Kinderen God, kinderen duivel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
daatje
Mineur
Mineur
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 jan 2004 13:40
Locatie: Rijsenhout

Kinderen God, kinderen duivel

Berichtdoor daatje » 22 apr 2005 23:23

Dinsdag bij de bijbelstudie van mn studentenvereniging(alpha) liepen we tegen een tekst waar we niet uit kwamen.

Het geheel ging over kinderen van God en kinderen van de duivel
De tekst was 1 Johannes 2:28-3:10;

4 Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.

5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.

6 Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.

7 Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.

8 Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

10 Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft.

ik heb de teksten waar we niet uit kwamen dik gemaakt.
het punt is: wij doen zonde,maar zoals hier staat(zoals ik het lees dan) dat wie zonde doet uit de duivel is, en die kent God niet (enz.)

Ik heb nog wel in de kanttekeningen gekeken, maar daar werd ik ook niet veel wijzer uit.. jullie misschien?

groetjes
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

Gebruikersavatar
M@rije
Luitenant
Luitenant
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 mei 2003 12:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 apr 2005 07:21

Dit vind ik ook altijd heel moeilijk stuk. Want ook God's kinderen zondigen toch? Zo heb ik het tenminste altijd begrepen. In een ander topic is deze tekst ook weleens aan de orde gekomen, er is ook veel meningsverschil over de uitleg geloof ik.
Maar ik weet verder echt niet hoe je deze teksten moet interpreteren.
Engaged @ 07-01-2005

Gebruikersavatar
jandirk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 apr 2005 19:30
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 23 apr 2005 16:33

Ik heb me dat ook zitten afvragen, en er mee naar een andere christen gestapt. Uiteindelijk kwamen we op dit antwoord (weet niet of het klopt hoor...)

Wij zijn als mens uit de duivel geboren, dus is het onmogelijk om niet te zondigen.(8 Die de zonde doet, is uit den duivel)
Als we uit God geboren waren, dan zouden we niet zondigen, zoals Jezus, wie uit God geboren was. (9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. )

Of misschien is het anders; als we wedergeboren zijn zijn we uit God geboren, dus dat deel zondigd niet. Maar onze oude natuur is er ook nog, en dat is hetgene wat zondigd...

Maar jah ik weet het ook niet precies. Moeilijke tekst idd...
God is genadig!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2005 17:15

Daarover is hier ook het een en ander over te vinden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

André

Berichtdoor André » 23 apr 2005 20:25

Ik kan dit gedeelte in zijn geheel wel volgen bron: NBV
Kijk je kunt losse verzen gaan proberen te begrijpen, terwijl het antwoord 2 regels verderop staat is mijn bescheiden mening.
Misschien een andere grondtekst :wink:

3
1 Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken! Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook. Dat de wereld ons niet kent, komt doordat de wereld hem niet kent. 2 Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we zullen zijn is nog niet geopenbaard, maar we weten dat we aan hem gelijk zullen zijn wanneer hij zal verschijnen, want dan zien we hem zoals hij is. 3 Ieder die dit vol vertrouwen van hem verwacht maakt zich rein, zoals ook Jezus rein is. 4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 5 U weet dat Jezus verschenen is om de zonden weg te nemen; er is in hem geen zonde. 6 Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet.
7 Kinderen, laat niemand u misleiden: wie rechtvaardig leeft is een rechtvaardige, zoals ook Jezus rechtvaardig is, 8 en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de duivel teniet te doen. 9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 apr 2005 21:18

Of misschien is het anders; als we wedergeboren zijn zijn we uit God geboren, dus dat deel zondigd niet. Maar onze oude natuur is er ook nog, en dat is hetgene wat zondigd..
Dat is het antwoord..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 21:57

Raido schreef:
Of misschien is het anders; als we wedergeboren zijn zijn we uit God geboren, dus dat deel zondigd niet. Maar onze oude natuur is er ook nog, en dat is hetgene wat zondigd..
Dat is het antwoord..

yep.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 23 apr 2005 22:47

Ik vind het een nogal schizofreen antwoord. Alsof je de ene dag wedergeboren kunt zijn, en de andere niet.

Ik stel het volgende voor.
Iets kenmerkt zich als zonde omdat het de illusie geeft geluk te brengen, maar het die belofte uiteindelijk niet nakomt.
Denk aan geld, macht, etc. Dingen waar rijke christenen goed mee overweg kunnen.

Jesus noemt zichzelf: de Weg, de Waarheid, en het Leven. 3 Manieren om ons op te roepen alleen datgene te accepteren wat Werkelijkheid is, en het illusionaire van ons weg te doen.
In deze visie zegt Johannes dus: als je'in Hem' blijft zondig je niet, maar prik je door illusies heen. Door Christus wéét je dat het niet om geld, en niet om macht gaat. Als je dit eenmaal ervaren hebt, dan weet je (net als ik) waar je je geluk wél van kunt verwachten. Zoiets als een kind dat nog kan genieten van lammetjespap, maar als je eenmaal op een leeftijd bent dat je geniet van een stevige boerenkool.....wat moet je dan met lammetjespap?

jullie broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 22:54

Carl schreef:Ik vind het een nogal schizofreen antwoord. Alsof je de ene dag wedergeboren kunt zijn, en de andere niet.

Dat is onzin. Een wedergeboren mens heeft 2 naturen, een vleselijke uit Adam, en een geestelijke uit God. Die 2 staan tegenover elkaar, strijden tegen elkaar. Dat soms de vleselijke door ongeloof overwint, doet niets af aan de wedergeboorte. Als een baby geboren is, maar ziek wordt, doet dat niets af aan het feit dat hij toch geboren is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 23:05

O God! myn zwak vernieuwde geest,
voert gy somtyds by u te feest,
Gy voert my in bespiegelingen:
Gy raakt myn geest, o eeuwig God!
Gy troost myn ziele door dit lot,
Ik zal van uwe liefde zingen.

Ik leve, dog nu niet meer ik,
Myn ziel heeft van zig zelf een schrik,
Neen Christus leeft in myn geweten:
Ik leve door 't geloof alleen,
Door Jesus, die door Helsche Weên,
Verlost heeft van al Satans beten.

Maar, ag! daar blyft nog veel verdriet,
Schoon dat myn oog op Jesus ziet,
De ziele heeft veel ziele-nooden:
't Is altoos wat, dan hier dan daar,
Myn ziele werd veel kwaad gewaar,
Wie kan zyn hert ten volle dooden?

De oude mensch baart veel verdriet,
De weereld geeft myn ziele niet,
De Satan trekt myn ziele tegen:
Gryp gy myn hand, vergun my kragt,
Houd over mynen geest de wagt,
Myn ziel is tot uw heil genegen.

Uit Sions Zielsbankketten van Jacob Willemsen
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 23 apr 2005 23:26

De vergelijking met de zieke baby vind ik wat mank gaan. Een ziekte is wat anders dan een natuur. Johannes zegt heel duidelijk: 'kan' niet zondigen; dat is wat anders dan even ziek zijn.

Misschien zie je (lees: Paulus) het verkeerd, Jas.
Misschien heeft de mens niet 2 naturen, maar één natuur, waarmee hij kan kiezen om voor het goede of het kwade te gaan. Zo zegt Moses (Deuteronomium) het, zo zeggen meerdere profeten het, en zo zegt Jesus het.

De crux zit 'm erin dat we niet moeten strijden, want waar je tegen strijdt dat 'kleeft' aan je. Heb vertrouwen in God, en handel naar wat je beseft.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 23:37

Carl schreef:De vergelijking met de zieke baby vind ik wat mank gaan. Een ziekte is wat anders dan een natuur. Johannes zegt heel duidelijk: 'kan' niet zondigen; dat is wat anders dan even ziek zijn.

Misschien zie je (lees: Paulus) het verkeerd, Jas.
Misschien heeft de mens niet 2 naturen, maar één natuur, waarmee hij kan kiezen om voor het goede of het kwade te gaan. Zo zegt Moses (Deuteronomium) het, zo zeggen meerdere profeten het, en zo zegt Jesus het.

De crux zit 'm erin dat we niet moeten strijden, want waar je tegen strijdt dat 'kleeft' aan je. Heb vertrouwen in God, en handel naar wat je beseft.

je broer
Carl

Ik merk altijd dat wij grondig verschillen over de authoriteit van Paulus geschriften. Ik accepteer dat als behorend tot de van God gegeven Schrift, jij duidelijk niet. Wij kunnen dus nooit vanuit dezelfde bron over deze kwestie discussiëren en dat is moeilijk. Overigens, ook bij Joh. komen we de leer van de 2 naturen zeer duidelijk tegen. Maar die dwaalde zeker ook?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 24 apr 2005 09:07

Carl schreef:De vergelijking met de zieke baby vind ik wat mank gaan. Een ziekte is wat anders dan een natuur. Johannes zegt heel duidelijk: 'kan' niet zondigen; dat is wat anders dan even ziek zijn.

Misschien zie je (lees: Paulus) het verkeerd, Jas.
Misschien heeft de mens niet 2 naturen, maar één natuur, waarmee hij kan kiezen om voor het goede of het kwade te gaan. Zo zegt Moses (Deuteronomium) het, zo zeggen meerdere profeten het, en zo zegt Jesus

K snap het geloof k weer es niet helemaal, dus maar weer een vraagje ;)
We hebben toch eiglijk geen keuze meer om te kiezen voor het goed of het kwaad? In Adam hebben we toch al gekozen voor het kwaad? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd..

Paulus zegt in Romeinen 7:
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. 20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

Als ik Jas en dit stukje goed begrijp, dan doet de oude natuur de zonde, maar dat ben jij niet, want je bent opnieuw geboren.
Ben je opnieuw geboren dan blijf je in Hem, dus dan zondig je niet meer?
(de teksten die Daat noemde)

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 24 apr 2005 09:26

jas schreef:Ik merk altijd dat wij grondig verschillen over de authoriteit van Paulus geschriften. Ik accepteer dat als behorend tot de van God gegeven Schrift, jij duidelijk niet. Wij kunnen dus nooit vanuit dezelfde bron over deze kwestie discussiëren en dat is moeilijk. (Cut)


Paulus nam heel duidelijk afstand van Moses. Daarin gaat hij in tegen de Schrift zoals hij die zal hebben gekend. Jesus deed dat niet. Ik volg liever Jesus dan Paulus.
Ik begrijp Paulus wel want hij wilde een nieuwe godsdienst vorm geven en had daarom afstand tot zijn bron, het joodse geloof nodig.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 24 apr 2005 09:32

Mariekje88 schreef: (CUT)
Paulus zegt in Romeinen 7:
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. 20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

Als ik Jas en dit stukje goed begrijp, dan doet de oude natuur de zonde, maar dat ben jij niet, want je bent opnieuw geboren.
Ben je opnieuw geboren dan blijf je in Hem, dus dan zondig je niet meer?
(de teksten die Daat noemde)


Zie ook mijn antwoord aan Jas.
Mozes is heel duidelijk:
[b]Deuteronomium 30:11[b]
11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen.


en vers 19
19 Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen, 20 door de HEER, uw God, lief te hebben, hem te gehoorzamen en hem toegedaan te blijven.


Vwb het niet meer zondigen als je in Jesus blijft: lees svp mijn eerste reactie hierover waarbij ik het verband aangeef tussen illusie en Waarheid.
Als je eenmaal het geluk van oprechte liefde heb geproefd, dan maal je niet meer om het schijngeluk van geld.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten