Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23686
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 14:37

Elbert schreef:Ik niet. :)
Sterker nog: het zou mooi zijn als de evangelischen minder aan de leiband van Pelagius liepen en zich meer in het Bijbelse gegeven van Gods soevereiniteit zouden verdiepen.
Dat laatste hoeft trouwens helemaal niet ten koste te gaan van evangelisatie. Dat krijg je alleen met het ultracalvinisme. Sterker nog: veel bekende zendelingen/evangelisten waren calvinistisch: William Carey, David Livingstone, George Whitefield om maar een paar mensen te noemen.


Nee inderdaad. Maar het calvinisme kan ook wel een hoop van de evangelische medechristenen leren, ook de niet-ultra's.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2014 14:39

Faramir schreef:Ware het niet dat de bijbel dan ook gewoon 2e hands is en delen zelfs 3e hands.
Sola scriptura (betekenis: alleen door de Schrift, de Bijbel) is één van de Vijf sola's die een samenvattend uitgangspunt vormt van het protestantisme tijdens de Reformatie, maar ook heden ten dage nog steeds de belangrijkste uitgangspunten vormen voor het protestantisme.
Tegenover de rooms-katholieke Kerk benadrukten de reformatoren het gezag en de autoriteit van de Bijbel. Volgens de reformanten was Alleen de Bijbel het Woord van God en is deze toegankelijk voor iedereen.http://nl.wikipedia.org/wiki/Sola_scriptura

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 15:30

Ook de reformatoren waren mensen en derhalve feilbaar. Het is niet zo dat alles wat de reformatoren hebben gezegd, ook daadwerkelijk terecht is. De Reformatie was an sich een goed streven, zeker om de Bijbel ook weer onder de aandacht te brengen van de gewone burger en niet alleen van de elite. In zekere zin was de Reformatie een vroege aanzet tot de huidige democratie (of dat ook de bedoeling van de Reformatoren was, is een andere vraag).

Het is mijns inziens heel goed dat er tegenwicht tegen het individualistische evangelicalisme wordt geboden, niet in de laatste plaats vanwege de - naar mijn smaak - soms kwalitatief en theologisch vreselijke liedjes.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor rotterdam » 29 aug 2014 18:21

benefietdiner schreef:Ja maar er wordt duidelijk op een oecumenische trompet geblazen en het spijt mij te moeten zeggen maar dat is toch wel verkeerde intonatie. Sorry organist :D


Een orkest met maar een soort instrument klinkt absoluut niet.

Ook ons geliefde orgel heeft vele registers.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Boerin » 29 aug 2014 18:33

Optimatus schreef:Het is dat ikke, ikke, ikke bij die evangelicalen. In hoeverre zijn zij eigenlijk geïnteresseerd in het Apostolicum, Nicea en Athanasius?

LOL, niet, maar wat heeft dat nou met ikke te maken? Als het goed is is het Hij, Hij, Hij. Dood aan het ik.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Boerin » 29 aug 2014 18:39

OSAS was al langer bij evangelischen volgens mij.
Yes het rukt op bij de baptisten, of het was er al en ze hebben nu pas door dat ze die ideeën aanhingen:
http://www.christianforums.com/t7839662/
Testje:
http://www.calvinistcorner.com/tulip.htm
Nee, ik heb geen calvinistische trekken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2014 18:44

Optimatus schreef: niet in de laatste plaats vanwege de - naar mijn smaak - soms kwalitatief en theologisch vreselijke liedjes.
Je bedoelt deze denk ik.https://www.youtube.com/watch?v=gdM0VGkmgDM

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4569
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 19:09

Optimatus schreef:Het is mijns inziens heel goed dat er tegenwicht tegen het individualistische evangelicalisme wordt geboden, niet in de laatste plaats vanwege de - naar mijn smaak - soms kwalitatief en theologisch vreselijke liedjes.
Nou ja, smaken verschillen. Ik vind zo'n stoffig orgel afschuwelijk.
En hoe kom je in hemelsnaam bij dat "individualisme"? Ooit eens ergens gehoord?
Voor mij heel niet herkenbaar! Ga eens iets doen aan dat generaliseren van je :^o
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 19:10

Faramir schreef:Ik niet. Het oprukken van het evangelicalisme binnen het traditionele protestantisme (en dus ook calvinisme) vond ik zorgwekkender. Dat is inmiddels een halt toe geroepen?


Ja dat is vreselijk erg.
Vooral als de leer gewoon strookt met die van de bijbel #-o

Faramir

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Faramir » 29 aug 2014 19:13

Spijtig genoeg doet het dat zelden binnen deze veelal bedenkelijke kringen.

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 19:16

Faramir schreef:Spijtig genoeg doet het dat zelden binnen deze veelal bedenkelijke kringen.

Sorry voor de toon waar op ik het zei.

Maar waarom is dat zelden zo?
Iedere gemeente gaat daar verschillend mee om.
Dat er ook veel mis is klopt wel.
Maar zelden is wel een groot woord.

Jvslooten

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Jvslooten » 29 aug 2014 19:18

naamloos schreef:En hoe kom je in hemelsnaam bij dat "individualisme"? Ooit eens ergens gehoord?
Voor mij heel niet herkenbaar! Ga eens iets doen aan dat generaliseren van je :^o
Hier een mooi artikel van een evangelische broeder: http://www.goednieuwsbediening.nl/artikelen-2/192-de-kwetsbaarheid-van-de-evangelische-beweging

Past ook mooi bij dit topic.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor elbert » 29 aug 2014 19:21

naamloos schreef:Volgens Jezus is er n de hemel blijdschap over een zondaar die zich bekeert.
Ja, voor de engelen van God (Luk. 15:10).
Maar de bedoeling van mijn zin was toch wel duidelijk? In plaats van dat God blij (dankbaar) zou moeten zijn dat Hij ons mag redden, behoren wij blij (dankbaar) te zijn dat we gered mogen worden. Wij verlenen God geen genade, maar God ons.
Boerin schreef: Als het goed is is het Hij, Hij, Hij. Dood aan het ik.
Inderdaad, maar dat geldt ook bij de redding van zondaren. Dat komt helemaal bij Hem vandaan. Daar heeft Hij onze toestemming niet voor nodig.

Verder is het wel vreemd dat een baptist waarschuwt tegen calvinisme in zijn gezindte. Gaat hij dan ook waarschuwen tegen Spurgeon? Of vele andere predikers die zowel baptist als calvinist waren (en zijn)?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4569
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 19:35

elbert schreef:Ja, voor de engelen van God (Luk. 15:10).
Maar de bedoeling van mijn zin was toch wel duidelijk? In plaats van dat God blij (dankbaar) zou moeten zijn dat Hij ons mag redden, behoren wij blij (dankbaar) te zijn dat we gered mogen worden. Wij verlenen God geen genade, maar God ons.
zeker weten is God blij met een zondaar die zich bekeert, dat lees je door heel de bijbel heen.
Hij redt ons echt niet met tegenzin hoor!
Dat sluit heel niet uit dat wij blij en dankbaar zijn dat hij ons redden wil.
En wie wie genadig is, dat is zo klaar als een klontje natuurlijk.
Nou ga je een stok zoeken om een hond mee te slaan, moet je niet doen :-&
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4569
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 19:43

Jvslooten schreef:Hier een mooi artikel van een evangelische broeder: http://www.goednieuwsbediening.nl/artikelen-2/192-de-kwetsbaarheid-van-de-evangelische-beweging

Past ook mooi bij dit topic.
Tjah, wie de schoen past.... In Nederland heb je 120 soorten evangelisch, dus generaliseren is heel niet op z'n plaats.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten