welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Speedlion
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2011 20:19
Locatie: Katwijk aan Zee
Contacteer:

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Speedlion » 29 jun 2011 16:19

De verdeeldheid van de christenen, hè? Hmm... Onder christenen bestaan er inderdaad veel verschillende richtingen en groepen... en nu weet ik niet wat de een van de ander vindt, maar ik zie het zo: elke richting heeft zijn eigen mening over hoe zij Christus moeten aanbidden, hoe zij de Bijbel interpreteren en hoe zij Christus zien... is er dan één manier die de ware is? Voor mij is dat niet zo... dat zou betekenen dat een bepaalde groep met ongeveer dezelfde meningen goed zitten en de rest niet... Echter, ieder mens heeft een mening die altijd afwijkt van de ander, hij klein hij ook mag afwijken... je zou kunnen zeggen dat iedereen zijn eigen kleine gemeentetje heeft... en mensen met ongeveer dezelfde kijk vormen samen een grote gemeente... als er één bepaalde manier zou zijn, dan zou uiteindelijk één persoon de gelukkige zijn...

We zijn samen één grote gemeente die ieder zijn eigen mening heeft... en dus in groepen is verdeeld...

Dat is in ieder geval mijn mening...
If there's no pain and suffering in the world, what would be the difference between heaven and earth?

meisje20
Luitenant
Luitenant
Berichten: 648
Lid geworden op: 02 apr 2009 20:20

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor meisje20 » 29 jun 2011 16:46

iedereen eigen regels, eigen interpretaties werkt blijkbaar niet.. anders hadden we niet zoveel diversiteit aan kerken gehad. we willen (zo lijkt het wel) geloven op onze eigen manier.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor schaapje » 30 jun 2011 07:23

quote="Speedlion" elke richting heeft zijn eigen mening over hoe zij Christus moeten aanbidden, hoe zij de Bijbel interpreteren en hoe zij Christus zien... is er dan één manier die de ware is?

Het eerste gebod is heel belangrijk want daar aan hangt de Wet...heb God lief met heel je hart
heel je ziel en heel je verstand en al je kracht.
Natuurlijk kan niemand de ander voorschrijven 'hoe' lief te hebben, want daarin zijn mensen
verschillend, in het uiten van de liefde. Kijk hoe de discipelen verschillend waren in hun omgang met Jezus.
Ik zou me diep ellendig voelen in een 'gemeente' waar ik met een uitgestreken gezicht niet
mag tonen wat ik voel en waar geen vreugde ervaren mag worden, maar dat het een altijd
durend ellendegevoel zou moeten zijn.
Als men zich ellendig en zondig voelt is het het beste omdat bij God te brengen en om vergeving
te vragen, precies zoals in de Bijbel vermeld.



Voor mij is dat niet zo... dat zou betekenen dat een bepaalde groep met ongeveer dezelfde meningen goed zitten en de rest niet... Echter, ieder mens heeft een mening die altijd afwijkt van de ander, hij klein hij ook mag afwijken... je zou kunnen zeggen dat iedereen zijn eigen kleine gemeentetje heeft... en mensen met ongeveer dezelfde kijk vormen samen een grote gemeente... als er één bepaalde manier zou zijn, dan zou uiteindelijk één persoon de gelukkige zijn...


Zolang wij hier op aarde zijn zullen er altijd verschillende meningen blijven bestaan, En God kent
zijn ware kinderen, er is maar één Fundament en dat is Christus Jezus gestorven voor ons aan
het Kruis en dát Kruis moet altijd centraal staan in elke gemeente.
Want niemand komt tot God dan door Jezus alleen, omdat Hij de weg is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Janvanverweg » 30 jun 2011 10:21

TheKeimpe schreef:Jan, misschien is het goed om eerst even de hele culturele context mee te nemen in je verhaal voordat je dergelijke ongenuanceerde spierballentaal post. Niet dat ik die context volledig wil verdedigen, maar wel omdat je deze dingen niet los van elkaar kunt zien.

Beste thekeimpe, ik zette het bewust scherp neer vanwege de topic titel: "welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?"
is een kerk die vnl uit onbekeerden bestaat een kerk van Christus? onbekeerden zijn (nog) niet van Christus! alleen hen die wedergeboren kunnen volgens Jezus (joh 3) het koninkrijk van God zien.
elke onbekeerde is er een te veel! God's hart gaat uit naar hen! de velden zijn wit, maar waar zijn de arbeiders?
nu neem ik aan dat onbekeerden die wekelijks de kerk bezoeken graag God's koninkrijk binnen willen gaan. (waarom zouden ze anders hun tijd verspillen met kerkbezoek?) deze groep is daarmee bij uitstek een oogstrijp veld. (zou je zeggen)

maar nu de culturele context die ik buiten beschouwing nam. is het een 'culturele' of een 'geestelijke/leerstellige' context? wat het ook is, de context is een obstakel voor hun bekering!
in hoeverre is het Gode welgevallig om zo'n weerhoudende context overeind te houden?

Jezus leerde al dat het volgen van Hem vijandschap zou brengen met de wereld. Dat het gezinnen uiteen zou jagen. Waarom? Omdat Christus navolgen vaak tegen de traditie en cultuur van de groep ingaat.
ik vermoed dat in sommige kringen dat net zo zwaar valt als bij ons hier.
toch geldt nog steeds dat 'wie ... lieft heeft boven mij is mij niet waardig'
De 'host-cultuur' (of het nu een kerkcultuur of algemene cultuur is doet er niet toe) zal altijd redelijk vijandig op het navolgen van Christus reageren. een kerk die buigt voor de heersende cultuur doet God tekort; men kan geen twee heren dienen.

mischien zijn mijn reacties 'stoere spierballen taal', maar omdat er zo makkelijk gepost werd over het normaal zijn van 'onbekeerden in de kerk' (een kerk vol bekeerden???? dat kan niet!) is stevige taal denk ik wel nodig. we praten immers over mensen die verloren gaan. is er dan niemand die voor hen op de bres springt en de bezem door de belemmeringen heen haalt?

welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?
elke kerk die levend is is van Christus; wat is het kenmerk? wel, wat levend is draagt vrucht en vermenigvuldigd zich.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor 1a2b3c » 30 jun 2011 10:50

Helemaal mee eens Jan! :jaknikken:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jul 2011 07:44

Als ik binnenkort tijd heb (en zin, ik zal eerlijk zijn) kom ik er nog wel op terug. Er zit nog wel een stukje ruis in de communicatie.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Pasker » 29 jul 2011 16:55

welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Wat zou het uitmaken als we dat zouden weten?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Optimatus » 14 aug 2011 15:05

Is een iegelijk niet schuldig zich bij de ware kerk aan te sluiten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor boer » 14 aug 2011 15:12

Pasker schreef:welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Wat zou het uitmaken als we dat zouden weten?


Een klein kuddeke.

Riska

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Riska » 14 aug 2011 18:18

Boer schreef:Een klein kuddeke.

Jouw criteria???

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor boer » 14 aug 2011 20:55

[quote="Riska"][/quote]
nee hoor, Luc 12:32,
lees gerust het hele hoofdstuk :-)

Riska

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Riska » 14 aug 2011 21:09

Jezus heeft het daar tegen zijn discipelen - dat was een kleine groep.

Maar vandaag was bv. Mattheus 15: 21-29 aan de beurt in het leesrooster dat de meeste kerken volgen. Jezus van Nazareth wordt er door een Kanaänitische vrouw van overtuigd dat de God van Israël er niet alleen voor eigen volk is, maar dat deze God ook een God voor de volkeren is. Dat is wel iets meer dan alleen de discipelen. Zo kun je dus alles uit de Bijbel bij elkaar sprokkelen om je gelijk te krijgen.
Gewoon dingen uit de context halen of gedeelten noemen, waaruit een kruideniers- mentaliteit van God uit wordt tot Bijbelse norm. Zoiets.

Nee, Jezus is gekomen voor de gehele mensheid...
Het Evangelie van Christus is rijk en royaal...

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor boer » 14 aug 2011 21:12

Riska schreef:Jezus heeft het daar tegen zijn discipelen - dat was een kleine groep.

Maar vandaag was bv. Mattheus 15: 21-29 aan de beurt in het leesrooster dat de meeste kerken volgen. Jezus van Nazareth wordt er door een Kanaänitische vrouw van overtuigd dat de God van Israël er niet alleen voor eigen volk is, maar dat deze God ook een God voor de volkeren is. Dat is wel iets meer dan alleen de discipelen. Zo kun je dus alles uit de Bijbel bij elkaar sprokkelen om je gelijk te krijgen.
Gewoon dingen uit de context halen of gedeelten noemen, waaruit een kruideniers- mentaliteit van God uit wordt tot Bijbelse norm. Zoiets.

Nee, Jezus is gekomen voor de gehele mensheid...
Het Evangelie van Christus is rijk en royaal...



ok, nieuwe poging:
Matt 7:13,14

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Jozo » 14 aug 2011 21:25

Wat is klein?

En net zo goed kan ik er 10 tegenovergestelde teksten tegenaangooien. Oftewel: Kom met een goed verhaal en onderbouw je stelling.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Riska

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Riska » 14 aug 2011 21:31

Ach ja, die brede en die smalle weg...

De kerk van Christus wordt gevormd door allen die geloven in de gekruisigde en opgestane Heer, Jezus Christus.
Zij proberen gestalte te geven aan het volgen van die Heer door dicht bij Hem te blijven, de hongerigen te voeden, de gevangenen te bezoeken, de zieken te verzorgen en de vreemdeling in onze poorten gastvrijheid te geven. (zie Matth 25: 31-46.)
En in hoeverre we dat in ons leven hebben gedaan, in hoeverre de instituten die kerk heten dat hebben gedaan is niet aan mij, niet aan jou te beoordelen, maar uitsluitend en alleen aan God.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten