Ingeboren Godsbesef?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 03 okt 2002 12:14

Hoi Elsa,

Ik begin bij het slot van je reactie.

Jij: Overigens wordt met deze discussie wel duidelijk dat het waar is wat Paulus zei, dat deze prediking de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid is.

Ten eerste is dit een dooddoener en ten tweede ruk je een tekst volledig uit z'n verband.

1) Ik ben het met jouw mening niet eens. Als ik mijn visie op het evangelie geef ben jij het waarschijnlijk ook niet helemaal met mij eens. Ik kan dan precies hetzelfde zeggen: 'zie je nou wel'.
2) De prediking waar Paulus op doelt is de prediking dat God ons redt door het lijden en sterven van Jezus (specifiek doelt hij op de kruisdood). En dat geloof ik van harte.

Jij: Wat mij eigenlijk tegenvalt is dat ik mijn argumenten degelijk onderbouw met bijbelteksten, citaten van grote godgeleerden en dat de antwoorden veelal bestaan uit gevoelsargumenten!

Ik doe dat heel bewust. Jezus roept je op God lief te hebben met geheel je hart, geheel je verstand en al je krachten. Jij wilt echter dat we ons gevoel en ons verstand uitschakelen. Sorry, maar dat is niet overeenkomstig Jezus' gebod. Geloven is niet het onderschrijven van dat wat je zou moeten geloven. Iets onderschrijven zonder het te begrijpen of te ervaren zegt mij niets en heeft volgens mij geen waarde.

In plaats van allemaal theorie zou ik van jou ook wel eens willen weten hoe je dat nou allemaal ervaart. Je zegt dat het verloren gaan van veel mensen aangrijpend is, maar tegelijkertijd stap je er wel heel makkelijk overheen.

Jij: God is norm, niet ons menselijk denken!

Een aantal malen herhaal je dit (in iets gewijzigde vorm). Ik vraag me af wat volgens jou Gods norm dan is. Ik geloof dat onze normen in relatie staan tot Gods normen. Dat wat wij rechtvaardig noemen zegt in zekere zin ook iets over dat wat God rechtvaardig vindt. Dat moet ook wel want als je meent dat wij wat anders rechtvaardig vinden dan God moeten we onze normen wijzigen.

Als ons gevoel voor rechtvaardigheid lijnrecht op Gods rechtvaardigheid zou staan ontstaat er ook nog een ander probleem. Als wat wij wit noemen bij God zwart is, heeft het spreken over een goede, liefhebbende en rechtvaardige God geen enkele zin, omdat die termen bij God wellicht een tegengestelde betekenis hebben.

Vandaar dat ik graag dat wat er over God beweerd wordt naast mijn eigen inzichten leg. Is mijn gevoel voor rechtvaardigheid niet goed of beweren we onzinnige dingen over God? Vandaar ook dat ik graag van jou wil horen hoe je jouw beweringen toch rechtvaardig kunt noemen. Wellicht leer ik ervan ;-)

Jij: Dit is inderdaad buitengewoon aangrijpend. Het hoeft ook niet zo te zijn. Wie zegt dat ze Christus niet kennen? In veel van die landen is toch oit het evangelie gebracht. Zou daar niet nog iets van overgebleven zijn?

Kom op Elsa, er zijn miljoenen, zo niet miljarden mensen die gestorven zijn voordat Jezus uberhaupt geboren werd. Deze mensen hebben nog nooit van Hem gehoord en kunnen dus ook niet in Hem geloven. Pech gehad? Uitverkiezing?

Ook in landen waar het evangelie ooit gebracht is zijn er mensen die het nog nooit gehoord hebben. Misschien hebben hun voorouders het evangelie wel verworpen waardoor hun nageslacht ervan verstoken is gebleven. Wordt die mensen dan het gedrag van hun ouders aangerekend?

Jij: Zou God mensen onrechtvaardig verloren laten gaan? Zouden deze mensen in Hem geloofd hebben als ze Hem hadden gekend? Dit zijn zinloze vragen. Wij kunnen dat onmogelijk weten.

Toch weet jij het wel. Mensen die het evangelie niet gehoord hebben gaan volgens jou onherroepelijk verloren. Op de vraag: zouden deze mensen in Hem geloofd hebben als ze Hem hadden gekend? antwoordt jij in feite: nee.

Voor mij zit daar iets oneerlijks in. Er is een mogelijkheid tot redding. Als je die mogelijkheid niet aangrijpt ga je verloren. Ik kan me voorstellen dat dat rechtvaardig is. Maar hoe kun je nou zeggen dat het rechtvaardig is dezelfde norm aan te leggen voor mensen die nooit de mogelijkheid gehad hebben om die mogelijkheid tot redding aan te grijpen?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 03 okt 2002 12:19

Hoi Elsa,

Mag ik me even in je discussie met Surfer mengen?

Jij: Dus had de slang toch gelijk toen hij tegen Eva zei dat ze, na het eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads, als God zou zijn: kennende het goed en het kwaad?

Ik denk dat dat redelijk eenvoudig is in te zien. Voordat Adam en Eva van de boom aten kenden ze enkel het goede. Ze hadden wel kennis van goed maar niet van kwaad. Na het overtreden van het verbod op het eten van die boom kenden ze echter ook het kwaad. Niet omdat er persë iets in die vrucht zat maar omdat ze Gods gebod overtreden hadden. Ze hadden door hun daad kennis gemaakt met het kwaad.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 03 okt 2002 12:26

Surfer: Ik geloof dan ook absoluut niet dat mensen verloren gaan alleen omdat ze geboren zijn in een zondige wereld uit zondige ouders. Zoiets druist alleen al tegen ons gevoel van rechtvaardigheid in, en zouden wij rechtvaardiger zijn dan God?
Dat hoef je niet te geloven. Dat is zo. Lees Rom. 1: 18 e.v. Boven dit gedeelte staat: "Gods toorn over de heidenen". Ik citeer hieruit: Want de toorn Gods wordt geopenbaard van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden. Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard. Want de onzienlijke dingen worden van de schepping der wereld aan uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn;
Omdat zij God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld gworden in hun overleggingen, en hun verstandig hart is verduisterd geworden.
(....)
Daarom heeft hen God ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid.
Juist!! Hier bewijs je het dus zelf. De heidenen, die God kennende, Hem niet hebben verheerlijkt, waardoor God hun heeft overgegeven. Dat is toch precies wat ik beweer, nietwaar? Maar mensen gaan NIET verloren vanwege de schuld van anderen, en dus ook niet vanwege erfzonde. Het concept 'erfzonde' kom ik in de Bijbel nauwelijks tegen, en zeker niet in de 4 Evangelien.

Surfer: Zoiets druist alleen al tegen ons gevoel van rechtvaardigheid in, en zouden wij rechtvaardiger zijn dan God?
Je hebt zelf beweert dat er een natuurlijke kennis God is. Daar ben ik het mee eens. Vervolgens is er ook een natuurlijke kennis van goed en kwaad. Een mens weet wat rechtvaardig en onrechtvaardig is.
Wie is de norm? God of de mens?
Juist omdat God de norm is, mogen we niet aannemen dat God mensen zondermeer verdoemt omdat ze uit zondige ouders geboren zijn.

Surfer: Nog iets: hoe zou God mensen verloren kunnen laten gaan die in Hem gelooft zouden hebben, als ze Hem maar gekend hadden? of in Zijn Zoon?
Is dit zo? Zou God mensen onrechtvaardig verloren laten gaan? Zouden deze mensen in Hem geloofd hebben als ze Hem hadden gekend? Dit zijn zinloze vragen. Wij kunnen dat onmogelijk weten.

Wij niet nee, maar voor God zijn deze vragen wel relevant. Het zou tegen Zijn rechtvaardigheid indruisen.

Overigens wordt met deze discussie wel duidelijk dat het waar is wat Paulus zei, dat deze prediking de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid is.
ik neem aan dat je mij daarmee bedoelt? :) dat vindt ik pas een gevoelsargument :)

Wat mij eigenlijk tegenvalt is dat ik mijn argumenten degelijk onderbouw met bijbelteksten, citaten van grote godgeleerden en dat de antwoorden veelal bestaan uit gevoelsargumenten!
Het zou een fraai boel zijn als we blind afgaan op wat grote godgeleerden gezegd hebben. We hebben ook nog ons eigen verstand, en ook deze godgeleerden hebben niet alleen de kennis van anderen tot zich genomen, maar ook verder ontwikkeld.

Dus had de slang toch gelijk toen hij tegen Eva zei dat ze, na het eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads, als God zou zijn: kennende het goed en het kwaad?
jazeker had de slang gelijk, tenminste wat betreft dit aspect van God-zijn. Maar de opmerking was zo geformuleerd dat het leek alsof de mens geheel als God zou zijn. Een halve waarheid. (die erger is dan een hele leugen).

God de zonden der vaderen bezoekt in het derde en vierde geslacht"?
'Van allen dergenen die mij haten'
Laatst gewijzigd door surfer op 07 okt 2002 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 04 okt 2002 20:21

Ik vind dat deze discussie een hoog welles-nietes-gehalte krijgt. Daarom kunnen we hem beter stoppen, denk ik. :?

Waarschijnlijk heb ik me ook vergist in de aard van de discussie: ik dacht dat het over feitelijke waarheden/ onwaarheden ging, maar volgens Klaas zijn we ervaringen aan het uitwisselen. :(
Als je dat wilt, Klaas, zullen we dan even een nieuw topic openen? :wink:

Ik wil alleen nog even reageren op de tekst die ik gebruikte aan het eind van mijn laatste antwoord.
Klaas: Ten eerste is dit een dooddoener en ten tweede ruk je een tekst volledig uit z'n verband
Daar was ik wel benieuwd naar: of ik inderdaad de tekst uit zijn verband gerukt had. Daar hou ik namelik niet van! Dat heb ik nagezocht in de Bijbelverklaring van Matthew Henry. Als je de tekst helemaal letterlijk neemt, kun je dit stellen, Klaas, maar als je de strekking van de tekst neemt, zoals M.H. ook doet, dan niet.

Surfer vraagt zich bij die opmerking van mij af: ik neem aan dat je mij daarmee bedoelt? dat vindt ik pas een gevoelsargument
Nee, surfer, daar sluit ik mezelf bij in. De leer volgens de Bijbel is een leer die strijd tegen ons menselijk bestaan. Onze gedachten, gevoelens, wijsheden. Wij zijn daar allemaal vijand van.

Groet,
Elsa


Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2002 20:42

Hoi Elsa,

Jij: Ik vind dat deze discussie een hoog welles-nietes-gehalte krijgt.

Die indruk heb ik helemaal niet. Jij legt uit waarom jij A denkt en ik waarom ik B denk. Dat we van mening verschillen is m.i. inherent aan het feit dat we aan het discussiëren zijn.

Ik gebruik misschien wel argumenten die op een wat ander vlak liggen. Als jij A Brakel citeert kan ik daar natuurlijk citaten van andere theologen tegenover zetten. Ik doe dat (zoals gezegd) bewust niet, omdat ik het veel interessanter vindt wat JIJ gelooft. Ik ben b.v. benieuwd hoe jij de dingen die je stelt, kunt rijmen met je gevoel voor rechtvaardigheid.

Jij: Waarschijnlijk heb ik me ook vergist in de aard van de discussie: ik dacht dat het over feitelijke waarheden/ onwaarheden ging, maar volgens Klaas zijn we ervaringen aan het uitwisselen.

Als je dacht dat het over feitelijke waarheden en onwaarheden ging had je het inderdaad mis. We hebben het hier over geloofszaken. Of datgene wat je gelooft ook écht waar is, kun je niet objectief vaststellen. Dat zal moeten blijken. We kunnen echter wel van gedachten wisselen over de vraag waarom je iets wel of niet gelooft. Daar kun je de bijbel bij betrekken maar ook b.v. de logica.

Jij: Daar was ik wel benieuwd naar: of ik inderdaad de tekst uit zijn verband gerukt had. Daar hou ik namelik niet van! Dat heb ik nagezocht in de Bijbelverklaring van Matthew Henry. Als je de tekst helemaal letterlijk neemt, kun je dit stellen, Klaas, maar als je de strekking van de tekst neemt, zoals M.H. ook doet, dan niet.

Ik heb Henry er ook maar even op nageslagen en volgens mij zegt ook Henry dat de dwaasheid zit in het feit dat onze redding komt van een gekruisigde God. Volgens mij gaat die tekst absoluut niet over de vraag hoe God de mensen zal oordelen.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 07 okt 2002 20:45

Klaas zegt: Jij: Ik vind dat deze discussie een hoog welles-nietes-gehalte krijgt.

Die indruk heb ik helemaal niet. Jij legt uit waarom jij A denkt en ik waarom ik B denk. Dat we van mening verschillen is m.i. inherent aan het feit dat we aan het discussiëren zijn.


Nee, maar op een gegeven moment zijn wel alle dingen zo'n beetje gezegd. Daarna wordt alles veel van hetzelfde.
Ik zou uit andere bronnen kunnen putten, maar omdat ik toch niet echt wezenlijke argumenten terugkrijg, doe ik dat niet.
:roll:

Klaas: We hebben het hier over geloofszaken
Oké, mee eens. Maar geloofszaken zijn toch wel iets anders dan geloofsbelevingen. Toch?

Verder krijg je later antwoord.
Ik ben nu moe.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 07 okt 2002 22:08

Hoi Elsa,

Jij: Nee, maar op een gegeven moment zijn wel alle dingen zo'n beetje gezegd. Daarna wordt alles veel van hetzelfde. Ik zou uit andere bronnen kunnen putten, maar omdat ik toch niet echt wezenlijke argumenten terugkrijg, doe ik dat niet.

Eerlijk gezegd vind ik je houding een beetje flauw. Ik heb hele wezenlijke vragen gesteld (b.v. over Gods rechtvaardigheid) waar jij niet op hebt geantwoord. Naar mijn idee is dus lang niet alles gezegd en deze wezenlijke vragen afdoen als 'niet echt wezenlijke argumenten' is wel erg makkelijk.

Jij: Oké, mee eens. Maar geloofszaken zijn toch wel iets anders dan geloofsbelevingen. Toch?

Ik vraag me allereerst af wat de waarde is van geloofszaken die niet beleefd worden. Daarnaast raakt mijn beleving hier aan de kern van mijn geloof in God. Is God nou rechtvaardig en liefdevol of is Hij dat niet? Met de beste wil van de wereld zie ik niet in hoe jouw godsbeeld hetbeeld is van een rechtvaardig God. Dat moet toch prima uit te leggen zijn? Daar is volgens mij weinig subjectiefs aan.

Maar goed, als je d'r verder niet over wilt praten... Even goede vrienden hoor. Ik denk dat ik je advies maar ga opvolgen en een aparte discussie opstart.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 08 okt 2002 09:08

Oké Klaas: ik ben overtuigd! :wink: We gaan gewoon lekker verder, maar je moet nog even op antwoord wachten. Vanavond zal ik al mijn tegenargumenten opwerpen! :D
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 08 okt 2002 10:53

Ik zou uit andere bronnen kunnen putten, maar omdat ik toch niet echt wezenlijke argumenten terugkrijg, doe ik dat niet.
tja, met zulke opmerkingen is iedere discussie snel afgelopen...ik begrijp dat jij de enige bent die wezenlijke argumenten aandraagt? hm..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten

cron