Wat moet je nou met .....?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Harmonica » 04 jan 2015 20:10

Mortlach schreef:Jawel, dat is nou net wél aan te tonen, zolang je binnen de wetenschap blijft dan. De Zondvloed zou allerlei gevolgen moeten hebben die we tot op de dag van vandaag zouden moeten merken. Die gevolgen zijn er niet, ergo, er was geen Zondvloed. Dat 'probleem' is alleen op te lossen door te grijpen naar wonderen, maar dan verlaat je het wetenschappelijke.


Je had het over de werkelijkheid. Die is echt niet volledig aan te tonen door wetenschap, niemand beweert dat. Zelfs de natuurlijke wereld is nog niet eens volledig door wetenschap in kaart gebracht. Daarnaast zijn er zoveel aspecten van de werkelijkheid als ethiek, esthetiek, logica, wiskunde, geschiedenis etc die niet door wetenschap aan te tonen zijn.

Ik ben nog steeds niet overtuigd van dat rekenwerk wat ik ooit, lang geleden een keer gezien heb


Zolang je het negeert en niet onderzoekt zul je het ook altijd met dit argument af kunnen doen.
.

Nou, nee. Het blijft een feit dat alleen een universum dat stabiel genoeg is om waarnemers te laten onstaan, kan worden waargenomen. En zolang de kans daarop niet 0 is, heb ik niet zo'n moeite met toeval, echt niet.


Dit is dan ook het meest inconsistent binnen je wereldbeeld, want voor al het andere zou je absoluut niet als vuistregel nemen dat zolang er überhaupt maar een kans is je er geen moeite mee hebt.
Vanuit die overtuiging zou je de multiversa ook onzinnig moeten vinden want waarom zou je iets willen verklaren wat geen verklaring vereist? Dat is in strijd met Occam's razor.

Ja. Ik zou werkelijk waar niet weten wat het 'doel' of de 'intentie' van het universum zou moeten zijn.


Hoe zie je eigenlijk in vredesnaam bewijs van intentie of doel dan voor je, buiten dat een stem uit een wolk dat bevestig? Want met jouw redenatie zou een alien ras ook geen bewijs zien van intentie of doelmatigheid in onze bouwwerken, als ze hier nog totaal niet mee bekend waren.

Nogmaals, als de natuur niet wetmatig was, was de mens nooit ontstaan, dus heel verrassend is het dan niet meer..


Dit is pas een non sequitur.

Echt? Want het lijkt er namelijk drommels veel op dat dat precies is wat je al deze tijd al probeert te suggeren.


Nee hoe kom je daar nu bij? Ik geef aan dat het universum allerlei eigenschappen heeft waaruit intentie blijkt; finetuning, kenbaarheid, wetmatigheid en orde. Niet dat daaruit volgt dat wetenschap bedrijven ons primaire doel is, dat heb jij ervan gemaakt.

Prima hoor. Voor de wetenschap an sich maakt het geen zier uit, daarbinnen is nog steeds geen plek voor het bovennatuurlijke.


De wetenschap bestuurd dan ook de natuurlijke wereld, maar dat schijn je te verwarren met het totaal aan werkelijkheid.
My 2 cents is free

Gralgrathor
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 dec 2014 12:40

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Gralgrathor » 04 jan 2015 20:16

Harmonica schreef:De wetenschap bestuurd dan ook de natuurlijke wereld

Dat is niet helemaal waar. De wetenschap bestudeert de totaliteit van de realiteit. Als er zoiets als 'het bovennatuurlijke' bestaat, en dat 'bovennatuurlijke' beinvloedt op enigerlei wijze het waarneembare, dan is dat 'bovennatuurlijke' per implicatie een legitiem onderzoeksdoel voor de wetenschap. Alles wat het waarneembare op enige manier beinvloedt kan door middel van die interactie onderworpen worden aan de wetenschappelijke epistemologie.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als iets 'bovennatuurlijks' bestaat maar op geen enkele manier de waarneembare realiteit beinvloedt. Maar ik kan alleen maar aannemen dat dat niet het soort 'bovennatuurlijke' is waar de meeste religieuzen in geloven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2015 20:34

Weet je, Harmonica, ik vraag me af hoe lang het zou duren dat, wanneer ik zou toegeven dat er inderdaad intentie zit achter het universum, voordat jij komt aanzetten met de personlijke, Christenlijke God en dat ik vergeving nodig heb voor mijn zonden in het bloedoffer van Jezus Gristos?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Harmonica » 04 jan 2015 21:33

Mortlach schreef:Weet je, Harmonica, ik vraag me af hoe lang het zou duren dat, wanneer ik zou toegeven dat er inderdaad intentie zit achter het universum, voordat jij komt aanzetten met de personlijke, Christenlijke God en dat ik vergeving nodig heb voor mijn zonden in het bloedoffer van Jezus Gristos?


Zo'n mate van intentionaliteit en intellect zou ik als inherent zien aan persoonlijkheid.

En wat zou het uitmaken dat je daarvan niet overtuigd zou raken, het zou toch al bizar zijn wanneer bewustzijn de oorsprong van alles was? Dat zou niets meer met atheïsme te maken hebben.
My 2 cents is free

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2015 21:46

Ik vraag me gewoon af in hoeverre hier discussiëren en verkapte evangelisatiepoging van je is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Harmonica » 04 jan 2015 22:09

Mortlach schreef:Ik vraag me gewoon af in hoeverre hier discussiëren en verkapte evangelisatiepoging van je is.


Haha ja hoor, zo religieus ben ik helemaal niet. Ik discussieer hier, net als jij waarschijnlijk, voornamelijk omdat ik denk dat ik gelijk heb. Waarom ik af en toe de behoefte voel om dat kenbaar te maken weet ik niet eens zeker, ik heb bij jou toch niet de indruk dat ik je kan overtuigen, maar ik vind het wel mooi om te kijken welke argumenten mensen over het algemeen hebben tegen bepaalde standpunten.
My 2 cents is free

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2015 23:20

Harmonica schreef:Je had het over de werkelijkheid. Die is echt niet volledig aan te tonen door wetenschap, niemand beweert dat. Zelfs de natuurlijke wereld is nog niet eens volledig door wetenschap in kaart gebracht.


Verwacht je dat dan? Denk je echt dat de wetenschap ooit 'klaar' zal zijn, dat wetenschappers tevreden achterover kunnen leunen en zeggen: Zo, nu weten we echt alles.

Daarnaast zijn er zoveel aspecten van de werkelijkheid als ethiek, esthetiek, logica, wiskunde, geschiedenis etc die niet door wetenschap aan te tonen zijn.


Geschiedenis niet aan te tonen? Dat is bijzonder.

Maar goed, dat de werkelijkheid als totaal niet volledig bewijsbaar is, betekent niet dat je vervolgens meteen niets meer weet. Ik weet vrij zeker dat als ik een vierkant wiel maak, het behoorlijk slecht zal rollen. Ik weet ook dat als de aarde minder dan 10.000 jaar geleden volledig onder water heeft gestaan, waarbij ALLE dieren zijn uitgeroeid op broedpaartjes van 2 na, dat je daar de gevolgen nu nog van zou moeten zien. Die gevolgen zien we niet, dus heeft die Zondvloed niet plaatsgevonden. En daarvoor maakt het vrij weinig uit dat ik esthetiek niet kan 'bewijzen'.

Zolang je het negeert en niet onderzoekt zul je het ook altijd met dit argument af kunnen doen.


En zodra er bronnen komen die niet direct overmatig religieus zijn, zal ik er eens wat tijd aan besteden.

Dit is dan ook het meest inconsistent binnen je wereldbeeld, want voor al het andere zou je absoluut niet als vuistregel nemen dat zolang er überhaupt maar een kans is je er geen moeite mee hebt.
Vanuit die overtuiging zou je de multiversa ook onzinnig moeten vinden want waarom zou je iets willen verklaren wat geen verklaring vereist? Dat is in strijd met Occam's razor.


Jij hamert op die verklaring, ik niet.


Hoe zie je eigenlijk in vredesnaam bewijs van intentie of doel dan voor je, buiten dat een stem uit een wolk dat bevestig? Want met jouw redenatie zou een alien ras ook geen bewijs zien van intentie of doelmatigheid in onze bouwwerken, als ze hier nog totaal niet mee bekend waren.


Nou, die stem uit die wolk zou wel indruk maken ja. En verder had Galgathor een paar goede opmerkingen. Omdat we simpelweg niet weten wat de parameters zijn voor het vaststellen van de natuurwetten, kun je niets zeggen over de mate van toevalligheid. Maar goed, dat is natuurlijk een oneindige regressie, want als de parameters zo zijn dat de natuurwetten altijd uitkomen zoals ze nu zijn, dan kun jij weer vragen wat de intentie achter die parameters is. Daar begin ik dus verder niet aan.

Nogmaals, als de natuur niet wetmatig was, was de mens nooit ontstaan, dus heel verrassend is het dan niet meer..


Dit is pas een non sequitur.


Nee, dat lijkt me niet. Je kunt niet naar de natuur kijken en wetende dat wij bestaan, verbaasd zijn over het feit dat ze wetmatig is.

Nee hoe kom je daar nu bij?


Hoe ik daarbij kom? Ik heb de afgelopen paar pagina's je stukjes gelezen. Zo kom ik daarbij.

Ik geef aan dat het universum allerlei eigenschappen heeft waaruit intentie blijkt; finetuning, kenbaarheid, wetmatigheid en orde. Niet dat daaruit volgt dat wetenschap bedrijven ons primaire doel is, dat heb jij ervan gemaakt.


Daar volgt toch helemaal geen intentie uit? Hoe volgt intentie uit kenbaarheid? De hoeken van een rechtzijdige driehoek zijn kenbaar. Volgt daar ook intentie uit?

Weet je, als je het dan toch over toevalligheid wilt hebben: dat de mens bestaat is pas toevallig. Ik kijk naar onze situatie en denk: als de mens niet had bestaan, was het universum verder geen spat anders geweest. Jij kijkt naar de situatie en denkt, sta me toe, "De mens bestaat, dat moet wel zo bedoeld zijn! Want wij zijn speciale sneeuwvlokjes." En dan zie jij in alles intentie, de hele geschiedenis leidt immers naar de noodzakelijke mensheid toe, door zorgvuldige sturing en bescherming, ja, liefde zelfs, van een almachtig bovennatuurlijk wezen. Ik zie toeval. De mens had net zo goed niet bestaan en dan was er zo goed als niets anders geweest. Ons bestaan is niet noodzakelijk.

De wetenschap bestuurd dan ook de natuurlijke wereld, maar dat schijn je te verwarren met het totaal aan werkelijkheid.


Nee hoor, dat verwar ik totaal niet. Dat is mijn werkelijkheid. En onze werkelijkheden verschillen echt zo veel niet. De mijne is de natuurlijke wereld + het abstracte, de jouwe de natuurlijke wereld, het abstracte + God.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2015 23:21

Harmonica schreef:Haha ja hoor, zo religieus ben ik helemaal niet. Ik discussieer hier, net als jij waarschijnlijk, voornamelijk omdat ik denk dat ik gelijk heb. Waarom ik af en toe de behoefte voel om dat kenbaar te maken weet ik niet eens zeker, ik heb bij jou toch niet de indruk dat ik je kan overtuigen, maar ik vind het wel mooi om te kijken welke argumenten mensen over het algemeen hebben tegen bepaalde standpunten.


Okee, laat me dan de vraag stellen. Stel dat er inderdaad een bovennatuurlijke macht is die 'met inentie' het universum tot stand heeft gebracht. Houd jij de mogelijkheid dan open dat die macht NIET de christelijke God is? Zo nee, waarom niet?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Harmonica » 05 jan 2015 16:13

Gralgrathor schreef:Het zijn wetenschappers die op grond van geobserveerde wetmatigheden verklarende modellen opstellen, en die zoeken naar achterliggende mechanismes om het bestaan van die wetmatigheden zelf te verklaren. Daar zijn atheisten onder, maar ook gelovigen van allerhande religies. De meeste atheisten die ik ken zijn er niet tevreden mee om het bestaan van wetmatigheden voor lief te nemen en niet nieuwsgierig te zijn naar waarom die zijn wat ze zijn - daarin zijn ze gelijk aan de meeste wetenschappers, zelfs al hebben de meeste non-wetenschappers niet de middelen en de kennis om zelfstandig naar die nieuwsgierigheid te handelen.


Dat begrijp ik, maar wanneer wetenschappers de fysica bestuderen betekent het niet dat ze daarom het alleenrecht hebben om iets zinnigs te zeggen over de metafysica. Dat is een filosofisch domein en dat is wat atheïsten (want zoals je zelf terecht stelt, wetenschappers zijn lang niet altijd atheïst) vaak niet lijken te snappen. Nogmaals, door alleen naar chemische samenstelling van de verf te kijken kan je niet bepalen of een schilderij betekenis heeft.

Nee, dat is een onverantwoorde aanname. Het feit dat een appel, elke keer als we die loslaten, naar beneden valt is een wetmatigheid. We hoeven niet aan te nemen dat er een god is die die appels naar beneden beweegt. We kunnen er voor kiezen te zoeken naar een echte verklaring voor het feit dat appels vallen. Ad infinitum.


Natuurlijk hoeven we niet aan te nemen dat God continu ingrijpt om appels te laten vallen, maar dat staat los van intentionaliteit achter die wetmatigheden. Als je wetmatigheden ook alleen maar mag verklaren door wetmatigheden ga je inderdaad oneindig door en vanuit de filosofie hebben we goede redenen om aan te nemen dat er geen oneindigheid van oorzaken en gebeurtenissen kan zijn.

Harmonica schreef:En wederom: een man in het stenen tijdperk had zich even goed kunnen afvragen waarom hij juist *dan* leeft, en *die* wereld kan waarnemen. Daar hoeven we geen speciale betekenis van af te leiden.


Het gaat dan ook om het onafhankelijke patroon van de mate van waarnemingsmogelijkheid in combinatie met statistische onwaarschijnlijkheid. In mijn voorbeeld stel je nu nagenoeg dat waar de bal ook was beland, je altijd je had af kunnen vragen waarom hij juist daar beland. Het gaat dus niet alleen om de onwaarschijnlijkheid van waar die bal beland (wat je waarneemt) maar dat in combinatie met de basket/onafhankelijk patroon (onze perfecte plek in het universum, en het perfecte moment dat we ontstaan). Maar ik krijg het idee dat we nu aan het herhalen zijn.

Ik vind het een niet meer dan redelijke stelling.


Dat getuigd in mijn ogen dan van weinig voorstellingsvermogen. Het is wat mij betreft vrij makkelijk om werelden voor te stellen met wetmatigheden die qua complexiteit onze intelligentie ver overstijgen. Hoe deze wereld zich verhoudt tot de chimpansee, zo zou een veel complexere wereld zich kunnen verhouden tot ons, dat lijkt me logisch gezien volkomen mogelijk.

Nee, dat doet het niet. Nogmaals: zonder een methode om de (on)waarschijnlijkheid van deze specifieke configuratie te bepalen is er geen basis voor conclusies. Dat is eenvoudigweg een feit.


Maar we hebben wel methodes om dat vast te stellen, het gedachten experiment! Het zijn vaak agnostische en atheïstische wetenschappers zelf die met die berekeningen komen (Hawking, Penrose) dus hoe kom je hier eigenlijk bij? Puur omdat er misschien extra variabelen zijn denk je dat we er niets zinnigs over kunnen zeggen? En nogmaals, waarom denk je dat de multiversa hypothese überhaupt werd geopperd.

Dan heb je mijn vorige relaas niet goed gelezen: ik ging uit van een situatie met een oneindig aantal trekkingen. Als je oneindig keer trekt uit een set dan is de kans meer dan goed dat je uiteindelijk een getal met alleen maar 1 zult trekken. Ik zeg niet dat dat noodzakelijkerwijs een goede analogie is voor de realiteit, maar je kunt het ook niet uitsluiten. Nogmaals: het is dus gewoon onmogelijk om op dit tijdstip een bepaalde waarschijnlijkheid toe te kennen aan deze configuratie.


Jawel, want ik snap wel wat je probeert te zeggen maar ik toonde dus aan dat het niet aannemelijk is dat dit het geval is. Het is ook statistisch mogelijk dat de appel toevallig met dezelfde snelheid valt maar hij eigenlijk variabel valt. Maar dat is niet aannemelijk. En hoe meer data we vinden die die gedachte ontkracht (en dan doen we in het geval van finetuning), hoe onwaarschijnlijker die gedachte wordt.

Mee eens. Maar de beste verklaring is er ook een die voldoet aan Ockham's Scheermes. En daarin komen goden altijd na natuurlijke mechanismes.


Dat klopt, en dat bestrijd ik ook niet, sterker nog ik vind inderdaad dat natuurlijk verklaringen voor bovennatuurlijke verklaringen komen. Wat ik alleen betoog is dat we deductief natuurlijke verklaringen kunnen uitsluiten. En dan kom ik ook even terug op wat je eerder zei:

Als er zoiets als 'het bovennatuurlijke' bestaat, en dat 'bovennatuurlijke' beinvloedt op enigerlei wijze het waarneembare, dan is dat 'bovennatuurlijke' per implicatie een legitiem onderzoeksdoel voor de wetenschap


Dit toont aan dat wat je hier stelt niet klopt. Want wanneer het lijkt alsof iets invloed uitoefent op de natuurlijke wereld, dan stel je alsnog dat het niet telt omdat we moeten wachten op een natuurlijke verklaring. Dat is waarom wetenschap nooit het bovennatuurlijke kan bewijzen, want zodra er wetmatigheid is wordt het toegekend aan het natuurlijke, en als iets die wetmatigheid ontstijgt, of het nou de finetuning is of het onlogisch steeds sneller uitdijende universum of überhaupt het begin van een universum, dan moet het alsnog een natuurlijke verklaring zijn. Dit is gewoon cirkelredenatie...

Nee, nu span je de kar voor het paard. Wat de wetenschap heeft aangetoond is dat er naar alle waarschijnlijkheid een nauwe bandbreedte aan verschillende configuraties is waarin leven mogelijk is. Maar dat betekent niet dat het universum is gefine-tuned. Nogmaals: als we bijvoorbeeld slechts één van vele universa zijn met een willekeurige verdeling aan parameters, dan is geen fine-tuning nodig om het bestaan van dit universum te verklaren. En dat is slechts één mogelijke verklaring die fine-tuning als verklarend mechanisme overbodig maakt.


In dezelfde zin dat het universum naar alle waarschijnlijkheid 13,8 miljard jaar oud is. En een nauwe bandbreedte is zacht uitgedrukt, een onberekenbaar nauwe bandbreedte doet meer eer aan de situatie.
Maar ik had al aangegeven dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het multiversa dit zou verklaren en dat de kans met elke nieuwe wetenschappelijke ontdekking onwaarschijnlijker wordt. Dat is kenmerkend voor een slechte theorie zoals ik al stelde in het voorbeeld met de appel. Maar wat veel belangrijker is, is dus dat de multiversa naar alle waarschijnlijkheid het probleem dus helemaal niet oplost, maar gewoon verder terug stelt.

En welke andere mechanismes heb je het over? Want vooralsnog kom je buiten de multiversa alleen maar met mechanismes die zelfs je mede agnosten/atheïsten niet reëel vinden...

Je moet niet een mening tenopzichte van X gaan verwarren met X zelf. En daarbij komt dat er een groot verschil is tussen acceptatie van een natuurwetenschappelijke these en het toekennen van een morele waarde aan een gebeurtenis.


We discussiëren dus ook over het feit of betekenis X is of niet. Je neemt nu je uitgangspunt als argument.

Omdat het mijn mening is dat zo iemand misbruik maakt van de goedgelovigheid van mensen.


Nu suggereer je dat misbruik maken van iets eveneens arbitrair is. Maar trek het dan nog extremer, maakt iemand die kinderen misbruikt en verkracht niet misbruik in absolute zin van de situatie en die kinderen? Zijn er niet dingen op het gebied van ethiek en betekenis in absolute zin waar, ook al kan je ze niet bewijzen? Je stelt in mijn ogen nogal wat, door te suggereren dat het allemaal maar relatief is.
My 2 cents is free

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2015 17:20

Harmonica schreef: Zijn er niet dingen op het gebied van ethiek en betekenis in absolute zin waar, ook al kan je ze niet bewijzen? Je stelt in mijn ogen nogal wat, door te suggereren dat het allemaal maar relatief is.


Ik haak even alleen in op dat laatste. Volgens mij zijn er namelijk geen absoluten in de ethiek. Alles hangt af van je uitgangspunten en je hebt een meta-ethiek nodig om die uitgangspunten te bewijzen, en een meta-meta-ethiek, etc.

Natuurlijk zijn er wel uitgangspunten die redelijk voor de hand liggen, bijvoorbeeld dat leed onwenselijk is en geluk wenselijk, alhoewel dat niet eens zo algemeen is als we in het westen schijnen te denken. In bepaalde culturen is genitale mutilatie bij vrouwen doodnormaal, terwijl we het hier als volslagen onethisch zien. Er zijn ook mensen die oprecht geloven dat het beter zou zijn als de volledige mensheid uitsterft, dus tja, het hangt allemaal af van je uitgangspunten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gralgrathor
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 dec 2014 12:40

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Gralgrathor » 05 jan 2015 17:34

Harmonica schreef:Dat is een filosofisch domein

Daar ligt het probleem. Eerder heb ik beschreven hoe wetenschap werkt, en waarom ik denk dat vragen als 'bestaat er een god' *niet* noodzakelijkerwijs een puur metafysisch vraagstuk is, maar wel degelijk een vraag die door de natuurwetenschappen kan worden aangepakt.

Harmonica schreef:Als je wetmatigheden ook alleen maar mag verklaren door wetmatigheden

Mijn punt is dat je bijzonder goede redenen moet hebben om ergens intentie achter te zoeken. Een voorbeeld is schepen: we kunnen veronderstellen dat de Titanic met een bepaald doel werd gebouwd omdat schepen doorgaans met een bepaald doel worden gebouwd. Voor het universum en de wetmatigheden daarvan hebben we dergelijke redenen niet. Dat wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat intentionaliteit absoluut uitgesloten is, maar Ockham's Scheermes zet het wel onderaan de lijst van stellingen die we kunnen onderzoeken. En die lijst is lang.

Harmonica schreef:vanuit de filosofie hebben we goede redenen om aan te nemen dat er geen oneindigheid van oorzaken en gebeurtenissen kan zijn

Daar ben ik het in ieder geval niet mee eens. Maar dat doet er niet zoveel toe, want een oneindige reeks van oorzaak-gevolg is nog niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als een oneindige reeks van effect-verklaring. Filosofisch gezien zie ik het probleem niet zo. Praktisch gezien krijgen we met de Bekenstein Bound en Gödel te maken, maar dat zien we dan wel weer.

Harmonica schreef:Het gaat dus niet alleen om de onwaarschijnlijkheid van waar die bal beland

Ten eerste is het venster voor de "ideale waarnemingspositie" vrij breed, als je die gaat vergelijken met de leeftijd van het universum tot nu toe, en ten tweede, nogmaals, kan het heel goed zijn dat er een oorzakelijk verband is tussen de kosmologische ontwikkeling en het tijdstip waarop men op zijn vroegst de evolutie van intelligente wezens mag verwachten. Verder ga je ervanuit dat deze "ideale waarnemingspositie" speciaal is. Maar dat hoeft helemaal niet. Het is wellicht een stukje mazzel dat we nu in staat zijn bepaalde kosmologische conclusies te trekken die 100 miljard jaar na nu veel moeilijker zijn - maar so what?

Harmonica schreef:Hoe deze wereld zich verhoudt tot de chimpansee, zo zou een veel complexere wereld zich kunnen verhouden tot ons, dat lijkt me logisch gezien volkomen mogelijk.

Mij niet. Bedenk goed: het is niet onze intelligentie waarmee we het universum aan het aftasten zijn - het is de wetenschappelijke methodiek, een methode van denken. Als jouw idee klopte, dan kan een mensheid met een gemiddeld IQ van 80 minder weten dan een mensheid met een gemiddeld IQ van 100. Maar zo werkt het niet: zolang we de wetenschappelijke methode hebben maakt het niet uit wat het gemiddelde IQ is; de resultaten zijn hetzelfde. Hooguit doen we er iets langer over met een lager gemiddeld IQ.

Harmonica schreef:Maar we hebben wel methodes om dat vast te stellen, het gedachten experiment!

Het gedachtenexperiment is een interessant what-if spelletje, maar levert geen concrete statistische data op.

Harmonica schreef:maar ik toonde dus aan dat het niet aannemelijk is dat dit het geval is

Wat niet? Nogmaals, het is héél aannemelijk dat een oneindig aantal trekkingen uit een set met willekeurige getallen op een gegeven moment een getal met alleen enen zal bevatten. P=1, vooropgesteld dat die set uberhaupt getallen met alleen enen bevat.

Harmonica schreef:Wat ik alleen betoog is dat we deductief natuurlijke verklaringen kunnen uitsluiten.

Iets beter je best doen dan ;)

Harmonica schreef:Want wanneer het lijkt alsof iets invloed uitoefent op de natuurlijke wereld, dan stel je alsnog dat het niet telt omdat we moeten wachten op een natuurlijke verklaring

Nee. Als je mijn stellingen tot nu toe goed hebt gelezen, dan snap je dat ik denk dat er geen zinvolle scheiding is tussen natuurlijk en bovennatuurlijk. Feitelijk is het een inhoudsloos onderscheid. Zolang iets invloed heeft op de waarneembare realiteit maakt het onderdeel uit van de set dingen die we kunnen onderzoeken middels de wetenschappelijke methode. En is dus onderdeel van de realiteit, de natuur.

Op het moment dat iets reeel is maar geen interacties heeft met de waarneembare realiteit dan wordt het anders, maar wordt het ook een vraagstuk dat feitelijk geen enkele relevantie meer heeft binnen het onderwerp. We zijn tenslotte alleen geinteresseerd in dingen die de wereld *wel* beinvloeden of hebben beinvloed.

Harmonica schreef:Maar ik had al aangegeven dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het multiversa dit zou verklaren

Dat had je gesteld, ja. Maar daar ga ik niet in mee. Een oneindig aantal willekeurige trekkingen uit configuration space zal tenminste één keer een gespecificeerd resultaat bevatten.

Harmonica schreef:En welke andere mechanismes heb je het over?

Hawking/Hartle, Kraus' 'Universe from nothing', dat soort dingen. Moet me daar zelf eerlijk gezegd ook nog een beetje over inlezen. Maar dat er verklaringen bestaan die met wisselende waarschijnlijkheden de huidige configuratie kunnen verklaren staat vast. Dat we op dit moment geen methode hebben om een wetenschappelijke keuze te maken uit die verklaringen staat ook vast. Dat we dus op dit moment geen manier hebben om de (on)waarschijnlijkheid van de huidige configuratie te bepalen is de noodzakelijke conclusie.

Harmonica schreef:Nu suggereer je dat misbruik maken van iets eveneens arbitrair is

Nee hoor, dat suggereer ik niet. 'Misbruik' is vrij eenvoudig in objectieve termen te definieren, zelfs al heeft het woord een negatieve connotatie die de discussie wat kan verwarren.

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Harmonica » 05 jan 2015 19:56

Mortlach schreef:Okee, laat me dan de vraag stellen. Stel dat er inderdaad een bovennatuurlijke macht is die 'met inentie' het universum tot stand heeft gebracht. Houd jij de mogelijkheid dan open dat die macht NIET de christelijke God is? Zo nee, waarom niet?


Die mogelijkheid houd ik altijd open. Maar dat is vast niet wat je bedoelt.

Ik denk dat wanneer je God ontologisch gaat definiëren religies hooguit een tool vormen om dat te doen. Ik denk dat het christendom de beste tool is, niet de enige tool die nuttige dingen zegt over God.

Ik denk bijvoorbeeld dat ook het boeddhisme God redelijk goed in kaart heeft gebracht, en nog wel veel meer filosofische stromen. Ik zie het universum en vooral ethiek namelijk als uiting van het karakter van God. Dus orde, harmonie, schoonheid, liefde, zorgzaamheid, geduld, begrip, maar ook rationaliteit, intellectuele integriteit en een bepaalde mate van scepticisme. God is in mijn ogen dat wat we zien als goed, en dit leven is er vooral om daar een diepgaander begrip over te krijgen. In dat kader heeft dus iedereen een bepaald Godsbegrip, en kunnen dus zelfs atheïsten op sommige vlakken een diepgaander Godsbegrip hebben dan religieuzen.

Waarom ik dat denk, is op basis van veel verschillende factoren, het merendeel uit de filosofie, vooral mijn visie op het probleem van kwaad, het argument van moraliteit, maar ook door persoonlijke ervaringen, hetgeen we weten over bijna doodervaringen enzovoort.

En waarom ik denk dat het christendom de beste tool is, heb ik weer hele andere argumenten voor, met name door het beeld dat ze schetsen van God (tijdloos, almachtig, scheppend met een absoluut begin) en de documentatie over Jezus. Maar jij staat nu vast te wachten om te zeggen haha, zie je wel, je neemt zomaar aan dat het de christelijke God is en hebt daarvoor nog minder (wetenschappelijke) argumenten.

Daarom zei ik ook wat maakt dat uit? Hoe specifieker jij je wereldbeeld gaat definiëren des te minder worden de argumenten, maar who cares, het zou al een bizarre vorm van atheïsme zijn wanneer je zou erkennen dat er bewustzijn buiten dit universum was, en als atheïst heb je het lekker makkelijk omdat jij je wereldbeeld niet verder hoeft te definiëren. Het is alsof we naar een puzzle kijken, jij met een ultra sceptische houding achterover leunt om mijn argumenten te bekritiseren, en zelf je in een gemakkelijke positie nestelt door te stellen dat de puzzle geen oplossing heeft.

[/quote]
My 2 cents is free

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2015 20:34

Harmonica schreef:Die mogelijkheid houd ik altijd open. Maar dat is vast niet wat je bedoelt.


Dat is precies wat ik bedoelde. Meestal zijn de gespreksgenoten zo overtuigd van het eigen gelijk dat ze andere opties niet eens voor mogelijk houden. En dan gaat het gesprek dus niet waarover het lijkt te gaan, maar is het een evangelisatiepoging. Excuses als ik je onterecht in de categorie heb gedrukt, het is de macht der gewoonte, zullen we maar zeggen.

Ik zie het universum en vooral ethiek namelijk als uiting van het karakter van God. Dus orde, harmonie, schoonheid, liefde, zorgzaamheid, geduld, begrip, maar ook rationaliteit, intellectuele integriteit en een bepaalde mate van scepticisme.


Tja, ik zie in het universum voornamelijk leegte, leegte en nog meer leegte. En in de natuur een constante strijd om te overleven, vol honger en doodsangst. Al die mooie dingen die je noemt, dat zijn eigenschappen van de mens.

God is in mijn ogen dat wat we zien als goed, en dit leven is er vooral om daar een diepgaander begrip over te krijgen. In dat kader heeft dus iedereen een bepaald Godsbegrip, en kunnen dus zelfs atheïsten op sommige vlakken een diepgaander Godsbegrip hebben dan religieuzen.

Waarom ik dat denk, is op basis van veel verschillende factoren, het merendeel uit de filosofie, vooral mijn visie op het probleem van kwaad, het argument van moraliteit, maar ook door persoonlijke ervaringen, hetgeen we weten over bijna doodervaringen enzovoort.


Dit is erg verhelderend. Bedankt dat je dit wilde delen.

En waarom ik denk dat het christendom de beste tool is, heb ik weer hele andere argumenten voor, met name door het beeld dat ze schetsen van God (tijdloos, almachtig, scheppend met een absoluut begin) en de documentatie over Jezus. Maar jij staat nu vast te wachten om te zeggen haha, zie je wel, je neemt zomaar aan dat het de christelijke God is en hebt daarvoor nog minder (wetenschappelijke) argumenten.


Nee, dat zou ik op dit moment totaal niet zeggen.

Daarom zei ik ook wat maakt dat uit? Hoe specifieker jij je wereldbeeld gaat definiëren des te minder worden de argumenten, maar who cares, het zou al een bizarre vorm van atheïsme zijn wanneer je zou erkennen dat er bewustzijn buiten dit universum was, en als atheïst heb je het lekker makkelijk omdat jij je wereldbeeld niet verder hoeft te definiëren. Het is alsof we naar een puzzle kijken, jij met een ultra sceptische houding achterover leunt om mijn argumenten te bekritiseren, en zelf je in een gemakkelijke positie nestelt door te stellen dat de puzzle geen oplossing heeft.


Nou, we kijken naar een stapel vormen, jij zegt dat het een puzzel is en dus een bepaalde oplossing heeft. Ik kan hooguit zeggen dat het niet eens een puzzel is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Harmonica » 05 jan 2015 21:29

Gralgrathor schreef:Daar ligt het probleem. Eerder heb ik beschreven hoe wetenschap werkt, en waarom ik denk dat vragen als 'bestaat er een god' *niet* noodzakelijkerwijs een puur metafysisch vraagstuk is, maar wel degelijk een vraag die door de natuurwetenschappen kan worden aangepakt.


Maar het feit dat je denkt dat die vraagstukken door de natuurwetenschappen kunnen worden opgelost, is al een filosofische overtuiging (en ook een metafysische)! Begrijp me niet verkeerd, ik denk zeker dat bepaalde wetenschap een filosofisch argument kan versterken of ontkrachtten. Maar het is naïef om te denken wanneer je stelt dat wetenschap het meest geschikt is om dat soort vragen te beantwoorden, je je niet op filosofisch of metafysisch terrein begeeft.

Mijn punt is dat je bijzonder goede redenen moet hebben om ergens intentie achter te zoeken. Een voorbeeld is schepen: we kunnen veronderstellen dat de Titanic met een bepaald doel werd gebouwd omdat schepen doorgaans met een bepaald doel worden gebouwd. Voor het universum en de wetmatigheden daarvan hebben we dergelijke redenen niet. Dat wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat intentionaliteit absoluut uitgesloten is, maar Ockham's Scheermes zet het wel onderaan de lijst van stellingen die we kunnen onderzoeken. En die lijst is lang.


En mijn punt is dat we die hebben, op basis van dezelfde argumenten die we zouden kunnen gebruiken bij de Titanic. Zelfs als we nog nooit een schip hadden gezien hadden we aan de hand van de structuur en complexiteit kunnen betogen dat het een intentioneel, doelmatig product van intellect was. Hetzelfde zien we bij het universum, en dat demonstreert perfect je selectieve scepticisme. Jij had ook bij dat bootje kunnen stellen dat we niet weten welke mechanismen ten grondslag lagen aan de uitkomst van dat onbekende object, kunnen stellen dat we het misschien nog niet helemaal begrijpen, kunnen stellen dat we niet goed konden bewijzen dat het gemaakt was om te varen. Bovendien demonstreert dit ook perfect dat het dus ook een filosofische en metafysische discussie is. Je kan niet wetenschappelijk bewijzen dat de boot is gemaakt om te varen, je kan data gebruiken om te beargumenteren dat hij daarvoor gemaakt is, door te stellen dat hij perfect is om op water te blijven drijven bijvoorbeeld.

Ten eerste is het venster voor de "ideale waarnemingspositie" vrij breed, als je die gaat vergelijken met de leeftijd van het universum tot nu toe


Nee, hooguit een paar miljoen jaar, wat in de geschiedenis van ons universum een fractie is. En het is niet alleen het juiste tijdsframe maar ook de juiste positie. En dat is zeker in ons zonnestelsel nog een stuk onwaarschijnlijker.

[/quote], en ten tweede, nogmaals, kan het heel goed zijn dat er een oorzakelijk verband is tussen de kosmologische ontwikkeling en het tijdstip waarop men op zijn vroegst de evolutie van intelligente wezens mag verwachten.[/quote]

Dan nog zou dat verband opmerkelijk zijn.

Verder ga je ervanuit dat deze "ideale waarnemingspositie" speciaal is. Maar dat hoeft helemaal niet. Het is wellicht een stukje mazzel dat we nu in staat zijn bepaalde kosmologische conclusies te trekken die 100 miljard jaar na nu veel moeilijker zijn - maar so what?


Binnen een paar miljoen jaar kunnen we al niet meer onze hele kosmologische geschiedenis observeren, omdat het universum dan te snel uitdijt voor het licht van de eerste sterren om te bereiken. Het is dus een veel nauwer tijdframe dan je doet suggereren en dat vormt dus wel degelijk een 'basket'.

Mij niet. Bedenk goed: het is niet onze intelligentie waarmee we het universum aan het aftasten zijn - het is de wetenschappelijke methodiek, een methode van denken. Als jouw idee klopte, dan kan een mensheid met een gemiddeld IQ van 80 minder weten dan een mensheid met een gemiddeld IQ van 100. Maar zo werkt het niet: zolang we de wetenschappelijke methode hebben maakt het niet uit wat het gemiddelde IQ is; de resultaten zijn hetzelfde. Hooguit doen we er iets langer over met een lager gemiddeld IQ.


Ik denk dat we hierover dan een fundamenteel logische onenigheid hebben. Ik kan me prima voorstellen dat zelfs wanneer iedereen direct kennis had van de wetenschappelijke methode en een IQ van 180+, er wetmatige universa zijn die te complex zijn om te doorgronden, zoals hele gebieden in de kwantum fysica voor ons nog te complex zijn om te doorgronden. Dit komt voor mij over als een religieuze overtuiging in de kracht van de wetenschappelijke methode.

Het gedachtenexperiment is een interessant what-if spelletje, maar levert geen concrete statistische data op.


Maar wel logische conclusies! Vergis je niet, heel veel theorieën zijn enkel op basis van gedachte experimenten al weerlegd.

Wat niet? Nogmaals, het is héél aannemelijk dat een oneindig aantal trekkingen uit een set met willekeurige getallen op een gegeven moment een getal met alleen enen zal bevatten. P=1, vooropgesteld dat die set uberhaupt getallen met alleen enen bevat.


Ik blijf herhalen dat idd zo'n universum in dat geval ook zal bestaan, oneindig vaak zelfs. Alleen als verklaring is het gewoon uitermate onwaarschijnlijk. Nog maar een analogie dan: Stel je voor dat er een getal is op een getallen reeks, en iets of iemand wijst dat aan (of het een iets of iemand is weten we niet). Hoe meer we zien van dat getal, hoe meer 1'en het blijken te zijn. Jij stelt in het begin dat het nog prima toeval kan zijn, in 11 zit nog niet een echt patroon en ook 111, doe je misschien wel terecht af als toeval. Het is alleen niet redelijk om naarmate er meer 1'en volgen te blijven volhouden dat het nog steeds toeval kan zijn, omdat er nu eenmaal oneindig veel getallen zijn en dus ook oneindig veel getallen die alleen maar bestaan uit 1'en. In het geval van het universum zijn het aantal 1'en niet eens meer te tellen, en er komen ieder jaar weer meer 1'en bij. Hoe langer dat doorgaat hoe onredelijker je verklaring wordt, en we zijn het punt van onredelijkheid allang voorbij.

Hawking/Hartle, Kraus' 'Universe from nothing', dat soort dingen. Moet me daar zelf eerlijk gezegd ook nog een beetje over inlezen. Maar dat er verklaringen bestaan die met wisselende waarschijnlijkheden de huidige configuratie kunnen verklaren staat vast. Dat we op dit moment geen methode hebben om een wetenschappelijke keuze te maken uit die verklaringen staat ook vast. Dat we dus op dit moment geen manier hebben om de (on)waarschijnlijkheid van de huidige configuratie te bepalen is de noodzakelijke conclusie.


Dat is dus niet waar, die berekeningen die ook bv Hawking maakt tonen al aan dat we, gegeven onze huidige kennis, kunnen bepalen hoe groot de kans is dat je juist op die nauwe range komt bij toeval gegeven het aantal mogelijkheden. Jij moet aantonen dat het aantal mogelijkheden restricties heeft, of tenminste een argument geven waarom je vermoedt dat het restricties zal hebben. Anders zouden jij en ik, zeker als leken, gewoon moeten afgaan op wat de expert over het aantal mogelijkheden denkt, zover zijn kennis reikt.

Je kan je niet blijven verschuilen achter het feit dat we misschien nog kennis gaan opdoen die de restricties gaan aantonen, er zijn nog helemaal geen bewezen modellen en degene die je gepresenteerd hebt schuiven het probleem op zijn best op. En het model van Kraus ken ik niet, maar het model van Hawkin vereist wetmatigheid voor de big bang dus die lost het finetuning probleem niet op.
My 2 cents is free

Gralgrathor
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 dec 2014 12:40

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Gralgrathor » 06 jan 2015 10:06

Harmonica schreef:Maar het feit dat je denkt dat die vraagstukken door de natuurwetenschappen kunnen worden opgelost, is al een filosofische overtuiging
Niet echt. Het is een resultaat dat noodzakelijkerwijs volgt uit de werking van wetenschap. Waar een causale interactie bestaat bestaat een methode om testbare theses op te stellen en te bevestigen of verwerpen.

Harmonica schreef:op basis van dezelfde argumenten die we zouden kunnen gebruiken bij de Titanic

Namelijk dat we directe kennis hebben van het feit dat universa doorgaans met een bepaald doel worden geconstrueerd? Nee.

Harmonica schreef:Zelfs als we nog nooit een schip hadden gezien hadden we aan de hand van de structuur en complexiteit kunnen betogen dat

Nee. Zelfs al hadden we nog nooit een schip gezien, dan hadden we aan de hand van de vorm een bepaald doel kunnen afleiden, dan hadden we onderdelen van het schip (deuren, verlichting, aandrijving, etc) kunnen herkennen als technologieen die vergelijkbaar zijn met die van ons, en waarvan we het doel kennen. Bij alle bekende objecten waarvan we legitiem kunnen stellen dat het een bepaald doel heeft is het geen kwestie van afleiden op puur theoretische gronden, maar een conclusie op basis van bekendheid met soortgelijke objecten met een bekend doel. Niets van dat gaat op voor universa.

Harmonica schreef:Nee, hooguit een paar miljoen jaar

Maak er miljard van, en je zit er een stuk dichter bij. We hadden grofweg dezelfde observaties kunnen doen ten tijde van het vormen van de Aarde, 4.5 miljard jaar geleden, als we toen aanwezig waren geweest.

Harmonica schreef:En het is niet alleen het juiste tijdsframe maar ook de juiste positie

Nee, nu ga je keihard tegen de isotropische aard van het universum in. Er zijn geen bevoorrechte posities.

Harmonica schreef:Dan nog zou dat verband opmerkelijk zijn.

Net zo opmerkelijk als het feit dat een appel valt als je die in de lucht los laat.

Harmonica schreef:Binnen een paar miljoen jaar kunnen we al niet meer onze hele kosmologische geschiedenis observeren

Maak er een paar honderd miljard jaren van, en je zit er dichter bij. Ik denk dat je je een beetje moet gaan inlezen mbt de relevante tijdsspannes en projecties in de kosmologie.

Harmonica schreef:Ik denk dat we hierover dan een fundamenteel logische onenigheid hebben

Dat mag, zolang je in de gaten houdt dat ik gelijk heb.

Harmonica schreef:Maar wel logische conclusies!

De conclusie die jij wil trekken is daar echter geen deel van.

Harmonica schreef:Ik blijf herhalen dat idd zo'n universum in dat geval ook zal bestaan

Zie daar.

Harmonica schreef:Alleen als verklaring is het gewoon uitermate onwaarschijnlijk

Dan heb jij blijkbaar die methode van testen gevonden waar 's werelds astronomen al decennia naar op zoek zijn.

Harmonica schreef:Stel je voor dat er een getal is op een getallen reeks, en iets of iemand wijst dat aan (of het een iets of iemand is weten we niet). Hoe meer we zien van dat getal, hoe meer 1'en het blijken te zijn. Jij stelt in het begin dat het nog prima toeval kan zijn

We hebben het over een oneindig aantal trekkingen. In een set waarin al dit soort nummers voorkomen *moet* zelfs het meest opmerkelijke nummer door puur toeval ooit getrokken worden. Dit is middelbare school-wiskunde. Kom op.

Harmonica schreef:Dat is dus niet waar, die berekeningen die ook bv Hawking maakt tonen al aan dat we, gegeven onze huidige kennis, kunnen bepalen hoe groot de kans is

Nee. Zelfs al heeft Hawking ooit dergelijke berekeningen gemaakt, dan zijn die uitgegaan van één bepaald origineringsmechanisme. Mijn punt is dat we niet weten welk verklarend model voor origineringsmechanisme accurater is. We weten dus niet hoeveel trekkingen er zijn - de mogelijkheden varieren van één tot oneindig. We weten dus niet hoeveel zijden de dobbelsteen heeft - de mogelijkheden varieren van één tot oneindig. We kunnen op basis van zoveel onbekenden geen waarschijnlijkheid berekenen. We kunnen wel een waarschijnlijkheid berekenen uitgaande van een bepaald model, maar we hebben geen idee of dat het correcte model is. Wat moet ik doen om je dat te laten snappen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 116 gasten