om nóg meer seculiere bands toe te laten. Ja, ja, men wil echt gaan concurreren met LowLands en PinkPop. Het kan allemaal op Flevo.
Henkie zei het al eerder: Aan de vrucht herken je de boom. Met Christus willen leven is ook met Christus willen wandelen (Galaten 5:25). Maar de meeste (gelukkig niet allemaal) Flevogangers willen wel de lusten (evangelie), maar niet de lasten (de wet) van het christendom.
En wat betreft het geld voor Flevo. Die 90 euro investeren in een lekker feest voor jezelf lijkt me niet bepaald een vergelijking met een collecte in de kerk.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
24. HENKIE | 25.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Laura,
je zei:
ZITAT:
jammer dat hier zoveel kritiek wordt gegeven over erg kleine dingen zoals een zanger die vloekt.
Daar mag ik toch uit concluderen dat je het niet zo erg vindt.
ZITAT:
ik wil alleen even aangeven dat er een discussie gaat over het vloeken van een zanger. dat gaat toch niet echt over het hele flevogebeuren? iemand heeft daar dat intervieuw over zitten tikken op de website, en misschien zag juist die persoon er het kwade niet van in. dat is misschien ook een vrijwilliger geweest.
Er zijn veel meer voorbeelden genoemd.
Denk je trouwens dat de organisatie dit artikel niet eerst controleerd of desnoods later naleest? Ze weten gewoon dat dit er staat en men vindt het niet erg. Het is een schande. Zoals al gezegd, de verantwoordelijkheid voor dit festival zijn ze niet waard.
ZITAT:
nou, ik geloof zeker dat het world trade center er niet meer is. zo geloof jij ook dat het flevofestival heeft plaatsgevonden. maar ook al kijk jij 1000 websites en plaatjes en videobeelden en wat dan nog van de ramp, dan zul je nog steeds niet voelen wat die mensen meemaakten. en zo kan jij ook niet voelen wat er op het festival is gebeurd. gewoon omdat je er niet bij was.
Ik begrijp dat je wat moet voelen om te kunnen oordelen.
Mogen de mensen die op Flevo waren en niets voelden, dus ook niet oordelen?
Voel je alleen wat ,als je daar met zijn allen staat en niet als je thuis een spreker hoort of een artiest ziet? Raar, want als het zo enorm tot eer van God was dan zou ik dat toch ook hier moeten voelen.
Ook wil ik nog een opmerking maken over het 'voelen en ervaren' in een groepsgebeuren. Dat hoor ik mensen met andere geloven ook vaak zeggen. Bovendien is het een feit dat er iets vreemds met mensen gebeurd wanneer ze in een grote groep zijn. Bekend zijn de opruiende spreekbeurten van Hitler die zelfs mensen meekreeg die niets van zijn gedachtengoed moesten hebben. Onder invloed van muziek kun je ook zulke ervaringen krijgen.
dat gevoel van jullie, kan ik alleen uitleggen als een goed gevoel van samen zijn, waarbij je een aantal dagen met soortgenoten samen bent. Je heb een paar dagen vrij, doet waar je zin in hebt en luistert naar muziek die je mooi vindt.
ZITAT:
ten laatste, kan iemand me vertellen wat een discussie is, want naar mijn idee is dit geen discussie. er is denk ik geen sprake van dat de niet-flevogangers open staan voor een aanpassing in hun mening. dat is toch het belangrijjkste in een discussie?
Ik sta JUIST open voor jullie mening!! Ik wil horen hoe jullie denken en waarom je dit normaal vindt. Hoe kun je daarheen gaan zonder tegen Gods Woord in te gaan??! Als jullie me kunnen overtuigen, sta ik volgend jaar naast jullie op Flevo.
Tot dusver heb ik alleen nog niets gehoord wat vóór dat festival pleit. Ook is er nog geen van mijn argumenten onderuit gehaald.(dat is de bedoeling van een discussie
-----
Uhh Ohh
( \_/ ) /
***(*_* ) * * *
(")_(")
——————————————————————————
25. JOHANNES1 | 25.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
citaat sweap: dan voel je dat God op dat moment blij is over al die mensen...over die mensen die wel tijd voor Hem vrijmaken.
nog een citaat van sweap: allereerst wil ik zeggen dat ik het erg jammer vind dat jullie mensen, in dit geval Flevogangers zonder pardon de grond in stampen.
sweap wat doe jij dan? jij trapt de mensen die niet naar flevo gaan gelijk de grond in.
en wie zegt jou dat wij geen tijd vrijmaken voor Hem???
kijk eerst naar jezelf voordat je een ander veroordeelt
-----
welkom op deze avond
——————————————————————————
26. FBI | 25.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
ZITAT:
en dan nog 90 euro ervoor betalen ook. je zal het maar voor God over hebben he.
KOmt die 90 euro werkelijk bij God terecht of in de zak van de organisatie, bands e.d.?
Gooi dan 90 euro in de collectezak. Je kunt mij niet wjismaken dat je dat betaald met de gedachte dit gaat naar God. Maar wel om entreebewijs te hebben en dus in feite uit eigen belang
——————————————————————————
27. OMEGA | 25.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Dat is dus precies wat ik bedoel FBI.
Er is nog iets recht te zetten. Als de indruk ontstaat bij Flevogangers dat wij ze "de grond in willen trappen" dan is dat hiermee weggenomen. Het gaat niet om mensen, maar om zaken die onbijbels zijn.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
28. BUTTERFLY | 26.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
de titel van de topic kan beter. Oordelen, weg ermee!!!! Ik ben er zelf nog nooit geweest dus ik ga er ook niets over zeggen! Ik weet wel als je echt een goed beeld van zoiets wilt krijgen dan moet je er naar toegaan!!
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human
[EDITIERT: butterfly, 26.Aug.2002]
——————————————————————————
29. OMEGA | 27.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Die uitdaging neem ik aan, ook wat betreft de EO-jongerendag.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
30. SURFER | 27.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Moet je perse ergens geweest zijn om er een oordeel over te mogen hebben?
ik ben ook nog nooit in bv een nachtclub geweest. Toch heb ik er wel een mening over.
De meerwaarde van Flevo voor een christen is me onduidelijk. Het lijkt me gewoon te gaan om de muziek en de kick. Prima hoor, maar dan kun je God er beter buiten laten.
Het lijkt me trouwens heel moeilijk om op zo'n festival met God bezig te zijn, er is zo ontzettend veel afleiding. Als je Gods zoekt, dan kun je beter de stilte opzoeken, denk ik.
——————————————————————————
31. OMEGA | 27.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Je hebt volkomen gelijk Surfer, maar het wordt tijd om een eind te maken aan dit gelegenheidsargument van voorstanders van Flevo. Bovendien zorgen we dan voor bewijsmateriaal.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
32. SWEAP | 27.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
de stilte opzoeken surfer? hmmm, kan ook op FLevo hoor... meer dan 1000 jongeren binnen 5 seconden stil. onder een preek, onder gebed, of onder zelf in te vullen tijd. das echt gaaf hoor, ze vragen om stilte en in no-time is het ook echt stil!! en omega, gaaf, ik zie je op de EO-jongerendag! goeie instelling, dan mag je het van mij afkraken ja. maar dan oordeel je van jezelf, en ben je niet beïnvloed.
Grtz Jacoline
-----
listen to your heart.... there's nothing else you can do!
——————————————————————————
33. WILKO | 28.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Gaaf man, kicke, cool, vet zeg, heftig
——————————————————————————
34. NAPOLEON | 28.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Listen to your heart.... There's nothing else you can do
Listen to God.... There's nothing else you need to do
-----
just because you're paranoïde, doesn't mean they aren't out to get you
——————————————————————————
35. KLAAS | 30.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Als frequent Flevo-ganger kan ik me in deze discussie uiteraard niet afzijdig houden. Toch heb ik lang getwijfeld of ik me er wel in moest mengen. Ik vind de discussie nl. nogal onzinnig. Een echte discussie kun je het m.i. n.l. niet noemen. Het lijkt me meer een mogelijkheid om je grieven tegen iets, waar je sowieso al op tegen was, nog eens te verwoorden. Ik vraag me dan ook af wat het doel is van diegenen die zich hier afzetten tegen Flevo. Want laten we eerlijk zijn, voor het overgrote deel is alleen het feit dat daar gospelmuziek gedraaid wordt al reden genoeg om het festival verwerpelijk te vinden. Maar daarover mag blijkbaar niet gediscussieerd worden omdat argumenten vaak persoonlijk zijn en niet keihard.
Voor een echte discussie is het onderwerp ook veel te breed. Er komen zaken aan de orden die een hele discussie op zich waard zijn en die lastig in het kader van Flevo besproken kunnen worden. Het lijkt me, dat wanneer je de basis van het festival al niet OK vindt, het weinig zin heeft te discussiëren over de andere zaken die je niet aanstaan. Het lijkt me dan ook veel zinvoller die discussie over muziek eens goed inhoudelijk te voeren. Dat ga ik hier niet nog eens overdoen, maar daarvoor verwijs ik je naar m'n laatste topic daarover. Het lijkt me erg zinvol dat binnen reformatorisch Nederland de discussie over de zin en onzin van kunst eens goed gevoerd zou worden.
Zonder verder uit te weiden over muziek wil ik wel nog één ding aangeven (voor ik overga naar de bezwaren). ALS Henkie gelijk heeft en de argumenten voor en tegen gospelmuziek persoonlijk en niet keihard zijn, dan geldt volgens mij wat Paulus schreef, nl dat een ieder in z'n eigen geweten overtuigd moet zijn van datgene wat hij doet. Romeinen 14 lijkt me dan een schriftgedeelte waar veel uit te leren valt. In ieder geval lijkt me de manier waarop hier over medechristenen gesproken wordt, niet in overeenstemming met wat Paulus daar schrijft.
Ik zal proberen kort in te gaan op de verschillende bezwaren. Niet omdat ik het idee heb mensen te kunnen overtuigen, maar ik voel wel de behoeft om e.e.a. een beetje in perspectief te zetten.
De zondag als fetsivaldag
De zondag is net als muziek een onderwerp waar door christenen heel verschillend over wordt gedacht. Henkie spreekt van een gebod op de zondagsheiliging. Bij mijn weten wordt zo'n gebod niet gegeven in de bijbel. De 10 geboden roepen op de sabbat te heiligen. Natuurlijk is er een relatie tussen de zondag en de sabbat, maar hoe die relatie precies is, daarover verschillen de meningen. Dit lijkt me dan ook typisch zo'n onderwerp waar je een hele discussie over kunt opzetten.
Kritiek op artiesten
Vooral Neil van de band Steve moet het ontgelden. Zijn uitspraken zo lezend, lijkt me die kritiek ook grotendeels terecht. Niet dat ik denk dat je God niet al dansend (en dus kontwiegend) kunt loven, maar omdat, blijkens Neils uitspraken, zijn prioriteiten niet helemaal de juiste zijn. Hij lijkt er erg van te genieten om sexy gevonden te worden en zijn taalgebruik is uiterst ongelukkig. ('Damn' op zich is trouwens geen vloek. C.S. Lewis vertelt dat hij ook eens aangesproken is op het gebruik van dat woord, maar legt ook uit waarom dat volgens hem niet verkeerd was). Als zijn roeping inderdaad een oprechte is heeft hij absoluut betere coaching nodig. Uit de geciteerde teksten krijg ik trouwens het vermoeden dat de schrijver van het verslag ook zo z'n vragen had bij Neils uitlatingen en gedrag.
Drankgebruik
Me dunkt dat je een gebeurtenis niet af moet rekenen op het gedrag van een bepaalde groep bezoekers. (We rekenen een kerkdienst toch ook niet af op het gedrag van de jongelui op de achterste bank?) Er zullen absoluut bezoekers van Flevo zijn die te veel drinken. Ik denk ook niet dat er iemand is die dat goed zal willen praten. Wel moet er op gewezen worden dat het om een kleine groep gaat die zich op deze wijze misdraagt en dat dat de eigen verantwoordelijkheid is van die personen. Relatieve verkoopcijfers van winkeliers zeggen me ook niet zo veel. Als er van de 10.000 bezoekers een kwart 2 pilsjes per dag drinkt, zijn dit al gauw 15.000 pilsjes over 3 dagen. Geen wonder dat een winkelier dat merkt. Op het festivalterrein is alcohol overigens uberhaupt verboden. Dat lijkt me meer over het doel van het festival te zeggen dan Omega's opmerkingen.
Seculiere muziek
Als gospelmuziek al fout is kan ik me voorstellen dat je seculiere muziek een gruwel vindt. Ik begin er dan ook niet eens aan om dat te verdedigen (al geloof ik dat dat prima kan). Nogmaals zou ik er op willen wijzen dat een bezinning op het doel en de rol van kunst hierin veel zou kunnen betekenen.
Wat betreft het uitnodigen van seculiere benads voor Flevo ben ik te weinig van de ontwikkelingen op de hoogte. Wat wordt er precies bedoeld met die seculiere bands? Zijn dat bands die echt niets met het christelijke geloof hebben of gaat het om artiesten (zoals 16 Horsepower) die niet in het christelijke circuitje meedraaien? Dat laatste kan ik me goed voorstellen; het eerste lijkt me voor ene festival als Flevo nogal onzinngig. Als je die artiesten wilt horen zijn er wel andere mogelijkheden.
Kritiek op Flevo
Het lijkt me onzin te stellen dat Flevogangers niet tegen kritiek kunnen. Het moet echter wel gaan om gefundeerde kritiek. Als duidelijk is dat iets tegen Gods woord in gaat dient dit gewoon veroordeeld te worden. We moeten echter niet uit het oog verliezen dat de verschillen tussen christenen zo groot zijn, dat wat voor de één onacceptabel is, voor de ander middel kan zijn om God te eren. Zo zwart-wit als de kritiek hier geuit wordt, is de werkelijkheid zelden.
Groet,
Klaas
-----
"Quidquid latine dictum sit, altum videtur."
——————————————————————————
36. HENKIE | 01.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
ZITAT:
Een echte discussie kun je het m.i. n.l. niet noemen.
Dit is waar. Ik geef argumenten en men reageert hier niet op. (je bent de eerste na ongeveer 30 posts hier en op flevo)
ZITAT:
Ik vraag me dan ook af wat het doel is van diegenen die zich hier afzetten tegen Flevo.
Doel is simpel: de bijbelse verantwoording van de flevo-gangers voor dit festival te horen. Ik wil horen waarom men vindt dat dit mag.
ZITAT:
Want laten we eerlijk zijn, voor het overgrote deel is alleen het feit dat daar gospelmuziek gedraaid wordt al reden genoeg om het festival verwerpelijk te vinden. Maar daarover mag blijkbaar niet gediscussieerd worden omdat argumenten vaak persoonlijk zijn en niet keihard.
Het gaat me niet om de muziek, ik heb een aantal dingen gelezen, gezien en gehoord waarbij de muziek in het niet valt. Bovendien zou het erbij betrekken van de muziek alleen maar afleiden van de discussie. Ik geloof best dat jullie een aantal argumenten hebben vóór die muziek maar als die discussie wegvalt dan blijft het akelig stil. Ik wil die discussie best ergens anders voeren hoor.
ZITAT:
De zondag is net als muziek een onderwerp waar door christenen heel verschillend over wordt gedacht. Henkie spreekt van een gebod op de zondagsheiliging. Bij mijn weten wordt zo'n gebod niet gegeven in de bijbel. De 10 geboden roepen op de sabbat te heiligen. Natuurlijk is er een relatie tussen de zondag en de sabbat, maar hoe die relatie precies is, daarover verschillen de meningen. Dit lijkt me dan ook typisch zo'n onderwerp waar je een hele discussie over kunt opzetten.
Als je de sabbath niet gelijk stelt aan de zondag/rustdag, zijn we inderdaad snel uitgepraat. Dan kan dit allemaal op de zondag. Dit is trouwens een nieuw gezichtspunt voor me. Ik weet dat de joden er iets anders over denken, maar dit ken ik niet. Ook krijg ik niet de indruk dat dit nu zo'n breedgedragen opvatting is. Misschien kan je je eens afvragen waarom dit zo is en of 2000 jaar christendom het dan verkeerd zag (zou God deze dwaling zo lang toelaten?) Uit de reacties kreeg ik de indruk dat men de zondag wel als sabbath ziet maar dat men die graag op hun eigen manier invult. En daar wil ik heen: men gaat zitten strepen en toevoegen in de bijbel en daar kom ik tegen in opstand.
ZITAT:
Het lijkt me onzin te stellen dat Flevogangers niet tegen kritiek kunnen. Het moet echter wel gaan om gefundeerde kritiek.
Ik roep toch niet zomaar iets? Overal staat toch bij waarom ik zo denk en waar dat op gebasseerd is? Wat wil men nog meer?? Ik denk dat het komt omdat de verantwoording direct uit hun eigen gedachten komt en nergens op gebasseerd is.
ZITAT:
Als duidelijk is dat iets tegen Gods woord in gaat dient dit gewoon veroordeeld te worden. We moeten echter niet uit het oog verliezen dat de verschillen tussen christenen zo groot zijn, dat wat voor de één onacceptabel is, voor de ander middel kan zijn om God te eren.
Ik denk dat het probleem bij het ruime geweten van sommige christen ligt. Men probeert wat krom is recht te praten en een uitleg te zoeken die het best in zijn of haar straatje past. Het verschil mag groot zijn, maar dan wel in overeenstemming met Gods Woord. Het moge duidelijk zijn dat men net zo lang kan draaien en keren zodat het in hún ogen wel klopt.
Wat voor de één onacceptabel is, kan voor de ander middel zijn om God te eren? Dat kan voor die de betreffende persoon misschien zo zijn, maar het gaat er om wat God ervan vindt. Daar heb ik op zijn zachtst gezegd grote twijfels over.
-----
Uhh Ohh
( \_/ ) /
***(*_* ) * * *
(")_(")
——————————————————————————
37. OMEGA | 01.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Citaat:
"Het lijkt me meer een mogelijkheid om je grieven tegen iets, waar je sowieso al op tegen was, nog eens te verwoorden."
Antwoord: Het gaat niet om het festival op zich, maar het gedrag van diverse bezoekers en de anti-christelijke aspecten (ik ga daar straks dieper op in) die je bij ieder Flevo-festival ziet terugkeren. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat een andere opzet en andere organisator(en) er een christelijke bijeenkomst van kunnen maken.
Citaat:
"Want laten we eerlijk zijn, voor het overgrote deel is alleen het feit dat daar gospelmuziek gedraaid wordt al reden genoeg om het festival verwerpelijk te vinden."
Antwoord: Ik denk dat je met deze uitspraak veel bezwaarden onrecht aan doet. Ongetwijfeld zullen er wel mensen zijn die er zo over denken. Maar persoonlijk vind ik gospelmzuziek niet verwerpelijk, hoewel ik sommige uit de wereld geraapte muziekstijlen als b.v. metal, house en hardrock niet vind passen om God te loven en te prijzen. Maar dat is een andere discussie op een andere plek.
Citaat:
"Romeinen 14 lijkt me dan een schriftgedeelte waar veel uit te leren valt. In ieder geval lijkt me de manier waarop hier over medechristenen gesproken wordt, niet in overeenstemming met wat Paulus daar schrijft."
Antwoord: Wanneer is iemand een christen? Volgens mij als leer en leven in overeenstemming zijn met Gods Woord, waarbij er natuurlijk altijd nuances zijn aan te brengen. Is iemand een christen als hij op zondag koopt of verkoopt, zeg maar handelt? Is iemand christen als hij vloekt of dat goedpraat? Is iemand christen als hij zich vol laat lopen met alcohol, xtc gebruikt of zich te buiten gaat aan sex buiten het huwelijk? Is iemand christen als hij vindt dat er minder gospel en meer seculiere muziek op Flevo gespeeld moet worden? Is iemand christen als hij in de Holy Dance Palace bij de muziek en teksten van Queen (Satanisten bij uitstek) lekker uit z'n dak gaat? Ook dit alles is Flevo.
Natuurlijk zijn christenen niet zonder zonde. Maar wie willens en wetens dit soort dingen zoekt of goedpraat is een anti-christen. Dat zeg ik niet, maar dat zegt de Bijbel.
In de discussie met Flevobezoekers valt het mij op -en ook Henkie constateert dat- dat men weigert op argumenten in te gaan. Zodra je met de Bijbel aankomt, en dat is voor mij het richtsnoer, geeft men niet thuis. Het enige tegenargument is dan dat je een Farizeeër bent. Maar wet en evangelie staan niet los van elkaar. Dat is onmogelijk. Zelfs het evangelie komt er bekaaid af op Flevo.
Citaat:
"De zondag is net als muziek een onderwerp waar door christenen heel verschillend over wordt gedacht. Henkie spreekt van een gebod op de zondagsheiliging. Bij mijn weten wordt zo'n gebod niet gegeven in de bijbel. De 10 geboden roepen op de sabbat te heiligen. Natuurlijk is er een relatie tussen de zondag en de sabbat, maar hoe die relatie precies is, daarover verschillen de meningen. Dit lijkt me dan ook typisch zo'n onderwerp waar je een hele discussie over kunt opzetten."
Antwoord: Dit is een dooddoener bij uitstek. Ik ben benieuwd op welke dag de Sabbat dan wel gevierd moet worden. Volgens Flevo blijkbaar op geen enkele dag, want een rustdag is er niet geweest. De Bijbel spreekt echter van zes dagen arbeiden en één dag rusten. Kenmerk van rustdag is dat er o.m. niet gewerkt en dus ook niet gehandeld wordt.
Citaat:
"Me dunkt dat je een gebeurtenis niet af moet rekenen op het gedrag van een bepaalde groep bezoekers. (We rekenen een kerkdienst toch ook niet af op het gedrag van de jongelui op de achterste bank?)."
Antwoord: Een groep die zich zo openlijk misdraagt dient gewoon verwijderd te worden. Het is een schande voor het festival en bezorgt Flevo mede daardoor een slechte naam. Helaas is er bij mijn weten niemand die deze gasten tot de orde heeft geroepen. Je trekt een vergelijking met de achterste bank in de kerk. Onterecht m.i. Deze jongeren wordt wel degelijk op hun gedrag gewezen door dominee of kerkenraad. En als dat niet gebeurt mag je daar ook de dienst op af rekenen.
Citaat:
"Wat betreft het uitnodigen van seculiere bands voor Flevo ben ik te weinig van de ontwikkelingen op de hoogte. Wat wordt er precies bedoeld met die seculiere bands? Zijn dat bands die echt niets met het christelijke geloof hebben of gaat het om artiesten (zoals 16 Horsepower) die niet in het christelijke circuitje meedraaien? Dat laatste kan ik me goed voorstellen; het eerste lijkt me voor ene festival als Flevo nogal onzinngig. Als je die artiesten wilt horen zijn er wel andere mogelijkheden."
Antwoord: De organisatie en een groot deel van de bezoekers wil graag meer seculiere bands, dus inderdaad muziekgroepen die niets met het christelijk geloof te maken hebben. Argument is dat je op deze wijze meer bezoekers trekt die je dan met Jezus Christus in aanraking kunt brengen. Behalve dat hier nogal wat op af te dingen is, is de ware reden volgens mij dat de bands uit het christelijke circuit kwalitatief minder worden gevonden. En zo krijgt de wereld nog meer greep op Flevo.
Citaat:
"We moeten echter niet uit het oog verliezen dat de verschillen tussen christenen zo groot zijn, dat wat voor de één onacceptabel is, voor de ander middel kan zijn om God te eren."
Antwoord: Dat is waar, maar richtsnoer dient Gods Woord te zijn. Wat volgens de Bijbel krom is, kun je niet recht praten. En dat is nu juist wat de organisatie en diverse Flevogangers doen. Zie de voorbeelden hier boven.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
38. KLAAS | 02.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Henkie en Omega,
Ik zal proberen in 1 bericht op jullie reakties in te gaan. Citaten van Henkie geef ik aan met een H en die van Omega met een O.
H: Dit is waar. Ik geef argumenten en men reageert hier niet op. (je bent de eerste na ongeveer 30 posts hier en op flevo)
Ik doelde niet zozeer op het gebrek aan reakties maar op de houding van de bezwaarden. Als je iets ter discussie wilt stellen is de houding waarmee je dat doet van belang. Door een veroordelende houding schiet de 'tegenpartij' al gauw in de verdediging. Dat levert zelden een goede discussie op.
H: Ik wil horen waarom men vindt dat dit mag.
Als je dat wilt weten, moet je het gewoon vragen en niet een veroordelende holier-than-thou-houding aannemen.
H: Als je de sabbath niet gelijk stelt aan de zondag/rustdag, zijn we inderdaad snel uitgepraat.
Het lijkt me onzin de sabbat gelijk te stellen aan de zondag. Dat is een gedachte die m.i. door geen enkele zichzelf respecterende theoloog gehuldigd wordt. Als je het dan hebt over het bijbels funderen van wat goed en fout is, daag ik je uit jouw stelling te onderbouwen met bijbelteksten.
In de vroege kerk is men op een gegeven moment de zondag gaan vieren i.p.v. de sabbat te onderhouden. De redenen daarvoor zijn niet helemaal eenduidig. Bij de een ligt de nadruk op het vieren (van de opstanding) bij de ander is de zondag de NT voortzetting van de sabbat. Het op bijna farizeïsche wijze toepassen van sabbatsvoorschriften op de zondag, is allesbehalve een algemeen aanvaard gegeven. Kijk maar eens hoe in de ons omringende landen de zondag gevierd wordt. Maar ook in eigen land zijn de verschillen groot. De invulling van de zondag door evangelischen verschilt wezenlijk van die van reformatorischen.
H: Misschien kan je je eens afvragen waarom dit zo is en of 2000 jaar christendom het dan verkeerd zag (zou God deze dwaling zo lang toelaten?)
De manier waarop de zondag in refo-kringen 'gevierd' wordt is absoluut geen 2000 jaar oud.
H: En daar wil ik heen: men gaat zitten strepen en toevoegen in de bijbel en daar kom ik tegen in opstand.
Volgens mij is het nog maar de vraag wie er nou daadwérkelijk zaken toevoegd...
H: Ik roep toch niet zomaar iets? Overal staat toch bij waarom ik zo denk en waar dat op gebasseerd is?
Laat me niet lachen Henk. Je kritiek is niet bijzonder gefundeerd. Iedereen kan roepen dat iets, wat hem of haar niet aanstaat niet bijbels is, maar dat is wel erg simpel. Als dat al beargumenteerde kritiek is...
H: Ik denk dat het komt omdat de verantwoording direct uit hun eigen gedachten komt en nergens op gebasseerd is.
Jij denkt, roept en oordeelt m.i. veel te veel zonder werkelijk naar het verhaal van de ander te willen luisteren. Een trekje dat ik elders ook al bij je signaleerde...
Jij: Ik denk dat het probleem bij het ruime geweten van sommige christen ligt. Men probeert wat krom is recht te praten en een uitleg te zoeken die het best in zijn of haar straatje past.
Ik raad je nogmaals aan Rom. 14 te lezen (en 1 Kor. 8 und 10). Daar gaat het ook over mensen met een ruim en minder ruim geweten. Van mij mag je alles vragen en ter discussie stellen, maar laten we dat dan wel doen vanuit een bijbelse grondhouding.
H: Het verschil mag groot zijn, maar dan wel in overeenstemming met Gods Woord.
Als heel simpel is aan te tonen dat iets tegen Gods geboden in gaat dan lijkt me ook dat zelfs het Flevo-publiek dat wel wil accepteren.
H: Wat voor de één onacceptabel is, kan voor de ander middel zijn om God te eren? Dat kan voor die de betreffende persoon misschien zo zijn, maar het gaat er om wat God ervan vindt.
Juist, het gaat erom wat Hij ervan vindt. Maar evenmin als ik, heb jij Zijn waarheid in pacht. Laten we Zijn woord bestuderen om te zien wat wel en niet door de beugel kan. DAT lijkt me het enige zinnige dat we hier kunnen doen.
O: Ik denk dat je met deze uitspraak veel bezwaarden onrecht aan doet. Ongetwijfeld zullen er wel mensen zijn die er zo over denken. Maar persoonlijk vind ik gospelmzuziek niet verwerpelijk, hoewel ik sommige uit de wereld geraapte muziekstijlen als b.v. metal, house en hardrock niet vind passen om God te loven en te prijzen.
Maar die 'uit de wereld geraapte muziekstijlen' zijn dermate verbonden met Flevo dat mijn stelling wat dat betreft gewoon blijft staan.
O: Wanneer is iemand een christen? Volgens mij als leer en leven in overeenstemming zijn met Gods Woord, waarbij er natuurlijk altijd nuances zijn aan te brengen.
Veel van de Flevo-bezoekers claimen in ieder geval christen te zijn. Als deze mensen in jouw ogen zondigen kan dat beteken dat het christenen zijn die zondigen of dat het christenen zijn met een ruimer geweten. Voor dat je daar iets over kunt zeggen dien je in ieder geval eerst met ze in gesprek te gaan om uit te vinden welke van de twee het geval is.
O: In de discussie met Flevobezoekers valt het mij op -en ook Henkie constateert dat- dat men weigert op argumenten in te gaan. Zodra je met de Bijbel aankomt, en dat is voor mij het richtsnoer, geeft men niet thuis.
Ik vind dat ook jammer, vandaar dat ik ook maar even van me laat horen. Je kunt toch moeilijk zeggen dat ik m'n mening niet bijbels wil onderbouwen, nietwaar?
O: Zelfs het evangelie komt er bekaaid af op Flevo.
Ik kan uit ervaring zeggen dat dat sterk meevalt.
O: Een groep die zich zo openlijk misdraagt dient gewoon verwijderd te worden.
Zoals gezegd kom je met alcohol het festivalterrein niet op. Daarnaast kan ik je verzekeren dat openbare dronkenschap (zoals je dat op andere festivals wel tegenkomt) op Flevo niet aan de orde is. Jongeren die zich wel misdragen worden daar ook wel degelijk op aangesproken.
O: Het is een schande voor het festival en bezorgt Flevo mede daardoor een slechte naam.
Die slechte naam wordt volgens mij eerder veroorzaakt door verhalen over drankmisbruik e.d.
O: De organisatie en een groot deel van de bezoekers wil graag meer seculiere bands, dus inderdaad muziekgroepen die niets met het christelijk geloof te maken hebben. Argument is dat je op deze wijze meer bezoekers trekt die je dan met Jezus Christus in aanraking kunt brengen.
Als dat inderdaad de gedachte is (wat ik dus niet kan beoordelen) lijkt me dat niet erg zinvol. Ik heb trouwens even op het Flevoforum gekeken en ik moet zeggen dat de overgrote meerderheid tegen seculiere muziek op Flevo lijkt te zijn. Het valt me wel op dat jullie steeds minderheidsstandpunten aangrijpen om het hele festival op te beoordelen.
O: Dat is waar, maar richtsnoer dient Gods Woord te zijn. Wat volgens de Bijbel krom is, kun je niet recht praten. En dat is nu juist wat de organisatie en diverse Flevogangers doen.
Ik heb de organisatie hier nog niets mee zien delen, dus die informatie mis ik even. Wat betreft die Flevo-gangers: je hebt er nu één gevonden die wél een inhoudelijke discussie wil voeren. Kom maar op dus...
Groet,
Klaas
PS Hierbij de link naar een interessant artikel over het sabbatsvraagstuk in de vroege kerk.
http://www.apologetiek.nl/artikelen/rel ... de_dag.htm
-----
"Quidquid latine dictum sit, altum videtur."
——————————————————————————
39. OMEGA | 02.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hoi Klaas,
Als ik het goed heb begrepen dan heb je het niet zo op de zondagsheiliging zoals die in reformatorisch Nederland (met al zijn nuances) gebruikelijk is. Niet helemaal duidelijk is welke grenzen jij hanteert als het gaat om de zondag (of welke rustdag dan ook). Mag je werken op zondag volgens jou (behoudens dan de werken der noodzakelijkheid)? En hoe beoordeel je dan het kopen en verkopen op Flevo tijdens de zondag?
Citaat:
"Maar die 'uit de wereld geraapte muziekstijlen' zijn dermate verbonden met Flevo dat mijn stelling wat dat betreft gewoon blijft staan."
Antwoord: Welke stelling dat is, is mij niet helemaal duidelijk, of het zou de volgende moeten zijn: "Als gospelmuziek al fout is kan ik me voorstellen dat je seculiere muziek een gruwel vindt."
En daarvan maakte ik al duidelijk dat je vooronderstelling onjuist is. Het gaat om bepaalde stijlen die m.i. niet geschikt zijn voor evangelieverkondiging. In een andere discussie heb ik al aangegeven waarom. Dat er op Flevo met genoegen gebruik van wordt gemaakt, zegt dan ook voldoende over de ware doelstelling van het feest. En dat is bepaald niet evangelisatie.
Citaat:
"Veel van de Flevo-bezoekers claimen in ieder geval christen te zijn. Als deze mensen in jouw ogen zondigen kan dat beteken dat het christenen zijn die zondigen of dat het christenen zijn met een ruimer geweten. Voor dat je daar iets over kunt zeggen dien je in ieder geval eerst met ze in gesprek te gaan om uit te vinden welke van de twee het geval is."
Antwoord: Er is nog een derde optie: ze zeggen christen te zijn, maar zijn het niet. Wat evangelische en reformatorische christenen bindt is in ieder geval de overtuiging dat de bijbel van kaft tot kaft op waarheid berust, dat we vergeving van onze zonde nodig hebben, dat we dagelijks zondigen en dat Christus het voorbeeld moet zijn in ons dagelijk leven. Welnu, bezoekers die willens en wetens en met plezier zich bezondigen aan de zaken die ik in mijn vorige bijdrage heb genoemd, zijn wat de bijbel betreft anti-christenen. En ik kan me niet voorstellen dat evangelische christenen het daar niet mee eens zijn.
Wat ik in ieder geval wel prettig vind is dat je bereid bent de discussie aan te gaan en niet te reageren met losse nietszeggende kreten, zoals andere Flevogangers, ja zelfs organisatoren/sprekers.
Citaat:
"Die slechte naam wordt volgens mij eerder veroorzaakt door verhalen over drankmisbruik e.d."
Antwoord: De slechte verhalen worden veroorzaakt door gebeurtenissen zoals ik heb beschreven in mijn vorige bijdrage. Het zijn overigens samengevatte opmerkingen van Flevobezoekers, die zo eerlijk waren om bepaalde misstanden niet te ontkennen.
Citaat:
"Ik heb trouwens even op het Flevoforum gekeken en ik moet zeggen dat de overgrote meerderheid tegen seculiere muziek op Flevo lijkt te zijn. Het valt me wel op dat jullie steeds minderheidsstandpunten aangrijpen om het hele festival op te beoordelen."
Antwoord: Je brengt de juiste nuance aan met het woord "lijkt". Ik krijg de indruk dat die "overgrote meerderheid" behoorlijk tegenvalt. Als bovendien één van de belangrijkste sprekers op Flevo een pleidooi houdt om de satanist Alice Cooper een volgende keer te laten spelen op het festival, dan begrijp je dat ik moeite had om mijn ogen te geloven. Ik heb de tekst dan voor alle zekerheid een aantal keren overgelezen. Misschien dat je nu door hebt waarom Flevo zo'n slechte naam heeft.
-----
Alius aliud dicit.
——————————————————————————
40. KLAAS | 03.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hoi Omega,
Jij: Als ik het goed heb begrepen dan heb je het niet zo op de zondagsheiliging zoals die in reformatorisch Nederland (met al zijn nuances) gebruikelijk is.
'Ik heb het er niet zo op' klinkt nogal negatief, vind ik. Ik geloof niet dat God van ons vraagt de zondag op die manier in te vullen. En om nou te doen alsof dat de enige manier is waarop (oprechte) christenen de zondag menen in te moeten vullen lijkt me nogal absurd.
Jij: Niet helemaal duidelijk is welke grenzen jij hanteert als het gaat om de zondag (of welke rustdag dan ook).
Ik ben bang dat we, als ik hier verder op in ga, de link met de bezwaren tegen Flevo verliezen. Ik wil met alle plezier hierover een discussie voeren, maar dan graag in een apart onderwerp. Ik begrijp dat de zondagsheiliging voor jou een legitiem kritiekpunt is tegen Flevo, maar het is niet je enige.
Ik: Maar die 'uit de wereld geraapte muziekstijlen' zijn dermate verbonden met Flevo dat mijn stelling wat dat betreft gewoon blijft staan.
Jij: Welke stelling dat is, is mij niet helemaal duidelijk,
De stelling dat, als je het met de gedraaide / gespeelde muziek niet eens bent je het nooit met Flevo eens zult worden.
Jij: Dat er op Flevo met genoegen gebruik van wordt gemaakt, zegt dan ook voldoende over de ware doelstelling van het feest.
Hier maak je een denkfout. Stel dat die muziekstijlen inderdaad fout zijn, maar de organisatie van Flevo weet of gelooft dat niet. In zo'n geval kan de doelstelling nog wel juist zijn, maar kun je kritiek hebben op de manier waarop men die doelstelling wil bereiken. In jouw voorstelling ga je ervan uit dat de Flevo-organisatie doelbewust de boel voorliegt. Dat lijkt me een zware aantijging die je wel zou moeten onderbouwen. Mits je natuurlijk de voorkeur geeft aan eenvoudige one-liners.
Jij: Er is nog een derde optie: ze zeggen christen te zijn, maar zijn het niet.
Dat kan inderdaad ook. Maar om te kunnen beoordelen welke van de drie opties juist is, dien je toch echt in gesprek te gaan met de betreffende personen. Tenzij het voltallige Flevo-publiek stoned, dronken en onder veel gevloek wilde orgies houdt natuurlijk... Maar ik geloof niet dat dat het geval is, wel?
Jij: Welnu, bezoekers die willens en wetens en met plezier zich bezondigen aan de zaken die ik in mijn vorige bijdrage heb genoemd, zijn wat de bijbel betreft anti-christenen.
Ik weet even niet precies over welke zonden je het hebt, maar ik kan uit ervaring zeggen dat het hele aanzien niet zo zondig is als jij wilt laten vermoeden.
Jij: Wat ik in ieder geval wel prettig vind is dat je bereid bent de discussie aan te gaan en niet te reageren met losse nietszeggende kreten, zoals andere Flevogangers, ja zelfs organisatoren/sprekers.
Ik ben blij dat je dat prettig vindt. Ik kan de reakties van de organisatoren (waar steeds naar verwezen wordt niet vinden. Zoek ik verkeerd?
Jij: De slechte verhalen worden veroorzaakt door gebeurtenissen zoals ik heb beschreven in mijn vorige bijdrage. Het zijn overigens samengevatte opmerkingen van Flevobezoekers, die zo eerlijk waren om bepaalde misstanden niet te ontkennen.
Ik doelde specifiek op de ooggetuigeverslagen van massale dronkenschap. Waar heb je die gevonden?
Jij: Je brengt de juiste nuance aan met het woord "lijkt". Ik krijg de indruk dat die "overgrote meerderheid" behoorlijk tegenvalt.
Ik heb alle 10 of 11 pagina's doorgeworsteld (er zit bar weinig structuur in) en wat je nu beweert is ronduit uit de lucht gegrepen. Voorstanders van seculiere artiesten beklagen zich n.b. over de storm van protest die ze over zich heen krijgen. Als wilt kan ik de voor- en tegenstanders wel even turven?
Jij: Als bovendien één van de belangrijkste sprekers op Flevo een pleidooi houdt om de satanist Alice Cooper een volgende keer te laten spelen op het festival, dan begrijp je dat ik moeite had om mijn ogen te geloven.
De bedoelde spreker uit zich inderdaad nogal provocerend. Ik heb hem trouwens geen pleidooi zien voeren om satanisten op Flevo te laten spelen. Alice Cooper schijnt bekeerd te zijn en is, naar men zegt, belijdend christen geworden. Maar goed, voor je zo iemand uit zou nodigen zou je toch eerst wel van de hoed en de rand moeten weten, lijkt me. Lukraak uitnodigen is net zo dom als lukraak etiketten plakken.
Jij: Ik heb de tekst dan voor alle zekerheid een aantal keren overgelezen. Misschien dat je nu door hebt waarom Flevo zo'n slechte naam heeft.
Ja, het bevestigt mijn mening dat dat vooral door stemmingmakerij van onjuist of onvolledig geïnformeerde tegenstanders komt.
Groet,
Klaas
-----
"Quidquid latine dictum sit, altum videtur."