elbert schreef:Aan de ene kant zegt hij dat het een gelijkenis is, aan de andere kant heeft hij het over een vertelling of beschrijving van de verschillende staat van goed en kwaad in deze en de toekomende wereld. Een beschrijving zou ik wel degelijk letterlijk opvatten. Je kunt volgens mij iets alleen niet-letterlijk opvatten als je daarnaast een referentiekader hebt waaraan de niet-letterlijke vertelling zou kunnen refereren. Dat referentiekader hebben wij niet (omdat we nog niet in de hemel of de hel zijn geweest) en alleen al daarom lijkt het me voor de hand liggen om de bepalende elementen in deze vertelling als letterlijk op te vatten.
Ik zou liever toch voor de lijn van Henry willen kiezen. Als je dit namelijk letterlijk gaat opvatten, dan zou je tot de conclusie kunnen komen dat er communicatie mogelijk is tussen de Hemel en de Hel. Alsof er (met eerbied gesproken) ramen in de Hemel zouden zitten waardoor de gelovigen zouden kunnen kijken naar de ongelovigen in de Hel.
Dat wil er bij mij niet in, volgens mij zal alle aandacht gericht zijn op God.
De betekenis van de vertelling, of wat dan ook, is zoals hij er daar staat en in eerste instantie bedoeld is al zo duidelijk en indringend dat ik niet zoveel noodzaak zie om dit in allerlei lijnen verder te trekken. Inderdaad word er over de hel als straf gesproken. Want daarop is die vertelling toch gebaseerd.
Je begrijpt me niet goed.
Lazarus wordt gedragen in Abrahams schoot en hij lijdt geen pijn. Daaruit concludeer ik dat de gelovigen (en Abraham is de vader van alle gelovigen) dat ook niet hebben. Sterker nog, ik geloof dat de gelovigen direkt naar het paradijs gaan na hun dood (Luk. 23:43).
Dat gedragen worden zie ik dus in de figuurlijke uitdrukking van deze vertelling en niet als een feitelijk fysiek gegeven.
Je denkt nu aan: ’Heden zult gij’
Maar moet je dat “heden” dan bekijken vanuit onze visie ls “toeschouwer”, of als de beleving van de betrokkene? Eerder gaf ik aan dat ik geloof in een dodenrijk, waarin de zielen van de overledenen wachten. Een periode die ik zie als een van het totale Niets. Stel dat je bv een black-out hebt. Er is dan sprake van herinnering tot het moment van de black-out en weer na die black-out. Daartussen is een periode van “niets”. Je weet er niets van. Of het nu een uur of een week heeft geduurd, voor jou gaat het leven gewoon weer door op het moment dat die black-out is afgelopen. Hoe veel tijd er tussen gezeten heeft weet je niet.
Daarom is die periode eigenlijk ook niet zo belangrijk.
Wel, de Bijbel spreekt dat de graven zullen opengaan, dat God, de lichamen van de gestorven uit het stof zal opwekken. Opdat moment keert de ziel terug in lichaam om geoordeeld te worden. Zal die moordenaar geen verantwoording moeten afleggen voor God de Vader? Ik denk het wel degelijk, maar hij heeft wel de machtigste pleitgrond naast zich staan, namelijk de belofte van Jezus. Het lichaam van die moordenaar zal waarschijnlijk nog dagen lang aan dat kruis gehangen hebben, verscheurd door vogels e.d. Maar ook dat lichaam zal opgewekt worden op de jongste dag.
Ik denk dat juist in die opwekking een begin is van de enorme triomf waarmee God op aarde zal terugkeren. Het is toch niet voor te stellen dat alle overleden mensen weer op zullen staan. De ruimte op aarde zou wel eens te klein kunnen zijn. Maar toch zal het gebeuren. Miljoenen mensen zulen zich proberen te verstoppen maar ook miljoenen zullen Hem daarom eer bewijzen. Wat zal dat ontzettend indrukwekkend zijn, zo komt God aan Zijn eer.
Als de zielen van de gelovigen feitelijk direct naar de hemel gaan, dan zou die opstanding van hun stoffelijk lichaam toch niet meer nodig zijn? Dan behoeven de graven toch niet meer open?