Een koppensneller ergens diep in Afrika...begaat geen zonde tegen God wanneer hij zijn naaste dood?
Ja. Als hij weet dat het fout is en het toch doet. Om wat voor reden dan ook. Het lijkt me sterk dat iemand met een zuiver geweten zonder aanvechtingen een ander mens kan doden.
Hebben we allemaal deze vrije wil herkregen? Wanneer verkrijgen we die volgens jou?
ik geloof niet in de alverzoening. Die is zowiezo onmogelijk, omdat mensen bewust God afwijzen. Uit de bijbel blijkt dat bij iedereen die zich naar God toekeert, door God de macht van de zonde gebroken wordt.
k dacht wel dat Gods woord zo sprak. ten tweede..Je meet God met menselijke maat. Zouden wij rechtvaardiger zijn dan God? Dan veronderstel je dat onze rechtvaardigheidsgedachten te vergelijken zijn met die van God.
En dan nog...ik denk dat wij ons soms heel wat rechtvaardiger voelen handelen dan God...zo hoogmoedig is de mens bij tijd en wijle wel..
ja, ik begrijp wat je bedoelt. Dat is een valkuil.
Maar er is een natuurlijke kennis van God. Dat is eerder, wat mij betreft overtuigend, aangetoond door Brakel. Zo is er ook een natuurlijk gevoel van wat rechtvaardig is en wat niet. Dat natuurlijke gevoel van rechtvaardigheid komt voort uit de kennis van goed en kwaad die we gekregen hebben bij de zondeval.
Het is niet voor te stellen dat mensen om de daden van anderen verloren zouden kunnen gaan. Dat wijzen wij zelfs als verloren mensen scherp af.
Zou God dat dan wel doen? ('de kinderen zullen om de zonden der vaderen niet sterven')
Let op: ik zeg dit niet omdat ik wil aantonen dat God onrechtvaardig is, maar juist om het tegenovergestelde aan te tonen.
Ik ben ervan overtuigd dat heel veel reformatorische mensen (diep) in hun hart niet geloven dat God rechtvaardig is. En waarom niet? Omdat ze o.a. geleerd wordt dat ze vanwege de schuld van anderen (erfzonde) al verdoemd zijn voordat ze zelfs nog maar geboren zijn.
George MacDonald zegt daarover het volgende, en het is een gevaarlijke stelling als iemand hem wil misbruiken:
"Een mens kan beter (tijdelijk) niet in God geloven dan in een God waarvan hij heimelijk niet gelooft dat Hij rechtvaardig is" ('It shall not be forgiven' (over de zonde tegen de Heilige Geest), uit 'Unspoken Sermons').
Ik quoteer een stukje, het is helaas nogal moeilijk engels:
Better, I say again, to refuse the right form, than, by accepting it in misapprehension of what it really is, to refuse the spirit, the truth that dwells therein. Which of these, I pray, is liker to the sin against the Holy Ghost? To mistake the meaning of the Son of man may well fill a man with sadness.
But to care so little for him as to receive as his what the noblest part of our nature rejects as low and poor, or selfish and wrong , that surely is more like the sin against the Holy Ghost that can never be forgiven;
for it is a sin against the truth itself, not the embodiment of it in him.
Dit is trouwens niet precies wat ik bedoel; hij zegt het ergens anders nog duidelijker, maar het zit in dezelfde richting.
En de andere groep? Namelijk die niet actief tegen God kiezen?
die zijn er niet. Je bedoelt de mensen die zondigen tegen hun natuurlijke kennis van goed en kwaad, denk ik.