Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Dippie » 15 jan 2015 18:19

liefie schreef:Hoe zit dat dan met Jet die is van 11 oktober? Die zit dan bijna een schooljaar in groep 0? Of is dat ook verschillend per school?


Ik denk dat Jet dan gewoon instroomt in groep 1? En vervolgens dus ook gewoon meegaat naar groep 2.
Afbeelding

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 jan 2015 21:46

Dippie schreef:Ik denk dat Jet dan gewoon instroomt in groep 1? En vervolgens dus ook gewoon meegaat naar groep 2.



ligt helemaal aan de school.. Mijn ervaring is hier in de omgeving dat de reormatorische scholen zich houden aan de 1 oktoberregel....

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor vpk » 15 jan 2015 22:41

De onze indd wel ja..
Kinderen die in Okt jarig zijn starten per 1 november in groep 1 en gaan na de zomervakantie nogmaals naar groep 1.
Kids van Okt - dec willen ze nog wel individueel bekijken maar ik vermoed dat je dat als ouders zelf moet aankaarten mocht je doorstromen beogen voor je kind. .
Juf gaf aan dat ze laatst op een congres geweest was waar juist werd aangegeven dat ze weer wat terugkomen op het korter kleuteren..

Welkom MaHa!
Hier 2 meiden, 5,5 en bijna 3,5. Samen spelen wil op het moment niet altijd super.. R van 3 wil graag alles wat E ook doet maar die wil dat niet altijd.. drama's soms.. R kan zich best even vermaken met duplo of een legpuzzel. maar loopt ook best veel achter mij aan als E op school is. Ik geef haar dan maar een pen en papier als ik aant was ophangen ben en laat haar dingen aangeven met soppen/koken, dat vindt ze prachtig.
E is best wispelturig : even dit, even dat en niks afmaken.. het speelgoed trekt haar ook niet meer zo, ik vermoed dat zij nodig moet leren lezen (probeert het zelf al volop) en dat het een boekenwurm wordt.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Haai » 15 jan 2015 22:51

Wij hebben bewust de keuze gemaakt de oudste niet door te laten gaan (is van dec.). Hij heeft dus 2,5 jaar gekleuterd. Dit voelt nog steeds als de beste keuze. Cognitief had hij het makkelijk gekund, maar sociaal/emotioneel is altijd wat lastiger voor hem. Het doet hem duidelijk goed niet altijd de jongste te zijn, hij kan zich als bijna - oudste beter handhaven in de groep.
School doet heel erg de best hem qua leerstof voldoende uitdaging te bieden, en voorlopig vindt hij dat allemaal nog prima en hebben we geen signalen dat hij zich verveelt. Hij vertelt altijd nog vol trots thuis welk woordje ze geleerd hebben, terwijl hij in groep 2 al Avi M5 scoorde ;)

Zelf heb ik wel korter gekleuterd, en op de basisschool ging dat altijd prima, maar heeft uiteindelijk op het voortgezet onderwijs toch wel problemen opgeleverd. Ik was gewoon echt nog te jong en te speels. Ben daarom dus ook een beetje huiverig voor dat korter kleuteren..

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor pien » 16 jan 2015 09:25

Goedemorgen mede-moeders! ik heb me net geregistreerd bij dit forum. Lees al wel wat langer mee. Hieronder kopieer ik even mijn stukje introductietekst vanaf een ander forumdeel.......

ik ben nieuw op het forum, en zal mezelf eerst netjes voorstellen......

Mijn naam is "pien", ik ben 36 jaar en woon in de Randstad. Ik ben getrouwd, en moeder van 4 kinderen in de leeftijd van 6,5,3 en 1 jaar oud. Kerkelijk behoor ik tot de PKN. In het dagelijks leven werk ik als zelfstandige, ik ben opgeleid als leerkracht basisonderwijs, en af en toe doe ik nog wat invalwerk. Verder houd ik mij bezig met het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. ik begeleid ook kinderen en hun ouders.

Ik hoop hier vooral gezellig mee te lezen en mee te praten.

Ik val hier meteen maar even bij, omdat jullie het nu toevallig over onderwijs hebben, mijn vakgebied.

Het is heel moeilijk om daarvoor een pasklaar antwoord te hebben. Als juf was ik altijd voorzichtig met te snel doorstromen. Wanneer je een kind nog voldoende uitdaging kunt bieden binnen de leeftijdsgroep, en het kind is sociaal gezien ook nog op zijn plek, dan zie ik geen noodzaak tot versnellen.
Het is een ander verhaal als een kind onvoldoende uitdaging kan krijgen binnen de eigen groep, of al naar oudere kinderen trekt. In groep 3 ligt de nadruk op leren lezen en schrijven, maar steeds meer kinderen doen dit al in groep 2. Een kind dat voorlijk is, zal zich dan in groep 3 ook weer gaan vervelen, en zo blijf je achter de feiten aanlopen.
Scholen hebben een versnellings- wenselijkheidslijst, die kan de juf samen met de ouders invullen.
Mijn oudste is ook versneld, zij zit in groep 4. mijn tweede komt ook goed mee, maar is een heel ander kind. Tot nu toe is versnellen daar niet aan de orde.
Wanneer de school de versnelling goed kan onderbouwen (en dus niet denkt dat anders groep 2 te vol wordt, wat ik ook wel eens heb meegemaakt), dan zou ik er wel vertrouwen in hebben.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Dippie » 16 jan 2015 11:27

paprikameisje2 schreef:

ligt helemaal aan de school.. Mijn ervaring is hier in de omgeving dat de reormatorische scholen zich houden aan de 1 oktoberregel....


Zoals ik al zei; bij ons is de grens nu 31 december. En als de grens 1 oktober was, denk ik dat er ook wel een mogelijkheid was van doorstromen. Die mogelijkheid was er 25 jaar geleden ook al.
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 16 jan 2015 12:04

pien schreef:

Mijn naam is "pien", ik ben 36 jaar en woon in de Randstad. Ik ben getrouwd, en moeder van 4 kinderen in de leeftijd van 6,5,3 en 1 jaar oud.

Het is heel moeilijk om daarvoor een pasklaar antwoord te hebben. Als juf was ik altijd voorzichtig met te snel doorstromen. Wanneer je een kind nog voldoende uitdaging kunt bieden binnen de leeftijdsgroep, en het kind is sociaal gezien ook nog op zijn plek, dan zie ik geen noodzaak tot versnellen.


Jouw intro had mijn intro kunnen zijn...haha, gewoon identiek qua woonregio, leeftijd, aantal en leeftijd kinderen.

Het 'probleem' met mijn dochter is dat zij in een combiklas zit met groep 1/2. Er zijn 6 groep 1 kinderen en de rest is groep 2. Sociaal gaat het prima met haar. Zij wil zelf heel graag naar groep 3. Gelukkig heeft zij een prima juf en op haar advies wil ik eigenlijk afgaan. Of is dat een beetje naïef :-k

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Lidia » 16 jan 2015 12:29

Wij hebben een oppaskind (is inmiddels 8 jaar) die van begin oktober is. Zij is na de herfstvakantie begonnen in groep 0 en heeft ruim 2,5 jaar gekleuterd en dat was voor haar gewoon het beste.

Onze dochter is van februari en is ook begonnen in groep 0. Ze zit nu in groep 2, krijgt extra werk (ze hebben een soort plusklasje), omdat ze gewoon heel veel snapt, een grote woordenschat heeft, kortom goed meekomt.
Maar daarnaast vindt ze spelen ook nog heerlijk en daarom laten ze haar lekker in groep 2. Daar moet je ook naar kijken, denk ik. Dat spelen komt nooit meer terug, hè? Vanaf groep 3 is het toch wel grotendeels gedaan met spelen.

Vorig jaar zat ze ook in een combi 1/2. Zelf zegt ze altijd dat ze groep 1 overgeslagen heeft... Dat is natuurlijk niet zo, wel heeft ze vorig jaar al veel werk van groep 2 gedaan. We konden kiezen of we ze dit jaar weer in een combigroep wilden hebben of niet. Wij hebben gekozen van niet, omdat ze dan weer dezelfde stof zou krijgen. Nu zit ze in een gewone groep 2 en daarbij krijgt ze wat extra uitdaging. Het werkt voor haar prima. Gelukkig kijken ze bij ons ook echt naar het kind zelf, is mijn ervaring!

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor pien » 16 jan 2015 13:14

Wat leuk AJL! :D

Of je op de juf af kunt gaan weet ik niet. Als het goed is wel natuurlijk, maar ik heb zelf als juf wel eens dingen gedaan of geadviseerd waar ik later, toen ik verder gestudeerd had, toch anders naar keek. :oops:
Juffen zijn ook maar mensen, en werken met kinderen is minder zwart/wit dan de debiteurenadministratie op een kantoor. Maar als de keuze niet goed blijkt te zijn, is het ook zo weer terug gedraaid. Zeker als kinderen nog jong zijn, zijn ze ook flexibel. het is niet meteen een beslissing voor het leven. Ik ken genoeg versnelde kinderen waarvan de versnelling is terug gedraaid. Als je maar blijft kijken naar wat een kind op dit moment nodig heeft.

Maar dat puntje, dat vind ik wel belangrijk om te noemen. Er zijn veel ouders die denken dat hun kind automatisch een Havo- of een VWO leerling is als het eerder naar groep 3 gaat. Maar dat is dus echt niet altijd zo.
Sommige kinderen hebben een voorsprong als kleuter, maar die kan ook gewoon weer verdwijnen. Het niveau van groep 2 is echt niet heel hoog, er is een flink deel van de kinderen die dat niveau al snel bereikt. Zeker kinderen die thuis en op het KDV veel aangeboden krijgen (boeken, leuke werkjes, liedjes zingen, musea bezoeken enz.) het is jammer als er dan verkeerde verwachtingen ontstaan bij ouders (wat natuurlijk logisch is!).
In groep 6 en 7 zie je dat vaak gebeuren. Het kind kon altijd prima mee komen, maar opeens verschuift de score van de cito naar een II of een III. En dan denken de ouders dat er iets niet goed gaat, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Daarom is het goed om als school hier alert op te blijven. De meeste versnellers blijven het gewoon goed doen, maar een deel blijft het ook wel goed doen, maar minder goed dan de ouders hadden verwacht. En dat kan verwarrend zijn heb ik gemerkt. Soms zie je dan ouders zelfs alles uit de kast trekken om toch maar die score op te krikken. Dat vind ik dan wel erg jammer. Voor het kind, want dan is het niet alleen steeds de jongste, maar moet het ook nog eens veel te hard werken.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Dippie » 16 jan 2015 13:21

Lidia schreef:Wij hebben een oppaskind (is inmiddels 8 jaar) die van begin oktober is. Zij is na de herfstvakantie begonnen in groep 0 en heeft ruim 2,5 jaar gekleuterd en dat was voor haar gewoon het beste.

Onze dochter is van februari en is ook begonnen in groep 0. Ze zit nu in groep 2, krijgt extra werk (ze hebben een soort plusklasje), omdat ze gewoon heel veel snapt, een grote woordenschat heeft, kortom goed meekomt.
Maar daarnaast vindt ze spelen ook nog heerlijk en daarom laten ze haar lekker in groep 2. Daar moet je ook naar kijken, denk ik. Dat spelen komt nooit meer terug, hè? Vanaf groep 3 is het toch wel grotendeels gedaan met spelen.

Vorig jaar zat ze ook in een combi 1/2. Zelf zegt ze altijd dat ze groep 1 overgeslagen heeft... Dat is natuurlijk niet zo, wel heeft ze vorig jaar al veel werk van groep 2 gedaan. We konden kiezen of we ze dit jaar weer in een combigroep wilden hebben of niet. Wij hebben gekozen van niet, omdat ze dan weer dezelfde stof zou krijgen. Nu zit ze in een gewone groep 2 en daarbij krijgt ze wat extra uitdaging. Het werkt voor haar prima. Gelukkig kijken ze bij ons ook echt naar het kind zelf, is mijn ervaring!


Dat vind ik inderdaad ook. Er werd bij ons nu deze opties even kort benoemd door de telefoon, maar tzt kijken we wel wat het beste is. Als ik merk dat ze het prima naar dr zin heeft en ze verder goed meekomt en zich niet verveeld, laten we ze gewoon een jaartje lager kleuteren. Mcht het zo zijn dat ze snel is uitgekeken op spelen, en meer wilt dan ze aangeboden krijgt (en kan), dan is het dus een optie om na te denken over doorstroming. Maar het gaat om ong 3 maanden wat ze dan extra mist (en de groep 0 natuurlijk, maar die hadden wij vroeger ook niet ;) ), dus we zien het wel...
Afbeelding

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor 654321 » 16 jan 2015 14:35

Hier is het beleid dat in principe:
- de kinderen tot 1 oktober doorstromen
- de kinderen na 1 januari blijven
- de kinderen van 1 okt - 1 jan individueel bekeken worden.

Maar uiteindelijk worden altijd alle kinderen individueel bekeken.

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Bumba » 16 jan 2015 20:13

Toch grappig....

Onze zoon is vorig jaar na de kerstvakantie begonnen in groep 1, zonder dat de juffen dit met ons overlegd hebben, is hij na de zomervakantie naar groep 2 gegaan. Nu zegt zijn juf dat hij na de (komende) zomervakantie naar groep 3 kan. En idd, ik reageerde zoals AJL, de juf zal het wel weten, want zij heeft er voor geleerd, dus we gaan er maar in mee.

Toch hoor ik om mij heen veel moeders die juist zeggen dat we dat niet moeten doen, omdat spelen juist ook zo belangrijk is en dat dat in groep 3 een heel stuk minder is etc. Twijfel, waar doen we goed aan. Lezen en (een klein beetje) schrijven kan hij, maar luisteren en stilzitten is niet zijn sterkste kant :lol:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Chaya » 17 jan 2015 10:15

pien schreef: De meeste versnellers blijven het gewoon goed doen, maar een deel blijft het ook wel goed doen, maar minder goed dan de ouders hadden verwacht.

Dat klopt.
Ze lopen vast op de middelbare en is dat niet het geval, gebeurt dit vaak in het studentenleven.
Een 16 jarige gymnasiast kan geen aansluiting vinden bij de 18 jarige medestudenten. Het is maar 2 jaar, toch zeker bij jongens, een wereld van verschil.
Hoogbegaafde leerlingen die op de basisschool geen uitdagingen hebben gekend, hebben moeite om hun huiswerk op de middelbare goed te volvoeren. Niet het aanleren van de stof is dan het probleem, maar meer het plannen. Ze hebben vaak de neiging om te denken: o dat komt wel, tijd genoeg, omdat het hen altijd is komen aanwaaien en ze snappen alles meteen.
Maar een (profiel)werkstuk of groepsopdracht, moet wel gemaakt worden en dat kost veel tijd.

Gelukkig wordt er op de meeste basisscholen ruim aandacht besteed aan het "probleem" hoogbegaafdheid. Het behoeft net zoveel aandacht als kinderen die op een andere reden niet mee kunnen komen, zoals dyslexie bijvoorbeeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor pien » 17 jan 2015 10:31

Maar hoogbegaafdheid is natuurlijk iets anders dan het goed doen op school. Hoogbegaafden hebben juist meer aansluiting met ouderen, voor gen is versnellen vaak noodzaak, om problemen met leren en gebrek aan ontwikkelingsgelijken te voorkomen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Chaya » 17 jan 2015 10:36

pien schreef:Maar hoogbegaafdheid is natuurlijk iets anders dan het goed doen op school. Hoogbegaafden hebben juist meer aansluiting met ouderen, voor gen is versnellen vaak noodzaak, om problemen met leren en gebrek aan ontwikkelingsgelijken te voorkomen.

Jij bedoelt: het tussengebied? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten

cron