geesten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 mar 2005 11:26

na je stukje gelezen te hebben Invincible, de doden die Jezus opwekte waren dus nog niet in de hemel geweest maar in het dodenrijk (de jongeling uit Nain, het dochtertje van Jairus en Lazarus) dat werpt wel ander licht daarop. Of zou Jezus nu ook nog steeds mensen willen opwekken die al in de hemel geweest zijn?

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 23 mar 2005 11:43

Ook Tabitha, Dorcas, werd opgewekt uit de dood [Hand 9:36ev] En zij was zeker wel een heilige :)
Yeshua zei niet voor niets in zeker 2 van de 3 gevallen dat de doden die Hij opwekte, sliepen. Mi was er nog geen oordeel over hen uitgesproken betreft een leven na dit leven.
..

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 mar 2005 11:52

Invincible schreef:Ook Tabitha, Dorcas, werd opgewekt uit de dood [Hand 9:36ev] En zij was zeker wel een heilige :)
Yeshua zei niet voor niets in zeker 2 van de 3 gevallen dat de doden die Hij opwekte, sliepen. Mi was er nog geen oordeel over hen uitgesproken betreft een leven na dit leven.


die andere twee was ik vergeten. :wink:

Dat is iets wat in de refo-kerken niet zo belicht wordt. mi. heb je hierin gelijk. het betekent dus niet per definitie dat ze bekeerd waren degene die werden opgewekt door Jezus. (wat dan dus wel beweerd wordt in de preek en een hele bekeringsgeschiedenis wordt dat al verteld terwijl er niks over in de Bijbel staat :roll: )

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mar 2005 12:04

Dit klopt naar mijn overtuiging sinds 30 naChr. Daarvoor kwamen de gelovigen, net als de arme Lazarus, in het dodenrijk, de zogenoemde schoot van Abraham. Ook daar had de duivel geen macht iemand weg te krijgen.
Henoch ging direct naar de hemel, en de moordenaar was er ook direct..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 mar 2005 12:11

Invincible schreef:Ook Tabitha, Dorcas, werd opgewekt uit de dood [Hand 9:36ev] En zij was zeker wel een heilige :)
Yeshua zei niet voor niets in zeker 2 van de 3 gevallen dat de doden die Hij opwekte, sliepen. Mi was er nog geen oordeel over hen uitgesproken betreft een leven na dit leven.

Dat klopt ook. Want het was nimmer Gods bedoeling dat zij dood bleven. Het was Zijn bedoeling dat Hij in hun opstanding verheerlijkt zou worden.
Of hun ziel in de hemel is geweest weet ik niet, bij het dochtertje van Jaïrus zeker niet, want de Heere zei Zelf dat ze sliep. Wel maakt het een groot verschil of de duivel geesten oproept, of dat Jezus iemand opwekt naar lichaam en geest.
Maar je kunt de toestand van deze opgewekte mensen niet vergelijken met de mensen die wel gestorven zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 23 mar 2005 12:53

jas schreef:Maar je kunt de toestand van deze opgewekte mensen niet vergelijken met de mensen die wel gestorven zijn.


Doe je dan geen onrecht aan het wonder?

Ik zit te lezen in de bijbelverklaring van Matthew Henry over de opwekking van Lazarus.

In eerste instantie geeft Jezus aan dat "Onze vriend Lazarus" slaapt. (vr. 11) Henry schrijft hierover: "De dood zelfverbreekt de vriendschap tussen Christus en een gelovige niet."
De discipelen vinden het dan niet zo'n probleem niet meer, want iemand die slaapt zal wel weer gezond worden.
Jezus zet die vergissing recht in vers 13 waar Hij spreekt dat Lazarus wel degelijk is gestorven.

Als het dan gaat over de passage waar Jezus met luide stem roept "Lazarus, kom uit" schrijft Henry "De ziel van Lazarus die moest worden terug geroepen bevond zich op een afstand en zweefde niet, zoals de Joden zich indachten, om het graf, maar in het dodenrijk.

En even verop: (als het gaat om de geestelijke uitleg hiervan;
"Ten tweede: Van de klank van de bazuin van de aartsengel ten laatste dage, waardoor degenen die in het stof der aarde slapen zullen worden opgewekt wanneer Christus met een groot geroep zal wederkomen."

Voor zover ik dat kan begrijpen laat Henry hier dus de mogelijkheid open dat er een tussenstation is tussn hemel of hel, het dodenrijk, in afwachting van de wederkomst.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mar 2005 14:04

Invincible schreef:Ook Tabitha, Dorcas, werd opgewekt uit de dood [Hand 9:36ev] En zij was zeker wel een heilige :)
Yeshua zei niet voor niets in zeker 2 van de 3 gevallen dat de doden die Hij opwekte, sliepen. Mi was er nog geen oordeel over hen uitgesproken betreft een leven na dit leven.
Jezus heeft macht in de Hel, maar Satan niet in de Hemel.. klinkt als Hij werpt duivelen uit door Beelzebul
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 mar 2005 14:11

Zareb schreef:
jas schreef:Maar je kunt de toestand van deze opgewekte mensen niet vergelijken met de mensen die wel gestorven zijn.


Doe je dan geen onrecht aan het wonder?

Ik zit te lezen in de bijbelverklaring van Matthew Henry over de opwekking van Lazarus.

In eerste instantie geeft Jezus aan dat "Onze vriend Lazarus" slaapt. (vr. 11) Henry schrijft hierover: "De dood zelfverbreekt de vriendschap tussen Christus en een gelovige niet."
De discipelen vinden het dan niet zo'n probleem niet meer, want iemand die slaapt zal wel weer gezond worden.
Jezus zet die vergissing recht in vers 13 waar Hij spreekt dat Lazarus wel degelijk is gestorven.

Als het dan gaat over de passage waar Jezus met luide stem roept "Lazarus, kom uit" schrijft Henry "De ziel van Lazarus die moest worden terug geroepen bevond zich op een afstand en zweefde niet, zoals de Joden zich indachten, om het graf, maar in het dodenrijk.

En even verop: (als het gaat om de geestelijke uitleg hiervan;
"Ten tweede: Van de klank van de bazuin van de aartsengel ten laatste dage, waardoor degenen die in het stof der aarde slapen zullen worden opgewekt wanneer Christus met een groot geroep zal wederkomen."

Voor zover ik dat kan begrijpen laat Henry hier dus de mogelijkheid open dat er een tussenstation is tussn hemel of hel, het dodenrijk, in afwachting van de wederkomst.

Ik sluit me geheel bij Henry aan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 23 mar 2005 14:30

jas schreef:
Maar je kunt de toestand van deze opgewekte mensen niet vergelijken met de mensen die wel gestorven zijn.


Doe je dan geen onrecht aan het wonder?

jas schreef:Ik sluit me geheel bij Henry aan.


OK, goeie zaak, maar goed, blijft wel jouw zin staan over het niet kunnen vergelijken van.
Ik kan het verkeerd lezen, maar het geeft mij althans het idee dat je een verschil maakt tussen gelovigen en ongelovigen. Gaan ongelovigen dan linea recta naar de hel en moeten gelovigen nog even wachten in het dodenrijk?

Zelf heb ik altijd het idee gehad dat er een dodenrijk is waar elke geest verzameld word totdat Christus terug komt. Waarbij ik dan denk dat dit een plaats is waar geen bewustzijn is, zoals iemand die in slaap is ook niet bij bewustzijn is.

Maar ja, dan loopt je weer aan tegen uitspraken als "hij/zij mag nu juichen voor Gods troon"

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mar 2005 14:33

Maar je kunt de toestand van deze opgewekte mensen niet vergelijken met de mensen die wel gestorven zijn.
Ze waren dood en zijn wederom levend geworden, maar alleen Jezus kan in de naam van God doden opwekken, of hun ziel in Hel of in de Hemel is, dat maakt niet uit, Jezus heeft de macht van Satan gebroken, ter Helle nedergedaald en weer opgestaan uit de dood. Zelfs Satan kon Hem niet in de Hel houden, of Hem tegenhouden om naar de Hemel tegaan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 23 mar 2005 14:47

Zareb schreef:OK, goeie zaak, maar goed, blijft wel jouw zin staan over het niet kunnen vergelijken van.
Ik kan het verkeerd lezen, maar het geeft mij althans het idee dat je een verschil maakt tussen gelovigen en ongelovigen. Gaan ongelovigen dan linea recta naar de hel en moeten gelovigen nog even wachten in het dodenrijk?

Zelf heb ik altijd het idee gehad dat er een dodenrijk is waar elke geest verzameld word totdat Christus terug komt. Waarbij ik dan denk dat dit een plaats is waar geen bewustzijn is, zoals iemand die in slaap is ook niet bij bewustzijn is.

Maar ja, dan loopt je weer aan tegen uitspraken als "hij/zij mag nu juichen voor Gods troon"


Hoe leg je Lukas 16:19-31 dan uit waarin verteld wordt over de rijke man en de arme Lazarus. De rijke man sloeg zijn ogen op in de hel (in het Grieks staat er hades, wat je ook kunt vertalen met dodenrijk), terwijl van Lazarus gezegd wordt dat hij door de engelen in Abrahams schoot gebracht werd. Zowel de rijke man als de arme Lazarus waren bij hun volle verstand, maar wel op verschillende plaatsen (gescheiden door een onoverbrugbare kloof), waarbij men wel met elkaar kon spreken, hoewel de afstand groot was (vers 23).

In Openbaringen 20:14 wordt trouwens verteld dat de dood en de hel (ook hades!) geworpen worden in de poel des vuurs, dat is de tweede dood.
Vergelijk dit eens met Markus 9:43. Daar wordt ook over de hel gesproken, maar hier staat in het Grieks een ander woord, nl. "geena", oftewel Gehenna.
En hier wordt verteld dat de worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust (een verwijzing naar Jes. 66:24). Dit is dus definitief en volgens mij dus een verwijzing naar de tweede dood, zoals beschreven in Openb. 20:14.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mar 2005 15:00

Ja mooie gelijkenis is dat door Jezus, maar het is niet een afbeelding van de Hel.. je kunt niet uit de Hel naar de Hemel praten
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 mar 2005 15:04

Raido schreef:
Invincible schreef:Ook Tabitha, Dorcas, werd opgewekt uit de dood [Hand 9:36ev] En zij was zeker wel een heilige :)
Yeshua zei niet voor niets in zeker 2 van de 3 gevallen dat de doden die Hij opwekte, sliepen. Mi was er nog geen oordeel over hen uitgesproken betreft een leven na dit leven.
Jezus heeft macht in de Hel, maar Satan niet in de Hemel.. klinkt als Hij werpt duivelen uit door Beelzebul


dat klinkt helemaal niet zo :roll: Jezus hoeft toch niet per definitie mensen op te wekken die bekeerd zijn oftewel die in de hemel zijn?
het dodenrijk is noch hemel noch hel.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mar 2005 15:08

Dat zei ik ook, Jezus heeft macht in de Hel (zal er bij vermelden ook in de Hemel)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 mar 2005 15:12

Raido schreef:Dat zei ik ook, Jezus heeft macht in de Hel (zal er bij vermelden ook in de Hemel)


:oops: ow dan had ik je verkeerd begrepen. dan zijn we het dus eens.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten